Holnap kezdődik az istenek rallyja Görögországban
WRC, WRC2, WRC3

Görögországban holnap kezdődik és vasárnapig tart az FIA WRC rally világbajnokság aktuális fordulója, az Istenek rallyjának is hívott 69. Akropolisz rally mely a versenynaptár hetedik idei helyszíne.

Ez a verseny legendásan az egyik legkeményebb erőpróbája a rally világbajnokságnak, iszonyatosan kemény „minőségűek” az itteni utak, az időjárás szinte mindig nagyon meleg, az utak javarészt porosak és rázósak, versenyzőnek és autónak egyaránt. A pilótáknak okosan kell beosztaniuk az autóikat és a gumiabroncsokat. De ha leesik az eső, akkor rettenetes sárdagonya keletkezhet az addig poros utakból.

A körülmények az olyan szakaszokon igazán bonyolultak amik egy napon belül ismétlődnek, mert azokon az első körben kiforduló sziklák és kövek a második nekifutás során különösen kártékonyak lehetnek.

ford_1.JPG

A versenyzőknek nagyon fontos, hogy elkerüljék, hogy az autóik megsérüljenek, főleg pénteken, amikor napközben csak egy 20 perces távoli szerviz lesz Loutrakiban ahol korlátozottak a javítási lehetőségek. Ezenkívül csupán gumicsere és tankoló zóna vár a versenyzőkre. Bármilyen műszaki probléma súlyos büntetést vonz magával, legyen az időbüntetés vagy akár az adott napi versenyből való kiesés is.

Az Akropolisz rally értelemszerűen egy kőkemény murvás rally, az autók ennek megfelelőn murva specifikációval érkeznek a versenyre. De ez nem olyan murvás specifikáció lesz, mint az Észt rallyn vagy a Finn rallyn ahol relatíve jó minőségűek a murvás szakaszok, hanem inkább olyanok, mint a kenyai Szafari rallyn vagy a Szardínia rallyn ahol jóval magasabbra van állítva az autók has magassága. A rossz minőségű utak miatt itt további védelem szerelhető fel az autókra.

A program helyi idő szerint csütörtök reggel 8:02-kor kezdődik a Lamiához közeli shakedown szakasszal, ez 3.62 km hosszú lesz. Ezt követően a szervizparktól bő 200 km-re, Athénban lesz a rajtceremónia 17:45-kor melyet 18:05-ös kezdettel követ még egy 1,5 km hosszú szuperspeciál az EKO Athens, mely a városban kanyarog majd, és ami már beleszámít a versenybe is. Fontos, hogy itt ne hibázzon senki, mert ezután nem lesz szerviz lehetőség hanem Loutraki városában parc fermébe kell tenni az autókat az éjszakára és péntek reggel onnan indulnak tovább.

rajtcer.JPG

És péntek reggel sem lesz szerviz, hanem csak egy tankoló zóna és gumicsere lehetőség áll majd rendelkezésre.

Pénteken hat gyorsasági szakasz vár a mezőnyre. Ezekből a 26.76 km-es Aghii Theodori-t kétszer kell teljesíteni (Gy:2/4., 7:28 és 10:28.). A 12.9 km-es Loutraki-t (Gy:3., 8:31.), a 19.58 km-es Thiva-t (Gy:5., 14:29), a 24.18 km-es Stiri-t (Gy:6., 16:50) és a 11.58 km hosszú Elatia-t (Gy:7., 19:31) pedig egy alkalommal.

Csak este lesz egy 45 perces szervizpark, napközben csupán egy 20 perces távoli szerviz lesz ahol már csak az idő szűke miatt is korlátozottak a javítási lehetőségek. A pénteki napi össztáv 497 km körül alakul, ebből 121,76 km a gyorsaságik hossza.

Szombaton hat gyorsasági szakaszt tartalmaz az itiner, ez három gyorsasági kétszeri teljesítését jelenti. Név szerint a 24.58 km-es Pavliani (Gy:8/11, 8:22 és 15:22), a 19.48 km-es Karoutes (Gy:9/12, 10:05 és 17:05) és a 17.66 km hosszú Inohori (Gy:10/13, 11:32 és 18:32).

Napközben a két kör között és este a nap végén is lesz egy-egy rendes szerviz lehetősége a mezőnynek. A szombati napon az össztáv 477 km körül alakul majd, ebből jó 123 km-t tesz ki a gyorsaságik össztávja.

Az utolsó vasárnapi napra két gyorsasági szakasz vár a talpon maradt párosokra. Ezek lesznek a 26.16km-es Smokovo (Gy:14/16, 8:03 és 12:27) és egy klasszikus a 23.37km-es Tarzan elnevezésű (Gy:15/17, 9:05 és 14:15). A második körben ez utóbbi lesz a külön pontokért is zajló power stage szakasz. Csupán a két kör között lesz egy 15 perces szerviz, azon kívül csak a technikai és a tankoló zónák várnak a mezőnyre. A napi össztáv majd 181 km-t tesz ki, ebből sovány 49.53 km km lesz a gyorsaságik mennyisége.

Az Akropolisz rally négy napja alatt mindösszesen 17 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, közel 346 km hosszban. A rally össztávja olyan 1420 km-t tesz ki.

tanak_34.jpg

Az idei Akropolisz rallyra 68 páros jelezte indulási szándékát.

A versenyre, az ezt megelőző Portugál és Szardínia rallyk után ismét 12 db Rally1-es csúcsgépet neveztek be. Ez öt Toyota Yarist (Elfyn Evans, Kalle Rovanpera, Sebastien Ogier, Takamoto Katsuta, Sami Pajari), három Hyundai i20-at (Thierry Neuville, Ott Tanak, Adrien Fourmaux) és négy Ford Pumát (Grégoire Munster, Martins Sesks, Joshua McErlean, Jourdan Serderidis) jelent.  

Lesz még 36 db Rally2-es autó, ebből 33-an neveztek valamelyik WRC2-es értékelésbe. Komoly névsor alakult ki itt olyanok részvételével, mint Oliver Solberg, Yohan Rossel, Gus Greensmith, Emil Lindholm, Jan Solans, Lauri Joona vagy épp Martin Prokop. Autók közül lesz Skoda Fabia RS, Toyota GR Yaris, Ford Fiesta MkII és Citroen C3.

Géposztály szerint őket követik a még mindig négykerék meghajtású, turbó motoros Rally3-as autók. Ők 16-an lesznek, ebből 11-en neveztek a WRC3-as bajnokságba és 9-en a Junior WRC-be. Itt csupán két autóból lehet választani, a Ford Fiestából és a Renault Clioból.

És lesz még négy Rally4-es autó, két Peugeot 208-as, egy Ford Fiesta és egy Opel Corsa.

Magyar egység nincs a nevezési listán.

A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Hankook erre a futamra is elvisz pár kamionnyi versenygumit.

A kőkemény murvás utakra a Portugál rallyn debütáló, továbbfejlesztett, erősített oldalfalú Hankook Dynapro R213-at kapják a versenyzők kemény és vagy lágy keverékben. A várhatóan igen meleg időjárás miatt főleg a kemény keverék lehet az ideális választás.  

A szervizpark, Görögország középső részén, Lamiában található majd a Nemzeti Vásár területén, Athéntól 220 km-re északra.

yaris_17.jpg

Az Akropolisz Rallyt 1953-ban rendezték meg először, a futam 1973-ban alapító tagja volt az akkor kiírásra kerülő FIA Rally Világbajnokságnak. A verseny az 1970-es években több mint 50 gyorsasági szakaszból és 850 versenykilométerből állt (szemben a mai 17 gyorsasági szakasszal és 346 versenykilométerrel…).

1974-ben az olajválság miatt törölték a versenyt, 1995-ben pedig csak az FIA kétliteres kupa sorozatot látta vendégül, utána 2013-ig része volt a rally világbajnokságnak majd egy időre kiesett és párszor az Európa bajnokságnak adott otthont. Az Akropolisz rally 2021-ben tért vissza a rally világbajnokság vérkeringésébe.

2005-ben az Akropolisz elnyerte az Év Rallyja címet, többek között a rendkívül sikeres, zsúfolásig megtelt athéni olimpiai stadionban rendezett szuper speciális szakasznak is köszönhetően.

1995 rally világbajnoka, a néhai Colin McRae az Akropolisz rally nagymestere, aki 1996 és 2002 között öt győzelmet aratott itt. Kétszer nyert Subaru Imprezával, majd 2000-től kezdve mesterhármast szerzett a Ford Focus WRC-vel.

A futam további győztesei között említhetünk több korábbi világbajnokot, úgy is mint, Walter Röhrl, Björn Waldegård, Ari Vatanen, Miki Biasion, Juha Kankkunen, Carlos Sainz és Sébastien Loeb.

A gyártók rangsorát a Ford vezeti 13 futamgyőzelemmel.

A  https://www.rally.tv/getting-started-n lesz élő közvetítés, aki tudja nézze, jó verseny lesz ez is.

Szöveg: Tommy

Fotó: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, www.wrc.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr9718893548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása