Holnap kezdődik a WRC Horvát rally
WRC, WRC2, WRC3

Holnap kezdődik és vasárnapig tart a rally világbajnokság aktuális fordulója a Horvát rally mely a 2024. évi versenynaptár negyedik helyszíne. A verseny aszfaltos utakon zajlik, ami a szezon első ilyen jellegű versenye.  A Horvát rally egy kicsit furfangos aszfaltos futam ugyanis ez nem olyan minőségű, mint pld. a Spanyol rally hanem amolyan kicsit balkáni, ex-kelet európai ütött-kopott, változó minőségű, gyors, néhol szélesebb, de néhol igen keskeny aszfalton, néhol pedig kifejezetten jó minőségű útburkolaton zajló bajvívás lesz. Ami nem baj, mert kell a kihívás a versenyzőknek, és a nézők is jól járhatnak ha kicsit csúszósabb, látványosabb lesz a versengés.

ford_10.jpg

A program csütörtök reggel 9:01-kor kezdődik a tavalyival megegyező helyen kijelölt, Okic nevezetű shakedown szakasszal, amely 3,65 km hosszú lesz. A program este 18:30-kor folytatódik a Zágráb városában tartandó rajtceremóniával.

Pénteken négy gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket kétszer kell teljesíteniük. Ezek a Krasic-Sosice (23,63 km), a Jaskovo-Mali Modrus Potok (9,48 km), a Ravna Gora-Skrad (10,13 km) és a Platak (16,63 km). Napközben és a két kör között nem lesz szerviz lehetőség csak tankoló zónák, gyűjtő állomás és technikai zóna vár a párosokra. Este, a második kör végén lesz csupán lehetősége a versenyzőknek a szervizelésre, kemény nap lesz a pénteki. A napi össztáv majd 585,3 km, ebből majdnem 120 km a gyorsaságik hossza.

Szombaton szintén négy gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket szintén kétszer kell teljesíteniük. Ezek a Smerovisce-Grdanjci (15,72 km), a Stojdraga-Gornja Vas (20,77 km), a Vinski Vrh-Duga Resa (8,78 km) és a Pecurkovo Brdo-Mreznicki Novaki (9,11 km) hosszban. Ezen a napon reggel és a két kör között valamint este a második kör végén is lesz lehetősége a versenyzőknek szervizelniük, valamint a napközbeni tankoló zónák várnak rájuk. A szombati össztáv 457,47 km körül alakul ebből sovány 108,76 km a gyorsaságik hossza, fura arány ez.

toyota_7.jpg

Az utolsó vasárnapi napra mindössze két gyorsasági vár a talpon maradt párosokra melyeket itt is kétszer kell teljesíteniük. Ezek lesznek a Trakoscan-Vrbno (13,15 km) és a Zagorska Sela-Kumrovec (14,24 km) hosszban. A napi utolsó gyorsasági szokás szerint a külön pontokért is zajló Power Stage gyorsasági lesz. A napi össztáv itt majd 360 km-t tesz majd ki melyből roppant sovány 54,78 km a gyorsaságik össztávja.

A Horvát rally három napja alatt mindösszesen 20 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, mindössze 283,28 km hosszban. A rally össztávja majdnem 1402 km-t tesz ki. A gyorsasági szakaszok egy része megegyezik az előző éviekkel, de vannak módosítások, illetve van, amit átraktak péntekre vagy épp szombatra.  

A verseny rajtszámos nevezési listáján 68 db autó szerepel, mindössze 8 db csúcs kategóriás Rally1-es autót láthatunk majd, ami elég kevés. Ez gyakorlatilag három Toyota Yarist (Sebastien Ogier, Elfyn Evans és Takamoto Katsuta), három Hyundai i20N-t (Thierry Neuville, Ott Tanak és Andreas Mikkelsen) valamint két Ford Pumát (Adrien Fourmaux és Gregoire Munster) jelent.

Lesz viszont 25 db Rally2-es autó, ezek nagy része mindenféle bajnokságba van nevezve úgy is, mint WRC2, WRC2 Masters vagy WRC2 Challenger. Olyan pilóták indulnak itt mint Yohan Rossel (Citroën C3 Rally2), Pepe López (Škoda Fabia Fabia RS Rally2), Sami Pajari (Toyota GR Yaris Rally2), Nikolay Gryazin (Citroën C3 Rally2), Georg Linnamäe (Toyota GR Yaris), Nicolas Ciamin (Hyundai i20 N Rally2), Lauri Joona (Škoda Fabia Fabia RS), Emil Lindholm (Hyundai i20 N Rally2), Yuki Yamamoto (Toyota GR Yaris), Gus Greensmith (Škoda Fabia Fabia RS Rally2) és William Creighton (Ford Fiesta Rally2). Itt (is) igen parázs csatákat várhatunk majd, az elmúlt három versenyen látottak legalábbis erre engednek következtetni. Itt a Rally2-es autóknál lesz az egyetlen magyar egység, a Skoda Fabia RS Rally2-vel nevezett, László Zoltán – Kürti Tamás kettős.

Következő népesebb géposztály a Rally3-as autóké, itt most 25-en indulnak majd, ebből mindössze 1 db a Renault Clio, a többi autó mind Ford Fiesta. Ezek az autók valamilyen szinten a jelenlegi Rally4-esek tovább fejlesztett, erősebb verziói és az egykori N-es Subaruk, Mitsubishik hiányát hivatottak pótolni, tehát ezek is turbósak és négykerék meghajtásúak. A lényeg, hogy a Rally3-as autóknak is vannak különféle bajnokságok, úgy is, mint WRC3 vagy a Junior WRC (JWRC), utóbbiba csak meghatározott életkorig lehet nevezni.

Maradt még 9 db Rally4-es autó, akiket sehogy nem értékelnek a rallyvilágbajnokságon, nincs számukra bajnokság kiírva.

És végül, de nem utolsósorban maradt még egy Rally5-ös Renault Clió is.

A tavalyi évben, épp a Horvát rally előtti tesztbalesetben elhunyt Craig Breen emlékére, egykori csapata a Hyundai Motorsport az autók tetejét és a lökhárítókat az ír zászló színeire fogja dekorálni.

hyundai_4.jpg

A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Pirelli erre a futamra is bőséggel ellátja versenygumival a csapatokat.

A Rally1-es hybrid csúcs gépek a Pirelli P Zero RA WRC abroncsot kapják száraz útburkolatra. Elsősorban a HA jelölésű kemény keveréket ajánlja a gyártó, de ha valaki úgy kívánja, van ennek a guminak egy lágy keverékű verziója, azt SA jelöléssel látták el. Amennyiben esni fog az eső (az előrejelzések alapján van rá esély) és vizesek lesznek a gyorsasági szakaszok akkor a megújult Pirelli Cinturato WRC RWB esőgumit választhatják a versenyzők. A Rally1-es pilóták 28 db gumit használhatnak el a hétvége során, ebbe beszámít a shakedown is. Minden Rally1-es pilóta 28 db P Zero RA WRC HA, 18 db P Zero RA WRC SA és 12 db Cinturato WRC RWB kontingensből válogathatja össze magának a rally során felhasználható 28 db versenygumit.

Az alsóbb kategóriás Rally2-es (R5) és a Rally3-as autók a Pirelli P Zero RA gumikat kapják, egyrészt kemény keverékben, RA5A jelöléssel.  A nekik szánt lágy keverékű gumi most új lesz, itt a Horvát rallyn debütál. A Rally2-es autóknál RA7+C, míg a Rally3-as autóknak RA7+A jelöléssel, ők is új gumit kapnak a lágy keverék „személyében”. Ezek a gumiabroncsok karakterisztikában és minőségben megegyeznek a Rally1-es autókra szerelt gumiabroncsokkal.

Esős, vizes körülményekre a Rally2-es autók a vadiúj Cinturato RWC-t választhatják, míg a Rally3-as autók a Cinturato RW1C-t. A WRC2-ben és a WRC3-ban mindenki 26 db gumival gazdálkodhat a hétvége során, ezt 26 db kemény, 18 db lágy és 12 db esőgumiból választhatják ki.

pirelli_7.jpg

Az elmúlt két évben elég komoly nézői tömeg volt (kb. 300.000/év!) és relatíve kevés a parkolóhely a pályák mentén ezért a szervezők mindenkit arra kérnek, hogy minél többen üljenek egy autóban, hogy minél kevesebb autó torlódjon majd össze a megközelítési utakon. Illetve emiatt arra is kérik a nézőket, hogy a gyorsaságik rajtja előtt három órával érkezzenek meg a pályák mellé, hogy legyen idejük parkolni és elhelyezkedni a gyorsaságik mellett. A rajtok előtt fél órával pedig már senkit sem engednek, hogy kóvályogjanak a gyorsaságik útvonalán.

Szöveg: Tommy

Fotó: Pirelli, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Horvát rally

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr9718381863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása