Thierry Neuville a rallyvilágbajnok, Elfyn Evans a Japán rally győztese!
WRC, WRC2, WRC3

Az elmúlt hétvégén, november 21-24. között zajlott az idei rally világbajnokság utolsó fordulója, a Japán rally mely az ország déli, - főszigetén, Honshu-n kerül megrendezésre. A verseny Aichi és Gifu régió hegyeiben zajlott és sorban ez volt a harmadik év, amikor ebben a régióban rendezték a Japán rally VB futamot.

A rally a régiók nem éppen hibátlan minőségű és lehullott falevelekkel színesített aszfaltos útjain zajlott, a gyorsaságik némelyikét keskeny alagutak is tarkították. Mint aszfaltos rally ez volt a szezon negyedik ilyen jellegű összecsapása.

A bemelegítő shakedown szakasz - mely Kuragaike Park névre hallgatott - helyi idő szerint csütörtök reggel 9:01-kor kezdődött, ez egy majd 2,8 km-es mini gyorsasági volt. Sok jelentősége nincs az itt elért helyezésnek, inkább csak statisztikai szerepet töltenek be. Viszont némi meglepetésre a Rally2-es Toyota Yaris-szal versenyző Chris Ingram-Alex Kihurani kettős volt a leggyorsabb. Mint élmezőny őket követték az Ott Tanak-Martin Jarveoja (Hyundai i20 Rally1), az Adrien Fourmaux-Alex Coria (Ford Puma Rally1), a Sebastien Ogier-Vincent Landais és a Takamoto Katsuta-Aaron Johnston (mindketten Toyota Yaris Rally1) valamint a Grégoire Munster-Louis Louka (Ford Puma Rally1) kettősök.

Ugyanezen a napon este 19:05-kor a Toyota Stadionban egy 2,1 km-es gyorsasági szakasszal elkezdődött az éles mért verseny is. Itt az Adrien Fourmaux-Alex Coria (Ford Puma Rally1) duó volt a leggyorsabb és mivel aznap nem volt több gyorsasági, ezzel az eredménnyel fordultak rá a péntekre és így Fourmaux-ék, életükben először vezettek egy rally VB futamot. Őket követte az Ott Tanak-Martin Jarveoja (Hyundai i20 Rally1), a Takamoto Katsuta-Aaron Johnston, az Elfyn Evans-Scott Martin (mindketten Toyota Yaris Rally1) és a Thierry Neuville-Martijn Widaeghe (Hyundai i20 Rally1) páros és a többiek.  

evans_6.jpg

Pénteken reggel egy rövid szerviz után három rendes gyorsasági szakasz várt a versenyzőkre. A 23.67 km-es Isegami Tunnel-t, a 19.38 km-es Inabu/Shitara-t és a 17.41 km-es Shinsirot, kellett kétszer megfutniuk. A napi első gyorsasági 7:44-kor rajtolt, a három gyorsasági után volt egy gyűjtő és egy napközbeni technikai zóna. Ekkor Elfyn Evans-Scott Martin (Toyota Yaris Rally1), Ott Tanak-Martin Jarveoja, Thierry Neuville-Martijn Widaeghe (mindketten Hyundai i20 Rally1), Takamoto Katsuta-Aaron Johnston (Toyota Yaris Rally1) és Adrien Fourmaux-Alex Coria (Ford Puma Rally1) sorrendben állt az élmezőny. Ogier a napi elsőn szedett össze egy bal első defektet, megálltak kereket cserélni, amivel vesztettek némi időt. Tanak azt mondta az idő száraz volt, de az utak nem, más egyéb problémája nem akadt. A napi második gyorsasági után többen panaszkodtak, hogy csúszik az út, ami hol száraz, hol nedves vagy párás, a WRC2-es Sami Pajari pedig egy defektet is összeszedett. A délelőtti harmadikon a frászt hozta a Hyundai i20 a világbajnok aspiráns Neuville-re mert elment az erő az autóból, később a turbófeltöltő környékéről állapítottak meg hibát. Azért volt ez a dolog elég parás, mert pénteken nem volt napközbeni szerviz így Neuville csak reménykedhetett, hogy be tudja fejezni a napi penzumot.  

A délutáni versenykör (a reggeli 3 db gyorsasági) végén volt még egy 2.54 km-es mini gyorsasági az Okazaki melyet kétszer egymás után kellett megfutniuk és ezeket követően mehettek az esti szerviz parkba. A délutáni elsőn Neuville tovább küzdött az erőhiánnyal, míg csapattársa Mikkelsen még rosszabbul járt, mert egy kanyarkombinációban megcsúszott az autója és nekiment egy fának, aminek következtében ki kellett állnia a pénteki küzdelmekből. És így sajnos a csapatbajnoki cím elnyerésében sem tudott tovább segíteni a Hyundainak. Az élen Ott Tanak feljött az első helyre míg Elfyn Evans lecsúszott a másodikra ahol a nap végére már bő 20 másodperc volt a hátránya. Őket követte a Fordos Adrien Fourmaux, a Toyotás Takamoto Katsuta és a szintén Toyotás Sebastien Ogier. A WRC2-ben a Nikolay Gryazin-Konstantin Alexandrov kettőse szárnyalt a Citroen C3 Rally2-vel, őket követte a Sami Pajari-Enni Malkönen duó a Toyota Yaris-szal ami nekik untig elég volt a WRC2-es világbajnoki címhez.

A napi össztáv majd 388 km-t tett ki, ebből 126 km volt a gyorsaságik össztávja, ezzel ez volt a rally leghosszabb napja.

adrienfourmaux.jpg

Szombaton a reggeli szerviz után összesen hét gyorsasági szakasz várt a mezőnyre. Ezek voltak a 16.47 km-es Mt. Kasagi, a 11.60 km-es Nenoue Kougen és a 22.79 km hosszú Ena, ezeket kétszer kellett teljesíteniük. Ezeken felül volt még egy 2.15 km-es szuperspeciál a Toyota Stadionban, aminek frappáns módon a Toyota Stadium nevet adták. Szombaton sem volt napközbeni szerviz csak gumicsere és technikai zóna várt a srácokra. Este a Toyota Stadion szakasz előtt lehetett rendbe tenni az autókat a napvégi 45 perces szervizben. A napi első gyorsasági 8:05-kor rajtolt el, a napi össztáv ismét 388 km körül alakult, ebből majd 104 km-t tett ki a gyorsaságik hossza.

A Hyundai-os Neuville-nek megjavították az autóját így elkezdhetett felzárkózni a pontszerző helyet egyikére. Csapattársa Mikkelsen visszaállt a versenybe, de teljesen motiválatlan volt, azt mondta nem szeretne hibázni. A harmadik Hyundai-os, Ott Tanak tartotta vezető helyét, de a délelőtt folyamán vesztett pár másodpercet az előnyéből. Nagy események nem voltak, a WRC2-es Jan Solans be pössent valahová a Toyota Yaris-szal, de tovább tudott menni, valamint Gus Greensmith is megforgott a Skoda Fabiával, de ő is tovább ment. A délutáni első után a Fordos Munster, a Toyotás Evans és a Hyundai-os Neuville is panaszkodott az csúszós útra, az alulkormányozottságra. A Hyundai-os Mikkelsen autójában pedig szerelni kellett valamit a napközbeni technikai zónában. A délutáni második után a Fordos Fourmaux pozitívan nyilatkozott, élvezte a vezetést, de a nála gyorsabb Toyotákkal nem tudott versenyezni. A WRC2-es Gryazin és Pajari is jól érezte magát, élvezték a versenyzést. Neuville jött fel szép lassan, de küzdött kissé az autó fékeivel. A napi harmadikon Neuville tovább küzdött a fékekkel, Ogier pedig azt mondta, hogy a pénteki defekt miatti visszacsúszás után öröm volt neki a harmadik hely. A Fordos Fourmaux lecsúszott a negyedik helyre és azt mondta, hogy már csak a mögötte jövő Katsutát próbálja maga mögött tartani. A napi utolsón nem történt semmi különös kaland. A szombati napot Ott Tanak-Martin Jarveoja (Hyundai i20 Rally1), Elfyn Evans-Scott Martin, Sebastien Ogier-Vincent Landais (mindketten Toyota Yaris Rally1), Adrien Fourmaux-Alex Coria (Ford Puma Rally1) és Takamoto Katsuta-Aaron Johnston (Toyota Yaris Rally1) sorrendben fejezte be az élmezőny. Thierry Neuville-ék feljöttek a hetedik helyig. A WRC-ben maradt az élen a Nikolay Gryazin-Konstantin Alexandrov kettőse a Citroen C3 Rally2-vel, őket követte a Sami Pajari-Enni Malkönen duó a Toyota Yaris-szal.

novill_3.jpg

Az utolsó napon, vasárnap egy 15 perces szerviz után három gyorsasági várt a talpon maradt párosokra. Ezek voltak a 20.23 km-es Nukata és a 13.98 km-es Lake Mikawako. Ezeket kétszer kellett teljesíteniük, de az utolsó power stage előtt volt még egy szervizpark és a szombatról megismert 2.15 km-es szuperspeciál a Toyota Stadionban.  A célceremónia 15:30-kor kezdődött. A vasárnapi össztáv bő 235 km-t tett ki, a gyorsaságik össztávja pedig bő 70.57 km körül alakult. A négy nap alatt 1020 km-t autókázott a mezőny, ebből közel 303 km volt a 21 db gyorsasági hossza.

Szokták mondani, hogy az utolsó napon már ritkán történnek nagy dolgok, de ahogy az ezt megelőző Közép-Európa rallyn, úgy most is voltak nem várt dolgok. Rögtön a napi első gyorsaságin kiestek a Hyundai-os Ott Tanakék alaposan összetörve a Hyundai i20 Rally1-et és így ők sem tudták tovább segíteni a csapatot a bajnoki cím megszerzésében. Nem sokkal utánuk a WRC2-ben egy Toyota Yaris-szal versenyző Heikki Kovalainen pedig ugyanott hibázott ahol Tanak és az útról való lecsúszás végén ráestek kissé Tanak autójára. Ami azért volt kissé ijesztő, mert Tanak navigátora Martin Jarveoja még az autó mellett pakolászott eközben. Neuville-nek volt némi hybrid baja az autóban és még egy lassítót is megütött, de tovább tudott menni és ezek után azt kellett megtudnia a gyorsasági végén, hogy egyetlen ellenfele, Ott Tanak kiesett így bármi is történik a verseny végéig már ő és navigátora Martijn Widaeghe az FIA WRC rallyvilágbajnokság 2024. évi bajnoka. A következő két gyorsaságin Neuville vért ihatott, mert mindkettőt megnyerte. A power stage előtti nyúlfarknyi gyorsaságin egy időellenőrzőből való késésen és egy abba korán érkezésen kívül nem történt említése méltó esemény.

A Japán rally utolsó, külön bajnoki pontokért is zajló power stage szakasz előtt még a Hyundai vezette a csapatbajnokságot. A gyorsaságin Sebastien Ogier-Vincent Landais, Thierry Neuville-Martijn Widaeghe, Elfyn Evans-Scott Martin, Takamoto Katsuta-Aaron Johnston és Andreas Mikkelsen-Torstein Eriksen sorrendben ért célba az első öt páros, akik ezért megkapták a plussz 5., 4., 3., 2. és 1. bajnoki pontot. Mivel mindhárom Toyota benne volt itt az első ötben, a Hyundai pedig Tanak kiesése miatt csak két autóval állhatott oda, ha csak három ponttal is, de elbukta a csapatbajnoki címet így az sorban a negyedik alkalommal a Toyota Gazoo Racinghez került.

novillek.jpg

A WRC2-ben a futamot megnyerte a Nikolay Gryazin-Konstantin Alexandrov kettőse a Citroen C3 Rally2-vel, őket követte a Sami Pajari-Enni Malkönen duó a Toyota Yaris-szal akik így elég pontot szereztek ahhoz, hogy 2024-ben ők legyenek a WRC2-es rally világbajnokok, három ponttal legyőzve az itt már nem induló Oliver Solbergéket.

pajari_4.jpg

Meg kell még említsük, a 66 éves Didier Auriolt aki épp az idén van 30 éve, hogy 1994-ben egy Toyota Celicával megnyerte a rally világbajnokságot. Most meghívták a Japán rallyra ahol Denis Giraudet navigált neki egy nemzeti homologizációs, jobb kormányos Toyota Yarisban. Nem kellett szégyenkezniük és a nemzeti homologizációs autók között bő két perccel megnyerték a rallyt.

A 2024. évi Japán rally végeredménye az alábbiak szerint alakult:

  1. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3h23m41.0s
    2. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m27.3s
    3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m55.5s
    4. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m02.6s
    5. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3m11.5s
    6. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +6m54.1s
    7. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +10m04.3s
    8. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +11m50.8s
    9. Hiroki Arai/Shunsuke Matsuo (Škoda Fabia R5) +13m24.3s
    10. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +14m15.8s

A versenyzők 2024. évi bajnoksága pedig így ért véget:

  1. Thierry Neuville 242 pont
    2. Elfyn Evans 210 pont
    3. Ott Tänak 200 pont
    4. Sébastien Ogier 191 pont
    5. Adrien Fourmaux 162 pont
    6. Takamoto Katsuta 116 pont
    7. Kalle Rovanperä 114 pont
    8. Gregoire Munster 46 pont
    9. Dani Sordo 44 pont
    10. Sami Pajari 44 pont

 A gyártók bajnokságának a végeredménye így végződött:

  1. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 561 pont
    2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 558 pont
    3. M-Sport Ford World Rally Team 295 pont

Ahogyan a hybrid rendszerrel szerelt Rally1-es autóknak, úgy a Pirelli gumigyárnak is ez volt az utolsó rallyvilágbajnoki futamuk ahol hivatalos gumiabroncs beszállítóként vettek részt. A Rally1-es autókat 2025-től már csak a belsőégésű (benzin) motor fogja hajtani, a Pirelli helyét pedig átveszi a Hankook.

A Japán rally 2004-ben szerepelt először a WRC sorozatban és egészen 2007-ig a hokkaidói Tokachi-Obihiro régióban rendezték meg. 2008-ban és 2010-ben (2009-ben nem volt Japán rally) az esemény központja Hokkaido régiója volt, míg Sapporo volt a házigazda város.

2004-ben a Subaru-s Peter Solberg nyerte az első rallyt. 2005-ben a Peugeot-s Marcus Grönholm nyert, míg 2006-ban Sébastien Loeb diadalmaskodott a Citroënnel. Majd a finn Mikko Hirvonen duplázott 2007-ben és 2008-ban a Ford Focus WRC-vel, mielőtt Sébastien Ogier a Citroen C4 WRC-vel megnyerte volna az utolsó versenyt 2010-ben. Ezek a Japán rallyk még murvás utakon zajlottak.

A szervizpark a Toyota Stadionban volt kialakítva, a rally bázisán olyan szórakoztató műsorok zajlottak, mint freestyle motocross (FMX) bemutató, különböző élő művészek, a pályaséták és a rallyautózások, valamint a Blue Impulse műrepülő bemutató csapat akrobatikus repülő bemutatói.  A verseny négy napja nem csak a megrögzött rallyrajongóknak, hanem az első bálozó rally nézőknek és a családoknak is remek helyszín volt arra, hogy jól érezzék magukat.

Szöveg: Tommy

Fotó: Pirelli, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, www.wrc.com

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr3618739578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása