A múlt hétvégén, május 15-18. között zajlott a 2025-ös FIA WRC rally világbajnokság aktuális fordulója az 58. Portugál rally, amely a versenynaptár idei ötödik helyszíne volt.
A verseny klasszikusan murvás utakon zajlott. A Portugál rally a világbajnoki sorozat egyik legrégebbi és legnépszerűbb futama, az első Portugál rallyt 1967-ban rendezték, de a verseny az 1973-ban útjára indított rally VB egyik első futama is volt. A gyors és technikás murvás, kavicsos utak Portótól keletre és délre, a szárazföld belseje felé voltak kijelölve. Az utak a napi első körben még általában puhák és homokosak, ennek köszönhetően kevés tapadással rendelkeznek, de a második körben más sziklássá és nyomvályússá is válhatnak. A rossz minőségű utak miatt itt megvannak emelve a versenyautók, hogy ritkábban érjen le az autók alja.
A program helyi idő szerint csütörtök reggel 8:01-kor kezdődött a Baltar névre keresztelt shakedown szakasszal, ez 5,72 km hosszú volt. Az élmezőny az alábbi sorrendben fejezte ezt be, Martins Sesks (Ford Puma Rally1), Kalle Rovanpera (Toyota Gr Yaris Rally1), Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1), Sebastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1) és Ott Tanak (Hyundai i20 N Rally1). Nincs ennek az eredménynek semmi jelentősége, ez a szakasz kizárólag a bemelegítésről, a ráhangolódásról szól.
Ugyanezen a napon este 17:00-kor kezdődött a rajtceremónia és utána 19:05-kor már az első mért gyorsasági, a Figueira da Foz, ami egy 2.94 km hosszú szuperspeciált jelentett. Ezen az alábbiak szerint végzett a top öt versenyző, Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1), Ott Tanak (Hyundai i20 N Rally1), Sebastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1), Adrien Fourmaux és Thierry Neuville (mindketten Hyundai i20 N Rally1) majd a többiek szép sorban. Nagy időkülönbségek nem alakultak ki és nem is szokott ezeknek a nyúlfarknyi gyorsaságiknak nagy tétje lenni, de azért vérzett már el ilyenen több versenyző is.
Pénteken tíz gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezek az alábbiak szerint álltak össze.
Gy2 Mortágua 1 14,59 km 7:35
Gy3 Lousã 1 12,28 km 9:05
Gy4 Góis 1 14,30 km 9:53
Gy5 Arganil 1 14,41 km 10:41
Gy6 Lousã 2 12,28 km 13:05
Gy7 Góis 2 14,30 km 13:53
Gy8 Arganil 2 14,41 km 14:41
Gy9 Mortágua 2 14,59 km 17:05
Gy10 Águeda / Sever 15,08 km 18:35
Gy11 Sever / Albergaria 20,24 km 19:20
Voltak tehát gyorsasági szakaszok, amiket egyszer kellett teljesíteniük és voltak, amiket kétszer. Illetve az is látszik, hogy nem volt sétagalopp ez a nap a reggel fél nyolcas rajttal és azzal, hogy este fél nyolc előtt még nekivágott a mezőny egy 20 km-es gyorsaságinak. Többen hangot is adtak véleményüknek miszerint nem olyan jó vicc a versenyautóban ülni több mint fél napot. Sőt, a versenyen dolgozó sportbírók, médiások is panaszkodtak emiatt, de hát ilyen ez a rallysport. Éltek volna a 80-as, 90-es években, amikor ennél sokkal hosszabb és sűrűbb volt egy rallyverseny
Ráadásul csak este, a nap végén volt rendes szervizlehetőség, napközben csupán a kihelyezett szervizek, a tankoló és a gumicsere zónák várták a párosokat, tehát nem ártott a nagy sietségben vigyázni is valamelyest a versenyautókra. A napi gyorsaságik hossza bő 146 km-t tett ki, a napi össztáv pedig 683 km volt, ezzel ez volt a rally leghosszabb napja.
A pénteki gyorsasági szakaszok zöme száraz körülmények között zajlott, az utak jellemzően porosak voltak, csupán néhány fás, árnyékos részen voltak nedvesebb foltok, néhol egy-egy kisebb pocsolya.
Az élmezőnyből a nap vesztesei közé sorolandóak a Rally1-es Ford Pumával menő Martins Sesks aki rögtön az első gyorsasáságin benyalt egy bal első defektet amivel jelentős időhátrányba került. Ő később megütötte az út melletti partfalat és attól megpördült az autó, de tovább tudott menni. A vesztese a napnak a Hyundaios Adrien Fourmaux akinek elég jól ment a péntekje mert a 7. gyorsasági után még az összetett 2. helyén állt, de a 8. gyorsaságin egy kanyarban egy szemmel ártatlannak tűnő kő/szikla kifordította az autójának a bal első futóművét a helyéről így ők feladni kényszerültek a napot.
A többi „nagy” autónak nem akadt komolyabb problémája, mentek/küzdöttek ahogy tudtak. A Rally2-es autóknál kiesett Dani Sordo és Kris Meeke is, míg Yohan Rossel defektet kapott.
A pénteki napon ebben a sorrendben ért célba az élmezőny, Ott Tanak (Hyundai i20 N Rally1), Sebastien Ogier, Takamoto Katsuta, Kalle Rovanpera (mindhárman Toyota GR Yaris Rally1) és Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1). A bajnokságot vezető Toyotás Elfyn Evans szenvedett ezen a napon mivel a szabályok szerint ő rajtolt az első helyről és egész nap takarította az utat az élen, és ez meglátszott az időeredményén is. A WRC2-ben Oliver Solberg utolérhetetlen volt a nyitónapon, majd egy perc előnnyel zárta a pénteket a Toyota GR Yaris Rally2-vel a Skodás Gus Greensmith előtt.
Szombaton egy sokkal könnyebbnek tűnő program várt a mezőnyre, de azzal, hogy szám szerint kevesebb volt a teljesítendő gyorsaságik száma ez hosszban csupán 26,5 km mínuszt jelentett, ami nem kevés, de nem is jelentős.
Három gyorsaságit kell teljesíteniük két körben. Ezek lesznek a,
Gy12 Vieira do Minho 1 17,69 km 7:35
Gy13 Cabeceiras de Basto 1 19,91 km 8:35
Gy14 Amarante 1 22,10 km 10:25
Gy15 Vieira do Minho 2 17,69 km 7:35
Gy16 Cabeceiras de Basto 2 19,91 km 8:35
Gy17 Amarante 2 22,10 km 10:25
Illetve ezen a napon estére, záró programként, 18. gyorsaságiként beiktatták még a Lousada nevű szuperspeciált 3.52 km hosszban. Szombaton napközben és este volt lehetősége a versenyzőknek szervizelniük valamint a napközbeni tankoló zónák vártak rájuk. A szombati gyorsaságik hossza közel 123 km hosszban kanyargott, a napi össztáv 640 km körül alakult.
A szombati gyorsaságik különböztek némileg a péntekiektől, inkább homokosabb volt a felületük, kevésbé köves, sziklás emiatt máshogy tapadtak a gumik is. AZ időjárás viszont ezen a napon is inkább napos, száraz volt, ahogy pénteken, úgy itt is inkább a fák tövében akadt néhány nedvesebb rész, esetleg pocsolya is.
A napi másodikon a versenyt vezető Ott Tanak kapott defektet, de ezzel még nem vesztette el a vezető pozíciót. A következőn a Toyotás Takamoto Katsuta járt hasonlóan míg Gus Greensmith WRC2-es Skodájában el ment az átbeszélő, úgyhogy a navigátora csak mutogatni tudta merre és, hogy kéne mennie. Ezen a napon a szuperrallyzó Fourmaux volt az egyes számú „söprögető” aki meg is említette ezt, hogy az első körben volt mit takarítania az útról. A délutáni 3. gyorsasági Tanak Hyundai-ban tönkrement a kormányszervó emiatt vesztett némi időt, pont annyit, hogy Ogier és Rovanpera is elé kerüljön a két Toyota Yaris-szal.
Szombat este, Sebastien Ogier, Kalle Rovanpera (mindketten Toyota GR Yaris Rally1), Ott Tanak és Thierry Neuville (mindketten Hyundai i20 N Rally1) valamint Takamoto Katsuta (Toyota GR Yaris Rally1) sorrendben ért célba az élmezőny. A WRC2-ben továbbra is Oliver Solberg volt a leggyorsabb, jó 50 másodperc előnye volt Gus Greensmith előtt.
Az utolsó vasárnapi napra három gyorsasági szakasz várt a talpon maradt párosokra, szintén kétszeri teljesítéssel. A gyorsaságik a 16,09 km hosszú Paredes (6:43-kor és 9:85-kor), a 8,81 km-es Felguiras (7:48-kor és 11:03-kor) valamint a 11,18 km-es Fafe (8:35-kor és 13:15-kor) sorrendben, ebből a második körben a legendás Fafe gyorsasági volt a külön pontokért is zajló Power Stage. A napi gyorsaságik össztávja itt bő 72 km-t tett ki, a napi penzum pedig 410 km-t.
A Fordos Martins Sesks rögtön a napi elsőn össze szedett egy defektet. A harmadikon Katsuta ütötte oda a Toyota Yaris hátulját a partfalnak, de semmi baj nem lett, a Hyundai-os Fourmaux pedig elégedetten nyilatkozott a gyorsaságiról (Fafe), de mint elsőnek rajtoló azt mondta, hogy sokat kellett takarítania. A következőn Evans megelőzte Pajarit, az azt követőn pedig Tanak Rovanperát.
A mindent eldöntő, külön pontokért is zajló power stagen Ott Tanak és Thierry Neuville (mindketten Hyundai i20 N Rally1) Sebastien Ogier, Kalle Rovanpera és Takamoto Katsuta (mindhárman Toyota GR Yaris Rally1) sorrendben ért célba az első öt. Ennek megfelelően ők kapták az ezért járó plussz 5., 4., 3., 2., 1. bajnoki pontot.
A Portugál rally három napja alatt mindösszesen 24 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, 344,5 km hosszban, a rally össztávja 1790 km volt.
A verseny rajtszámos nevezési listáján 95 db autó szerepelt, ebből 12 db volt a csúcs kategóriás Rally1-es autó, 55 db a Rally2-es, 25 db a Rally3-as és volt még 2 db rally2-es és 1 db Rally5-ös is. Közülük 66-an értek célba.
A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Hankook erre a futamra a megerősített oldalfalú Dynapro R213-at hozta kemény és lágy keverékben.
Az 58. Portugál rally végeredménye tehát így néz ki,
- Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) 3h48m35.9s
2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +8.7s
3. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +12.2s
4. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +38.5s
5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +1m41.9s
6. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +2m31.0s
7. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +2m38.3s
8. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +5m12.3s
9. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +5m57.5s
10. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +9m15.1s
Ogier ezzel a győzelmével megerősítette a legsikeresebb Portugál rally győztesi címét, immár hét Portugál rally futamgyőzelme van.
A WRC2-t magabiztos versenyzéssel nyerte az Oliver Solberg/Elliott Edmondson kettős a Toyota GR Yaris Rally2-vel.
A WRC3-ban pedig a Taylor Gill/Daniel Brkic páros nyert egy Ford Fiesta Rally3-mal.
A verseny után a pilóták bajnoksága így néz ki,
- Elfyn Evans 118 pont
2. Kalle Rovanperä 88 pont
3. Sébastien Ogier 86 pont
4. Ott Tänak 84 pont
5. Thierry Neuville 78 pont
6. Takamoto Katsuta 51 pont
7. Adrien Fourmaux 44 pont
8. Sami Pajari 25 pont
9. Grégoire Munster 18 pont
10. Josh McErlean 12 pont
A gyártók, a csapatbajnokság pedig így néz ki az idei 5. futam után,
- TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 258 pont
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 203 pont
3. M-Sport Ford World Rally Team 72 pont
4. TOYOTA GAZOO Racing WRT2 36 pont
A futam után napokban erősítették meg, hogy a Portugál rallynak 2028-ig biztos helyen van a rallyvilágbajnokság versenynaptárában.
A rallyvilágbajnokság következő fordulója a Szardínia rally lesz június 5-8. között ami szintén murvás utakon fog zajlani, talán egy kicsit durvább minőségűeken mint a Portugál rally.
Szöveg: Tommy
Fotó: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport Ford, Oliver Solberg
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.