A rallyvilágbajnokság, a WRC promóter cége üdvözli és támogatja az FIA rallyvilágbajnokság 2027-től kezdődő technikai szabályainak bejelentését, részleteit, amelyek egyértelmű útmutatást adnak a rallysport csúcskategóriájához.
A Motorsport Világtanács által december 11-én jóváhagyott frissített műszaki előírások jelentős költségcsökkentést jelentenek a gyártók számára, és nagyobb rugalmasságot biztosítanak a karosszéria formája körül. Ami azt jelenti, hogy nem csupán a kis „B” szegmensből származó kompakt hatchback formájú autókból lehet Rally1-es autót építeni, hanem akár szedánból (mint a Subaru vagy a Mitsubishi volt) is. Így talán több autógyártó felé sikerül nyitniuk annak érdekében, hogy kedvet kapjanak a sportágba való belépéshez. Ezt támogatja az is, hogy az új, 2027-ben bevezetendő ciklust és szabályozást tíz évig tervezik rendszerben tartani, stabil platformot biztosítva a gyártóknak és a csapatoknak a sportág növekedése érdekében történő beruházásokhoz.
Az új szabályozás kidolgozásában szorosan együttműködött a WRC Technikai Munkacsoportja, a WRC Bizottság, amelybe az FIA, a WRC Promóter, valamint a jelenlegi Rally1-es gyártók képviselői is beletartoznak, ez a sportág különböző érdekelt feleinek egy remek együttműködése.
„Az FIA-val és más érdekelt felekkel együttműködve a WRC Promóter is aktívan hozzájárult ahhoz a folyamathoz, amely a 2027-es új technikai szabályok megalkotásához vezetett” – mondta Peter Thul, a WRC Promóter sportigazgatója.
„A jelentős költségcsökkentés fontos lépés volt annak érdekében, hogy a jelenlegi gyártókat a bajnokságban próbáljuk tartani és egyúttal új gyártókat és márkákat ösztönözzük a WRC-hez való csatlakozás érdekében. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik részt vettek az FIA WRC Technikai Munkacsoportjában és úgy hisszük, hogy most már van egy világos jövőképünk.” – tette hozzá Herr Thul.
A jövőjében a rugalmasság központi szerepet játszik a WRC technikai szabályzatában. Mivel az autóipar minden eddiginél sokrétűbben és dinamikusabban változik, a Rally1 autók jelenlegi generációjának „csővázas” biztonsági cella koncepcióját olyan közös kialakítássá finomították, amely csökkenti a versenyautó fejlesztés bonyolultságát és a költségeket.
Ez lehetővé teszi, hogy szinte minden méretarányos szériaautó „karosszériáját felszereljék” a biztonsági cella vázra, ami azt jelenti, hogy a ferdehátúak mellett jöhetnek a szedánok és akár a SUV-ok is, sőt, 2027-től lehetőség nyílik egyedi rallyautó koncepciókra is.
A WRC sorozat érdekelt felei a költségkontrollt a rallysport legfelső szintjén való részvétel egyik kulcsfontosságú korlátozó tényezőjeként határozták meg, ezért a 2027-től kezdődő érában a költségek egy alapautó esetében 345.000.- €-ban lesznek maximalizálva és 385.000.- € lesz egy murvás vagy aszfaltos specifikációval szerelt, verseny kész autó ára. Ez több mint 50 százalékos költségcsökkenést jelent a mostani Rally1-es autókhoz képest.
Az illetékesek szerint ezeket a költségmegtakarításokat a pénzügyi szabályozás helyett a komponensköltség specifikációk révén lehet elérni. Az egyes alkatrészek műszaki tervezésénél is lehet spórolni, amik tartósabbá tehetik az autókat a rallyk során.
Amellett, hogy az autók költségeit csökkentik, a csapatok működési költségeit is redukálni kívánják a személyzet létszámának korlátozásával, a logisztikai szállítási költségek csökkentésével, és azzal, hogy a gigantikus mobil szerviz csarnok bázisok helyett a helyi infrastruktúra használatára köteleznék a csapatokat.
Az új előírások biztosítják, hogy a WRC sorozat továbbra is úttörő és innovatív maradjon a motorsportban, amit például a fenntartható üzemanyagok használatának 2022-es bevezetésével kezdtek el. A 2027-től kezdődő szabályozást úgy alakították ki, hogy az alkalmazkodjon a különféle hajtáslánc technológiákhoz, beleértve a fenntartható üzemanyaggal működő belső égésű motorokat, a hibrid rendszereket és a teljesen elektromos megoldásokat. Míg kezdetben, 2027-től kezdve elsősorban a fenntartható üzemanyaggal működő belső égésű motorokat használó versenyautókra helyezték a hangsúlyt, a keretrendszer lehetővé teszi a hibrid vagy teljesen elektromos technológiával való esetleges beszállást is, mindez függ a jövőbeli fejlesztések előrehaladásától is.
Ez az elképzelés passzolni próbál a jelenlegi autóipari berendezkedéssel, ahol szintén vannak belsőégésű motorok, hybrid rendszerű autók és elektromos meghajtású járgányok is, a különböző piacok, különböző helyzeteinek megfelelően. Azáltal, hogy a rallysport csúcskategóriája ettől kezdve nyitottá válik az új technológiák befogadására a klasszikus mellé és ezzel a környezeti fenntarthatóságot a középpontjában tudja tartani, a WRC sorozat továbbra is a technológiák úttörője marad.
A szabályozás tartalmazni fogja egy nyomatékmérő műszer/alkalmazás használatát, mellyel korlátozni tudják a motor fejlesztését, és szinkronizálni a teljesítményt a különböző hajtáslánc megoldások között, azok fejlődésének megfelelő mértékben.
„A ma jóváhagyott szabályok rendkívül fontosak az FIA rallyvilágbajnokság hosszú távú növekedése szempontjából” – mondta Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke szerdai bejelentésében a ruandai Kigaliban. „Nagyjából egy évvel ezelőtt felismertük, hogy a rallysport érdekelt feleinek össze kell fogniuk, és összehangoltabb munkamódszert kell elkezdeniük. Az, hogy most közzé tudtuk tenni ezt a 2027-ben bevezetendő szabályzatot, rávilágít arra, hogy a munkánk sikeres volt.”
Ben Sulayem elnök és Peter Thul WRC promóter képviselő gondolatait ismételte az FIA WRC bizottságának elnöke, Pernilla Solberg is: „Szeretnék köszönetet mondani a Bizottság minden tagjának és a WRC Technikai Munkacsoportjának azért a jelentős mennyiségű munkáért, amivel eljutottunk idáig. Egyértelmű célokat tűztünk ki a versenyzők, a szervezők és a szurkolók által elmondottak alapján, és ennek eredményeként olyan szabályozások születtek, amelyek jelentősen csökkentik a költségeket, miközben rugalmasságot biztosítanak a WRC sorozatnak ahhoz, hogy a változó autóipari környezettől függetlenül releváns maradjon.
"Van még tennivalónk, de nagyon izgatott vagyok a jövő miatt."
Szöveg, fotó, ábrák: www.wrc.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.