Holnap délután, azaz január 22-én szerdán 16:01-kor a Gap város közelében kialakított, 3.28 km hosszú bemelegítő shakedown szakasszal elkezdődik a 2025. évi rally világbajnoki szezon, hagyományosnak mondhatóan a Monte-Carlo rallyval.
A szezonnyitó rallynak ismét a dél kelet franciaországi Gap városa lesz a versenyközpontja, ez kb. 300 km-re van Monaco-tól. Ez azt jelenti, hogy január 23-án, csütörtök délután a 14:30-as Monacoi rajtceremónia után a mezőny rögtön Gap irányába fog autókázni majdnem 170 km-t és annak közelében Digne-les-Bains-ban egy gumicsere zóna után 18:05-kor a 19 km hosszú Digne-les-Bains / Chaudon-Norante gyorsaságival kezdetét veszi 93. Monte-Carlo rally. Ezt követi 19:53-kor a 21.2 km hosszú Faucon-du-Caire / Bréziers gyorsasági, majd 21:06-kor a 13.97 km hosszú Avancon / Notre-Dame du Laus-val fejeződik be a nyitónap illetve lesz még egy 48 perces napvégi szerviz lehetőség. A napi össztáv 374.6 km, ebből 54.2 km a gyorsaságik mennyisége.
Január 24-én pénteken, egy reggeli 18 perces szerviz után három gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket kétszer kell teljesíteni a párosoknak. Ezek a 18.7 km hosszú Saint-Maurice / Aubessagne, a 16.7 km hosszú Saint-Léger-les-Mélèzes / La Bâtie-Neuve és a 18.3 km hosszú La Bréole / Selonnet elnevezésű gyorsasági szakaszok. Reggel, napközben és este is lesz szerviz lehetőségük. Napközben - a két kör között - és este hét körül is lesz 1-1, 45 perc körüli szervizlehetősége a párosoknak. A napi versenytáv közel 423 km-t tesz majd ki, ebből 107.3 km a gyorsaságik össztávja.
Szombaton, január 25-én ismét egy reggeli 18 perces szervizzel kezdődik a nap majd újabb három gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket ezen a napon is kétszer kell teljesíteni a párosoknak. Ezek a 27 km hosszú La Motte-Chalancon / Saint-Nazaire, a 20.85 km hosszú Aucelon / Recoubeau-Jansac és a 17.85 km hosszú La-Batie-des-Fonts / Aspremont elnevezésű gyorsasági szakaszok. Péntekhez hasonlóan ismét napi három szerviz lehetősége lesz a csapatoknak, versenyzőknek, reggel, délben és este. Ezen a napon majdnem 484 km-t autókáznak majd a párosok, ebből 131.4 km-t tesz ki a gyorsaságik mennyisége, ezzel ez lesz a leghosszabb versenynap.
A záró napon, január 26-án, vasárnap reggel egy 18 perces szervizt követően a 13.97 km hosszú Avancon / Notre-Dame du Laus és a 19 km hosszú Digne-les-Bains / Chaudon-Norante gyorsaságikkal folytatódik a bajvívás. Utána egy tankoló zóna majd egy 120 km-es etap szakasz következik, melyen a mezőny elindul Monaco irányába és az ahhoz közeli 17.9 km-es La Bollène-Vésubie / Pira-Cava gyorsasági szakasszal fejeződik be a Monte-Carlo rally. Ez utóbbi lesz a külön pontokért is zajló power stage is egyben. És ez utóbbi az egyik leg legendásabb gyorsaságija a Monte-Carlo rallynak, bármi is volt a haladási iránya és bármerre is mentek az autók a Turini hágói elágazásban.
A 2025. évi Monte-Carlo rally össsztávja a tervek szerint 1630 km-t tesz majd ki, ebből 344 km körül lesz a gyorsasági szakaszok mennyisége.
A rallyvilágbajnokságon idén kezdi meg hivatalos gumibeszállítói feladatait a dél-koreai Hankook gumigyártó óriás.
Ide a Monte-Carlo rallyra a Ventus Z215-öt hozzák majd lágy és szuper lágy kivitelben a száraz, nedves útviszonyokra és persze lesz egy klasszikus „Montés” téli gumi is a havas, jeges utakra, ez a Winter i*cept SR20-as szöggel vagy szög nélkül.
Az ismét Gap környékén megrendezendő versenyen várhatóan télies, kiszámíthatatlan lesz az időjárás, így kiemelten fontos lehet a megfelelő gumiválasztás.
A rally világbajnokság lebonyolítása nem változott tavaly óta, a pontrendszer azonban igen. A 2024-ben bevezetett és sokat kritizált rendszert elég alaposan átdolgozták.
A Monte-Carlo rally-tól kezdve az egyes rally futamok végén kiosztott bajnoki pontok egy leegyszerűsített skálát követnek, e szerint 25-17-15-12-10-8-6-4-2-1 pontot kap a legjobb 10 versenyző. 2024-től eltérően a versenyzők a szombati eredményeik után nem kapnak bajnoki pontokat.
Viszont azok, akik valamiért kiesnek a pénteki és vagy a szombati versenynapon, de a szuperrally szabállyal vissza tudnak állni és vasárnap jól mennek, továbbra is esélyesek lesznek az (szupervasárnapon) elért eredményük után, - az öt leggyorsabb páros - 5-4-3-2-1 bajnoki pontot begyűjteni. (Nyilván erre azok is jogosultak lesznek, akik nem esnek ki, és nem szuperrallyznak hanem tisztességgel végig csinálnak egy rallyt).
Továbbra is megmarad az ikonikus Power Stage, mely a rally utolsó gyorsaságija, és amelyen változatlanul az öt leggyorsabb versenyző páros kaphat, 5-4-3-2-1 plussz bajnoki pontot.
Ezek a frissítések azt jelentik, hogy minden rallyn maximum 35 pontot lehet begyűjteni – ami az előző rendszerben 30 volt –, és nagyobb hangsúlyt fektetnek a győzelem értékére, miközben megtartják a valamiért kiesettek visszatérésének lehetőségét és megmarad a stratégiázás opciója is.
A WRC2-es bajnokságban egyetlen számítással jutalmazzák a versenyzőket: a győztes 25 pontot, a második 17 pontot, a harmadik 15 pontot, a negyedik 12 pontot, az ötödik 10 pontot, a hatodik 8 pontot, a hetedik 6 pontot, a nyolcadik 4 pontot, a kilencedik 2 pontot kap és végül a tízedik 1pontot.
A versenyre 70 páros nevezését fogadták el. Ebből 10 db lesz az immár csupán belső égésű motorral hajtott Rally1-es csúcsgép. Ebből öt Toyota Yaris lesz, amiket a finn világbajnok Kalle Rovanera, a tavalyi második helyezett brit Elfyn Evans, a 8x világbajnok francia Sebastien Ogier, a japán Takamoto Katsuta és a tavalyi WRC2-es világbajnok finn Sami Pajari fog vezetni. Az első négy pilóta a Toyota Gazoo Racing WRT színeiben indul míg Pajari a Toyota Gazoo Racing WRT2 neve alatt.
A három Hyundai i20-szal a tavalyi világbajnok belga Thierry Neuville, a 2019-es világbajnok észt Ott Tanak és a Fordtól átigazolt francia Adrien Fourmaux fog versenyezni.
Az M-Sport Ford színeiben csupán két Ford Puma áll rajthoz. Ezeket a tavalyról a csapatnál maradt luxemburgi Grégoire Munster és a frissen igazolt ír Josh McErlean fogja vezetni.
A három Rally1-es csapat közül egyedül az M-Sport Ford újította meg a dekorációját. A Hyundai és a Toyota gyakorlatilag változatlan maradt, a Hyundai konkrétan úgy mutatta be idei autóit, hogy a Ctrl C / Ctrl V feliratot rakta azok fotói alá.
A hybrid rendszer nélkül a Rally1-es autók önsúlya 1260 kg-ról 1180 kg-ra csökkent, de ezzel egy időben a turbószűkítőt is csökkentették 36 mm-ről, 35 mm-re, hogy súly/lóerő arány megmaradjon.
Szokás szerint a Rally2-es autókból lesz a legtöbb, szám szerint 33 darab, ebből 24-en neveztek a WRC2 bajnokságba is. Az élmezőny pilótái között ott lesz a svéd Oliver Solberg Toyotával (nem nevezett a WRC2-be), a bolgár színekben induló Nikolay Gryazin Skoda Fabiával, a francia Yohann Rossel Citroen C3-mal, a brit Gus Greensmith Skoda Fabiával és a francia Eric Camilli Hyundai i20-szal. De itt indul az olasz hölgy, Rachelle Somaschini is egy Citroen C3 Rally2-vel. És egy Skoda Fabia Rally2 Evoval itt indul a francia legenda, a Monte-Carlo rally specialista Francois Delecour mindössze 17 éves fia, Eliott Delecour is. Ő még nyilván nem a futamgyőzelemért fog harcolni, de kíváncsian várjuk, hogyan fog helytállni egy rally VB futamon.
A következő géposztályban a Rally3-ban mindössze 12 darab autót láthatunk majd, ezekből nyolcan neveztek a WRC3-as bajnokságba, négy Ford Fiesta és négy Renault Clio, köztük a tavalyi WRC3-as világbajnok paraguay-i Diego Domingez.
Lesz még hat darab Rally4-es autó, főleg Peugeot 208-ak és egy Renault Clio. És neveztek még hat darab Rally5-ös Renault Cliot és három darab RGT Alpine A110-et. Ezen géposztályok egyikét sem értékelik a rally világbajnokságon.
Magyar versenyző nem nevezett a Monte-Carlo rallyra.
A Monte-Carlo rally a WRC sorozat ékköve és a legrégebbi verseny a naptárban. Először 1911-ben rendezték meg és Monte-Carlo turisztikai célpontként való népszerűsítésére szolgált. Akkor a versenyzők még csillagtúra jelleggel, Európa különböző városaiból indultak ki mielőtt Monacóban összegyűltek.
Az időjárás miatt ez a futam a szezon legkiszámíthatatlanabb versenye szokott lenni. A verseny alapvetően egy aszfaltos rally a francia Alpokban, de lehet itt száraz, eső, hó, jég és ezek keveréke is. Nagyon fontos a megfelelő gumiválasztás. A Svéd rallyt nem számítva ez a bajnokság egyetlen futama ahol a versenyzők szöges gumit is választhatnak a szárazra és az esőre való kivitelek mellé. A furfangos időjárási körülmények és a változatos útviszonyok miatt sokszor kell kompromisszumot kötni a gumiválasztással és emiatt egyes részeken néha feltűnően lassan kell menniük a versenyzőknek, hogy túléljék azt a részt, utána viszont mehet tovább a tüzijáték.
A verseny kiemelt eseményeinek számít a csütörtök esti rajtceremónia Monte-Carlo híres kaszinója előtt. A csütörtök esti tüzijátékokkal tarkított esti/éjszakai gyorsasági szakaszok, a vasárnapi power stage szakasz, ami felkanyarog a Turini hágóra és természetesen a délutáni célceremónia Monaco-ban ahol általában Monaco uralkodója, Albert herceg adja át a díjakat.
Ennek a rallynak a legsikeresebb versenyzője Sebastien Ogier aki kilencszer nyerte meg a futamot.
Aki nem olyan szerencsés, hogy a helyszínen élőben nézheti a futamot azok a https://www.rally.tv/live_tv oldalon némi fizettségért cserébe élő adáson keresztül követhetik nyomon a versenyt. Egyéb hasznos információkat a https://www.wrc.com/c/event/K1Lg_Rallye-Monte-Carlo?menu=overview_details_menu oldalon találhatunk.
Szöveg: Tommy
Fotók: www.wrc.com, Hyundai Motorsport, M-Sport, Toyota Gazoo Racing, Hankook
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.