A múlt hétvégén, július 17 - 20. között zajlott az FIA rally világbajnokság aktuális fordulója az Észt rally, amely a 2025-ös versenynaptár nyolcadik helyszíne volt. A WRC sorozat egyik legfiatalabb versenye ez, 2020-ban volt itt először rally VB futam. A tempó kíméletlen, rengeteg az ugrató, a murvás erdei utak technikásak, hol szélesebbek, hol keskenyebbek.
A szervizpark, a versenyközpont székhelye az Észt Nemzeti Múzeumnál, a tartui Raadi repülőtéren volt kialakítva.
A program helyi idő szerint csütörtök reggel 9:01-kor kezdődött a Kastre nevű shakedown szakasszal, ezt 4.08 km hosszban jelölték ki. Az itt elért eredménynek nem sok jelentősége van, szinte semmi. Az élmezőny Kalle Rovanpera, Takamoto Katsuta (mindketten Toyota), Thierry Neuville, Ott Tanak (mindketten Hyundai), Oliver Solberg (Toyota), Martins Sesks (Ford) sorrendben végzett.
Majd helyi idő szerint 20.05-kor egy 1.76 km-es városi szuperspeciállal, a VISIT ESTONIA Tartu vald 1-gyel kezdetét vette a mért verseny. Itt Thierry Neuville (Hyundai), Elfyn Evans (Toyota), Ott Tanak (Hyundai), Kalle Rovanpera (Toyota) és Robert Virves (Skoda Fabia RS Rally2) sorrendben végzett a top öt versenyző. A nap egy 15 perces szervizzel fejeződött be.
Pénteken hét gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezek három gyorsasági kétszeri teljesítéséből álltak, plussz volt még egy napot lezáró szóló szakasz is. Név szerint a 24.35 km-es Peipsiääre (9:16 és 11:53), a 11.37 km-es Mustvee (10:09 és 12:46), és a 23.74 km-es Kambja (15:44 és 18:04) valamint az 1.72 km-es Elva linn (19:15) várt a mezőnyre.
A versenyzőknek napközben és este adódott egy-egy, 40 és 45 perces szervizlehetőségük valamint a napközbeni tankoló zónák. A napi össztáv majd 464 km volt, ebből 120.64 km-t tett ki a gyorsaságik hossza.
És rögtön az első gyorson bejött az, amire lehetett számítani a verseny során, de talán nem ennyire az elején, mégpedig az, hogy a három év kihagyás után ismét Rally1-es csúcsgéppel, egy Toyotával versenyző Oliver Solberg / Elliott Edmondson kettős megnyerte a több mint 24 km-es gyorsaságit, csapattársa Kalle Rovanpera előtt! Volt nagy elérzékenyülés Oliver Solberg részéről és pár elismerő, csodálkozó hozzászólás a többiek részéről. A következőt Ott Tanak (Hyundai) nyerte Oliver Solberg előtt a napi harmadikat pedig ismét Oliver Solberg, ismét Kalle Rovanpera előtt. A délelőtti utolsón újra Ott Tanak volt a leggyorsabb ismét Oliver Solberg előtt. A napközbeni szervizbe Oliver Solberg, Ott Tanak, Kalle Rovanpera, Thierry Neuville és Takamoto Katsuta sorrendben ért be az élmezőny. Az élmezőnyből senkinek nem akadt komolyabb problémája, a kisebb kategóriákban történtek borulások, futómű sérülések, egyéb műszaki hibák.
A délutáni elsőn a Hyundaios Fourmaux volt a leggyorsabb, mögötte újfent Solberg érkezett. A következőn cseréltek és pénteken immár harmadjára Solbergék nyertek, ezúttal Fourmaux-ék előtt. A napot lezáró nyúlfarknyi gyorsaságin a Hyundaios Neuville volt a leggyorsabb Katsuta és Tanak majd a többiek előtt.
A pénteki napot Oliver Solberg, Ott Tanak, Thierry Neuville, Kalle Rovanpera és Adrien Fourmaux sorrendben fejezte be az élmezőny. Solberg előnye 12,4 másodperc volt az őt követő Tanak előtt. A WRC2-ben az észt Robert Virves/Jakko Viilo duó állt az élen egy Skoda Fabia RS Rally2-vel. Az élmezőnyből senkinek nem akadt komolyabb problémája, a kisebb kategóriákban történtek borulások, korai rajtok és egyéb műszaki hibák.
Szombaton kilenc gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezek négy darab kétszeri teljesítéséből álltak, plussz itt is akadt egy szóló szakasz este nyolc előtt. A napi gyorsaságik voltak a 21.45 km-es Raanitsa (8:23 és 10:54), a 17.43 km-es Kanepi (9:16 és 11:47), a 11.15 km-es Otepää (15:05 és 17:35) és a 11.97 km hosszú Karaski (16:00 és 18:30). Valamint az 1.76 km hosszú Tartu vald 2 19:51-kor.
Szintén napközben és este kaptak egy-egy, 40 és 45 perces szerviz lehetőséget a versenyzők valamint a napközbeni tankoló zónák és átcsoportosítók vártak rájuk. A szombati össztáv közel 513 km volt, ebből 125.76 km hosszban kanyarogtak a gyorsasági szakaszok.
Csak, hogy folytatódjon a pénteki döbbenet, ami szombatra már nem is volt olyan nagy, Oliver Solbergék behúzták a napi első három gyorsaságit! Először Neuville, majd Tanak és újfent Neuville előtt. A délelőtti utolsót Tanak nyerte Solberg előtt, tehát ha Solberg nem nyert, akkor sem végzett a 2., 3. helynél hátrább (kivéve a napvégi nyúlfarknyiakat, de azokon kár kockáztatni, mert többet lehet veszíteni, mint nyerni)!
A szombat napközbeni szervizbe Oliver Solberg, Ott Tanak, Thierry Neuville, Kalle Rovanpera és Adrien Fourmaux sorrendben autózott be az élmezőny. Solberg előnye már 22,8 másodperc volt az őt követő Tanak előtt! Itt azért már pedzegette a szakma Oliver Solberg első abszolút rallyvilágbajnoki futamgyőzelmét. A WRC2-ben továbbra is az észt Robert Virves/Jakko Viilo duó állt az élen a Skoda Fabia RS Rally2-vel.
A szombat délutáni elsőn Neuville, Tanak, Solberg sorban végeztek, az azt követően Tanak, Solberg, Rovanpera sorrend alakult ki. A délutáni harmadikon biztos ami sicher alapon ismét nyert Solberg, mögötte Neuville és Tanak érkezett. A napi nyolcadik gyorsaságiról pedig Tanak, Solberg, Neuville sorrendben jöttek le a srácok. A napvégi libakergetőt Neuville, Tanak, Solberg sorban fejezte be a top három versenyző.
Kilenc gyorsasági szakasz után a szombati esti szervizbe Oliver Solberg, Ott Tanak, Thierry Neuville, Kalle Rovanpera és Adrien Fourmaux sorrendben ért be az élmezőny. Solberg előnye csökkent picit, most 21,1 másodperc volt az őt követő Tanak előtt. Mondhatni, hogy itt már mindenki Solberg első WRC futamgyőzelméért szorított, talán az ellenfelek is (de ez nem biztosJ). A WRC2 elején nem történt változás, a helyi hősök, az észt Robert Virves/Jakko Viilo duó állt továbbra is az élen a Skoda Fabia RS Rally2-vel.
Az utolsó vasárnapi napra két gyorsasági szakasz várt a talpon maradt párosokra melyek közül a 11.79 km-es Hellenurme-t egyszer (9:39) míg a 24.2 km hosszú Kääriku-t kétszer kellett teljesíteniük (10:35 és 13:15). A verseny és a nap utolsó gyorsaságija volt a külön pontokért is zajló Power Stage. A napi penzum itt majdnem 260 km-t tett ki, ebből 60 km volt a gyorsaságik össztávja. Ezen a napon csupán tankoló zónák és átcsoportosítók voltak, szervizlehetőség már nem.
Az elmúlt két napban már megszokottakhoz hasonlóan Oliver Solbergék továbbra is remekeltek, a napi első két gyorsaságit megnyerték, először Ott Tanak majd Kalle Rovanpera előtt. Így Oliver Solberg 26,3 másodperc előnnyel várhatta az Észt rally utolsó gyorsaságiját a külön pontokat is érő power stage-et. És nem okozott csalódást itt sem! A power stage-t Kalle Rovanperáék nyerték, Ott Tanakék, Oliver Solbergék, Thierry Neiville-ék és Elfyn Evansék előtt. Így ők kapták a plussz 5., 4., 3., 2. és 1. bajnoki pontokat. A nap és a verseny nagy vesztese a Toyotás Takamoto Katsutáék voltak akiknek épp az utolsó gyorsaságin kellett feladniuk a bajvívást valami műszaki hiba miatt.
Az Észt rally végeredménye így alakult:
- Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR YARIS Rally1) 2h36m35.1s
2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +25.2s
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +48.3s
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +55.6s
5. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +1m33.0s
6. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +1m43.4s
7. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +2m55.6s
8. Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1) +3m36.0s
9. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +5m29.8s
10. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +5m57.5s
Oliver Solbergék tehát alaposan meglepve a rallyvilágbajnokságot és három év kihagyás után csupán egy futamra beülve egy Rally1-es autóba alaposan elhúzták a nótáját a komplett szezont teljesítő versenyző pajtásoknak, ezt Ott Tanak is elismerte és azt mondta Solbergnek helye lenne a Rally1-es mezőnyben. Persze most mindenki azt követeli, hogy Solbergék állandó versenyzők legyenek a top ligában, de Oliver Solbergéknek az idén az az elsődleges feladata, hogy (egy Toyota Yaris Rally2-vel) megnyerjék a rallyvilágbajnokság WRC2-es kategóriáját. Aztán majd kiderül mit hoz a jövő. A 2024-es WRC2-es világbajnok Sami Pajarinak, aki az idén teljes szezont teljesít egy Rally1-es Toyotával lehet, hogy fel kell kötnie a nadrágját, ha továbbra is ott akar maradni. Az elmúlt nyolc futamon nem alkotott maradandót, ehhez képest az egy futamos Solbergék rögtön futamgyőzelemmel kezdtek. Nem is akármilyennel, mert a 20 db gyorsaságiból kilencen ők voltak a leggyorsabbak.
És ezzel Oliver Solberg megszakította Kalle Rovanpera győzelmi sorozatát, aki 2021-2023 között három alkalommal is tudott itt nyerni.
A Solberg név egyébként 20 év kihagyás után hangzott el újra egy FIA WRC rallyvilágbajnoki futam eredményhirdetése során, mint futamgyőztes. Akkor, 2005-ben Oliver apja, a 2003-as rallyvilágbajnok Petter Solberg nyert egy Subaru Impreza WRC-vel a Wales rally GB-n.
Itt és most a WRC2-ben nyert az észt Robert Virves/Jakko Viilo duó a Skoda Fabia RS Rally2-vel, legalább ezzel vigasztalódhattak a helyiek, ha már Ott Tanaknak nem sikerült az abszolút futamgyőzelem.
A WRC3-ban nyert a Toyota tehetség gondozó programjában versenyző Takumi Matsushita / Ville Mannisenmaki páros egy Renault Clio rally3-mal.
A rallyvilágbajnokság állása az Észt rally után:
- Ott Tänak 162 pont
2. Elfyn Evans 161 pont
3. Sébastien Ogier 141 pont
4. Kalle Rovanperä 138 pont
5. Thierry Neuville 114 pont
6. Adrien Fourmaux 71 pont
7. Takamoto Katsuta 63 pont
8. Oliver Solberg 52 pont
9. Sami Pajari 38 pont
10. Grégoire Munster 19 pont
A gyártók bajnoksága pedig így áll a nyolcadik futam után:
- TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 399 pont
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 347 pont
3. M-Sport Ford World Rally Team 111 pont
4. TOYOTA GAZOO Racing WRT2 68 pont
Az Észt rally három napja alatt mindösszesen 20 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, bő 300 km hosszban. A rally össztávja 1240 km-t tett ki.
A versenyen mindössze 37 db autó állt rajthoz, magyar induló nem vette a bátorságot erre a versenyre.
Következő fellépés a világ egyik leggyorsabb rallyvilágbajnoki futama a Finn rally lesz július 31-augusztus 3. között melynek a versenyközpontja és a szervizparkja is Jyväskylä városában kerül kialakításra ahová nagyon közel székel a Toyota csapat, a TGR-WRT.
Szöveg: Tommy
Fotó: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.