Csütörtökön kezdődik és vasárnapig tart a 2025-ös FIA rally világbajnokság aktuális fordulója a Rally Italia, azaz a Szardínia rally mely a versenynaptár hatodik idei helyszíne. A verseny a sziget klasszikusan murvás útjain fog zajlani. A verseny 2004-ben váltotta az addigi olasz rally VB futamot a Sanremo rallyt. A gyors, de keskeny utak szélét fák, bokrok, sziklák szegélyezik így nem szabad hibázni, mert egy megpörgés vagy túlcsúszás komoly kárt okozhat az autókban. Mint a legtöbb murvás rallyn itt is minden nap első körében szenvedni fognak az elől rajtolók az út takarítással, a második körben pedig az addigra kifordított sziklák és kövek okozhatnak majd problémát. A várhatóan 28-33 C fok körüli időjárás pedig komoly kihívások elé állítja a versenyzőket is, mert az autókban ennél jóval melegebb lesz. És a nagy meleg az autókat is jobban megviseli mind a motort mind a sebességváltót is figyelembe véve.
A szervizpark, a versenyközpont az idén Olbia város kikötőjében lesz Szardínia keleti partján.
A Szardínia rally két legsikeresebb versenyzője a két Sebastien-, Loeb és Ogier, ők mindketten négyszer tudtak itt futamot nyerni. Ez 2024-ben majdnem megdőlt Ogier javára, de az utolsó gyorsaságin Ott Tanak mindössze 0,2 másodperccel megelőzte őt és így Tanak nyerte a rallyt.
A tavalyi évtől eltérően az idei Szardínia rallyt a mostani normáknak, formáknak megfelelően bonyolítják le, nem egy kompakt futam lesz, mint 2024-ben volt.
Ez azt jelenti, hogy csütörtök 13:01-kor kezdődik a 2,19 km-es Olbia Cabu Abbas nevezetű bemelegítő shakedown szakasz, majd este az autók nélküli versenyzői parádéval zárul a nap.
Pénteken három gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket kétszer kell teljesíteniük. Ezek leszek a 14,9 km-es ARZACHENA (9:01-kor és 15:31-kor), a 18,6 km-es CALANGIANUS – BERCHIDDA (10:16-kor és 16.46-kor) valamint a 27,83 km hosszú SA CONCHEDDA (11:31-kor és 18:01-kor).
A két kör között napközben és este a második kör után lesz egy 40 és egy 45 perces szerviz lehetőségük. A napi össztáv 455 km körül alakul majd, ebből közel 123 km a gyorsaságik hossza.
Szombaton újfent három gyorsasági szakasz vár a mezőnyre. Mindegyiket kétszer kell teljesíteniük. Név szerint a 21,19 km-es COILUNA - LOELLE (9:05-kor és 15:05-kor), a 24,32 km-es LERNO - SU FILIGOSU (10:16-kor és 16:16-kor) a legendás Micky’s Jump ugratóval és a 15,89 km hosszú TULA – ERULA (11:31kor és 17:31-kor).
Péntekhez hasonlóan a két kör között napközben és este a második kör után lesz egy 40 és egy 45 perces szerviz lehetősége a mezőnynek. A napi össztáv közel 465 km lesz, míg a gyorsaságik hossza itt is majdnem 123 km-t tesz ki.
Az utolsó vasárnapi napra két gyorsasági szakasz vár a talpon maradt párosokra melyeket ezen a napon is kétszer kell teljesíteniük. Ezek lesznek a több mint tíz év után visszatérő 25,74 km-es SAN GIACOMO – PLEBI (7:56-kor és 10:46-kor) és egy vadiúj helyszínként a 13,85 km hosszú PORTO SAN PAOLO (9:05-kor és 13:15-kor). A második körben ez utóbbi lesz a külön pontokért is zajló Power Stage.
Ezen a napon csupán az utolsó gyorsasági, a power stage előtt adódik majd egy 15 perces szerviz. A napi össztáv itt 114,58 km körül alakul, ebből 79.2 km-t tesz ki a gyorsaságik össztávja. A Szardínia rally három napja alatt mindösszesen 16 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, jó 324 km hosszban. A rally össztávja 1035 km-t tesz ki.
Az idei Szardínia rallyra 68 páros jelezte indulási szándékát.
A versenyre 12 db Rally1-es csúcsgépet neveztek be. Ez öt Toyota Yarist (Elfyn Evans, Kalle Rovanpera, Sebastien Ogier, Takamoto Katsuta, Sami Pajari), három Hyundai i20-at (Thierry Neuville, Ott Tanak, Adrien Fourmaux) és négy Ford Pumát (Grégoire Munster, Martins Sesks, Joshua McErlean, Jourdan Serderidis) jelent.
Lesz még 43 db Rally2-es autó, ebből 34-en neveztek valamelyik WRC2-es értékelésbe. Komoly névsor alakult ki itt olyanok részvételével, mint Oliver Solberg, Yohan Rossel, Nikolay Gryazin, Emil Lindholm, Jan Solans vagy épp a ERC Rally Hungaryt megnyerő Roope Korhonen. Autók közül lesz Skoda Fabia RS, Toyota GR Yaris, Ford Fiesta MkII és Citroen C3.
Géposztály szerint őket követik a Rally3-as autók, akik kilencen lesznek, ebből nyolcan neveztek a WRC3-as bajnokságba. Itt csupán két autóból lehet választani, a Ford Fiestából és a Renault Clioból.
És lesz még három Rally4-es Peugeot 208 és egy Rally5-ös Renault Clio is, ők tét nélkül versenyezhetnek, mert ezt a két géposztályt nem értékelik a rally világbajnokságon.
Magyar egység nincs a nevezési listán.
A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Hankook erre a futamra is elvisz pár kamionnyi versenygumit.
A kőkemény murvás utakra az ezt megelőző Portugál rallyn debütáló, továbbfejlesztett, erősített oldalfalú Hankook Dynapro R213-at kapják a versenyzők kemény és vagy lágy keverékben. A várhatóan igen meleg időjárás miatt főleg a kemény keverék lehet az ideális választás.
Aki nem tudja a helyszínen nézni a versenyt azoknak marad a kiváló szórakozást nyújtó https://www.rally.tv/getting-started oldal, aki tudja nézze, jó verseny szokott lenni ez is.
Szöveg: Tommy
Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.