A múlt héten, június 26-29. között, Görögországban zajlott a 2025. évi FIA WRC rally világbajnokság aktuális fordulója, az Istenek rallyjának is hívott 69. Akropolisz rally mely a versenynaptár hetedik idei helyszíneként szolgált.
Mint oly sok alkalommal a verseny történetének 69 évében, az idén is rettenetes hőségben, szikrázó napsütésben és roppant poros utakon versenyeztek a párosok.
Ez a verseny legendásan az egyik legkeményebb erőpróbája a rally világbajnokságnak, iszonyatosan kemény „minőségűek” az utak, a pilótáknak okosan kellett beosztaniuk az autóikat és a gumiabroncsokat.
A versenyzőknek nagyon fontos volt, hogy elkerüljék, hogy az autóik megsérüljenek, főleg pénteken, amikor napközben csak egy 20 perces távoli szerviz adódott Loutrakiban ahol korlátozottak voltak a javítási lehetőségek. Ezenkívül csupán gumicsere és tankoló zóna várt a versenyzőkre.
Az Akropolisz rally értelemszerűen egy kőkemény murvás rally, az autók ennek megfelelőn murva specifikációval érkeztek a versenyre. De ide nem olyan murvás specifikáció kell, mint az Észt rallyn vagy a Finn rallyn ahol relatíve jó minőségűek a murvás szakaszok, hanem inkább olyanok, mint a kenyai Szafari rallyn vagy a Szardínia rallyn ahol jóval magasabbra kell állítani az autók has magasságát. A rossz minőségű utak miatt itt további aljvédelmet szerelhettek fel az autókra.
A program helyi idő szerint csütörtök reggel 8:01-kor kezdődött a Lamiához közeli shakedown szakasszal, ez 3.62 km hosszban kanyargott. Ezen Takamoto Katsuta (Toyota), Thierry Neuville, Ott Tanak (mindketten Hyundai), Kalle Rovanpera és Sebastien Ogier (mindketten Toyota) sorrendben végzett az első öt.
Ezt követően a szervizparktól bő 200 km-re, Athénban rendezték a rajtceremóniát 17:45-kor melyet a terv szerint 18:05-ös kezdettel követett egy 1,5 km hosszú szuperspeciál az EKO Athens, mely a városban kanyargott és ez már beleszámított a versenybe is. Na ennek a rajtja késett vagy egy órát, de végül gond nélkül lezajlott. Fontos volt, hogy itt ne hibázzon senki, mert ezután nem volt szerviz lehetőség hanem Loutraki városában parc fermébe kellett tenni az autókat az éjszakára és péntek reggel onnan indultak tovább.
Ezen a nyúlfarknyi városi tekergésen, bemutatón Ott Tanak (Hyundai), Sebastien Ogier, Takamoto Katsuta (mindketten Toyota), Adrien Fourmaux, Thierry Neuville (mindketten Hyundai) sorrendben végzett a top öt versenyző.
És az előző nap estéjéhez hasonlóan péntek reggel sem volt szerviz, hanem csak egy tankoló zóna és gumicsere lehetőség állt a mezőny rendelkezésére.
Pénteken hat gyorsasági szakasz várt a mezőnyre. Ezekből a 26.76 km-es Aghii Theodori-t kétszer kellett teljesíteni (Gy:2/4., 7:28 és 10:28.). A 12.9 km-es Loutraki-t (Gy:3., 8:31.), a 19.58 km-es Thiva-t (Gy:5., 14:29), a 24.18 km-es Stiri-t (Gy:6., 16:50) és a 11.58 km hosszú Elatia-t (Gy:7., 19:31) pedig egy alkalommal.
Csak este adódott egy 45 perces szervizpark, napközben csupán egy 20 perces távoli szervizet alakítottak ki ahol már csak az idő szűke miatt is korlátozottak voltak a javítási lehetőségek. A pénteki napi össztáv 497 km körül alakult, ebből 121,76 km-t tett ki a gyorsaságik hossza.
Megannyi gumidefekt, kerékcsere, megforgás, adok-kapok, oda-vissza helycsere, kisebb-nagyobb műszaki probléma, a hőséggel és a porral való küzdelem után a következő sorban fejezte be az élmezőny pénteket. Ott Tanak, Adrien Fourmaux (mindketten Hyundai), Sebastien Ogier, Elfyn Evans (mindketten Toyota) és Grégoire Munster (Ford).
A WRC2ben Oliver Solberg magabiztos előnyt szedett össze a Toyota GR Yaris Rally2-vel, bő 53 másodperc előnnyel térhetett aludni a szintén Toyotás Kajetan Kajetanowicz előtt.
Szombaton hat gyorsasági szakaszt tartalmazott az itiner, ez három gyorsasági kétszeri teljesítését jelentette. Név szerint a 24.58 km-es Pavliani (Gy:8/11, 8:22 és 15:22), a 19.48 km-es Karoutes (Gy:9/12, 10:05 és 17:05) és a 17.66 km hosszú Inohori (Gy:10/13, 11:32 és 18:32).
Napközben a két kör között és este a nap végén is volt egy-egy rendes szerviz lehetősége a mezőnynek. A szombati napon az össztáv 477 km körül alakult, ebből jó 123 km-t tett ki a gyorsaságik össztávja.
A péntekihez hasonló roppant meleg időjárási körülmények és a szörnyű poros utakon való versenyzés ezen a napon is okozott fejfájást a versenyzőknek.
Voltak gumidefektek, kitörtek és vagy elgörbültek a futóművek, néha lefulladtak az autók, kisebb-nagyobb mértékben megsérültek a karosszéria elemek, a Fordos Serderidis esetében hőguta gyanú miatt kiállás és útról lecsúszások után Ott Tanak (Hyundai), Sebastien Ogier (Toyota) Adrien Fourmaux (Hyundai), Elfyn Evans (Toyota), Thierry Neuville (Hyundai) és Grégoire Munster (Ford) sorrendben végzett az élmezőny.
A WRC2ben, a Toyota GR Yaris Rally2-vel, Oliver Solberg immár bő másfél perces előnyt autózott össze az őt Skoda Fabia RS-sel követő, friss házas Gus Greensmith előtt.
Az utolsó vasárnapi napon két gyorsasági szakasz várt a talpon maradt párosokra. Ezek voltak a 26.16km-es Smokovo (Gy:14/16, 8:03 és 12:27) és egy klasszikus a 23.37km-es Tarzan elnevezésű (Gy:15/17, 9:05 és 14:15). A második körben ez utóbbi volt a külön pontokért is zajló power stage szakasz. Csupán a két kör között adódott egy 15 perces szerviz, azon kívül csak a technikai és a tankoló zónák vártak a mezőnyre. A napi össztáv majd 181 km-t tett ki, ebből sovány 49.53 km km volt a gyorsaságik mennyisége.
Az utolsó napra is maradtak megforgások, pld. Katsuta, sajnálatos műszaki hiba miatti kiállás, pld. Munster, személyi sérüléssel járó baleset (Marco Bulacia navigátora Diego Vallejo), gumidefekt, pld. Rovanpera, időellenőrzőről való késés, pld. Neuville vagy épp korai érkezés pld. Katsuta és persze a hőség és a por, mint állandó kihívásai a hétvégének.
A legutolsó, külön pontokért is zajló power stage szakaszon az alábbi sorrendben végeztek az ezért 5., 4., 3., 2. és 1. plussz bajnoki pontot kapó versenyzők: Sebastien Ogier, Kalle Rovanpera (mindketten Toyota), Thierry Neuville (Hyundai), Elfyn Evasn (Toyota) és Ott Tanak (Hyundai).
A verseny végeredménye így alakult:
- Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) 4h12m20.1s
2. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) +32.8s
3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +3m09.8s
4. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +3m31.1s
5. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +8m59.5s
6. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +10m34.7s
7. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +11m28.5s
8. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +11m43.7s
9. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Toyota GR Yaris Rally2) +12m56.7s
10. Alejandro Cachón/Borja Rozada (Toyota GR Yaris Rally2) +14m19.9s
A WRC2ben, a Toyota GR Yaris Rally2-vel, Oliver Solberg magabiztos győzelmet aratott, majdnem egy perc előnnyel nyert a második helyen végzett Skoda Fabia RS-t kormányzó Gus Greensmith előtt.
A WRC3-at és a Junior WRC-t is a török Ali Türkkan nyerte egy Ford Fiesta Rally3-mal.
A világbajnokság állása az Akropolisz rally után:
- Elfyn Evans 150 pont
2. Sébastien Ogier 141 pont
3. Ott Tänak 138 pont
4. Kalle Rovanperä 117 pont
5. Thierry Neuville 96 pont
6. Takamoto Katsuta 63 pont
7. Adrien Fourmaux 61 pont
8. Sami Pajari 32 pont
9. Oliver Solberg 19 pont
10. Grégoire Munster 18 pont
A gyártók világbajnokságának állása az Akropolisz rally után:
- TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 358 pont
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 293 pont
3. M-Sport Ford World Rally Team 97 pont
4. TOYOTA GAZOO Racing WRT2 57 pont
Az Akropolisz rally négy napja alatt mindösszesen 17 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, közel 346 km hosszban. A rally össztávja olyan 1420 km-t tett ki.
Az idei Akropolisz rallyn 68 páros rajtolt el, magyar egység nem indult a versenyen.
A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Hankook erre a futamra is a Portugál rallyn debütáló, továbbfejlesztett, erősített oldalfalú Hankook Dynapro R213-at adta a versenyzőknek kemény és vagy lágy keverékben.
A szervizparkot, Görögország középső részén, Lamiában alakították ki a Nemzeti Vásár területén, Athéntól 220 km-re északra.
A következő FIA WRC rallyvilágbajnoki futam az Észt rally lesz július 17-20. között.
Szöveg: Tommy
Fotó: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport, Oliver Solberg
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.