A 2025-ös FIA rallyvilágbajnokság beharangozója
WRC

Egy nem túl hosszú téli szünet után az FIA rallyvilágbajnokság e hónap végén újra elkezdődik, hogy négy kontinensen: Európában, Afrikában, (Dél) Amerikában, (Nyugat) Ázsiában és legalább tizennégy országban, aszfaltos, murvás és havas-jeges utakon megküzdjenek egymással a rallysport legjobb versenyzői és legjobb csapatai.

A 2025. évi WRC szezonban az állandónak mondható versenyek mellett lesz egy visszatérő és három teljesen új helyszín is.

A három új versenyből az első az aszfaltos utakon zajló Kanári-szigetek rally lesz Gran Canarián, áprilisban. Ez eddig az Európa bajnokságban szerepelt. A következő a murvás Paraguay rally lesz augusztusban és novemberben szezonzáróként fog bemutatkozni a rallyvilágbajnokságon a szintén murvás utakon poroló Szaúd-Arábia rally. A júliusi Észt rally pedig egy év szünet után tér vissza a rallyvilágbajnokságra, tavaly a szomszédja Lettország látta vendégül a WRC sorozatot.

yaris_teszt.jpg

Három jelentős újdonság vár a résztvevőkre.

Az első, három szezon után a Rally1-es autókból kiszedték az elektromos hibrid rendszert így azok csupán a belsőégésű motorral fognak üzemelni. Szurkolói szempontból nincs ezzel baj, mert ugyanolyan hangosak maradnak és szemmel láthatóan valszeg nem lesznek lassabbak mivel a hybrid rendszer nélkül könnyebbé válnak. Bár az is igaz, hogy emiatt viszont a turbószőkítőjük is kisebb lesz, szóval a fene se tudja, hamarosan kiderül.

A másik nagy változás, hogy új gumiabroncsgyártó lép be a sorozatba, három szezonra a Hankook lesz a hivatalos gumibeszállító, aki a Pirellit váltja ebbéli szerepében.

A harmadik az új, átdolgozott bajnoki pontrendszer. A 2024-es szezon során sokat bírált versenyzői pontrendszer a következőképpen alakul.

A 2025. januári Monte-Carlo rally-tól kezdve az egyes rally futamok végén kiosztott bajnoki pontok egy leegyszerűsített skálát követnek, e szerint 25-17-15-12-10-8-6-4-2-1 pontot kap a legjobb 10 versenyző. 2024-től eltérően a versenyzők a szombati eredményeik után nem kapnak bajnoki pontokat.

Viszont azok, akik valamiért kiesnek a pénteki és vagy a szombati versenynapon, de a szuperrally szabállyal vissza tudnak állni és vasárnap jól mennek, továbbra is esélyesek lesznek a (szupervasárnapon) elért eredményük után, - az öt leggyorsabb páros - 5-4-3-2-1 bajnoki pontot begyűjteni. (Nyilván erre azok is jogosultak lesznek, akik nem esnek ki, és nem szuperrallyznak hanem tisztességgel végig csinálnak egy rallyt).

Továbbra is megmarad az ikonikus Power Stage, mely mindig az adott rally utolsó gyorsaságija, és amelyen változatlanul az öt leggyorsabb versenyző páros kaphat, 5-4-3-2-1 plussz bajnoki pontot.

Ezek a frissítések azt jelentik, hogy minden rallyn maximum 35 pontot lehet begyűjteni – ami az előző rendszerben 30 volt –, és nagyobb hangsúlyt fektetnek a győzelem értékére, miközben megtartják a valamiért kiesettek visszatérésének lehetőségét és megmarad a stratégiázás opciója is.

A WRC2-es bajnokságban egyetlen számítással jutalmazzák a versenyzőket: a győztes 25 pontot, a második 17 pontot, a harmadik 15 pontot, a negyedik 12 pontot, az ötödik 10 pontot, a hatodik 8 pontot, a hetedik 6 pontot, a nyolcadik 4 pontot, a kilencedik 2 pontot kap és végül a tízedik 1pontot.

nev_list.jpg

A nagy gyári csapatok közül a Toyota Gazoo Racing fixen négy autóval fog résztvenni a világbajnoki futamokon. A Toyota Gazoo Racing WRT színeiben a 2x világbajnok finn Kalle Rovanera, a tavalyi második helyezett brit Elfyn Evans, a japán Takamoto Katsuta és részmunkaidőben a 8x világbajnok francia Sebastien Ogier fog vitézkedni. A Toyota Gazoo Racing WRT2 neve alatt pedig a tavalyi WRC2-es világbajnok finn Sami Pajari fog versenyezni. Ők mindannyian a Toyota Yaris Rally1-est fogják hajtani.

A Hyundai háza táján voltak róla pletykák, hogy négy autóval indulnak a szezonban, de egyelőre három Hyundai i20 Rally1-et indítanak az év minden futamán. Náluk ott maradt a tavalyi világbajnok belga Thierry Neuville, a 2019-es világbajnok észt Ott Tanak és idéntől náluk vezet a Fordtól átigazolt francia Adrien Fourmaux.

A legkisebb élcsapatnál az M-Sport Fordnál csupán két állandó Ford Puma Rally1 áll majd rajthoz. Ezeket a tavalyról a csapatnál maradt luxemburgi Grégoire Munster és a frissen igazolt ír Josh McErlean fogja vezetni. Melléjük érkezhet majd alkalmanként 1-1 plussz versenyző, a legfrissebb hírek szerint a Svéd rallyn például Martins Sesks és Jourdan Serderidis.

A rallyvilágbajnokság legfőbb utánpótlás kategóriájában, a WRC2-ben egyelőre viszonylagos csend van így a szezon elején. Ami biztosnak tűnik, hogy Oliver Solberg Toyota Yaris Rally2-re cserélt autóját a Printsport biztosítja. A Citroën Racing és a PHSPORT megújította együttműködését két Citroen C3 Rally2-vel, amelyeket a Rossel testvérek, Yohan és Léó fog vezetni. Nikolay Gryazin és Gus Greensmith egyaránt Skoda Fabia Rally2-vel indulnak majd, akárcsak Fabrizio Zaldivar, aki szintén a Toksport WRT Skoda Fabia Rally2-vel nevezett. A Toyota utánpótlás fejlesztési programjában is lesz pár japán pilóta. Egy hat futamos WRC2-es projektet rakott össze idénre az olasz Rachelle Somaschini is, autója egy Citroen C3 Rally2 lesz. Friss hír, hogy a finn rallysztár, a 2022-es Finn rallybajnok Mikko Heikkila is nevezett a WRC2-be a Toni Gardemeister által irányított TGS Motorsport által biztosított Skoda Fabia Rally2-vel.

Január 23-án a Monte-Carlo rallyval elindul a 2025. évi FIA WRC rallyvilágbajnoki szezon melyet sorban követ majd a Svéd, a kenyai Szafari, a Kanári-szigeteki, a Portugál, a Szardínia, a görögországi Akropolisz, az Észt, a Finn, a Paraguay, a Chile, a Közép-Európa (Csehország, Németország, Ausztria), a Japán és a szezonzáró Szaúd-Arábia rally. 

Szöveg: Tommy

Fotó: www.wrc.com

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr3418770990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása