Az elmúlt hétvégén, szeptember 26-29., csütörtöktől vasárnapig tartott a rally világbajnokság aktuális fordulója, a dél amerikai Chile rally, ami három év (Covid) kényszer szünet után tavaly tért vissza a WRC sorozatba, és amely az idei bajnokság 11. fordulója volt. A tavalyi évig bezárólag Chile volt a 32. ország a világon, aki vendégül láthatta a rally világbajnoki sorozatot. A tavalyi évet megelőzően 2019-ben már volt náluk egyszer rally világbajnoki futam, azt ott akkor az Ott Tanak/Martin Jarveoja kettős nyerte, akkor még Toyota Yaris WRC-vel. És 2023-ban ismét az Ott Tanak/Martin Jarveoja kettős nyert, de akkor már a Ford Puma Rally1 hybriddel. A Chile rallyval a mezőny az idén másodszorra (Kenya után) hagyta el az európai kontinenst, ezen kívül még a Japán rally lesz Európán kívüli futam. A Chile rally az idei rally világbajnokság utolsó murvás futama volt, ezt hat másik murvás rally előzte meg, de a két hátralévő verseny már aszfaltos utakon fog zajlani.
A Bio Bio régióban zajló versenyen a sokszor erdős területen, dimbes-dombos, kanyargós, de tempós utak odafigyelő, technikás vezetést igényeltek. A szakaszok ritmusa, útminősége és az időjárási körülmények néha a Portugál, a Finn és a Wales rally útjaira is hasonlítottak, az izgalom és a nehézség garantált volt ezeken az utakon. A hétvége során többször is bonyolította a dolgot az időjárás, ugyanis a déli féltekén most van tavasz, így aztán volt napsütés és por, amit felváltott az eső és a sár és ezeket nehezítette még a néhol sűrű köd is. Az előzőekben leírtak miatt alaposan oda kellett figyelni a gumiválasztásra, mert a gyorsaságik dinamikája, stílusa, burkolata szinte folyamatosan változott. Némi könnyebbséget jelentett, hogy ezen a versenyen volt napközbeni és esti szerviz is így pénteken és szombaton „csak” három gyorsaságira kellett gumit választani, utána volt szerviz és egyben gumicsere lehetőség is.
A program helyi idő szerint csütörtök reggel 9:01-kor kezdődött a bemelegítő shakedown szakasszal, ezt 6.79 km hosszban jelölték ki. Ezen Esapekka Lappi (Hyundai), Martins Sesks (Ford), Sami Pajari, Kalle Rovanpera (mindketten Toyota) és Ott Tanak (Hyundai) sorrendben végzett az élmezőny.
Ugyanezen a napon este 19.00-kor Concepcion városában az ünnepélyes rajtceremóniával zárult a napi program.
Pénteken hat gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezek három gyorsasági kétszeri teljesítéséből álltak. A gyorsaságik hossza 2x 19.72 km (Pulperia), 2x 13.34 km (Rere) és 2x 23.32 km (San Rosendo). A versenyzőknek napközben és este is volt szervizlehetősége, valamint a napközbeni tankoló zónák vártak rájuk. A pénteki napi össztáv 518.8 km-t tett ki, ebből majd 113 km volt a gyorsaságik hossza. Száraz időben zajlott a versenynap, úgyhogy inkább porosak voltak az utak.
Az első gyorsasági nem indult jól ugyanis a harmadik autó után a nézők rendetlenkedése miatt azt kénytelenek voltak törölni így a versenyzők megállapított időt kaptak. Az első körben a Toyotás Ogier kereket cserélt egy alkalommal, nála rosszabbul járt a Fordos Sesks aki összeszedett egy dupla defektet, de csak egy pótkerék volt a Ford Pumában így ő kiesett a pénteki versenynapból.
A WRC2-ben egy Rally2-es Skodával versenyző Oliver Solberg arra panaszkodott, hogy a szélesebb nyomtávú Rally1-es autók után sokat küszködött az autó úton tartásával. A délutáni körben Rovanperának volt egy melegebb pillanata a Toyotával, de nem történt káresemény csak lement kissé az útról. Lappi a Rally1-es Hyundai-jal szedett össze egy gumidefektet. Az ötödik gyorsaságin szegény Fourmaux lejött egy második időt, de utána a közúti szakaszon szerelni kellett a Ford Puma generátorát, ami miatt késtek a következő ellenőrző pontról, ami miatt rájuk mértek egy perc időbüntetést, amivel a harmadik helyről visszaestek a nyolcadik helyig. A napi utolsón a WRC2-ben vitézkedő Skodás Greensmith nyalt be egy defektet. Az élmezőny igazából nem nagyon panaszkodott, nyüglődtek kicsit a tapadási viszonyokon vagy épp az autóval való bizalom hiánya miatt, de optimista volt mindenki. A pénteki napot végül Elfyn Evans (Toyota), Ott Tanak (Hyundai), Kalle Rovanpera, Sami Pajari (Toyota) és Gregoire Munster (Ford) sorrendben fejezte be az élmezőny. A WRC2-ben a Skodás Solberg azt mondta az volt a terv, hogy vezesse a kategóriát, de ez Gryazinnak köszönhetően nem sikerült így a Citroenes pilóta várta az élről a másnapot.
Szombaton ismét hat gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezek a péntekhez hasonlóan három darab kétszeri teljesítéséből álltak. A napi gyorsok hossza 2x 15.65 km (Pelun), 2x 25.64 km (Lota) és 2x 28.40 km (Maria de las Cruces). A péntekihez hasonlóan itt is napközben és este volt lehetősége a versenyzőknek szervizelniük valamint a napközbeni tankoló zónák várták őket. A szombati össztáv 427.82 km körül alakult, ebből 139.38 km volt a gyorsaságik hossza, ezzel ez volt a verseny leghosszabb napja.
A napi elsőn Lappi leakasztotta a hibrid Hyundai első lökhárítóját, míg a Ford Pumás Sesks arra panaszkodott, hogy mivel elsőként rajtol, sokat kell takarítania az utat és nagyon csúszkál alatta az autó. Rovanpera azt mondta a szombati gyorsaságik valószínűleg jobban fekszenek majd neki így optimistán várta a napot. A napi másodikon Ogier verte oda a Toyota Yaris elejét az út széléhez, aminek köszönhetően eltört az autó kormányzása így ők kiestek a szombati napból és szegény Ogier kénytelen volt belenyugodni, hogy nagy eséllyel nem az idén szerzi meg a 9. rally világbajnoki címét. Ugyanezen Tanak megforgott a szakasz elején, Evans a nagy ködre panaszkodott, ami miatt nem tudott a saját ritmusában vezetni. Rovanpera azt mondta, hogy végig esett ez eső és ezért a kemény gumikon nem volt könnyű a menet.
A délutáni körre a Toyotás Evans vegyesen rakatott fel gumikat és úgy vágott neki a durva utaknak. A Hyundai-os Neuville úgy nyilatkozott, hogy tegnap nagyon rossz volt a rajtpozíciója ami miatt sok időt vesztett és az élen állók messze kerültek tőle így neki csak az maradt feladatul, hogy okosan menjen tovább. A délutáni másodikon Oliver Solberg kapott egy defektet a Skodával, amivel sok időt veszített. Ugyanitt sokan talán joggal panaszkodtak a nagy ködre, ami miatt csupán 20-30 m volt a látótávolság, ami elég kevés… Lappi kapott két perc időbüntetést, mert korábban érkeztek egy időellenőrzőbe, úgyhogy azt mondta, hogy innen kezdve nem kell tönkre tennie a gumikat a felesleges száguldással. A szombati utolsó után Sesks azt mondta, hogy a Ford Pumában nem állt vissza a kormány középállásba, ami elég ijesztő volt. A szintén Fordos Fourmaux bosszankodott a pénteken kapott egy perc büntetésen, mert anélkül dobogós helyen állna. Tanak az időjósok miatt bosszankodott, akik előző este azt mondták nem lesz eső, ennek ellenére sokat mentek ilyen körülmények között. A Toyotás Rovanpera szombat estére szépen átlépett Evanson és átvette a vezetést, jól érezte, hogy a szombati gyorsaságik jobban fekszenek majd neki. Szombat este tehát Kalle Rovanpera, Elfyn Evans (mindketten Toyota), Ott Tanak, Thierry Neuville (mindketten Hyundai) és Adrien Fourmaux (Ford) sorrendben tért pihenőre az élmezőny. A WRC2-ben defektet kapott Solberg visszacsúszott a negyedik helyre, itt a Citroenes Yohan Rossel vezetett.
Az utolsó vasárnapi napra négy gyorsasági szakasz várt a talpon maradt párosokra, ezek két gyorsasági szakasz kétszeri teljesítését jelentették. Szokás szerint a verseny utolsó gyorsaságija volt a külön pontokért is zajló Power Stage szakasz. A vasárnapi gyorsasági szakaszok hossza 2x 18.62 km (Laraquete) és 2x 8.78 km (Bio Bio) volt. Itt csupán a napközbeni tankoló zónák voltak, szerviz lehetőség már nem. A napi össztáv majd 291.38 km-t tett ki, ebből mindössze 54.8 km volt a gyorsaságik hossza.
A szombaton hibázó Ogier az utolsó napon megmutatta, hogy még tud ő azért, ha akar, és ha kiadja neki. Mind a négy vasárnapi gyorsaságit megnyerte így hazavitte a power stage öt pontját és a vasárnapért kapható maximális hét pontot is. Az első gyorsasági nagy része ködös és párás volt. Sesks megforgott egyszer és le is fullasztotta a Ford Pumát. Sokan küszködtek a változó körülményekkel, a köddel és a tapadási viszonyokkal. A következőn nem igazán történt semmi említésre méltó, küzdöttek a srácok a körülményekkel, de mindenki már arra koncentrált, hogy célba vigye az autót. Az utolsó előttin a Fordos Sesks elveszítette a Ford Puma hátsó szárnyát egy bukkanón, a Hyundai-os Lappi pedig megint elhagyta az i20 első lökhárítóját, amikor lecsúszott az útról, míg a Fordos Fourmaux megforgott egy alkalommal. Rovanpera a sok nyomvályút említette, mint nehezítő körülményt.
A Chile rally legutolsó, 16. gyorsaságiján mely egyben a külön pontokért is zajló power stage volt Sebastien Ogier, Kalle Rovanpera, Ott Tanak, Thierry Neuville és Elfyn Evans sorrendben végeztek a srácok így ők vihették haza az extra 5., 4., 3., 2. és 1. plussz bajnoki pontot.
A 2024. évi Chile rally végeredménye így alakult,
- Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2h58m59.8s
2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +23.4s
3. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +43.9s
4. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1m01.1s
5. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2m02.7s
6. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m39.7s
7. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2m47.7s
8. Yohan Rossel/Florian Barral (Citroën C3 Rally2) +8m31.4s
9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +8m48.7s
10. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +8m52.1s
A rallyvilágbajnokság, versenyzőinek bajnoki állása pedig így néz ki a Chile rally után:
1. Thierry Neuville 207 pont
2. Ott Tänak 178 pont
3. Sébastien Ogier 166 pont
4. Elfyn Evans 161 pont
5. Adrien Fourmaux 140 pont
6. Kalle Rovanperä 114 pont
7. Takamoto Katsuta 80 pont
8. Dani Sordo 44 pont
9. Sami Pajari 41 pont
10. Esapekka Lappi 33 pont
A gyártók bajnokságának pontjai pedig az alábbiak szerint alakulnak a Chile rally után:
- Hyundai Shell Mobis World Rally Team 482 pont
2. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 465 pont
3. M-Sport Ford World Rally Team 245 pont
A Chile rally három napja alatt mindösszesen 16 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, kb. 307 km hosszban. A rally össztávja kb. 1237 km-t tett ki.
Sem az abszolút bajnoki cím (itt Thierry Neuville áll a ponttáblázat élén) sem a WRC2-es bajnoki cím (itt pedig Oliver Solberg vezet) sorsa nem dőlt még el, úgyhogy lesz még tétje a hátralévő két aszfaltos futamnak. Eldőlt viszont a WRC3-as bajnoki cím. Itt a paraguay-i Diego Domingez lett a bajnok, jobbján a spanyol Rogelio Penate-vel egy Ford Fiesta Rally3 fedélzetén.
Ahogy az várható volt, tekintettel a gyors, technikás és csúszós chilei murvás utak jellegére a gumik megválasztása és kezelése különösen fontos volt és az is, hogy a lágy és a kemény gumikat milyen módon kombinálják a versenyzők. A pilótáknak bőven volt min gondolkodnia, mivel az első nap második felétől érkező eső és köd miatt változtatniuk kellett a terveiken. Péntek délutántól eltérő stratégiával mentek a csapatok, a legnagyobb különbségek szombat délután voltak láthatók, ekkor a szokásosnál rosszabb időjárás és a csökkenő hőmérséklet mellett gyakorlatilag eldőlt az eredmény. A négy kemény és a két lágy keverék választása bizonyult a legnépszerűbbnek, amit Rovanpera használt, aki a 11. gyorsaságitól átvette a vezetést és Neuville-nek is ez vált be, aki a leggyorsabb volt a sűrű ködben. A hat kemény gumiabroncs választása viszont jól működött Adrien Fourmaux-nál, aki az utolsó szombati gyorsasági szakaszon volt a leggyorsabb, amely esőben zajlott. Vasárnap reggel, amikor még hidegebb volt, óhatatlanul mindenki csak a puhával ment ki, az egyetlen különbség a pótkerekek számában volt, ami az aznapi nyertes Sebastien Ogier esetében csak egy darab volt.
Terenzio Testoni, a Pirelli képviselője elmondta, hogy „Ez a rally valóban nagyon fontos volt számunkra. Vasárnap reggel az elmúlt szezonok valaha volt leghidegebb hőmérsékletét láttuk egy murvás rallyn, és azt mondom, hogy a lágy keverékű abroncs 2024-es fejlesztése egy újabb versenyen vizsgázott remekül. A zord időjárás meglepte a csapatokat, de jól tudták kezelni a helyzetet, sokat köszönhetnek a puha keverékű Scorpion sokoldalúságának. A többi napon a kemény gumik is beváltak, azok is újra bizonyították megbízhatóságukat. Összességében egy igazán érdekes rallynak lehettünk szemtanúi, rengeteg drámával, aminek következtében a világbajnokság végeredménye továbbra sem dőlt el.”
A következő WRC rally az aszfaltburkolatos Közép Európa rally lesz október 17-20. között, a verseny központja egy Passauhoz közeli falu mellett lesz kialakítva. A verseny érinti Csehországot, Ausztriát és Németországot is.
Szöveg: Tommy
Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport, Citroen Racing, www.wrc.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.