Dupla Toyota győzelem a WRC Svéd rallyn (is)
WRC, WRC2, WRC3

Az elmúlt hétvégén, február 13-16. között zajlott a rally világbajnokság egyik legkeményebb, leggyorsabb futama, a szezon egyetlen igazi havas, jeges és hideg versenye a 72. Svéd rally.

A szervizpark és a versenyközpont Umea városában volt kialakítva.

evans_7.jpg

Az idei Svéd rallyt, a rally világbajnokságnak megfelelő ütemterv szerint bonyolították le. Azaz csütörtök reggel 9:01-kor kezdődött a mindössze 3.44 km hosszú bemelegítő shakedown szakasz.

Ezen Thierry Neuville (Hyundai i20 Rally1), Martins Sesks (Ford Puma Rally1), Ott Tanak (Hyundai i20 Rally1), Elfyn Evans (Toyota Yaris Rally1) és Adrien Fourmaux (Hyundai i20 Rally1) sorrendben végzett az élmezőny. A leggyorsabb Rally2-es versenyző Pontus Tidemand volt egy Skoda Fabia RS Rally2-vel.

Este 19:05-kor az 5.16 km hosszú Umeå Sprinttel, mint első gyorsaságival pedig elkezdődött a 72. Svéd rally. Ezt Elfyn Evans (Toyota Yaris Rally1) nyerte, őt követte Ott Tanak (Hyundai i20 Rally1), Kalle Rovanpera (Toyota Yaris Rally1), Adrien Fourmaux (Hyundai i20 Rally1) és Thierry Neuville (Hyundai i20 Rally1).

Pénteken kétszer három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, az alábbi időbeosztásban és elnevezésekkel.

A Bygdsiljum 28.27 km hosszban 9:18 és 14:48 kezdettel. Aztán az Andersvattnet 20.51 km-rel 10:19-kor és 15:49-kor valamint a Bäck 10.8 km hosszban 11:27-kor és 16:57-kor. 

A két kör után, 19:05-kor az 5.16 km hosszú Umeå Sprinttel fejeződött be a pénteki versengés. Napközben és este is volt szerviz lehetőség. A napi versenytáv 473.53 km volt, ebből bő 124 km-t tett ki a gyorsasági szakaszok hossza.

A délelőtti három gyorsasági utáni szervízbe Elfyn Evans (Toyota Yaris Rally1), Adrien Fourmaux, Ott Tanak (mindketten Hyundai i20 Rally1), Takamoto Katsuta, Kalle Rovanpera (mindketten Toyota Yaris Rally1) és Thierry Neuville (Hyundai i20 Rally1) sorrendben ért be az élmezőny. Nagy drámája senkinek nem akadt. Az első gyorsaságin a Rally1-es Toyotával csapató Sami Pajari nekicsúszott a hófalnak, ami lefordította az egyik kerekéről a gumit így azt ki kellett cserélnie. A második gyorsaságin pedig a Rally2-es Toyotával versenyző Georg Linnamae szedett össze egy gumidefektet. A szerviz előtti utolsó gyorsaságin pedig a Rally1-es Ford Pumával versenyző, műkedvelő Jourdan Serderidis szaladt le az útról, de tovább tudott menni, nem történt komolyabb problémája.

A délutáni körben ment az adok - kapok, vezette a versenyt Takamoto Katsuta, Elfyn Evans, Ott Tanak és megint Elfyn Evans. Az első gyorson túlcsúszott a Fordos Josh McErlean és a Toyotás Kalle Rovanpera is, a Hyundaios Adrien Fourmaux pedig lefulladt. Az ezt követőn nem történt sok érdekesség, a harmadikon Ott Tanak csúszott túl egy elágazásban és beleállt kicsit a hófalba, de semmi komoly tovább tudott menni. A pénteki utolsón az Umea Sprinten szintén nem történt sok érdekesség, biztonságban lejött mindenki.

A napot Elfyn Evans, Takamoto Katsuta (mindketten Toyota Yaris Rally1), Ott Tanak, Adrien Fourmaux, Thierry Neuville (mindhárman Hyundai i20 Rally1), Kalle Rovanpera (Toyota Yaris Rally1) és legjobb Fordosként a rész-szezont teljesítő Martins Sesks (Ford Puma Rally1) sorrendben fejezte be az élmezőny. A WRC2-ben is Toyota uralom kezdett kialakulni Oliver Solberg és Georg Linnamae révén, ekkor a kategória harmadik helyén Pontus Tidemand állt a Skoda Fabia RS-sel.

novill_4.jpg

Szombaton is kétszer három gyorsasági, plussz egy napvégi záró szakasz várt a mezőnyre.

A 15.65 km-es Vännäs 9:10-kor és 14:10-kor kezdődött. Ezt követte az elmúlt évekből már ismert 14.23 km hosszú Sarsjöliden 10:05-kor és 15:05-kor. A harmadik gyorsasági a 16.06 km hosszú Kolksele volt 11:08-kor és 16:08-kor. A napot ismét az Umeå Sprint szakasszal fejezték be, ez a tervek szerint itt és most két kör lett volna 10.08 km hosszban, de biztonsági okból maradt az egykörös, 5.16 km hosszú verzió. Péntekhez hasonlóan napközben és este is volt szerviz lehetősége a srácoknak. A szombati versenytáv 349.4 km-t tett ki, ebből kicsivel 100 km alatt volt a gyorsasági szakaszok hossza.

Az első gyorson nem történt említésre méltó esemény, a másodikon a Rally1-es Fordos, Josh McErlean csúszott túl egy elágazásban, a Rally2-es Toyotával versenyző Georg Linnamae pedig egy jobbos kanyarban állt be a hófalba pár perc erejéig, de a nézőknek köszönhetően tovább tudott menni viszont jó sok időt vesztett ezzel. A délelőtti harmadikon a Hyundaios Fourmaux rögtön a rajt után megállt a gyorsaságin mert a rajt előtt elfelejtette meghúzni a bukósisakját és azt kellett megcsinálnia. Csapattársa Ott Tanak némi olajat vélt látni az autójának a szélvédőjén, de az autó működött, nem tudta a dolgot mire vélni. A Rally2-es Toyotával induló 18 éves csodagyereknek Tuukka Kauppinen-nek megállt az autója.

A szombat napközbeni szervízbe Elfyn Evans, Takamoto Katsuta (mindketten Toyota Yaris Rally1), Thierry Neuville, Ott Tanak (mindketten Hyundai i20 Rally1), Kalle Rovanpera (Toyota Yaris Rally1), Adrien Fourmaux (Hyundai i20 Rally1) és - még mindig a legjobb Fordos volt a rész-szezont teljesítő - Martins Sesks (Ford Puma Rally1) sorrendben ment be az élmezőny. A WRC2-ben továbbra is Oliver Solberg vezetett majd fél perc előnnyel.

A délutáni elsőn a hobbysta Serderidis lefulladt a Ford Pumával, a Toyotás Sami Pajari túlcsúszott egy elágazást, a Toyotás Katsuta lefulladt az első elágazásban és a 15. km-nél volt még egy melegebb helyzete, de megoldotta. A következőn a Hyundai-os Fourmaux beleállt az útmenti hófalba és nem tudták onnan az autót kiszedni így ők kiestek a szombati versengésből. A következőn a Fordos McErlean autója lefulladt egy elágazásban, Sesks a másik Ford Pumával megforgott, míg a versenyt vezető Toyotás Evansnak volt egy meleg pillanata, ami majdnem a versenyébe került.

A szombati utolsó, Umea Sprinten igazából nem történt nagy esemény, Serderidis túlcsúszott az első elágazásban illetve a Rally2-es Skodával induló Jaroslaw Koltun borult fel, na jó, ez mégis csak egy nagyobb esemény volt.

A szombati napon Elfyn Evans, Takamoto Katsuta (mindketten Toyota Yaris Rally1), Thierry Neuville, Ott Tanak (mindketten Hyundai i20 Rally1), Kalle Rovanpera (Toyota Yaris Rally1) és Martins Sesks (Ford Puma Rally1) sorrendben ért célba az élmezőny. A WRC2-ben továbbra is Oliver Solberg dominált, már majdnem 40 másodperc előnnyel a szintén Toyotás Roope Korhonen és a Skodás Mikko Heikkila előtt.

sesks_4.jpg

Vasárnapra mindössze két gyorsasági maradt, ezekből az első a 29.35 km-es Västervik melyet egy szerviz közbeiktatásával egymás után kétszer teljesített a mezőny 7:27-kor és 9:57-kor.

A másik gyorsasági, a hosszabbik, 10.08 km-es Umeå-i szakasz volt a napi harmadik és egyben a külön pontokért is zajló power stage gyorsasági. A napi össztáv 224 km körül alakult, míg a gyorsaságik mennyisége közel 69 km-t tett ki.

A napi elsőt Takamoto Katsuta nyerte Evans pedig csak az 5. helyen ért célba így Katsuta átvette a vezetést. Ugyanitt a Fordos McErlean állt be a hóba pár perc erejéig, de a nézők ki tudták szedni így tovább tudott menni, a többiek lejöttek simán. Ugyanitt a második nekifutást Evans nyerte, aki ezzel visszavette a vezetést.

A mindent eldöntő külön pontokért is zajló power stage-en Elfyn Evans, Takamoto Katsuta (mindketten Toyota Yaris Rally1), Thierry Neuville (Hyundai i20 Rally1), Kalle Rovanpera (Toyota Yaris Rally1) és Adrien Fourmaux (Hyundai i20 Rally1) sorrendben végzett az első öt, így övék lett az 5., 4., 3., 2. és 1. bajnoki pont.

A 72. Svéd rally végeredménye az alábbiak szerint alakult,

  1. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) 2h33m39.2s
    2. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +3.8s
    3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +11.9s
    4. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +16.8s
    5. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +32.8s
    6. Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1) +2m09.4s
    7. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +2m27.0s
    8. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +4m08.6s
    9. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +8m23.1s
    10. Roope Korhonen/Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2) +9m05.6s

Tehát a szezonnyitó Monte-Carlo rally után ismét kettős Toyota győzelem született csak most Evans nyert és Katsuta lett a második.

A WRC2-ben, sorban harmadszorra nyerte a Svéd rallyt az Oliver Solberg/Elliott Edmondson duó a Toyota Yaris Rally2-vel. Őket követte a finn Roope Korhonen/Anssi Viinikka páros szintén Toyota Yaris rally2-vel, míg a kategória harmadik helyén a Mikko Heikkila/Kristian Temonen kettős végzett egy Skoda Fabia RS Rally2-vel.

solberg_6.jpg

A WRC3-ban és a JuniorWRC-ben is a Taylor Gill/Daniel Brkic duó nyert egy Ford Fiesta Rally3-mal.

gill_taylor.jpg

A Svéd rally kompletten 1060 km volt, ebből gyakorlatilag 300 km-t tett ki a mért szakaszok hossza. 

Két futam után így néz ki a versenyzők bajnokságának pont táblázata, 

  1. Elfyn Evans 61 pont
    2. Sébastien Ogier 33 pont
    3. Kalle Rovanperä 31 pont
    4. Thierry Neuville 29 pont
    5. Ott Tänak 26 pont
    6. Takamoto Katsuta 25 pont
    7. Adrien Fourmaux 21 pont
    8. Mārtiņš Sesks 8 pont
    9. Sami Pajari 6 pont
    10. Josh McErlean 6 pont

A gyártók bajnoki ponttáblázata pedig így néz ki most,

  1. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 120 pont
    2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 72 pont
    3. M-Sport Ford World Rally Team 25 pont
    4. TOYOTA GAZOO Racing WRT2 11 pont

Ez a verseny a rally VB egyik leggyorsabb futama, aki még nem látta élőben talán el sem tudja képzelni milyen tempóban mennek itt a versenyzők, a tévében látottak nem tudják visszaadni a tempót ami itt van. A speciális nagy szöges, hóra/jégre gyártott versenygumikkal sokkal nagyobb sebességgel tudnak menni és sokkal komolyabb féktávokat tudnak venni, mint egy murvás futamon.

A tökéletes téli körülmények elérése érdekében a rendezvény 2022-ben északabbra költözött, Umeå régióba, Umeå városába, ami észak Svédország legnagyobb városa.

A versenyre 60 autó nevezett, ebből 56-an célba is értek, bár sokan csak a szuperrally szabálynak köszönhetően.

A rallyvilágbajnokság új, hivatalos gumibeszállítója a Hankook csupán egyféle gumit vitt Svédországba, ennek az az oka, hogy erre a versenyre nincs másik gumitípus. Ez pedig a szögekkel ellátott forgásirányos, aszimmetrikus mintázatú Winter i*Pike SR10W-t.  .

A Svéd rallyt 1950-ben rendezték meg előszőr, ami az egyik legrégebbi rallyverseny a világon. Ez az egyetlen rallyverseny a WRC naptárban, amely teljes egészében havon és jégen zajlik, így világszerte egyedülálló és népszerű látványosság a rajongók körében.

A futamot 2004-ig kizárólag a skandináv pilóták uralták. Ezt a sorozatot ki más, mint Sébastien Loeb törte meg. Rajta kívül még Sébastien Ogier, Thierry Neuville, Ott Tänak és a 2020-as győztes Elfyn Evans (aki idén is nyert) voltak, akik nem skandináv pilótaként Svéd rallyt tudtak nyerni. A rekorder győztes, 1984 rally világbajnoka a svéd Stig Blomqvist aki hét futamgyőzelemmel vezeti a ranglistát.

A következő rally világbajnoki futam ennek szöges ellentéte, a kenyai Szafari rally lesz március 20-23. között, ami egy klasszikus murvás verseny, ami nem éppen a jó minőségű útjairól hírhedt.

Szöveg: Tommy

Fotó: https://www.wrc.com, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Taylor Gill facebook, M-Sport, Oliver Solberg facebook

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr6418797548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása