Kettős Toyota győzelem a Monte-Carlo rallyn
WRC, WRC2, WRC3

A múlt hétvégén, január 22-26. között zajlott a 2025. évi FIA WRC rally világbajnokság szezonnyitó futama az immár 93. Monte-Carlo rally.

A program már szerdán 16:01-kor elkezdődött a Gap város közelében kialakított, 3.28 km hosszú bemelegítő shakedown szakasszal melyen mérik ugyan a versenyzők idejét, de az nem számít bele az értékelésébe csupán egy kis bemelegítés az ezt követő négy napos versengésre.

Ezt a shakedown szakaszt a Rally1-es autóknak és a WRC2-es mezőnynek kötelező háromszor teljesítenie, de lehet többször is. Tehát ide mindig érdemes kilátogatni, mert egy helyről többször is lehet látni a versenyautókat. Itt most a Hyundai kettőse Ott Tanak – Martin Jarveoja voltak a leggyorsabbak. Őket követte két Toyota Yaris, a 2x rallyvilágbajnok Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen páros és a 8x rallyvilágbajnok Sebastien Ogier, jobbján Vincent Landais-val. Őket követte még egy Toyota Yarisban Elfyn Evans és Scott Martin majd ötödikként zárt egy Hyundai i20-szal a 2024-es rallyvilágbajnok duó, Thierry Neuville és Martijn Widaeghe.

ogier_3.jpg

A szezonnyitó rallynak ismét a dél kelet franciaországi Gap városa volt a versenyközpontja, ez kb. 300 km-re van Monaco-tól. Ez azt jelentette, hogy január 23-án, csütörtök délután a 14:30-as Monacoi rajtceremónia után a mezőny rögtön Gap irányába autókázott majdnem 170 km-t és annak közelében Digne-les-Bains-ban egy gumicsere zóna után 18:05-kor a 19 km hosszú Digne-les-Bains / Chaudon-Norante gyorsaságival kezdetét vette 93. Monte-Carlo rally. Ezt követte 19:53-kor a 21.2 km hosszú Faucon-du-Caire / Bréziers gyorsasági, majd 21:06-kor a 13.97 km hosszú Avancon / Notre-Dame du Laus-val fejeződött be a nyitónapi versenyzés illetve volt még egy 48 perces napvégi szerviz lehetőségük. A napi össztáv 374.6 km-t tett ki, ebből 54.2 km volt a gyorsaságik mennyisége.

A napi első gyorson +8 'C és néhol párás idő, útburkolat fogadta a mezőnyt. Itt a Toyota sztárja Sebastien Ogier nyert, őt követte csapattársa Elfyn Evans, majd három Hyundai érkezett Thierry Neuville-lel, Adrien Fourmaux-val, Ott Tanakkal és a többiek. Nagy kalandja senkinek nem volt, némelyek szerint élvezetes menet volt, de akadtak akik szerint sokat változtak a tapadási viszonyok és az útfelület is sokszor koszos volt, de hát ilyen ez a rallysport. A tágabban vett élmezőnyből a Rally2-es Toyota Yaris-szal (itt most nem neveztek a WRC2-be) versenyző Oliver Solbergék jártak a legrosszabbul, mert szinte a gyorsasági legelején odaverték az autó hátsó kerekét egy útmenti sziklának és eltört a felni ezért kereket kellett cserélniük, ami azonnal öt perc hátrányt hozott nekik.

A következőn ismét a Toyotás Sebastien Ogier győzött, utána jött a Hyundai triója Thierry Neuville, Adrien Fourmaux és Ott Tanak majd ismét egy Toyota, Elfyn Evans-szal és végre egy Ford is odafért Grégoire Munster-rel a volánnál. A gyorsasági mellett iszonyat hangulat uralkodott a nézők körében, rengeteg tüzijátékot láthattunk, ami sokszor már a versenyzők látását is nehezítette, ezt említette Thierry Neuville is, aki azt is elmondta, hogy többször az úton rohangásztak a magukról megfeledkezett nézők, ez nem okos dolog. Abban nagyjából mindenki egyetértett, hogy nagyon nehéz szakasz volt, sokkal koszosabb, sarasabb néhol jegesebb volt az út, mint amire számítottak. A szakasz nyertes Ogier érthetően elégedett volt az idejével, rajta kívül a Hyundai-os Fourmaux mondta azt, hogy ez egy igazi Monte-Carlo rallys gyorsasági volt, élvezte.

A csütörtöki utolsó gyorsaságin a Toyotás Elfyn Evansék voltak a leggyorsabbak, őket követték a Hyundai-os Thierry Neuvillék, aztán Kalle Rovanpera a Toyotával, Grégoire Munster a Ford Pumával majd Ott Tanakék a Hyundai-jal, és csak a 6. helyen jött le Sebastien Ogier a Toyota Yaris-szal. Nekik ráadásul volt egy meleg helyzetük egy tempós bal kanyarban ahol az autó a jobb oldalával keresztben csúszva leért az út melletti árokba, de Ogier rutinjának és szerencséjének is köszönhetően itt nem sok időt veszítettek. A gyorsasági egészén azonban elég sokat és így a nap végére visszacsúsztak a harmadik helyre. Szinte minden versenyző egyetértett abban, hogy szörnyűek voltak az útviszonyok, rengeteg kosz és sár tarkította azt, ezzel kiszámíthatatlanná téve a gumik tapadását. A Fordos Munster azt mondta, hogy végül is élvezte a körülményeket, de az egyébként is kevés haja kihullik az ilyen stresszes gyorsaságikon. A Toyotás Rovanpera is elégedett volt a harmadik idejével, azt mondta ez jó volt, de az előző kettő nagy sz@r volt.

A csütörtöki napon Thierry Neuville, Elfyn Evans, Sebastien Ogier, Ott Tanak és Adrien Fourmaux sorrendben ment szervizparkba az élmezőny. A WRC2-ben Yohan Rossel, Leo Rossel (mindketten Citroen C3 rally2) és Eric Camilli (Hyundai i20 Rally2) voltak a nap legjobbjai.        

Január 24-én pénteken, egy reggeli 18 perces szerviz után három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket terv szerint kétszer kellett teljesítenie a párosoknak. Az elsőn 9:31-kor rajtolt el az első autó, ez volt a 18.7 km hosszú Saint-Maurice / Aubessagne. Ezt követte volna 10:34-es kezdettel a 16.7 km hosszú Saint-Léger-les-Mélèzes / La Bâtie-Neuve gyorsasági, de ez nem rajtolt el, mert több néző is megsérült, amikor egy sziklára másztak fel, hogy onnan nézzék a rallyt, de a szikla leszakadt alattuk és be kellet küldeni hozzájuk a mentőket. Tehát ez a gyorsasági csak délután került megtartásra. A kört 11:42-kor a 18.3 km hosszú La Bréole / Selonnet elnevezésű gyorsasági szakasz zárta. Ezután volt egy napközbeni 43 perces szerviz lehetőség és ezt követően újraindult a délelőtti három gyorsaságiból álló kör. Este 18:59-kor pedig egy napvégi 48 perces szervizzel zárult a pénteki nap. A napi versenytáv közel 423 km-t tett ki, ebből 107.3 km volt a gyorsaságik össztávja.

A napi első gyorsasági nulla 'C körüli hőmérséklet és állandóan változó útviszonyok vártak a mezőnyre, hol száraz, vizes hol pedig havas, jeges volt az út, mint egy ”rendes” Monte-Carlo rallyn! A versenyzők nagyrésze a „Montés”, szöges hó gumival vágott neki a napnak. A Toyotás Kalle Rovanperáék voltak a leggyorsabbak, utánuk érkeztek be Grégoire Munsterék a Forddal, Sami Pajariék a Toyotával majd némi meglepetésre Oliver Solbergék az eggyel „gyengébb” Rally2-es Toyotával, de az ilyen havas, jeges, trükkös körülmények között ez nem akkora csoda. Solberg után következett Ott Tanak és Adrien Fourmaux a Hyundai i20-szal majd szépen sorban a többiek. Az élen Evans és Neuville helyet cseréltek így most Evans vezette a rallyt.

A következőt a fentebb már leírt nézői baleset miatt nem tartották meg. A délelőtti harmadik gyorsasági alapvetően száraz volt, de akadtak rajta jeges, párás részek. A Hyundai-os Adrien Fourmaux-ék voltak a leggyorsabbak, mögöttük jött Grégoire Munster a Ford Pumával aztán Sebastien Ogier, Elfyn Evans és Kalle Rovanpera mindhárman Toyota Yaris-szal és a többiek. A Hyundaitól ketten is pórul jártak kissé. Tanak nagy tempóval lesodródott az út menti árokba és az ott lévő fák látványosan lebontották a Rally1-es autóról a hátsó szárnyat és annak környékét. Nagy mákja volt Tanaknak, hogy nem sok időt vesztett ezzel és, hogy az autónak a futóműve, bukócsöve nem sérült meg és, hogy ezután már a szervizpark következett ahol „természetesen” helyre tudták hozni az autót. Thierry Neuville pedig egy szűk jobbos kanyar előtti féktávot mért el egy kicsit és beleállt az úttal szemközti partfal szerűségbe, ami kitörte az autó bal hátsó kerekét, ami ebben a formában nem tudott forogni és így vergődött el a szervizparkig. Mivel ilyen autóval nem lehet közúton közlekedni később a Hyundai csapatot megbüntették 10.000.- Euróra. Természetesen Neuville autóját is meg lehetet javítani. A Toyotás Ogier és Pajari ugyanott verte oda a Yarist, de Pajari járt rosszabbul, mert neki defektje lett az esettől.

A délutáni kör első gyorsaságiját Elfyn Evans nyerte a Toyotával, őt követte csapattársa Kalle Rovanpera majd Neuville a Hyundai-jal és utánuk két Toyota Ogierék és Katsutáék, majd a többiek. Az útburkolat néhol párás volt, de a délelőtti körben kihordott sok sár is okozott nehézségeket a 12. km-től. Ehhez képest Tanak úgy nyilatkozott, hogy tiszta menet volt, de a sok piszok miatt nem volt jó érzés menni rajta. Ogier azt mondta jobb volt a tapadás, mint reggel, de nem nyomta eléggé.

A következő gyorsaságin gyengén felhős idő, +13 'C várt a mezőnyre. Az elején többnyire száraz, de nedves foltokkal a középső részén. A 10. km körül viszont hó és jég borította az utat. Itt a Toyotás Ogier nyert, őt követte két Hyundai, Fourmaux és Neuville majd két Toyota, Katsuta és Rovanpera majd a többiek. Evans megforgott egyszer és csak a 7. helyen ért célba a Toyotával így Ogier átvette tőle a vezetést (és ezt megtartotta a verseny végéig). Ogier azt mondta mindent megpróbált, mert sok barátja és rokona volt kint a szakaszon és próbált nekik is autózni, szépen sikerült.

A pénteki utolsó gyorsaságit ismét Sebastien Ogier nyerte meg, utána Adrien Fourmaux, Elfyn Evans, Kalle Rovanpera és Ott Tanak érkezett a célba majd a többiek. A Hyundai-os Neuville ugyanazt a jobbos hajtűkanyart nézte be, mint a délelőtt során, de most jobban járt csak egy bal első defektet szedett össze. Tanak azt mondta jobban sikerült neki, mint délelőtt, ezt a módosított beállításoknak is tulajdonította. Fourmaux-nak és Evansnak jól sikerült a menet, jól érezték magukat.

A pénteki napon Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Adrien Fourmaux, Kalle Rovanpera és Ott Tanak sorrendben ért célba az élmezőny. A WRC2-ben nem sok minden változott, első volt Yohan Rossel, Eric Camilli és Leo Rossel viszont helyet cserélt és ebben a sorrendben értek be. Szegény Munsternek a szervizparkba vezető etapon állt meg a Ford Pumája így ki kellett állnia a napi versenyből és miután megcsinálták este az autóját a szuper rallyval szombaton visszaállhatott, bár ezért jelentős időbüntetést kapott.

4maux_11.jpg

Szombaton, január 25-én ismét egy reggeli 18 perces szervizzel kezdődött a nap majd újabb három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket ezen a napon is kétszer kellett teljesíteni a párosoknak. Az első 8:56-kor rajtolt, ez volt a 27 km hosszú La Motte-Chalancon / Saint-Nazaire, utána 10:05-kor következett a 15:48 km hosszú Aucelon / Recoubeau-Jansac és 11:08-as kezdettel a 17.85 km hosszú La-Batie-des-Fonts / Aspremont elnevezésű gyorsasági zárta a délelőtti versenyzést. Péntekhez hasonlóan itt is volt egy napközbeni 43 perces szerviz lehetősége a csapatoknak, versenyzőknek. Utána 14:56-kor újra kimentek a délelőtti három gyorsaságit teljesíteni és este 18:33-kor egy 48 perces szervizzel zárták a napot. Ezen a napon majdnem 484 km-t autókáztak a párosok, ebből 131.4 km-t tett ki a gyorsaságik mennyisége, ezzel ez volt a leghosszabb versenynap.

A napi elsőt - életében először - a Fordos Grégoire Munster nyerte, utána három Toyota következett Ogier, Rovanpera és Katsuta vezetésével majd egy Hyundai Fourmaux-val a volánnál. Sok párás, nedves rész várta a mezőnyt, de jeget, havat nem jósoltak.  A 48. rajtszámú autó kigyulladt, akkor, amiatt piros zászlóval leállították a rajtoltatást. A Hyundai-os Neuville-nek meg kellett állnia, hogy az autóját resetelje mert valami problémája akadt, ezzel 50 másodpercet veszített. Ogier gratulált Munsternek, hogy ilyen kondíciók mellett ilyen remekül vezetett. Evans nem számított ennyire grízes, csúszós útra, Rovanpera továbbra is küzdött a trükkös körülményekkel. 

A délelőtti másodikon két Hyundai végzett az élen Tanak és Fourmaux sorban, őket az öt Toyota követte Evans, Katsuta, Ogier, Pajari és Rovanpera sorrendben majd a Fordos Munster érkezett és a többiek. +11 ’C hőmérséklet és inkább nedves, párás időjárás uralkodott, de hó és vagy jég nem volta az úton. Komolyabb rumli senkivel nem történt, a WRC2-es Gryazin talált egy partfalt kissé a Skoda Fabia jobb elejével illetve Leo Rossel ment le az útról és hagyta ott a Citroen hátsó szárnyát, de semmi komoly. Ugyanitt az olasz Rachelle Somaschini viszont kiesett a versenyből miután megforgott és lecsúszott az útról.

 A napi harmadikon Katsuta volt a leggyorsabb, utána Neuville, Ogier, Tanak és Rovanpera sorrendben jött az élmezőny. Ogier tartotta első helyét, a másodikon viszont Fourmaux és Evans marakodtak. A gyorsaságin +10 ’C körüli hőmérséklet, néhol eső és hó várta a mezőnyt. Tanak azt mondta nagyon változatos körülmények voltak, nem volt nyugis menet. A Fordos Munster úgy nyilatkozott, hogy a napi elsőre jó volt a gumiválasztása, de a másodikra és ide nem igazán. Nagyobb rumliba csak a Rally2-es Toyotával versenyző Yamamoto-Fulton kettős került, akik emblémára vettek egy fát és kiestek a versenyből.

A délutáni elsőn sütött a nap és eléggé felszáradt az út bár az első kör után azért koszos volt néhol az aszfalt. Tanak, Evans, Katsuta, Ogier és Rovanpera sorrendben ért le az eleje. Ezzel Evans ismét feljött másodiknak míg Fourmaux visszacsúszott a harmadikra. Mindenki elég pozitívan nyilatkozott, Munster és Katsuta elmondták, hogy a vége felé elmelegedtek a gumik és Ogier is azt mondta, hogy vigyázott a gumikra.

A következőn főleg száraz volt az út, Tanak, Ogier, Neuville, Fourmaux és Evans sorrendben jött le az élmezőny. Komolyabb problémája senkinek nem akadt, Tanak volt egy nagy keresztben csúszása, Neuville megérintette a partoldalt az autó jobb hátuljával míg Katsuta alatt lefulladt a Yaris egy visszafordítós kanyarban. Az élen Fourmaux és Evans ismét helyet cseréltek a 2., 3. helyen.

A szombati utolsó gyorsaságin főleg száraz, de néhol teljesen saras körülmények várták a párosokat. Az élmezőny Tanak, Evans, Katsuta, Neuville és Ogier sorrendben ért le. Rovanpera panaszkodott, hogy nem találja magát és, hogy túl lassan ment, a többiek pedig főleg a saras részekre panaszkodtak illetve mindenki örült, hogy vége a napnak és célba értek. A szombatot végül Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Adrien Fourmaux, Ott Tanak és Kalle Rovanpera sorrendben fejezte be az élmezőny. A WRC2-ben Yohan Rossel maradt az élen, 2 perc 50 másodperc előnnyel testvére Leo előtt, őket követte Eric Camilli a Hyundai-jal.

A záró napon, január 26-án, vasárnap reggel egy 18 perces szervizt követően igen korán, 6:39-kor a 13.97 km hosszú Avancon / Notre-Dame du Laus gyorsaságival kezdődött a bajvívás. Utána 8:32-kor a 19 km hosszú Digne-les-Bains / Chaudon-Norante gyorsaságival folytatódott a verseny majd egy tankoló zóna és egy 120 km-es etap szakasz következett, melyen a mezőny elindult Monaco irányába és az ahhoz közeli 17.9 km-es La Bollène-Vésubie / Peira-Cava gyorsasági szakaszhoz, ami az utolsó gyorsaságija volt a 93. Monte-Carlo rallynak. Egyúttal ez volt a külön pontokért is zajló power stage szakasz is.

mcerlan.jpg

A hajnalban rajtoló vasárnapi első gyorsasági rajtjáig úgy nézett ki, hogy milyen jó kis verseny ez, relatíve kevesen estek ki, főleg az élmezőnyből, na ez az állapot elég gyorsan megváltozott… Rögtön két Rally1-es Toyota is elhullott, Pajariék egy hidat találtak el míg Katsuta lecsúszott az útról és egyikük sem tudta folytatni a versenyt. A WRC2-es Gryazin pedig egy gumidefekt miatt bosszankodhatott. A többiek közül Tanak és Munster is a rossz gumiválasztáson elmélkedett kicsit. A gyorsaságin egyébként Ogier, Evans, Rovanpera, Neuville és Tanak sorrendben ért le az élmezőny.

A következőn gyorsasági nagy áldozata a Ford Pumával ez idáig remekül versenyző Grégoire Munster vált, akinek egy jobb kanyarban eltolta az autó az elejét és az nekiment az út menti sziklafalnak, ami megforgatta a Ford Pumát és Munster feladni kényszerült a rallyt. A többiek a nehéz, változatos, bonyolult útiszonyokat említették, de nagyobb rumlija senkinek nem akadt. Az élmezőny Fourmaux, Rovanpera, Evans, Neuville és Ogier sorrendben ért le. Az összetettben 4. helyen álló és itt a 7. helyen végző Tanakot vészesen megközelítette Rovanpera.

A mindent eldöntő utolsó gyorsasági a power stage rendkívül izgalmasra sikerült, nagyon jó volt azt az élő közvetítésben végig izgulni, ahogy a vegyes körülmények között próbált mindenki a legjobban teljesíteni. A 17.9 km-es gyorsasági La Bollène-Vésubie irányából felkanyargott a legendás Turini hágóra és ott az éttermek előtt most Peira-Cava irányába folytatódott. Az első öt helyezett, aki az ezért járó plussz 5., 4., 3., 2. és 1. bajnoki pontot kapta nem volt más, mint a Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Adrien Fourmaux, Kalle Rovanpera és Ott Tanak. Mivel Rovanpera jóval jobb időt ment, mint Tanak ezért itt az utolsó gyorsaságin meg is előzte őt. Nagy rumlija itt már nem volt senkinek. Az innen a célba igyekvő Oliver Solberget büntették meg utóbb, mert Monacó belvárosában végig driftelt egy balkanyart az ott álló nézők nagy örömére. A rendezők ezt sajnos nem tapssal jutalmazták, hanem öt perc időbüntetéssel.

A 2025. évi Monte-Carlo rally össsztávja a tervek szerint 1630 km-t tett volna ki, ez az elmaradt gyorsasági és az egyik szombati lerövidítése miatt némileg kevesebb lett a gyorsasági szakaszok hossza a terv szerinti 344 km helyett inkább olyan 320 km körül alakult.  

A 93. Monte-Carlo rally végeredménye az alábbiak szerint alakult,

  1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) 3h19m06.1s
    2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +18.5s
    3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +26.0s
    4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +54.3s
    5. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +59.0s
    6. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +5m44.2s
    7. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +10m15.1s
    8. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +10m26.8s
    9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +11m40.7s
    10. Eric Camilli/Thibault de la Haye (Hyundai i20 N Rally2) +13m14.6s

A pilóták bajnokságának állása az első forduló után,

  1. Sébastien Ogier 33 pont
    2. Elfyn Evans 26 pont
    3. Adrien Fourmaux 20 pont
    4. Kalle Rovanperä 18 pont
    5. Ott Tänak 11 pont
    6. Thierry Neuville 9 pont
    7. Josh McErlean 6 pont
    8. Yohan Rossel 4 pont
    9. Nikolay Gryazin 2 pont
    10. Eric Camilli 1 pont

A csapatok bajnoksága pedig így néz ki a Monte után,

  1. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 60 pont
    2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 36 pont
    3. M-Sport Ford World Rally Team 11 pont

A WRC2-ben totális francia uralom alakult ki, nyert a Yohan Rossel - Arnaud Dunand kettős, második lett az Eric Camilli - Thibault de la Haye duó, míg a harmadik helyen a Leo Rossel - Guillaume Mercoiret páros végzett.

rossel_3.jpg

A WRC3-ban is francia siker született az Arthur Pelamourgues – Bastien Pouget kettős révén, akik egy Renault Clio Rally3-mal versenyeztek.

arthur_pelam.jpg

A futamot megnyerő Sebastien Ogier-nak ez volt a 10. Monte-Carlo rally győzelme, egy időre biztos nyugodt lehet (mindenki), hogy ezt nem fogják überelni.

Magyar versenyző nem indult a Monte-Carlo rallyn.

Következő FIA rallyvilágbajnoki futam a Svéd rally lesz február 13-16. között.

Szöveg: Tommy

Fotók: www.wrc.com, Hyundai Motorsport, M-Sport, Toyota Gazoo Racing, Citroen Racing

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr7118784512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása