Kettős Toyota győzelem a WRC Lett rallyn!
WRC, WRC2, WRC3

A július 18-21.-i hétvégén zajlott az idei rallyvilágbajnokság aktuális fordulója, a nyár, három nagy tempójú murvás futamának másodika, a világbajnokságon most debütáló Lett rally. Hasonlóan a júniusi Lengyel rallyhoz és az azt követő augusztusi Finn rallyhoz ez is egy csúszós felületű, de igen nagy tempójú murvás verseny volt.

A Lett rally lebonyolítása nem hozott újdonságokat, annyi eltérés volt csak a mostanában megszokott futamok lebonyolításához képest, hogy pénteken és szombaton kevés volt az ismétlődő gyorsaságik száma. Ezzel megidézve a régebbi világot ahol több olyan gyorsasági is volt egy adott napon, amin csak egyszer ment át a mezőny. Nem is volt ezzel semmi baj csak furcsa, mert pont az ismétlődő gyorsaságikkal tudják minimalizálni a nézők vándorlását egyik helyről a másikra. De ezt itt meg tudták oldani nem úgy, mint a Lengyel rallyn ahol több gyorsaságit is törölni kellett a rendetlenkedő nézők miatt. Mindenesetre az is kihívást jelentett a versenyzők számára, hogy szinte egész nap a csúszós utakon kellett vezetniük, nem volt az, hogy a délutáni körben a már valamennyire megismert gyorsaságik vártak rájuk, amik már le voltak takarítva. Mondjuk legalább nem panaszkodtak a délutáni körre kinyomvályúsodott utakra. Azt is hozzá kell tenni, hogy a napi rajtsorrend szabályok miatt viszont voltak, akik egész nap szenvedtek és voltak, akiknek egész nap jobban alakult a versenyzés.

kalle2_2.jpg

A program csütörtök reggel 7:31-kor kezdődött a 3.58 km hosszú shakedown szakasszal melyet Cimdeniekinek hívtak. Ezen Ott Tanak, Thierry Neuville (mindketten Hyundai), Takamoto Katsuta (Toyota), Martins Sesks (Ford) és Elfyn Evans (Toyota) sorrendben végzett az élmezőny.

Este 18:15-kor a fővárosban Rigában tartották a rajtceremóniát, melyet 20:05-kor követett az első gyorsasági, amely egy szuperspeciál volt mely Bikernieki néven futott és 11 km hosszban jelölték ki. Ezúttal Kalle Rovanpera (Toyota), Thierry Neuville (Hyundai), Sebastien Ogier (Toyota), Martins Sesks (Ford) és Elfyn Evans (Toyota) sorrendben végeztek a nagymenők.

Pénteken 10:00-kor kezdődött az első gyorsasági szakasz, majd ezt követte még hat másik. Ezek voltak a Milzkalne 4.99 km-rel, a Tukums 27.56 km-rel, az Andumi 17.86 km-rel, aztán ismét a Milzkalne 4.99 km-rel és a Tukums 27.56 km-rel majd a Strazde 17.44 km hosszban és a Talsi 20.52 km-rel. A napi menet 526 km körül alakult ebből majd 121 km-t tett ki a gyorsaságik aránya. Szerviz csak este volt, napközben csak tankolási és gumicsere lehetőség adódott.

A délelőtti három gyorsaságiból egyet a regnáló (kétszeres) világbajnok Kalle Rovanpera nyert meg a Toyotával és kettőt a helyi hős Martins Sesks aki a Lengyel rally után most már egy fullos, hibrid rendszerrel is felszerelt Ford Pumával versenyzett. Sesksnek komoly rutinja volt ezen a versenyen, mert korábban, amikor ez még az Európa bajnokság része volt kétszer is tudott rajta diadalmaskodni. De Rovanperának is lehettek emlékei az utak milyenségéről, mert ő pedig akkor versenyzett Lettországban, amikor még nem volt jogosítványa és akkor a Lett szövetség megengedte neki, hogy úgy vegyen részt a bajnokságban. A bajnokságban elől állók, mint Neuville, Evans és Tanak eközben azzal szenvedtek, hogy elsőként indulóként alaposan megszenvedtek az utak takarításával. A délelőtti kör végén Kalle Rovanpera (Toyota), Martins Sesks (Ford), Sebastien Ogier (Toyota), Ott Tanak (Hyundai) és Takamoto Katsuta (Toyota) sorrendben végzett a top öt pilóta. A WRC2-ben Oliver Solberg (Skoda) kezdett egyre inkább elhúzni az őket üldözőktől.

A délutáni négy gyorsaságiból egyet Sebastien Ogier (Toyota) és hármat Kalle Rovanpera (Toyota) nyert meg, aki szép lassan kezdte megszilárdítani a vezető helyét a még mindig kiválóan versenyző Martins Sesks (Ford) előtt akit Sebastien Ogier (Toyota) követett. Péntek estére tehát ők hárman, ebben a sorrendben álltak az élen, őket követte Takamoto Katsuta (Toyota) és Adrien Fourmaux (Ford) és a többiek. A WRC2-ben továbbra is Oliver Solberg (Skoda) volt a leggyorsabb, akit két Toyotás egység követett, Mikko Heikkila és Sami Pajari személyében.

tanak_26.jpg

Szombaton 8:20-kor rajtolt az első autó és nyolc gyorsaságit kellett teljesítenie a sporttársaknak. Név szerint a Pilskalns-t 18.87 km-rel, a Snépele-t 17.52 km-rel, az Ivande-t 23.04 km-rel, a Vecpils-t 12.64 km hosszban, a Podnieki-t 10.09 km-ben, aztán megint a Vecpils-t 12.64 km-rel majd a Dinsdurbe-t 6.64 km-rel és a nap végén a Liepaja városi gyorsaságit mindössze 2.56 km hosszban. A napi össztáv kb. 526 km volt, ebből 104 km-t tett ki a gyorsaságik hossza. Napközben és este is adtak szerviz lehetőséget illetve a napközbeni tankoló zónák vártak a párosokra.

A délelőtti négy gyorsaságiból hármon Rovanpera bizonyult a leggyorsabbnak, míg az egyiken Ott Tanak brillírozott. Hozzá kell tenni, hogy Tanak a többin is jól ment, úgyhogy az összetettben feljött a negyedik helyre 9.6 másodperccel Martin Sesks mögé. A napközbeni szervizbe tehát Kalle Rovanpera (Toyota), Sebastien Ogier (Toyota), Martins Sesks (Ford), Ott Tanak (Hyundai) és Adrien Fourmaux (Ford) sorrendben ment be az élmezőny. A WRC2-ben továbbra is Oliver Solberg (Skoda) volt a leggyorsabb, aki már 25 másodpercre növelte az előnyét.

A délutáni négy gyorsaságiból hármon ismét Rovanpera ment át a legrövidebb idő alatt, az egyiken pedig csapattársa Ogier volt a leggyorsabb. Sesks is tartotta magát, egy 3. és három 6. hellyel megmaradt az összetettbeli harmadik pozíciója. A délutáni második gyorsaságin, Evans alatt kissé túlfordult a Toyota Yaris és úgy mentette meg a helyzetet, hogy lement az útról, kikerülve ezzel az ott lévő felfújt reklám kaput, amit viszont a kikerüléskor kiszakított és az leengedett pont az útra. Az ott lévő sportbírók és pálya marshalok nem voltak épp a helyzet magaslatán, mert nem húzták le azt az útról így az Evanst követő Tanak pont bele ment a leengedett ponyvaszerű anyagba, ami teljesen eltakarta a kilátást és Tanaknak meg kellett állnia, de meg kellett állni az őt követő Fourmaux-nak is ezért ők és még páran megállapított időt kaptak. Szerencsére nem történt semmi egyéb baj, de bizarr egy eset volt az biztos. A szombati napot Kalle Rovanpera (Toyota), Sebastien Ogier (Toyota), Martins Sesks (Ford), Ott Tanak (Hyundai) és Adrien Fourmaux (Ford) sorrendben fejezte be az élmezőny. A WRC2-ben maradt az Oliver Solberg (Skoda), Mikko Heikkila és Sami Pajari (mindketten Toyota) sorrend. 

sesks_3.jpg

Szokás szerint az utolsó vasárnapi felvonás volt a legrövidebb és itt már csak két gyorsasági várt a mezőnyre és azokat kétszer kellett teljesíteniük és az utolsó volt a külön pontokért is zajló power stage szakasz. A napi gyorsaságik voltak a Krogzemji 18.7 km hosszban és a Mazilmaja 13.34 km távval. A napi versengés majd 256 km-t tett ki, ebből 64 km volt a gyorsaságik hossza.

A négy gyorsaságiból egyet Ogier nyert meg, hármat pedig Tanak, köztük a külön pontokért is zajló power stage-et. Itt a power stage-en tehát Tanak, Ogier, Neuville, Katsuta és Evans sorrendben végzett az első öt, akik kaptak ezért plussz 5., 4., 3., 2. és 1. bajnoki pontot. A verseny talán legnagyobb vesztese a fiatal Martins Sesks aki három napon át tartotta az összetettbeli harmadik helyét és bár Tanak feljött rá 4.6 másodpercre, ezt akár tarthatta is volna Sesks, de a Ford Puma műszaki hibája miatt ez nem sikerült. Annyira nem, hogy az utolsó gyorsaságin Sesks 1 perc 45 másodperc hátránnyal éppen, hogy csak célba tudott érni és visszacsúszott a 7. helyre, nem sikerült a bravúr, hogy dobogón végezzen hazája rally világbajnoki futamán.

A WRC2-ben megmaradt az Oliver Solberg (Skoda), Mikko Heikkila és Sami Pajari (mindketten Toyota) végső sorrend.

oliver_2.jpg

A Lett rallyvilágbajnoki futamon Kalle Rovanpera és Sebastien Ogier révén tehát kettős Toyota győzelem született, harmadik helyen végzett a mezőny harmadik világbajnoka Ott Tanak a Hyundai színeiben. A verseny végeredménye az alábbiak szerint alakult:

  1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2h31m47.6s
    2. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +39.2s
    3. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1m04.5s
    4. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m31.5s
    5. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m42.7s
    6. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m07.0s
    7. Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2m45.4s
    8. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2m46.4s
    9. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +5m23.1s
    10. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +8m37.9s

A pilóták bajnokságának állása 8 futam után:
1. Thierry Neuville 145 pont
2. Ott Tänak 137 pont
3. Elfyn Evans 132 pont
4. Sébastien Ogier 117 pont
5. Adrien Fourmaux 101 pont
6. Kalle Rovanperä 86 pont
7. Takamoto Katsuta 65 pont
8. Andreas Mikkelsen 29 pont
9. Dani Sordo 27 pont
10. Esapekka Lappi 23 pont

A csapatok bajnokságának állása 8 futam után:
1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 351 pont
2. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 350 pont
3. M-Sport Ford World Rally Team 177 pont

A Lett rally négy napja alatt 20 db gyorsasági szakaszt teljesített a mezőny, 300 km hosszban, a rally teljes össztávja 1344 km körül alakult.

A következő WRC rally világbajnoki verseny a szezon talán leggyorsabbika a Finn rally lesz augusztus 1-4. között.

Szöveg: Tommy

Fotók: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport, Oliver Solberg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr6718455393

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása