Holnap kezdődik és vasárnapig tart az FIA WRC rally világbajnokság aktuális fordulója az 58. Portugál rally mely a versenynaptár ötödik idei helyszíne.
A program helyi idő szerint csütörtök reggel 8:01-kor kezdődik a Baltar nevű shakedown szakasszal, ez 5,72 km hosszú lesz, majd este 17:00-kor kezdődik a rajtceremónia és utána 19:05-kor már az első mért gyorsasági, a Figueira da Foz, ami egy 2.94 km hosszú szuperspeciált takar.
Pénteken tíz gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, ezek az alábbiak szerint jönnek össze.
Gy2 Mortágua 1 14,59 km 7:35
Gy3 Lousã 1 12,28 km 9:05
Gy4 Góis 1 14,30 km 9:53
Gy5 Arganil 1 14,41 km 10:41
Gy6 Lousã 2 12,28 km 13:05
Gy7 Góis 2 14,30 km 13:53
Gy8 Arganil 2 14,41 km 14:41
Gy9 Mortágua 2 14,59 km 17:05
Gy10 Águeda / Sever 15,08 km 18:35
Gy11 Sever / Albergaria 20,24 km 19:20
Látható, hogy lesznek gyorsaságik amiket egyszer kell teljesíteni és lesz, amiket kétszer. Illetve az is látszik, hogy nem lesz sétagalopp ez a nap a reggel fél nyolcas rajttal és azzal, hogy este fél nyolc előtt még nekivág a mezőny egy 20 km-es gyorsaságinak…
Ráadásul csak este, a nap végén lesz rendes szerviz lehetőség, napközben csupán a kihelyezett szervizek, a tankoló és a gumicsere zónák várják a párosokat. A napi gyorsaságik hossza bő 146 km-t tesz ki, a napi össztáv pedig 683 km lesz, ezzel ez lesz a rally leghosszabb napja.
Szombaton egy könnyebbnek tűnő program vár a mezőnyre, majd kiderül, hogy tényleg így volt-e.
Három gyorsaságit kell teljesíteniük két körben. Ezek lesznek a,
Gy12 Vieira do Minho 1 17,69 km 7:35
Gy13 Cabeceiras de Basto 1 19,91 km 8:35
Gy14 Amarante 1 22,10 km 10:25
Gy15 Vieira do Minho 2 17,69 km 7:35
Gy16 Cabeceiras de Basto 2 19,91 km 8:35
Gy17 Amarante 2 22,10 km 10:25
Illetve ezen a napon estére, záró programként, 18. gyorsaságiként beiktatták még a Lousada nevű szuperspeciált 3.52 km hosszban. Szombaton napközben és este lesz lehetősége a versenyzőknek szervizelniük valamint a napközbeni tankoló zónák várnak rájuk. A szombati gyorsaságik közel 123 km hosszban kanyarognak majd, a napi össztáv 640 km lesz.
Az utolsó vasárnapi napra három gyorsasági vár a talpon maradt párosokra, szintén kétszeri teljesítéssel. A gyorsaságik a 16,09 km hosszú Paredes (6:43-kor és 9:85-kor), 8,81 km-es Felguiras (7:48-kor és 11:03-kor) valamint a 11,18 km-es Fafe (8:35-kor és 13:15-kor) sorrendben, ebből a második körben a legendás Fafe gyorsasági lesz a külön pontokért is zajló Power Stage. A napi gyorsaságik össztávja itt bő 72 km-t tesz majd ki, a napi penzum pedig 410 km-t.
A Portugál rally három napja alatt mindösszesen 24 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, 344,5 km hosszban, a rally össztávja 1790 km lesz.
A verseny rajtszámos nevezési listáján 95 db autó szerepel, Ebből 12 db csúcs kategóriás Rally1-es autót láthatunk majd. Ez gyakorlatilag öt Toyota Yarist (Elfyn Evans, Kalle Rovanpera, Sebastien Ogier, Takamoto Katsuta, Sami Pajari), három Hyundai i20-at (Thierry Neuville, Ott Tanak, Adrien Fourmaux) és négy Ford Pumát (Grégoire Munster, Martins Sesks, Joshua McErlean, Diogo Salvi) jelent.
Az RC2-es géposztályban 55 autó nevezett, olyanok mint Oliver Solberg, Kris Meeke, Pierre-Louis Loubet, Mikko Heikkila, Roope Korhonen vagy Nikolay Gryazin és sokan mások. Az RC2-es autók nagy része nevezett valamelyik WRC2-es bajnokságba, de vannak páran, akik a Portugál nemzeti bajnokság értékelésében is érdekeltek lesznek.
Az RC3-as géposztályban 25-en neveztek, Renault Clio-val és Ford Fiestával egyaránt, akiknek a nagy része nevezett a WRC3-ba és vagy a junior WRC bajnokságokba.
És láthatunk majd 2 db RC4-es és 1 db RC5-ös kisautót is.
A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Hankook erre a futamra is leszállít pár kamionra való versenygumit, ide a Dynapro R213-at kemény és lágy keverékben.
Tekintettel arra, hogy most három kemény murvás verseny következik a rally világbajnokságon, a Hankook egy új, megerősített oldalfalú gumival készül Portugáliára és majd Szardíniára és az azt követő Akropolisz rallyra. Ez egy előre tervezett fejlesztési ciklus része és annak érdekében történik, hogy a versenygumik oldalfala minél erősebb legyen és minél kevesebb defekt hátráltassa a versenyzőket.
A verseny klasszikusan murvás utakon zajlik majd. A verseny a rally VB egyik legrégebbi és legnépszerűbb futama, az első Portugál rallyt 1967-ban rendezték, de a verseny az 1973-ban útjára indított rally VB egyik első futama is volt. A gyors és technikás kavicsos utak Portótól keletre és délre, a szárazföld belseje felé vannak kijelölve. Az utak a napi első körben még általában puhák és homokosak, ennek köszönhetően kevés tapadással rendelkeznek, de a második körben más sziklássá és nyomvályússá válhatnak. Rengeteg trükkös kanyar tarkítja a gyorsaságikat és a nyár eleji Portugál meleg idő is nehezítheti a versenyzők dolgát. De ha esni fog az eső, akkor a csúszós sárral kell megküzdeni a versenyzőknek. A rossz minőségű utak miatt itt megvannak emelve a versenyautók, hogy ritkábban érjen le az autó alja.
A Portugál rally igen népszerű a nézők között is, tízezer számra látogatnak ki a pályák mellé. Az évek során számos díjat is kapott ez a rally, köztük a „Világ legjobb rallye” cím, amit ötször is megnyert valamint a „Az év legtöbbet fejlődött rallye-ja” díjat 2000-ben. A futamgyőzelmek tekintetében a francia Sébastien Ogier vezeti a versenyt, aki hat alkalommal tudott itt győzedelmeskedni. A verseny eleinte vegyes talajú volt, de aztán váltottak és kizárólag murvás utakon zajlik a futam. 2002-2006 között kivették a VB-ről a Portugál rallyt, de 2007 óta ismét szerves része a VB naptárnak.
A Portugál rally Top 3 érdekessége:
- A legendás Fafe gyorsaságin a nagy ugrató a cél előtt vagy az azt megelőző kanyarokra néző hegyoldalak ezrével vonzzák a rally rajongókat. Kihagyhatatlan helyek ezek.
- A csütörtök esti nyitóünnepség Coimbrában. Lehetőség van a versenyzőkkel való találkozásra, autogramok megszerzésére és egy szelfi készítésére is mielőtt kezdetét veszi a száguldás.
- Porto város felfedezése. Gyönyörű utcák labirintusa fut össze a hatalmas Douro folyón, amelyet az ikonikus fémíves híd szel át és kikötői házak szegélyezik.
A szervizpark a Matosinhos Exponor kiállítási központban lesz, ez Portugália legnagyobb ilyen jellegű létesítménye. A gyári csapatok nagy pavilonjai a szabadban kapnak helyet, míg a kisebb csapatok a csarnokokon belül lesznek elhelyezve.
A https://www.rally.tv/getting-started oldalon lesz élő közvetítés, aki tudja nézze, biztos jó verseny lesz ez.
Szöveg: Tommy
Fotó: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, Hankook, M-Sport Ford
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.