Sebastien Ogier nyerte a WRC Szardínia rallyt (is)
WRC, WRC2, WRC3

Az elmúlt hétvégén, csütörtöktől vasárnapig tartott a 2025-ös FIA rally világbajnokság aktuális fordulója a Rally Italia, azaz a Szardínia rally mely a versenynaptár hatodik idei helyszíne volt. A verseny 2004-ben váltotta az addigi olasz rally VB futamot a Sanremo rallyt, ami az utolsó nyolc évében kizárólag aszfaltos utakon zajlott. A szardíniai verseny a sziget klasszikusan murvás útjain zajlott. A gyors, de keskeny utak szélét fák, bokrok, sziklák szegélyezik így nem szabad hibázni, mert egy megpörgés vagy túlcsúszás komoly kárt okozhatott az autókban. Mint a legtöbb murvás rallyn itt is minden nap az első körben szenvedtek az elől rajtolók az úttakarítással, a második körben pedig az addigra kifordított sziklák és kövek valamint a nyomvályúsodás okozott olykor problémát, bár hozzáteszem, hogy amelyik helyeken mi néztük a versenyt ott nem látszottak különösebben nyomvályúsnak az utak. Elég kemény felületűek voltak az utak, inkább az látszott, hogy egy-egy kanyarban a puhább felső réteget letolták a kanyarok külső íve felé, és ha valaki abba belecsúszott az belassíthatta az autót némileg. Az egész hétvégét uraló felhőmentes 32-36’ C fok körüli időjárás is elég komoly kihívások elé állította a versenyzőket, mert az autókban ennél jóval melegebb volt. A WRC2-ben induló Kajetan Kajetanowicz ezt egy hőmérő pisztollyal meg is mutatta és aszerint 80’ C fok körüli hőmérséklet uralkodott a Toyota GR Yaris Rally2-ben. És a nagy meleg az autókat is jobban megviselte, a motort, a sebességváltót és a difiket egyaránt. 

ogier_4.jpg

A szervizparkot, a versenyközpontot az idén Olbia város kikötőjében alakították ki, Szardínia keleti partján.  

A tavalyi évtől eltérően az idei Szardínia rallyt a mostani normáknak, formáknak megfelelően bonyolították le, nem egy kompakt futam volt, mint 2024-ben.

Ez azt jelentette, hogy csütörtök 13:01-kor kezdődött a 2,19 km-es Olbia Cabu Abbas nevezetű bemelegítő shakedown szakasz. Itt a következők szerinti sorrendben végzett az első öt páros, Ogier/Landais, Katsuta/Johnston, Pajari/Salminen, Rovanpera/Halttunen (mind Toyota GR Yaris Rally1) és Neuville/Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1).

Ezt követően, este az autók nélküli versenyzői parádéval zárult a nap.

Pénteken három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket kétszer kellett teljesíteniük. Ezek voltak a 14,9 km-es ARZACHENA (9:01-kor és 15:31-kor), a 18,6 km-es CALANGIANUS – BERCHIDDA (10:16-kor és 16.46-kor) valamint a 27,83 km hosszú SA CONCHEDDA (11:31-kor és 18:01-kor).

A két kör között napközben és este a második kör után is volt egy 40 és egy 45 perces szerviz lehetőségük. A napi össztáv 455 km körül alakult, ebből közel 123 km-t tett ki a gyorsaságik hossza.

Az első gyorsaságin nem történtek nagy dolgok, Ogier nyert Neuville és Pajari előtt. Többen említették, hogy a kemény keverékű gumival sokat csúszkálnak az autók, de innen még egyben lejött mindenki. A napi másodikon - ami egy új gyorsasági szakasz volt - elvérzett szinte a komplett M-Sport Ford különítmény. A rész szezont teljesítő Martins Sesksék nagy tempónál estek egy iszonyat nagyot, de a legénység megúszta a dolgot, a Ford Puma nem. Azt itt Szardínián már nem lehetett megjavítani. A teljes munkaidős Grégoire Munster a jobb hátsó futóművet törte el a Ford Pumában és ugyan levergődtek a gyorsaságiról, de nem tudták az autót megcsinálni. Josh McErlean pedig elhagyta az egyik kerekét a Ford Pumának ami nyílván járt némi műszaki hibával is így neki is ki kellett szállni a pénteki küzdelmekből. Egyedül a hobbysta Jourdan Serderidis fejezte be a gyorsaságit a negyedik Ford Pumával valamint a Rally2-es Ford Fiestával induló Romet Jürgensonék. A szakaszon egyébként tarolt a Hyundai, Tanak, Neuville és Fourmaux sorrendben.

A pénteki első kör harmadik gyorsaságiján Fourmaux, Katsuta, Ogier sorrendben végzett a top három pilóta. Evans, Ogier és Serderidis is azt mondta, hogy nem sok tapadása van a gumiknak, sokat mozog alattuk az autó. A Toyotás Pajari pedig benyalt egy jobb első defektet, míg a Hyundai-os Tanak arra panaszkodott, hogy küszködik az autóban, nincs meg a flow.

A napközbeni szervizbe Fourmaux/Coria, Neuville/Wydaeghe (mindketten Hyundai), Ogier/Landais (Toyota), Tanak/Jarveoja (Hyundai) és Pajari/Salminen (Toyota) sorrendben ment be a top öt versenyzőpáros.

A délutáni első gyorsaságin a reggelihez hasonlóan nem sok minden történt, Tanak, Neuville, Ogier, Rovanpera és Pajari sorban értek célba a leggyorsabbak. A másodikon, ami az új gyorsasági volt, és ami reggel többek között az M-Sport Ford vesztét okozta ismét megtréfált pár versenyzőt. A Toyotás Katsuta és a Fordos Serderidis is ugyanott borult fel, egy lassítónak beiktatott forduló együttes jobb kanyarjában, gyök kettővel. Szerencséjükre mindkettőjüket visszaborították a nézők és tovább tudtak menni. A Hyundai-os Neuville rosszabbul járt, az ő autójának kiszakadt az egyik kereke és nem tudta befejezni a pénteki napot. Egyébként Rovanpera, Tanak, Ogier volt a top három befutó. A pénteki utolsó gyorsaságin Ogier, Rovanpera, Fourmaux sorrendben ért célba az első három, ezzel Ogier átvette a vezetést és azt már nem is igen engedte át másnak. Sok egyén nem történt, szegény Fabrizio Zaldivar (Skoda Fabia RS Rally2) és Diego Ruiloba (Citroen C3 Rally2) is kiesett a WRC2-es küzdelmekből.      

A péntek esti szervizbe Ogier/Landais (Toyota), Fourmaux/Coria, Tanak/Jarveoja (mindketten Hyundai), Pajari/Salminen és Robanpera/Halttunen (mindketten Toyota) sorrendben autózott be a top öt versenyzőpáros. A WRC2-t az Emil Lindholm/Reeta Hamalainen kettős vezette egy Skoda Fabia RS Rally2-vel.

tanak_2_2.jpg

Szombaton újfent három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre. Mindegyiket kétszer kellett teljesíteniük. Név szerint a 21,19 km-es COILUNA – LOELLE-t (9:05-kor és 15:05-kor), a 24,32 km-es LERNO - SU FILIGOSU-t (10:16-kor és 16:16-kor) a legendás Micky’s Jump ugratóval és a 15,89 km hosszú TULA – ERULA-t (11:31kor és 17:31-kor).

Péntekhez hasonlóan a két kör között napközben és este a második kör után adódott egy 40 és egy 45 perces szerviz lehetősége a mezőnynek. A napi össztáv közel 465 km-t tett ki, míg a gyorsaságik hossza itt is majdnem 123 km körül alakult.

A napi elsőn Ogier, Rovanpera, Tanak sorban jött le az eleje. Nagy drámája senkinek nem akadt, Neuville autójáról leesett az egyik fékhűtő cső, Katsuta pedig majdnem beleállt a partfalba. A következőn a Hyundai-os Fourmaux kapott egy bal első defektet, amit kicseréltek és mikor újra indultak a Toyotás Ogier igencsak utolérte őket és a porfelhőjükben kellett mennie. A WRC2-ben egy Citroen C3 Rally2-vel versenyző Yohan Rossel is defektet kapott, amivel vesztett némi időt. A gyorsaságit Tanak nyerte Ogier és Rovanpera előtt. A délelőtti utolsó gyorsasági előtt Yohan Rossel kiállt a versenyből, mert eltört a Citroen egyik kormányösszekötője. A szintén WRC2-ben induló cseh Martin Prokopp pedig elnézett egy kanyart és nekiment egy szalmabálának, ami miatt eltört a Skoda vízhűtője, szerencséjére le tudott menni a gyorsaságiról és onnan egészen a szervizig. A nagyok közül a Toyotás Pajarinak volt egy kisebb pályaelhagyása majd a Hyundai-os Fourmaux ugyanott vétett ugyanolyan hibát. Csapattárásának, Tanaknak az autóján pedig volt egy lassú defekt. A szakaszt Ogier nyerte Rovanpera és Tanak előtt. A szombat napközbeni szervizbe Ogier (Toyota), Tanak (Hyundai), Rovanpera, Pajari és Evans (mind Toyota) sorrendben ért be a top öt versenyző. A WRC2-ben továbbra is a Skodás Lindholmék vezettek.

A délutáni elsőn sokan szenvedtek a nagy melegtől, a Toyotás Katsuta kerékcseréjén felül nem történtek nagy dolgok, Tanak nyert Ogier és Rovanpera előtt. A másodikon a WRC2-ben versenyző, a Rally Hungaryt megnyerő Roope Korhonen kapott egy defektet, Lindholméknak pedig tönkrement az átbeszélőjük. A Toyotás Evans is benyalt egy defektet, nála rosszabbul járt a Hyundai-os Fourmaux aki felborult az autóval és ezzel ki is esett a szombati küzdelmekből. Ezt egyébként Tanak nyerte Ogier és Katsuta előtt. A szombati utolsó gyorsaságit újfent Ogier nyerte, mögötte Tanak és Rovanpera érkezett. Katsutának volt egy kisebb leugrása az útról, más egyéb nem nagyon történt.

A szombat esti szervizbe Ogier (Toyota), Tanak (Hyundai), Rovanpera, Evans és Pajari (mind Toyota) sorrendben ért be a top öt versenyző. A WRC2-ben továbbra is a Skodás Lindholmék vezettek bő egy perc előnnyel.    

munster_5.jpg

Az utolsó vasárnapi napra két gyorsasági szakasz várt a talpon maradt párosokra melyeket ezen a napon is kétszer kellett megfutniuk. Ezek voltak a több mint tíz év után visszatérő 25,74 km-es SAN GIACOMO – PLEBI (7:56-kor és 10:46-kor) és egy vadiúj helyszínként a 13,85 km hosszú PORTO SAN PAOLO (9:05-kor és 13:15-kor). A második körben ez utóbbi volt a külön pontokért is zajló Power Stage helyszíne. A rally VB futamok döntő többségén ennek a gyorsasági szakasznak a végén az autókkal félreállnak a versenyzők és ott várják meg annak eredményét, hogy ki az öt leggyorsabb versenyző, aki ott plusz pontokat kap. És miután ez kiderül már csak a verseny első három helyezettje marad ott, akik között csinálnak egy rögtönzött kis díjkiosztót. Itt Szardínián a power stage szakaszon és annak végén is ordenáré porfelhő uralkodott ezért ezt a ceremóniát lerakták a festői szépségű Porto San Paolo falucska tengerpartjára ahol csend és nyugalom várta a versenyzőket és mindenki mást is. Nézői és média kommunikációs valamint marketing szempontból is jó ötlet volt, hogy a power stage után a versenyzők nem az egész környéket uraló porfelhőben, hanem egy szuper hangulatú tengerparti faluban/strandon fújhatták ki magukat.

Ezen a napon csupán az utolsó gyorsasági, a power stage előtt adódott egy 15 perces szerviz.  A napi össztáv itt 114,58 km körül alakult, ebből 79.2 km-t tett ki a gyorsaságik össztávja.

A napi elsőn a Toyotás Pajari forgott meg és fulladt le egyszer, ezen felül semmi extra, de sokan mondták, hogy rettenetes volt az útminőség és a por. Ogier, Tanak, Rovanpera sorrendben jött be az eleje. A következőn ugyanez a három versenyző végzett az élen csak most Rovanpera, Ogier, Tanak sorrendben. Korhonen a Rally2-es Toyotájában eltört a kormányösszekötő, de meg tudták csinálni és tovább mentek. A WRC2-t eddig vezető Lindholmék viszont lecsúsztak az útról és a Skoda felült a homokra és a bokrokra ahonnan saját erőből nem tudott kijönni, a pályabírók viszont nem engedték oda a nézőket, hogy azok segíthessenek így szegény Lindholmék a véghajrában estek ki. Katsuta Toyotája lefulladt, míg Pajarié végig etap módban üzemelt, ami úgy nagyon gyenge ezért vesztett némi időt.  Az utolsó előtti gyorsaságin Gryazin és Joona is defektet kapott és kereket cserélt. A szakaszt Tanak nyerte Ogier és Rovanpera előtt.

A rally utolsó gyorsaságiján, ami a külön pontokért is zajló power stage is volt egyben Rovanpera/Halttunen, Neuville/Wydaeghe, Tanak/Jarveoja, Katsuta/Johnston és Evans/Martin sorrendben ért célba az első öt páros, akik ezért megkapták a plussz 5., 4., 3., 2. és 1. bajnoki pontot. A versenyt magabiztosan vezető Ogier/Landais duó a frászt hozta a csapatvezetésre és a szurkolókra egyaránt, amikor épp ezen a gyorsaságin félig megforgott és emblémára vett egy kisebb fát, de szerencséjére a kevés időveszteséget nem számolva nem lett nagyobb problémájuk, és ha csak a 7. helyen is végeztek a power stage-en a versenyt megnyerték.

A 2025. évi FIA WRC Szardínia rally végeredménye az alábbiak szerint alakult:

  1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) 3h34m24.5s
    2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +7.9s
    3. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +50.5s
    4. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +5m05.7s
    5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +7m29.6s
    6. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +8m32.9s
    7. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +10m29.0s
    8. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +10m58.7s
    9. Roberto Daprà/Luca Guglielmetti (Škoda Fabia RS Rally2) +12m15.3s
    10. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Toyota GR Yaris Rally2) +12m21.1s

A versenyt megelőzően a Szardínia rally két legsikeresebb versenyzője a két Sebastien-, Loeb és Ogier voltak, ők mindketten négyszer tudtak itt futamot nyerni. Ezt az idén a fiatalabbik Sebastien, „az” Ogier átlépte, ugyanis az itteni győzelmével immár ötszörös futamgyőztese lett a Szardínia rallynak. És az idén elvileg részmunkaidős Ogier-nek ez volt a 3. futamgyőzelme, igen komolyan beárazva ezzel a mezőny többi tagját…

A bajnokságot még vezető Toyotás Elfyn Evansék nagyon nem bírták tartani a lépést az elejével, a negyedik helyen végeztek, de az öt perc hátrány sokatmondó.

Az M-Sport Ford csapat versenyzői alaposan leszerepeltek egy bajnoki pontot sem tudtak hazavinni.

A Hyundai kicsit jobban járt Ott Tanakék második helyével és Neuville négy power stage és egy szuper vasárnapi pontjával, de ez biztos csak sovány vigasz lehet számukra. Fourmaux pedig szintén nulla bajnoki ponttal térhetet haza.

A Toyota tarolt, az összes autója pontszerző helyen ért célba.  

A WRC2-ben nyert az olasz Roberto Daprá / Luca Guglielmetti duó egy Skoda Fabia RS Rally2-vel. Az RC2-es géposztály egészét tekintve ők csak harmadikok lettek, mert ott Oliver Solbergék voltak a leggyorsabbak a Toyota GR Yaris Rally2-vel megelőzve Nikolay Gryazinékat akik egy Skoda Fabia RS Rally2-vel versenyeztek, de itt és most egyikük sem nevezett a WRC2-es bajnokságba, utólag már lehet, hogy megbánták ezt a döntésüket

dapra.jpg

A WRC3-ban pedig a Matteo Fontana / Alessandro Arnaboldi kettős nyert egy Ford Fiesta Rally3-mal akik az RC3 géposztályt is behúzták.

fontana.jpg

A versenyzők bajnokságának állása így néz ki a Szardínia rally után:

  1. Elfyn Evans 133 pont
    2. Sébastien Ogier 114 pont
    3. Kalle Rovanperä 113 pont
    4. Ott Tänak 108 pont
    5. Thierry Neuville 83 pont
    6. Takamoto Katsuta 63 pont
    7. Adrien Fourmaux 44 pont
    8. Sami Pajari 31 pont
    9. Grégoire Munster 18 pont
    10. Josh McErlean 12 pont

Csapatbajnokság állása pedig eképp néz ki:

  1. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 312 pont
    2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 243 pont
    3. M-Sport Ford World Rally Team 87 pont
    4. TOYOTA GAZOO Racing WRT2 48 pont

A Szardínia rally három napja alatt mindösszesen 16 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, jó 324 km hosszban. A rally össztávja 1035 km körül alakult.

Az idei Szardínia rallyra 68 páros jelezte indulási szándékát ebből 42-en értek célba, magyar egység nem indult a versenyen.

A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Hankook erre a futamra is elvitt pár kamionnyi versenygumit. A kőkemény murvás utakra az ezt megelőző Portugál rallyn debütáló, továbbfejlesztett, erősített oldalfalú Hankook Dynapro R213-at kapták a versenyzők kemény és vagy lágy keverékben. Az igen meleg időjárás miatt főleg a kemény keverék volt az ideális választás.

Összességében egy jó kis futam volt az idei Szardínia rally, precíz rendezéssel, jó meleg időjárással és elég klassz mezőnnyel. Rend és szigor volt a gyorsaságik mentén, de nézőbarát módon voltak kialakítva a szalagozások nem olyan eltúlzottan mint a hazai rallyban. Mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy nézze meg egyszer ezt is élőben.

lambo.jpg

A következő FIA WRC rallyvilágbajnoki futam a görögországi Akropolisz rally lesz június 26-29. között.

Szöveg: Tommy

Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport, Rally Sardegna

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr7118886512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása