E hét csütörtökön, július 17. kezdődik és vasárnapig, július 20. tart az FIA rally világbajnokság aktuális fordulója az Észt rally amely a 2025-ös versenynaptár nyolcadik helyszíne. A WRC sorozat egyik legfiatalabb versenye ez, 2020-ban volt itt először rally VB futam. A tempó kíméletlen, rengeteg az ugrató, a murvás erdei utak technikásak, hol szélesebbek, hol keskenyebbek. Ez a legnagyobb motorsport esemény a balti országokban.
Finnország földrajzi közelsége miatt a verseny útjai hasonlítanak a Finn rallyhoz - ami a világ egyik legnagyobb sebességű rally versenye. Ugyanúgy nagy sebességű, tempós, murvás erdei utakon zajlik az Észt rally is, de itt keskenyebbek és homokosabb az utak burkolata, ami miatt kevesebb a gumik tapadása, és ha nagy eső van akkor a homok miatt nehezebben folyik el a víz az utakról ami szintén nem segíti úton tartani az autókat. Itt is sok ugrató színesíti a versenyt, de ezek nagy része mesterséges, emberi alkotás nem úgy, mint Finnországban. A versenyzők szerint az Észt rally és a Finn rally annyiban különbözik a többi európai rally VB futamtól, hogy ezeken nincs taktikázás, vagy padlógázon mennek, vagy épp fékeznek. Ennek megfelelően iszonyat látványos futamok ezek! A nagy tempó miatt különösen fontos, hogy egyes kanyarokat, hogy tudnak abszolválni, mennyire lehet azokat levágni emiatt erre különösen nagy figyelmet kell fordítaniuk a pályabejárások során, precíz itinert kell írniuk, a nagy tempó miatt nem lehet hibázni. Nagyon fontos a bizalom a versenyzőpáros között és a pilóta/autó vonzatában is. Ha hibázik valaki, de folytatni is tudja a versenyt, a nagy tempó miatt nagyon nehéz visszaszerezni az elvesztett pozíciót. A kanyarokban sokszor sűrű bozótok vagy bokrok vannak emiatt az onnan való kigyorsításoknál korlátozott a látómező.
A szervizpark, a versenyközpont székhelye az Észt Nemzeti Múzeumnál, a tartui Raadi repülőtéren lesz kialakítva. A múzeum az ország lakóinak történelmét, életét és hagyományait követi nyomon.
Az Észt rally úgy született meg, hogy az egykori sikeres navigátor Silver Kütt, az egykori szintén sikeres versenyző pilóta Urmo Aava és a marketinges Tarmo Hõbe összefogtak és megálmodták az Észt rallyt. Először 2010-ben rendezték meg a versenyt, akkor a hazai hős, Markko Märtin győzött, majd 2014 és 2016 között három évig rally Európa bajnoki futam voltak. Mivel a gyorsasági szakaszok nagyban hasonlítanak a Finn Rallyra a futam népszerű lett az oda készülő gyári WRC csapatok körében és egyre többen választották ezt felkészülési versenynek. Az Észt rally végül 2020-ban debütált a rally világbajnoki sorozatban. A verseny történetének legsikeresebb pilótája, 2019 rallyvilágbajnoka az észt Ott Tänak, aki az eddigi 11 versenyből négyet nyert meg, vezetve ezzel a ranglistát. 2021-ben Kalle Rovanperä nyerte meg a versenyt, aki ezzel a valaha volt legfiatalabb rally VB futamgyőztessé vált, mindössze 20 évesen és 289 naposan. Rovanpera 2022-ben és 2023-ban is megnyerte az Észt rally VB futamot, úgyhogy mondhatni, hogy ő az egyik nagy esélyes.
A program helyi idő szerint csütörtök reggel 9:01-kor kezdődik a Kastre nevű shakedown szakasszal, ez 4.08 km hosszú lesz. Majd este 20.05-kor egy 1.76 km-es városi szuperspeciállal, a VISIT ESTONIA Tartu vald 1-gyel kezdetét veszi a verseny. A nap egy 15 perces szervizzel fejeződik be.
Pénteken hét gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, ezek három gyorsasági kétszeri teljesítéséből állnak plussz lesz még egy szóló szakasz is. Név szerint a 24.35 km-es Peipsiääre (9:16 és 11:53), a 11.37 km-es Mustvee (10:09 és 12:46), és a 23.74 km-es Kambja (15:44 és 18:04) valamint az 1.72 km-es Elva linn (19:15).
A versenyzőknek napközben és este lesz egy-egy, 40 és 45 perces szervizlehetőségük valamint a napközbeni tankoló zónák. A napi össztáv majd 464 km lesz, ebből 120.64 km a gyorsaságik hossza.
Szombaton kilenc gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, ezek négy darab kétszeri teljesítéséből állnak, plussz itt is lesz majd egy szóló szakasz este nyolc előtt. A napi gyorsaságik lesznek, a 21.45 km-es Raanitsa (8:23 és 10:54), a 17.43 km-es Kanepi (9:16 és 11:47), a 11.15 km-es Otepää (15:05 és 17:35) és a 11.97 km hosszú Karaski (16:00 és 18:30). Valamint az 1.76 km hosszú Tartu vald 2 19:51-kor.
Szintén napközben és este lesz egy-egy, 40 és 45 perces szerviz lehetősége a versenyzőknek valamint a napközbeni tankoló zónák és átcsoportosítók várnak rájuk. A szombati össztáv közel 513 km lesz, ebből 125.76 km a gyorsaságik hossza.
Az utolsó vasárnapi napra két gyorsasági szakasz vár a talpon maradt párosokra melyek közül a 11.79 km-es Hellenurme-t egyszer (9:39) míg a 24.2 km hosszú Kääriku-t kétszer kell teljesíteniük (10:35 és 13:15). A verseny és a nap utolsó gyorsaságija lesz a külön pontokért is zajló Power Stage. A napi penzum itt majdnem 260 km-t tesz ki, ebből 60 km a gyorsaságik össztávja. Ezen a napon csupán tankoló zónák és átcsoportosítók lesznek, szervizlehetőség már nem.
Az Észt rally három napja alatt mindösszesen 20 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, bő 300 km hosszban. A rally össztávja 1240 km-t tesz ki.
A verseny rajtszámos nevezési listáján mindössze 37 db autó szerepel, ebből 11 db a csúcs kategóriás Rally1-es autó. Ez öt Toyota Yarist (Elfyn Evans, Kalle Rovanpera, Takamoto Katsuta, Sami Pajari és Oliver Solberg), három Hyundai i20-at (Thierry Neuville, Ott Tanak, Adrien Fourmaux) és három Ford Pumát (Grégoire Munster, Martins Sesks, Joshua McErlean) jelent.
Lesz még 17 db Rally2-es autó melyek nagy része nevezett a WRC2-es bajnokságba. Maradt még 8 db Rally3-as autó és egy darab Rally4-es is.
A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Hankook erre a futamra is elvisz pár kamionnyi versenygumit. Itt is a Portugál rallyn debütáló, továbbfejlesztett, erősített oldalfalú Hankook Dynapro R213-at kapják a versenyzők kemény és vagy lágy keverékben. A Rally1-es autók a bemelegítő shakedown szakaszt is számolva összesen 28 db gumit használhatnak el a hétvége során. A Rally2-es és Rally3-as autókhoz pedig 26 db a gumikvóta mennyiség.
A https://www.rally.tv/ -n lesz élő közvetítés, aki tudja nézze, biztos jó verseny lesz ez is.
Szöveg: Tommy
Fotó: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport, www.wrc.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.