Ma este kezdődik a hullámvasút rally Finnországban
WRC, WRC2, WRC3

Ma este a rajtceremóniával kezdődik el és vasárnapig tart a 2024. évi rally világbajnokság aktuális fordulója a 73. Finn rally, amely a versenynaptár kilencedik idei helyszíne.

Ez a futam a rally versenyzők és a rally rajongók mekkája, az egyik, ha nem a leggyorsabb rallyvilágbajnoki verseny, óriási a tempó és óriásikat ugratnak a nagyrészt széles és kemény felületű murvás utakon, amik az első körben elég csúszósak a felületükön lévő kavicsok miatt.

msport_1.jpg

A WRC sorozat egyik legrégebbi versenye ez, 1951-ben rendezték meg először és 1973 óta része a világbajnoki naptárnak. A Finnországban található rengeteg tó miatt sokáig Ezer tó rallynak hívták. A rallyt sokáig, főleg a finn versenyzők uralták, akik a 72 eddigi versenyből 55-öt nyertek meg. A ranglista élén Hannu Mikkola és Marcus Grönholm áll hét-hét győzelemmel.

A Finn rally a világ egyik leggyorsabb tempójú versenye, ez 2016-ban csúcsosodott ki amikor Kris Meeke 126,62 km/h átlagsebességgel nyerte meg a rallyt. Az erdők és tavak között kanyargó kemény, de sima felületű, főleg szélesebb, de néhol szűkebb és technikásabb kavicsos utakon rengeteg a természetes, nem ember építette gyomorforgató ugrató.

Ezt a versenyt mindegyik pilóta meg akarja nyerni, ehhez a bátorság és az elszántság fontosabb, mint bárhol máshol. A verseny elejétől a végéig padlógázon, sokszor tiltáson kell menni, ha nyerni akar valaki. Még nézni is félelmetes nemhogy bent ülni egy rallyautóban! A tíz leggyorsabb rally világbajnoki futam közül kilenc a Finn rally volt, nem hiába hívják Finn Nagydíjnak is. Nagy rutin kell ahhoz is, hogy az ugratókra milyen helyzetben érkezzen az autó, hogy a földet érés jól sikerüljön és az autó ott már irányba álljon a következő kanyarra. Az ugrásokat meg kell tanulni. Ha például a sebesség túl nagy, az autó aerodinamikája lenyomja a hátulját, az eleje pedig felemelkedik. A jó taktika az, hogy „felszállás” előtt bele kell picit fékezni és utána teljes gázzal menni az ugratóra.

Az itinernek tökéletesnek kell lenni, nem lehet hibázni, mert a tempó miatt abból biztos nagy baj lesz. A sebesség nagy, az időkülönbségek pedig kicsik, így ha hibázik valaki, kevés lehetőség van az elveszett másodpercek visszanyerésére. Az egyik legnehezebb rally ez a navigátorok számára is mivel a nagy sebességhez állandóan, pontos ütemben kell mondani az itinert.

A hagyományos nyári rallyk után ez már szinte őszinek mondható így némileg alkalmazkodni is kell ehhez. Ha száraz az idő a kemény, de sima felületű, kavicsos utak kivételes tapadást adnak, de ha nedves az időjárás, akkor a víztől felpuhul az utak felülete és ez durvább körülményeket hozhat.

A versenyközpont és a szervizpark Jyväskylä város központjában, a Paviljonki nevű kiállítási központban található. A gyári WRC csapatok a kikötő közelében, a kiállítási terület „főutcáján” sorakoznak fel, míg az alsóbb kategóriájú csapatok a zárt csarnokokban kapnak helyet. A Paviljonki mindössze néhány perces sétára található a város üzleteitől, bárjaitól és éttermeitől.

lapopi.jpg

A program helyi idő szerint szerda este 19:00-kor kezdődik Jyvaskyla városban a rajtceremóniával.

Utána csütörtök reggel 10:01-kor kezdődik a Ruuhimaki shakedown szakasz, ez 4.12 km hosszú lesz, majd este 19.05-kor a 3.48 km-es Harju városi szuperspeciállal kezdetét veszi a verseny. A nap egy esti szervizzel zárul.

Pénteken nyolc gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, ezek négy gyorsasági kétszeri teljesítéséből állnak, plussz este itt is teljesíteni kell a városi Harju szakaszt. A gyorsaságik a Laukaa 17.96 km hosszban, a Saarikas 15.93 km hosszban, a Myhinpää 15.51 km hosszban és a Ruuhiumäki 7.76 km hosszal. Az első kör után lesz egy 40 perces szervizpark majd a városi Harju gyorsasági után egy 45 perces szervizpark vár a mezőnyre és ezzel zárul a nap.

A napi össztáv majd 555 km lesz, ebből bő 116 km a gyorsaságik hossza.

A csapatok szombaton jobban eltávolodnak Jyväskylä-tól, a Jämsa régióba mennek, ahol három gyorsasági szakasz vár rájuk, szintén két körben. Ezek lesznek a Västilä 18.94 km hosszban, a Päijälä 20.19 km hosszban és a legendás és hírhedt Ouninpohja a híres ugratóval a sárga háznál és a rettenetes tempójú kanyarjaival, 32.98 km hosszban. Az Ouninpohja-i szakasz utoljára 2016-ban szerepelt a programban, de akkor az ellenkező irányban kellett azt teljesíteni. Itt napközben és este lesz lehetősége a versenyzőknek szervizelniük valamint a napközbeni tankoló zónák várnak rájuk. A szombati össztáv 580 km körül alakul, ebből 144 km a gyorsaságik hossza.

Az utolsó napra, a szupervasárnapra már csak két szakaszon küzdenek meg a versenyzők, a 14.27 km-es Sahloinen-Moksi-n és a 4.35 km-es Laajavuori-n. Ezeket is kétszer kell teljesíteni és a második körben az utolsó gyorsasági lesz a külön pontokért is zajló Power Stage szakasz. Utána Jyväskylä kikötőjében kerül sor a pódiumünnepségre és a pezsgő locsolásra. A napi össztáv 230 km-t tesz ki, a gyorsaságik össztávja nem egészen 42 km-t tesz ki. Ezen a napon csupán tankoló zóna és gumicsere lesz, szervizlehetőség már nem.

Az Finn rally három napja alatt mindösszesen 20 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, kb. 306 km hosszban. A rally össztávja 1373 km-t tesz ki.

A verseny végleges, rajtszámos nevezési listáján 77 db autó szerepel, ebből 10 db a csúcs kategóriás Rally1-es autó. Ez öt Toyotát (Rovanpera, Ogier, Evans, Katsuta és Pajari), három Hyundai-t (Neuville, Tanak és Lappi) valamint két Fordot (Fourmaux, Munster) jelent. A Toyotánál érdekesség, hogy erre a versenyre mind az öt Rally1-es Yarist más-más színre dekoráltak. Rovanperáét és Ogierét például a róluk elnevezett utcai sport Yarisok színvilágára matricázták.

tgr.jpg

Lesz még 38 db rally2-es autó, ezekből 30 db-ot neveztek a WRC2-es bajnokságba is. Olyan pilóták fognak itt indulni, mint Rossel, Solberg, Gryazin, Solans, Loubet, Lindholm és a Toyota rally csapatának vezére Latvala is próbára teszi magát a Rally2-es Toyota Yaris-szal és ne feledkezzünk meg a többiekről sem.

Van még a nevezési listán 25 db Rally3-as autó, 5 db Rally4-es és 1 db Rally5-ös is.

A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Pirelli szokás szerint erre a futamra is elvisz pár ezer darab versenygumit.

A Rally1-es hybrid csúcs gépek a Pirelli Scorpion KX WRC abroncsot kapják HB – kemény és SB – lágy kivitelben. A 13-23 C fok körül várható esős időjárás és az utak minősége miatt a Pirelli elsősorban a lágy SB jelölésűt ajánlja, de ha valakinek a keményebb HB keverék kell az is rendelkezésre fog állni. A Rally1-es pilóták 28 db gumit használhatnak el az elsődlegesen ajánlott lágy keverékből és 8 db-ot a kemény keverékből. Amennyiben szeretnék, ezt a 8 db-ot meg lehet változtatni 12 db-ra, de akkor 4 db-bal csökken a lágy keverékű kontingens.

A Rally2-es autók pilótái a Scorpion K6B (lágy) és az új K4C (kemény) gumiból választhatnak, míg a Rally3-as versenyzőknek a K6A (lágy) és a K4A (kemény) gumik állnak rendelkezésükre. Ők 26 db lágy és 8 db kemény keverékűt használhatnak el és nekik is van lehetőségük, hogy a lágy kontingens kárára növeljék a kemény keverékek számát.

previewfinland-02.jpg

A https://www.rally.tv/live_tv -n lesz élő közvetítés, aki tudja nézze, jó verseny lesz ez is.

Szöveg: Tommy

Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport, Pirelli

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr4018457793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása