A július 27-28-i hétvégén, Nyirádon rendezték az idei FIA rallycross Európa és világbajnoki sorozat második felvonását a Kárai Trans World RX of Hungary rendezvényt. Mint FIA világbajnoki sorozat, a Forma1 után ez a legrangosabb nemzetközi autóverseny kishazánkban, nem beszélve az Európa bajnoki mivoltáról is, ami a nagy létszámú mezőnyének köszönhetően nagymértékben emelte a rendezvény színvonalát.
A tavalyi évhez hasonlóan, a verseny hetében, csütörtök 17:30-tól idén is volt Tapolcán egy nagysikerű városi rajtparádé, a hivatalos megnyitó ünnepség.
A hétvége során, a világbajnoki mezőnyben megmérkőzött egymással az World RX1 ahol a legerősebb, az egykor supercarnak hívott, kb. 600 lóerős négykerék meghajtású csúcsgépek versenyeztek egymás ellen. Itt pár éve bevezették a tisztán elektromos meghajtású autókat, de az a csapatoknak is nagyon sokba került és a nézők is elmaradtak a pálya mellől. Úgyhogy az idei évben a technológiák csatája címmel újra ide engedték a hagyományos belső égésű, turbó motorral szerelt autókat, igaz ezeket már szintetikus üzemanyag hajtja, nem kőolaj származék, de hangjuk és a szaguk a régi, rendes versenyautókét idézik, és ez kell a népnek, ők erre gerjednek, nem az elektromos meghajtásra! Itt mindössze kilenc autó állt rajthoz, de ez nem Nyirád hibája, az ezt megelőző höljesi hétvégén is hasonló volt a létszám. Hagyományos belső égésű motorral hajtott autóval indult pld. Johan Kristoffersson, Ole-Christian Veiby (mindketten VW Polo) és Wieszt Jankó (Renault Mégane) is. Velük ellentétben Timmy és Kevin Hansen, Niclas Grönholm és Klara Andersson mindannyian elektromos meghajtású autókkal csatáztak.
Mellettük, szintén a világbajnoki értékelésben indult az RX2e ahol csak elektromos meghajtású, csővázas, műanyag karosszériás egyen autók versenyeztek. Ezek hátsókerék hajtásúak és régebben (pld. már 2016-ban) benzinmotor hajtotta őket és akkor még látszott rajtuk, hogy Ford Fiestáról mintázták a műanyag karosszériát, de erre manapság egyre kevesebb dolog emlékeztet. Az az igazság, hogy közelről nézve elég dágvány minőségűek ezek az autók, nem az jut eszébe az embernek, hogy ezekkel egy FIA világbajnoki sorozatban versenyeznek. Mondhatjuk, hogy a szükség nagy úr, bár azt hozzá kell tenni, hogy egész gyorsan mentek ezekkel is. Náluk mindössze hatan álltak rajthoz, köztük a magyar Lajos Gyula „Luigi”
Az Európa bajnoki mezőnyben a csúcsot szintén a négykerékmeghajtású, hagyományos belső égésű, turbó motorral szerelt autók, a supercar-ok képviselik, itt szépszámú magyar érdekeltség is volt, többek között Benyó Máté, Koncseg Zoltán, Kárai Tamás, Mózer Attila és Mózer Márk személyében.
Az Európa bajnoki mezőny másik kategóriája az EuroRX3 amiben gyakorlatilag a régen Super1600-nak hívott autók mentek, de azoknál már jóval erősebbek, 1.6 literes szívómotorral vannak szerelve, elsőkerék meghajtásúak, rendes versenyautók ezek is, csörög, zörög, durrog, lángol mindegyik. Ebben a mezőnyben is jó pár magyar versenyzőnek szurkolhattunk, szám szerint nyolcnak, köztük a korábbi Európa bajnok Szabó Krisztiánnak is.
A versenyprogramok szombat reggel 8:30-kor a szabadedzésekkel kezdődtek, és mivel elég sok autó volt a négy mezőnyben, (a világbajnokságban a World RX és az RX2e, az Európa bajnokságban pedig az Euro RX1 és az Euro RX3) ezt követően egész nap zajlottak a programok melynek a napi csúcspontja a World RX1 döntője volt.
Már csak a technológiák csatája miatt is talán mindenki által legjobban várt mezőnyben, a World RX1-ben a szombati döntőben Kevin Hansen, Johan Kristoffersson, Niclas Grönholm, Timmy Hansen, Wieszt Jankó és Ole-Christian Veiby feszültek egymásnak. Kevin Hansen és Johan Kristoffersson ezt kissé túlzásba is vitték és a rajtot követően kilökdösték egymást melynek következtében egyikük sem tudta befejezni a döntőt, amit Niclas Grönholm nyert meg a CE Dealer Team elektromos hajtású, Hyundai i20 formájú autójával, Ole-Christian Veiby, Wieszt Jankó és Timmy Hansen előtt. Ezzel magyar dobogóst ünnepelhettünk a rallycross világbajnokságon!
Vasárnap reggel 8:35-kor a szabadedzésekkel kezdődtek a programok. Délelőtt a selejtezők zajlottak és ebéd után az elődöntőkkel folytatódott a program, majd a döntőkkel fejeződött be a hétvégi menetrend.
Vasárnap minden magyar szurkoló Wieszt Jankóért szorított és a jelek alapján állt is volna neki a zászló illetve a döntőbe jutás, de ez most máshogy alakult. Az elődöntőben a rajt után a VW-s Veiby meglökte kissé Wieszt Prodrive-os Renault Mégane-ját és az autója sajnos belefordult a gumifalba és alaposan lepusztult arról minden. Wieszt a saját lábán szállt ki az autóból, de később mégis be kellett küldeni a mentőt ezért megszakították az elődöntőt. Később kiderült, hogy Wieszt Jankónak semmi komoly baja nem lett, fájt minden porcikája, de nem tört el semmije. A vasárnapi World RX1 döntőbe végül a VW-s Johan Kristoffersson és Ole-Christian Veiby, a Peugeot-os Kevin és Timmy Hansen, a CE Dealer Team-es Klara Andersson és a Seat-os René Münnich jutottak be. A döntőben végül Kristoffersson és Veiby révén dupla VW-s, tehát benzinmotoros győzelem született. Harmadik lett Klara Andersson akit Timmy és Kevin Hansen valamint René Münnich követett.
Grönholm szombati és Kristoffersson vasárnapi győzelmével tehát 1-1 elektromos és benzines győzelem született, de a hétvége után az elektromos autókkal versenyző Hansen csapat azt hangoztatta, hogy az autóik plussz súlya miatt ők hátrányban vannak a könnyebb benzines autók ellen. Valószínűleg vizsgálni fogják ezt és elképzelhető, hogy a benzines autókba büntetősúlyokat fognak tenni.
Az RX2e döntőjében a svéd Nils Andersson volt a leggyorsabb, utána következett a szintén svéd Isak Sjökvist majd az észt Marko Muru végzett a dobogó legalsó fokán.
Az EuroRX1 döntőjében Benyó Máté és Kárai Tamás révén két magyar érdekeltség is volt. A döntőt végül a brit Patrick O’Donovan nyerte meg a Peugeot 208 WRX-szel, második lett Yury Belevsky Audival, míg a harmadik helyen Benyó Máté ért célba Peugeot 208 WRX-szel. Őt követte két finn versenyző, mindketten Hyundai i20-szal, Mika Liimatainen és Mikko Ikonen személyében, a hatodik helyen pedig Kárai Tamás végzett Audi S1-gyel.
Az EuroRX3 döntőjébe két magyar versenyző jutott be, Körmöczi Balázs és Szabó Krisztián személyében. A döntőt a német Nils Volland nyerte, második lett a portugál Joao Ribieiro a harmadik helyen pedig a visszatérő Szabó Krisztán végzett, mindannyian Audi A1-gyel. Őket követte Andre Sousa és Nicolas Geleyns, mindketten Audi A1-gyel. Körmöczi Balázs a VW Poloval nem ért célba.
Furcsák ezek az elektromos rallycross autók, de a nagyok, a World RX1-esek azért bazi gyorsan mennek, szokatlan, hogy nincs klasszikus motorhangjuk csak az elektromos motor visítását és a gumik csikorgását hallani. Tök jó, hogy elért hozzánk a rallycross világbajnokság, kár, hogy ez nem az aranykorban történt, amikor csak benzines autók mentek, félgyári VW, Peugeot és Ford csapatokkal, olyan pilótákkal, mint Petter Solberg-gel, Ken Block-kal, Sebastien Loeb-bel, Reinis Nittis-szel, Janis Baumais-szal és pld. Mattias Ekström-mel.
Mindent egybevéve jó mulatság volt ez a nyirádi rallycross VB és EB, reméljük lesz jövőre is!
Következő rallycross Európa és világbajnoki futam Belgiumban, Mettetben lesz az augusztus 17-18.-i hétvégén.
Szöveg: Tommy
Fotók: STom fotó – Sándor Tamás
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.