Totális Toyota győzelem a WRC Gran Canaria rallyn!
WRC, WRC2, WRC3

Idén több új helyszínre is ellátogat az FIA rallyvilágbajnokság, közismert nevén a WRC (World Rally Championship). Ennek első helyszíne nem más, mint a Spanyolországhoz tartozó Kanári szigeteki rally amit Gran Canárián bonyolítottak le az elmúlt hétvégén, április 24-27. között. Ezzel 2022 után visszatért Spanyolországba a rallyvilágbajnoki sorozat. A futam a sziget roppant kanyargós aszfalt borítású útjain zajlott, ezzel ez volt az idei szezon első igazi aszfalt rallyja a havas jeges, de végülis aszfaltos Monte-Carlo, a full havas, jeges Svéd és a nagyon kemény murvás, földes, olykor saras Szafari rally után. A Kanári szigeteki rally egyébként nem újdonság a nemzetközi rallysportban mert ezt megelőzően éveken keresztül a rally Európa bajnokságnak, az ERC-nek volt az egyik állomása.

kalle_16.jpg

A rally versenyközpontját a sziget fővárosában, az északkeleten fekvő Las Palmasban alakították ki, ahol a szervizparkot a Gran Canaria Stadion mellett állították fel.

A program csütörtök reggel 9:01-kor kezdődött a 6,26 km hosszú, Santa Brígida nevezetű bemelegítő shakedown-nal. Ez nem számított be a versenybe, nincs sok és nagy jelentősége az itt elért eredménynek, inkább csak statisztikai jellegű. De az évek során többször előfordult, hogy aki a shakedown-on a leggyorsabb volt az nyerte az adott futamot, és nem volt ez máshogy jelen esetben sem. Tehát a shakedown-on Kalle Rovanpera, Takamoto Katsuta (mindketten Toyota), Ott Tanak, Thierry Neuville (mindketten Hyundai) és Elfyn Evans (Toyota) sorrendben végzett az első öt.

Ugyanezen a napon este 21:00-kor, irtózatos tömeg jelenlétében zajlott a hivatalos rajtceremónia.

hangulat_1.jpg

Maga a verseny pénteken kezdődött, amikor három gyorsaságit kellett két körben teljesíteni a mezőnynek. Ezek voltak a 26,32 km-es Valsequillo-Telde (8:03-kor és 15:18-kor), a 15,27 km-es Velleseco-Artenara (9:49-kor és 17:04-kor) és a 17,83 km hosszú La Aldea-Mogán (11:25-kor és 18:40-kor). Napközben és este volt szervizpark, a napi versenytáv közel 119 km-t tett ki.

A napi első gyorson alacsony hőmérséklet várta a mezőnyt, néhol köddel és párás részekkel tarkítva, de az útburkolat száraz volt. Ezen Rovanpera, Evans, Ogier sorban ért le az első három Toyotás pilóta majd őket követte két Hyundai-ban Fourmaux és Tanak. A következőn néhol alacsony volt a látótávolság a ködtől valamint párás is volt a levegő, de nagy rumlija senkinek nem akadt. Az első három ismét Toyota volt, Rovanpera, Ogier és Evans sorrendben. A délelőtti kör harmadik gyorsaságiján a Toyota totális csapást mért a mezőnyre, Rovanpera, Ogier, Evans, Pajari és Katsuta sorrendben övék lett az első öt hely. Őket követte a három Hyundai, akiknek mindhárom pilótája küszködött az autójával és panaszkodtak is rendesen, hogy azok nem műkődnek jól, rossz a tapadás, a vezethetőség. Semmi műszaki hibájuk nem volt, de az autók nem működtek rendesen. A napközbeni szervizbe Rovanpera, Ogier, Evans (mindhárom Toyota), Fourmaux (Hyundai) és Pajari (Toyota) sorrendben ment be a top öt, majd őket követték a többiek.  A WRC2-ben Yohan Rossel-ék vezettek a Citroen C3 Rally2-vel. A WRC3-ban itt még Arthur Pelemourgues-ék álltak az élen egy Renault Clio Rally3-mal.

A péntek délutáni kör első gyorsaságiján ismét Rovanpera volt a leggyorsabb. Azt mondta elégedett az autóval, állítottak rajta pár dolgot a szervizben és az jól működött. Csapattársa Ogier azt mondta a melegebb időben jobban mozgott alatta az autó, ami nem tetszett neki. A Hyundai-nál tovább elégedetlenkedtek, nem akartak jók lenni az autók. A délután második gyorson majdnem újra tarolt a Toyota gőzhenger, Rovanpera nyert, utána, Evans, Ogier és Pajari következett majd Neuville a Hyundaiban és Katsuta a Toyotával majd Tanak és Fourmaux a két másik Hyundai-jal. A Ford becsületét Munster védte némiképp, ő rendre odafért az élmezőny után, csapattársa McErlean nagyon szenvedett itt a Ford Pumával. A pénteki utolsó gyorsaságin újra Rovanpera nyert, utána három másik Toyota majd egy Hyundai, után az ötödik Toyota majd ismét két Hyundai és egy Ford következett az élen.

A pénteket Kalle Rovanperáék zárták az élen, bő 26 másodperc előnnyel Sebastien Ogier-ék előtt. Őt követték Elfyn Evans-ék, Sami Pajariék és Takamoto Katsutáék, mind az öten Toyota Yaris Rally1-ben! A WRC2-ben továbbra is Yohan Rossel-ék vezettek a Citroen C3 Rally2-vel. A WRC3-ban Mattéo Chatillonél vették át a vezetést egy Renault Clio Rally3-mal és magabiztos 54 másodperc előnnyel.

4maux_12.jpg

Szombaton a péntekihez hasonlóan alakult a program, azaz három gyorsasági két körben plussz egy nyúlfarknyi esti szuperspeciál. A gyorsaságik a 24,09 km-es Moya-Gáldar (8:05-kor és 15:05-kor), a 13,75 km-es Arucas-Firgas-Teror (9:48-kor és 16:48-kor) és a 23.30 km-es Tejeda-San Mateo (10:58-kor és 17:58-kor) voltak. És ezek után következett még az 1,8 km-es Las Palmas de Gran Canaria 20:35-kor aminek egy része bekanyarodott egy teltházas kosárlabda csarnokba is! Reggel, napközben és este is volt szervizpark, a napi versenytáv bő 124 km-t tett ki, ezzel ez volt a verseny leghosszabb napja.

A szombati első gyorson 16 ’C fok körül volt a hőmérséklet, felhős, szeles idő várta a mezőnyt. Újra Rovanpera nyert, őt három másik Toyota követte és egy Hyundai majd a többiek. Rovanpera küszködött a váltóval, de elégedett volt az idővel. Ogier azt mondta, hogy reméli, hátha nyerhet ő is egy gyorsaságit a hétvégén, nem bírt Rovanperával. A napi másodikon száraz körülmények között, de néhol csúszós aszfalt várta a mezőnyt. Újfent Rovanpera nyert Ogier, Evans, Pajari és Fourmaux előtt. Rovanpera azt mondta, hogy kicsit változó volt a tapadás, nem akart kockáztatni. A szombat délelőtti utolsón az öt Toyota végzett az élen, megint csak Rovanpera nyert, őt követte Ogier, Katsuta, Evans és Pajari, majd a három Hyundai és Munster a Forddal. A szombat napközbeni szervizbe Rovanpera, Ogier, Evans, Pajari, Katsuta sorrendben ért be az első öt autó majd a többiek. A WRC2-ben továbbra is Yohan Rossel-ék vezettek a Citroen C3 Rally2-vel. A WRC3-ban Mattéo Chatillonék magabiztosan vezettek immár 1 perc 14 sec előnnyel a Renault Clio Rally3-mal.

A szombat délutáni első gyorsaságit ahogy eddig mindegyiket most is Rovanperáék nyerték meg. Őket három másik Toyota követett majd egy Hyundai. A másodikon megint Rovanpera remekelt és a négy másik Toyota követte őt. Ogier azt mondta gyönyörű volt a szakasz. Rovanpera úgy nyilatkozott, hogy nem túl gyakran kerülnek ilyen jó helyzetbe, hogy ilyen könnyen jönnek a szakaszgyőzelmek, de nagyon élvezi. A Fordos Munster lecsúszott kicsit az útról, de a nézőknek is köszönhetően vissza kerültek az útra és folytathatták a versenyt. A szombati utolsó „rendes” gyorsaságit biztos, ami biztos alapon Rovanperáék nyerték, amit nagyon élveztek, azt mondta ez felkerült az öt kedvenc gyorsaságija közé. A „kettes” Toyota csapatból Pajari elnézett egy balkanyart és odaverte a Yaris Rally1 jobb elejét minek köszönhetően kiszakadt annak komplett futóműve, úgyhogy ők nem fejezték be a szombatot. A napi utolsó gyorsaságit - ami egy 1,8 km-es városi nézőcsalogató volt – Elfyn Evansék nyertek, Rovanpera itt megosztva csak a 3. helyen végzett, de ennek semmi jelentősége nem volt, mert csupán 0,6 másodpercet kapott.

A szombatot Rovanpera, Ogier, Evans, Katsuta (mindannyian Toyota), Fourmaux, Neuville, Tanak (mindhárman Hyundai) sorrendben fejezte be az élmezőny.  A WRC2-ben továbbra is Yohan Rossel-ék vezettek a Citroen C3 Rally2-vel, a WRC3-ban pedig továbbra is Mattéo Chatillonék a Renault Clio Rally3-mal.

munster_4.jpg

Vasárnap öt gyorsaságival zárult a rally, a sziget déli részén, a híres nyaralóhelyen, Maspalomas közelében, ami a dobogó ceremóniának is otthont adott.

A napi gyorsaságik a 14,97 km hosszú Agüimes-Santa Lucía (8:10-kor és 11:21-kor), a 13,47 km-es Maspalomas (9:05-kor és 13:15-kor, amelyik a második alkalommal a külön pontokért is zajló power stage is volt egyúttal) voltak. A két hosszú gyorsasági között volt még egy 1,5 km-es szuperspeciál a Costa Canaria (10:35-kor). Csak reggel adódott szervizpark valamint a két napközbeni gyűjtőállomás és a power stage előtti technikai zóna várt a versenyzőkre. A napi versenytáv itt már csak 58 km körül alakult.

Az utolsó napon ismét Rovanpera kezdett a legjobban megnyerve így a nyitó gyorsaságit Ogier, Evans, Neuville, Katsuta és a többiek előtt. A gyorsasági és a nap egyik nagy vesztese a Fordos Josh McErlean lett, aki eléggé, pont annyira verte oda a Ford Pumát, hogy nem tudta befejezni a rallyt. A másodikon megint Rovanpera nyert J Evans, Neuville, Ogier és Katsuta és persze a többiek előtt. Evans és Neuville is azt mondták, hogy ez egy nehéz gyorsasági volt, mert a pályabejáráskor sokan voltak rajta és nem tudtak elég jó itinert írni rá. A Fordos Munster pedig azt említette, hogy kemény menet volt, mert szinte az egész gyorsaságin lefelében kellett menniük, kellett vér a gatyában. A napi harmadik gyorsasági egy 1,5 km-es bohóckodás volt ahol Fourmaux nyert azonos idővel Ogier-val és a WRC2-es Rossel-lel. Az utolsó előtti gyorsaságin Ogier végre nyerni tudott egyet, Evans, Rovanpera, Katsuta (mindannyian Toyota) és Tanak (Hyundai) valamint a többiek előtt.

Az utolsó, külön pontokért is zajló power stage gyorsaságin, Rovanpera, Ogier, Evans (mindhárman Toyota), Fourmaux és Neuville (mindketten Hyundai) sorrendben ért célba az első öt, akik ezért megkapták a plussz 5., 4., 3., 2. és 1. bajnoki pontot.    

A futam gyorsaságijainak össztávja 301,30 km-t tett ki, míg a rally teljes össztávja 1082 km volt.

A rally világbajnokságon debütáló Kanári szigeti rallynak az alábbiak szerint alakult a végeredménye:

  1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) 2ó 54p 39.8 sec
    2. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) +53.5s
    3. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +1p 17.1s
    4. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +2p 02.9s
    5. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +2p 31.0s
    6. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +3p 11.4s
    7. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +3p 40.7s
    8. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +7p 10.7s
    9. Alejandro Cachón/Borja Rozada (Toyota GR Yaris Rally2) +7p 40.2s
    10. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +7p 58.4s

A 2025. évi FIA rallyvilágbajnokság versenyzőinek bajnoki ponttáblázata az alábbiak szerint néz ki a Kanári szigeteki rally, a bajnokság 4. futama után:

  1. Elfyn Evans 109 pont
    2. Kalle Rovanperä 66 pont
    3. Thierry Neuville 59 pont
    4. Sébastien Ogier 58 pont
    5. Ott Tänak 57 pont
    6. Adrien Fourmaux 44 pont
    7. Takamoto Katsuta 39 pont
    8. Sami Pajari 19 pont
    9. Grégoire Munster 16 pont
    10. Mārtiņš Sesks 8 pont

Jól látható, hogy Kalle Rovanpera a fullos győzelme után feljött a bajnokság második helyére, míg csapattársa Elfyn Evans tovább erősítette vezető pozícióját az élen. Jó volt látni, hogy Kalle Rovanpera visszatért és a képességeinek megfelelően tudott versenyezni, amit az is jól mutat, hogy a 18 db gyorsaságiból 15-ön ő volt a leggyorsabb, úgy, hogy Rovanpera bár nagyon tehetséges, de talán sosem volt egy aszfalt specialista. De ezután a verseny után már aszfalton is komolyan kell/lehet számolni vele. Sokat mond, hogy csapattársa a 8x rallyvilágbajnok Sebastien Ogier – aki mondjuk csak rész szezont teljesít – 53,5 másodpercet kapott tőle ami ugyebár majdnem 1 perc, ami nagyon sok!

A 2025. évi FIA rallyvilágbajnokság gyártóinak bajnoki ponttáblázata pedig az alábbiak szerint alakul a bajnokság 4. fordulója után:
1. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 208 pont
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 157 pont
3. M-Sport Ford World Rally Team 58 pont
4. TOYOTA GAZOO Racing WRT2 25 pont

A WRC2-ben közel fél perc előnnyel nyert a Yohan Rossel / Arnaud Dunand kettős a Citroen C3 Rally2-vel.

rosse.jpg

A WRC3-ban pedig a Mattéo Chatillon / Maxence Cornuau páros diadalmaskodott a Renault Clio Rally3-mal, szintén majdnem fél perc előnnyel.

chatillon.jpg

A következő FIA WRC rallyvilágbajnoki futam a murvás utakon zajló Portugál rally lesz a május 15-18. közötti hétvégén.

Szöveg: Tommy

Fotók: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport, www.wrc.com, Yohan Rossel és Mattéo Chatillon facebook

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr2018848720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása