Ott Tanak nyerte a WRC Közép-Európa rallyt
WRC, WRC2, WRC3

Az elmúlt hétvégén, október 17-20. között zajlott a rally világbajnokság aktuális,- az idei szezon utolsó előtti fordulója, a versenynaptárba 2023-ban bekerült Közép-Európa rally melyet Németország, Csehország és Ausztria közösen rendezett. A versenyközpont a Passautól 30 km-re lévő Karpfham Bad Griesbach-ban volt kialakítva. A verseny aszfaltos utakon zajlott, ami a szezon harmadik ilyen jellegű összecsapása volt, ezen kívül a szezonzáró Japán rally lesz még aszfaltos verseny.

tanak_2_1.jpg

Amiatt, hogy a versenyt három ország rendezte, viszonylag szerteágazó volt a futam logisztikája és pár pontban eltért a lebonyolítása a már jól megszokott egyen rally világbajnoki futamoktól. A bemelegítő shakedown szakasz, mely Tocna névre hallgatott csütörtök reggel 9:01-kor kezdődött, Csehországban, Prágához közel, ez mindössze 2 km hosszú volt. Ezen Ott Tanak (Hyundai), Sebastien Ogier, Takamoto Katsuta (mindkettő Toyota), Thierry Neuville (Hyundai), Sami Pajari (Toyota) sorrendben végzett az élmezőny.

Ezt követően Prágában, 14:00-kor megkezdődött az ünnepélyes rajtceremónia. Majd 15.00-kor a Prága déli részén lévő Chuchle Racecourse lóversenypályán volt az első gyorsasági szakasz, egy a már az értékelésbe is beleszámító szuperspeciál, mely mindössze 2.55 km-t tett ki. Itt Sebastien Ogier, Takamoto Katsuta (mindkettő Toyota), Andreas Mikkelsen (Hyundai), Adrien Fourmaux (Ford) és Elfyn Evans (Toyota) sorban értek célba a legjobbak.

Ezt követően dél Bohémia felé indult a mezőny és 18:26-kor Klatovy városa mellett, egy már 11.78 km hosszú rendes gyorsasági szakasz várt rájuk. Itt Thierry Neuville, Ott Tanak (mindkettő Hyundai), Sebastien Ogier (Toyota), Andreas Mikkelsen (Hyundai) és Adrien Fourmaux (Ford) sorrendben végzett az élmezőny.

Ezen a napon nem ment vissza a mezőny a szervizparkba hanem Klatovyban éjszakáztak az autók és ott kezdődött a pénteki versenynap. Csütörtökön 163.35 km-t autókázott a mezőny, ebből 14.33 km-t tett ki a gyorsaságik aránya.

4maux_7.jpg

Péntek reggel tehát egy tankolást követően kezdődött a versenynap ahol három gyorsasági várt a srácokra. A 11.78 km-es Klatovy, a 26.69 km hosszú Strasin és a 16.85 km-es Sumavske Hostice. Ezeket kétszer kellett teljesíteniük. A napi első gyorsasági 8:02-kor rajtolt el. Napközben nem volt szerviz csak átcsoportosító és gumicsere zóna illetve a technikai zónák vártak a mezőnyre az egyszerűbb javítások elvégzésére, majd este 20:15 körül érkezett be az első autó a szervizparkba és ezzel zárult a péntek. Ezen a napon 567.77 km-t autóztak a srácok, ebből 110.64 km volt a gyorsaságik hossza.

Az eső ugyan nem esett, de a párás, faleveles őszi utak és a sok kihordás azért meglepte párszor a versenyzőket. Ennek talán a legnagyobb áldozata a Hyundai norvég versenyzője Andreas Mikkelsen volt, akinek nem sikerült abszolválnia egy balkanyart, mert a sok kihordáson eltúrta az autó az elejét és beleálltak egy ott lévő kerítésoszlop sorba, ami alaposan lerendezte az autót így Mikkelsen dobta a pénteket. Tanak és Neuville is panaszkodott a folyamatosan változó körülményekre.  A napközbeni szünetre, ami négy gyorsasági teljesítése után adódott Thierry Neuville, Sebastien Ogier, Ott Tanak, Elfyn Evans és Takamoto Katsuta sorrendben ért be az élmezőny.

A pénteki maradék két gyorsaságit Thierry Neuville és Sebastien Ogier nyerte meg, egyéb nagy drámák már nem fordultak elő. A pénteki versenynap végén Thierry Neuville (Hyundai), Sebastien Ogier (Toyota), Ott Tanak (Hyundai), Elfyn Evans és Takamoto Katsuta (mindketten Toyota) sorrendben ért be az élmezőny a szervizparkba.

Szombaton ismét három gyorsasági várt a versenyzőkre, de már Németország és Ausztria területén. Ezek voltak a 20.05 km-es Granit und Wald, a 24.33 km-es Beyond Borders és a 17.35 km hosszú Schardinger Innviertel. Ezeket ismét kétszer kellett teljesíteniük. Ezen a napon reggel, napközben és este is volt szervizlehetőségük valamint a tankoló zónák vártak még rájuk. Szombaton majd 510 km volt a napi penzum ebből 123.46 km-t tett ki a gyorsasági aránya ezzel ez lesz a leghosszabb versenynap.

A napi elsőn megforgott a Hyundai-os Mikkelsen, a Fordos Fourmux a Puma első difi hibája miatt csak hátsókerék hajtással ment emiatt vezethetetlen volt az autója minek köszönhetően lecsúszott az útról, de folytatni tudta a versenyt. A WRC2-es Yohan Rossel péntek után ismét hibázott és ismét odaverte a Citroen C3 Rally2 hátsó futóművét, de ő is folytatni tudta a versenyt. A következőn Fourmaux kétszer is lecsúszott az útról és a második alkalommal megütötte az autó hátulján a hybrid rendszer hűtőrészét, ami miatt nem sokkal később feladni kényszerült a szombati küzdelmeket. A Skodás Oliver Solberg szintén lecsúszott az útról, de némi időveszteséget nem számolva nem volt dráma. WRC2-es A Toyotás Ogier azt mondta ez a szakasz most jobb volt, tetszett neki. A délelőtti utolsón a bajnokságot vezető Hyundai-os Neuville csúszott le az útról és vesztett némi időt mire vissza tudott menni a rétről, ezzel vissza esett a 4. helyre. De hasonlóan járt a Fordos Munster, a Toyotás Katsuta és a Skodás Solberg is. A napközbeni szervízbe aztán Sebastien Ogier (Toyota), Ott Tanak (Hyundai), Elfyn Evans (Toyota), Thierry Neuville (Hyundai) és Takamoto Katsuta (Toyota) sorrendben ért be az élmezőny.

A délutáni első után többen úgy nyilatkoztak, hogy száraz az út, de felhordásos és néhol párás, de alapvetően jobb, mint a reggeli körben. A következő kettőn sem történt semmi nagy esemény az élmezőnyben. A napi utolsón a WRC2-es Kajetanowicz nézett el egy féktávot a Skoda Fabiával és lecsúszott egy rövid időre az útról, de folytatni tudta a versenyt. A szombat esti szervízbe Sebastien Ogier (Toyota), Ott Tanak (Hyundai), Elfyn Evans (Toyota), Thierry Neuville (Hyundai) és Takamoto Katsuta (Toyota) sorrendben értek be a leggyorsabbak.

evans_3jpg.jpg

Vasárnap szokás szerint csak két gyorsasági várt a talpon maradt párosokra. Ezek voltak a 12.17 km-es Knaus Tabbert am Hochwald és a 14.87 km hosszú Passauer Land és ezeket szintén kétszer kellett teljesíteniük. Mindkét gyorsasági szakasz Németország területén kanyargott. A második gyorsasági, a második körben volt a futam utolsó megmérettetése és egyben a külön pontokért is zajló power stage. Reggel volt csak szervizlehetőség utána napközben két átcsoportosító és két tankoló zóna várt a versenyzőkre. A célceremónia 15:30-tól kezdődött Passau városában. Az utolsó versenynapon 344.60 km-t autókázott a mezőny, ebből sovány 54 km-t tett ki a gyorsaságik hossza.

Vannak olyan rally versenyek, ahol az utolsó napon nem történnek drámák, mindenki próbál vigyázni a pozíciójára vagy esetleg javítani azon egy kicsit, de ez nem az a nyugis vasárnapos futam volt. Rögtön a napi elsőn, a Rally1-es Toyotával élete első aszfaltos futamán addig remekül teljesítő Sami Pajari piruettezett vagy hármat, aminek köszönhetően fel kellett adniuk a versenyt. Nála jobban járt Mikkelsen a Hyundai-jal, ő csak túlcsúszott egyszer és bal elől kereket kellett cserélnie, de semmi komoly. A gyorsot Fourmaux nyerte, aki ezt nagyon élvezte. A következőn Mikkelsen autójában a hybrid rendszer rakoncátlankodott minek következtében nem tudott rendesen elrajtolni később pedig elvitt egy lassítót, ami miatt időbüntetést kapott. A Toyotás Katsuta pedig odaverte kissé a Yaris Rally1 jobb elejét, de semmi komoly, sőt meg is nyerte a gyorsaságit. Amikor azt gondoltuk, hogy a hátralévő két gyorsaságin már nem lesz semmi izgalom a Toyotás Sebastien Ogier az utolsó előttin a rajt után 600 m-rel egy jobbos kanyarban beforgott a fák közé, amik átdobták a Yarist az út jobb oldalára és még egy villanyoszlopot is kidöntött. A versenyzők nem sérültek meg, de a futamot és a bajnoki reményeiket fel kellett adniuk.

A rally utolsó, külön pontokért is zajló power stage szakaszán Takamoto Katsuta, Andreas Mikkelsen, Elfyn Evans, Thierry Neuville és Adrien Fourmaux sorrendben értek célba a legények. Ennek megfelelően ők kapták az ezért járó plussz 5., 4., 3., 2. és 1. bajnoki pontot.

A négy nap alatt közel 1586 km-t autózott a mezőny, ebből 302.5 km volt a 18 db gyorsasági hossza.

A Közép Európa rallynak az alábbiak szerint alakult a végeredménye,

  1. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 2h37m34.6s
    2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +7.0s
    3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +39.8s
    4. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m21.0s
    5. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3m41.9s
    6. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +9m17.6s
    7. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +9m34.1s
    8. Filip Mareš/Radovan Bucha (Toyota GR Yaris Rally2) +11m41.5s
    9. Miko Marczyk/Szymon Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2) +12m10.6s
    10. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +12m20.3s

A pilóták bajnokságának állása egy futammal a vége előtt:

  1. Thierry Neuville 225 pont
    2. Ott Tänak 200 pont
    3. Elfyn Evans 185 pont
    4. Sébastien Ogier 166 pont
    5. Adrien Fourmaux 146 pont
    6. Kalle Rovanperä 114 pont
    7. Takamoto Katsuta 102 pont
    8. Dani Sordo 44 pont
    9. Sami Pajari 41 pont
    10. Gregoire Munster 37 pont

A csapatbajnokság állása pedig eképpen néz ki egy futammal a vége előtt:

  1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 526 pont
    2. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 511 pont
    3. M-Sport Ford World Rally Team 267 pont

gryazin_2.jpg

A WRC2-ben a Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov kettős győzött a Citroën C3 Rally2-vel. Itt még nem dőlt el a bajnoki cím sorsa, de eléggé leszűkültek az esélyek. Ha a 3. helyen álló Toyotás Pajari jól megy Japánban, legyőzheti a bajnokságot vezető Skodás Solberget. De ha hibázik, és nem szerez több pontos Solbergnél akkor Oliver Solberg lesz a WRC2-es bajnok.  

A WRC3-ban pedig a Mattéo Chatillon/Maxence Cornuau duó nyert a Renault Clio Rally3-mal.

chatillon.jpeg

A rallyvilágbajnokság abszolút bajnoki címe még nem dőlt el, de már csak a Hyundai két versenyzője nyerheti azt meg. A jelentős, 25 ponttal vezető Thierry Neuville vagy csapattársa Ott Tanak. A gyártói bajnoki cím sem dőlt még el, ott még lehet bajnok a Hyundai és a Toyota is.

Végül pár szó a Pirelli gumikról.

A Rally1-es autókhoz újonnan fejlesztett P Zero Pirelli abroncsok először mutatkoztak be, de az abszolút bajnoki címre és a WRC2-es világbajnoki címre az utolsó fordulóig kell várnunk. Így összegezhető a Közép-Európa rally, amely olyan eredménnyel zárult, hogy csak Japánban, a világbajnokság utolsó fordulóján fog eldőlni a bajnokság végkimenetele. A három országban megrendezett rally győzelmét a Hyundai-os Ott Tanak nyerte, akinek sikerült profitálnia közvetlen ellenfelei szerencsétlenségeiből: csapattársa, Thierry Neuville, aki a harmadik helyen végzett, és a Toyotás Sébastien Ogier, aki az utolsó előtti szakaszig a második helyen állt, és onnan kiesve adta át helyét csapat társának Elfyn Evansnek. A belga Neuville továbbra is vezeti a pilóták bajnokságát, de az észt Tanak 25 ponttal lemaradva üldözi őt. Ez elég ahhoz, hogy a két Hyundai-os között dőlhessen el a bajnoki cím sorsa, épp a szezon utolsó futamán. Ugyanilyen pontkülönbség van a konstruktőri bajnokságban az éllovas Hyundai és a Toyota között.

A WRC2-ben Nikolay Gryazin végzett az élen, míg Yohan Rosselnek elszálltak a bajnoki reményei. A bajnokságot már csak a Skodás Oliver Solberg vagy a Toyotás Sami Pajari nyerheti meg. Pajari csak abban az esetben, ha nyernek vagy másodikak lesznek, ellenkező esetben Oliver Solberg lesz a WRC2-es rallyvilágbajnok.

A szuper vasárnap győzelmét a Toyotás Takamoto Katsuta szerezte meg.

A gumi show összesített sztárja szinte az összes gyorsasági szakaszon – beleértve a vasárnapi teljesen száraz körülményeket is – a P Zero RA lágy keverékének tovább fejlesztett verziója, amely idén debütált Csehország, Ausztria és Németország csúszós és gyors útjain.

Tekintettel az időjárási körülményekre, amelyek a vártnál kevésbé voltak hidegek és nyirkosak – de annyira mégsem voltak jók, hogy a kemény gumikból több fogyjon a csapatok eléggé hasonló döntéseket hoztak a hétvégén. A P Zero RA HB abroncsok népszerűek voltak a szupervasárnapon (a Toyotások autónként hármat vittek belőle a 2 lágy mellé, a Fordos Jourdan Serderidis kettőt rakatott fel magának, a Hyundai-os Andreas Mikkelsen 5 db-ot szereltetett fel, míg Tanak, Neuville, Adrien Fourmaux és Gregoire Munster csupán egy darabot szereltetett fel autójára). A többi nap azonban marginálisabb volt (csütörtökön egy-egy jutott Mikkelsen-nek és Fourmaux-nak, szombat délelőtt pedig egy-egy a Toyota csapat autóira). Az esős időre való Cinturatot a Rally1-es autók nem használták (csupán Serderidis használt el kettőt), míg néhány gyorsasági szakaszon megjelentek a Rally2-es autókon.

A 2024. évi rally világbajnokság utolsó futama a szintén aszfaltos Japán rally lesz november 21-24. között. Ez a Toyota házi versenye, de már csak a csapatbajnokságot nyerhetik meg. A verseny Aichi és Gifu prefektúrában kerül megrendezésre, a szervizpark Toyota Cityben lesz, Nagoyához közel.

Szöveg: Tommy

Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport, Pirelli, www.wrc.com

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr1518715586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása