Az elmúlt hétvégén zajlott a 2024. évi FIA rally világbajnokság aktuális fordulója az immár 72. Szafari rally melynek a kelet afrikai Kenya adott otthont. Ez volt az idei rally világbajnokság harmadik helyszíne. A verseny szerdán kezdődött és vasárnapig tartott.
A 2024-es program szerda 10:01-kor kezdődött az 5.4 km hosszú Loldia nevű shakedown szakasszal. Itt Kalle Rovanpera (Toyota GR Yaris Rally1), Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1), Esapekka Lappi (Hyundai i20 N Rally1), Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1) és Ott Tanak (Hyundai i20 N Rally1) sorrendben végzett az élmezőny, említésre méltó események nem igazán történtek.
Ezt követően csütörtök 14:05-kor a Kasarani nevezetű 4.84 km-es szuperspeciállal kezdetét vette a valódi verseny. Ezen Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1), Ott Tanak (Hyundai i20 N Rally1), Kalle Rovanpera (Toyota GR Yaris Rally1), Takamoto Katsuta (Toyota GR Yaris Rally1) és Esapekka Lappi (Hyundai i20 N Rally1) sorrendben végzett az élmezőny. Két RC2-es autóval történt kisebb baleset, tetőre borulást leszámítva mindenki célba ért, nem voltak nagy drámák. Neuville és Tanak mindenesetre megjegyezték, hogy nehéz és bonyolult rallynak néznek elébe és szorítaniuk kell, hogy gond nélkül végig tudjanak menni. És utólag visszagondolva jogosak voltak a félelmeik…
Pénteken három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket kétszer (a Loldia 19.17 km, a Geothermal 13.12 km, és a Kedong 31.5 km) kellett teljesíteniük. A versenyzőknek reggel, napközben és este is volt szervizlehetőségük. A napi gyorsasági össztáv közel 128 km-t tett ki. Az első gyors után sokan panaszkodtak a körülményekre. Neuville, Lappi és Rovanpera az alulkormányozottságot említette, Evansnak lett egy lassú bal hátsó defektje, Tanak és Fourmaux pedig az alacsony tapadást és az út csúszósságát említette. A következőn Neuville az autó jobb hátulját csapta oda kissé az út menti partoldalnak, minek következtében eltört a Hyundai jobb hátsó felnije. A Toyotás Evans az autó egyensúlyával, balanszával küzdött, a Fordos Munster pedig azt mondta, hogy sok a kő az út mellett, amire figyelni kell, nehogy úgy járjon, mint Neuville. A délelőtti utolsó gyorson Neuville-ék maszkban és motoros szemüvegben vezettek, mert a defekt miatt letört egy jó része a karosszériának és zúdult be a por az autóba. Evans a por miatti rossz látási viszonyokat említette, Rovanpera, Lappi, Tanak és Fourmaux viszont összességében elégedett volt ezzel a gyorsaságival. A napközbeni szervizbe Kalle Rovanpera (Toyota GR Yaris Rally1), Esapekka Lappi (Hyundai i20 N Rally1), Ott Tanak (Hyundai i20 N Rally1), Takamoto Katsuta (Toyota GR Yaris Rally1) és Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1) sorrendben ért be a top öt versenyző. A WRC2-t Gus Greensmith vezette magabiztos előnnyel a Skoda Fabia RS-sel.
A délután első vesztese a Hyundai-os Lappi volt, akinek autójában eltört a sebességváltó, úgyhogy ő ezzel el is bukta a pénteki nap befejezését. A Fordos Fourmaux a lejtős részeken küzdött az autó úton tartásával, míg Rovanpera azon dolgozott, hogy növelje előnyét a mezőny élén. A délutáni második gyorsaságin enyhén felhős, néhol napos idő volt. Az utak szárazak és porosak voltak és nagyon magas volt a defektveszély a délelőtt kiforgatott sziklák miatt. Ez a gyorsasági okozta a Hyundai-os Ott Tanak vesztét is, aki egy balkanyarban sodródott neki az autó jobb első kerekével a partfalnak, ami eltörte annak felfüggesztését, kormányzását így Tanak is elbukta a pénteket. A Fordos Fourmaux azt mondta, hogy állítottak pár dolgot a Pumám így több benne a bizodalma, de közben figyeli az út menti sziklákat. Neuville a Hyundai-jal pedig egy nagy tempójú részen állt két kerékre egy rövid időre és azt mondta elég meleg helyzet volt. A pénteki utolsó gyorsasági kezdete előtt szakaszosan esett az eső mindenhol, az utak felülete többnyire száraz maradt, de akadtak nedvesebb részek is. Neuville azt mondta sok időbe került a délelőtti defektje, de ment ahogy tudott, viszont nem mindig volt rendes tapadása a gumiknak. A Toyotás Evans odaverte valahol a Yaris jobb hátulját minek köszönhetően kissé összetört annak karosszériája. Katsuta azt mondta időt vesztett a lazább talajú szakaszon, és egy útelágazást is elnézett, de örül, hogy befejezte a napot, szerinte a szombat trükkösebb lesz. Csak az volt a stratégiája, hogy ne csináljon őrültséget. A pénteki napot Kalle Rovanpera (Toyota GR Yaris Rally1), Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1), Takamoto Katsuta (Toyota GR Yaris Rally1), Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1) és Adrien Fourmaux (Ford Puma Rally1) sorrendben fejezte be az élmezőny. A WRC2-ben Gus Greensmith előnye már majd három és fél percre nőtt a Skoda Fabia RS Rally2 volánja mögött.
Szombaton ismét három gyorsasági szakasz (a Soysambu 29.32 km, az Elmenteita 15.08 km és a Sleeping warrior 36.08 km) várt a mezőnyre melyeket szintén kétszer kellett teljesíteniük. Itt napközben és este adódott szerviz lehetősége a versenyzőknek. A szombati gyorsaságik mennyisége majd 161 km-t tett ki, ezzel ez volt a leghosszabb versenynap a hétvége során. A reggel enyhén felhős, de száraz időben vette kezdetét. Az első gyorsasági után a Toyotás Katsuta a nagyon finom porra panaszkodott, ami nagyon zavarta a szemét és ezzel a látását is, azt mondta nagyon utálja ezt, ezzel együtt megnyerte ezt a szakaszt. Csapattársa, Rovanpera azt mondta próbált óvatos lenni az utat szegélyező sziklák között, de a portól nem mindig látott jól és ez időbe került. Harmadik csapattársuk, Evans ismét benyalt egy defektet, amit ki kellett cserélnie, ez nyilván sok idejébe került. Neuville-nek és Lappinak jó gyorsaságija volt, nem panaszkodtak. A Fordos Munster Pumájának kiszakadt a bal hátsó futóműve és a gyorsasági után a versenyzőpáros próbálta azt megjavítani, de nem jártak sikerrel és kiestek a szombati napból. A napi másodikon meleg, napos és száraz idő volt. Itt Tanakék autójában tönkrement az átbeszélő, úgyhogy a navigátora kézjelekkel próbálta őt irányítani. Lappi a rendezőkre panaszkodott, hogy a pályabejárás után megváltoztatták a pályán a kanyarlevágások helyét, ívét. A napi harmadik gyorsasági részben napos és meleg volt, de a szakasz első kilométerein nyirkos, saras, csúszós volt az út felülete. A szakasz előrehaladtával egyre sárosabb volt az. Az 5. kilométertől nagyon alacsony volt az út tapadási szintje. Egy részén tele volt állatokkal, főleg Lappi és Tänak számára. A gyorsasági a 10. km-től már száraz volt. Lappi el is talált egy zebrát, de nem lett nagy baja az autójának, viszont közben összeszedett egy jobb hátsó defektet, ahogy csapattársa Tanak is. A Fordos Fourmaux azt mondta, hogy állandóan változtak a tapadási körülmények, nem találta a bizalmat az autóval és túl lassan is ment. Neuville azt mondta a saras részekre azok maguk voltak a pokol. Evansnak jobb hátsó, míg Katsutának jobb első és hátsó defektje volt. A napközbeni szervizbe Kalle Rovanpera (Toyota GR Yaris Rally1), Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1), Takamoto Katsuta (Toyota GR Yaris Rally1), Adrien Fourmaux (Ford Puma Rally1) és Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1) sorrendben ment be az élmezőny. A WRC2-t még mindig Gus Greensmith vezette, bár az előnye csökkent picit, de a majd két és fél perc azért még elég biztosnak volt mondható.
A pihenő és szerviz utáni első gyorson felhős, meleg idő volt, főleg száraz útviszonyokkal. Az előfutó autó szerint a fesh-fesh, a szálló por rosszabb volt, mint délelőtt. A szakasz közepén enyhe eső várt pár autóra. Tanak autóján kinyílt egy ablak, minek hála tele ment az autó belseje porral, ami nem segítette őket. Csapattársa, Neuville autójában megállt a benzinpumpa, át kellett kapcsolni a tartalékra, de az sem szuperált így a gyorsasági végét elektromos módban teljesítették. Katsuta és Evans nem panaszkodott, Fourmaux Fordja egy kicsit túl puhának bizonyult. A következőn Neuville tovább küzdött a mechanikai bajokkal, Lappi a csúszós utat említette, Rovanpera és Evans el óvatoskodta a szakaszt. A napi utolsó gyorsaságin nagyon meleg, de felhős idő volt. Az első körben tapasztalható sár többnyire kiszáradt, de kisebb vizes tócsák maradtak az úton. A versenyt vezető Rovanpera azt mondta, hogy egész jól ment a versenyzés, de óvatosan vezetett. Nem olyan élvezetes, ha nagy az előny és közben a sziklákra is figyelni kell. A hibrid rendszer sem működött és a vasárnap is nehéznek ígérkezik. Evans egy újabb defektet szedett össze és cserélt kereket, Neuville még mindig a benzin pumpával küzdött, Fourmaux egy bal első defektet gyűjtött be, Katsuta pedig valami elektromos bajjal szenvedett minek hála csak etap módban üzemelt a Yaris Rally1-es. Szombat este Kalle Rovanpera (Toyota GR Yaris Rally1), Takamoto Katsuta (Toyota GR Yaris Rally1), Adrien Fourmaux (Ford Puma Rally1), Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1) és Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1) sorrendben végzett az élmezőny. A WRC2-ben változatlanul Gus Greensmith vezetett majd két perc előnnyel Oliver Solberg előtt.
Az utolsó vasárnapi napra is maradt három gyorsasági szakasz (a Malewa 8.33 km, az Oserengoni 18.33 km és a Hell’s Gate 10.53 km hosszban) a talpon maradt párosoknak, melyeket ezen a napon is kétszer kellett teljesíteniük. A verseny és a nap utolsó gyorsaságija volt a külön pontokért is zajló Power Stage. A napi gyorsasági össztáv bő 74 km-t tett ki. Ezen a napon csupán egy napközbeni szervizlehetőség jutott a versenyzőknek, ezenkívül tankoló és technikai zónák adódtak még. A nap első gyorsaságin meleg és enyhén felhős időjárás fogadta a párosokat. Mindenki a lágy gumikeverékekre szavazott, az út felülete nedves és nagyon durva volt, mindenhol sziklákkal tarkítva. Utolsó nap lévén mindenki próbált már célba érni, de az idei új pontrendszer miatt azért megérte nyomni a gázt és nem csak a power stage-en. A pilóták egyöntetű véleménye az volt, hogy rettenetesen durva és kemény menet volt, folyamatosan jelen lévő és vagy kiforduló sziklákkal. Lappi és Katsuta szedett össze defektet, de egyéb bajok nem adódtak. A napi második gyorsaságin Oliver Solberg hagyta el kissé a gyorsasági nyomvonalát, de szinte időt sem vesztett vele, a kategóriát megnyerte a szakaszon, egyéb említésre méltó esemény nem történt. A délelőtti utolsó gyorsaságin Lappi autójában elromlott a hajtás, de így is lejött a 8. helyen. Munsternek tetszett a menet, de azt mondta nem nagyon volt tapadás, Tanak egy negyedikes kanyarban forgott meg, de tovább ment. Neuville azt mondta, nem érti honnan jön elő ez a sok kő, az ő autójában a jobb hátsó futómű sínylette ezt meg. Rovanpera, Evans és Fourmaux úgy nyilatkoztak, hogy nyugis menet volt, de a sok sziklára nagyon kellett vigyázniuk. A napközbeni szervizbe Kalle Rovanpera (Toyota GR Yaris Rally1), Takamoto Katsuta (Toyota GR Yaris Rally1), Adrien Fourmaux (Ford Puma Rally1), Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1) és Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1) sorrendben érkezett be az élmezőny. A WRC2-ben Solberg szárnyalt, de Greensmith vezetett továbbra is majd két perc előnnyel.
A délutáni első után Rovanpera azt mondta ez volt a legszörnyűbb, amit egy rallyn valaha is tapasztalt, emiatt lassan is ment. Hasonló módon nyilatkozott Katsuta, Fourmaux és Muntser is, velük ellentétben Evans-nek és Neuville-nek semmi baja nem volt, jól érezték magukat. A WRC2-ben Solberg tovább szárnyalt. Az utolsó előttin az égvilágon semmi érdekes nem történt, ott már mindenkinek a verseny vége lebegett a szeme előtt. A 72. Szafari rally utolsó, külön pontokért is zajló power stage szakaszán Thierry Neuville, Ott Tanak, Esapekka Lappi, Kalle Rovanpera és Elfyn Evans sorrendben ért be az első öt versenyző, akik így hazavitték az ezért járó 5., 4., 3., 2. és 1. külön pontokat. A Fordos Fourmaux úgy nyilatkozott, hogy köszön mindent a csapatnak, hibátlanul működött a Puma és elégedett volt az újabb 3. helyezésével. A Hyundai-os Lappi azt mondta, hogy a sebesség kezdettől fogva jó volt, emiatt elégedett is lehetne, de a műszaki hibák miatt nem olyan pozitív a mérleg. A Toyotás Evansnak a sok gumidefekt miatt nem volt jó hétvégéje, ennek ellenére beért a negyedik helyre, ami nem olyan rossz, de nyilván nem ezért ment Kenyába.
A Szafari rally három és fél napja alatt mindösszesen 19 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, majd 368 km hosszban.
A 2024. évi, 72. Szafari rallynak az alábbiak szerint alakult a végeredménye,
- Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3ó36p04.0s
2. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1p37.8s
3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2p25.1s
4. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +4p20.2s
5. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +10p.17.5s
6. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +18p05.4s
7. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +19p28.5s
8. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +21p02.0s
9. Jourdan Serderidis/Fréderic Miclotte (Ford Puma Rally1 HYBRID) +26p13.3s
10. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +26p34.4s
A 2024. évi FIA rally világbajnokság pilótáinak pontversenye 3 futam után:
1. Thierry Neuville 67 pont
2. Elfyn Evans 61 pont
3. Adrien Fourmaux 46 pont
4. Ott Tänak 33 pont
5. Kalle Rovanperä 31 pont
6. Takamoto Katsuta 30
7. Sébastien Ogier 24 pont
8. Esapekka Lappi 23 pont
9. Oliver Solberg 12 pont
10. Andreas Mikkelsen 6 pont
2024. évi FIA rally világbajnokság gyártóinak pontversenye 3 futam után:
1. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 131 pont
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 127 pont
3. M-Sport Ford World Rally Team 72 pont
A rally világbajnokság legnépesebb kategóriájában, a WRC2-ben - ami itt Kenyában azért foghíjas volt némiképp – a brit-svéd, Gus Greensmith-Jonas Andersson duó nyert, második lett a svéd-brit Oliver Solberg-Ellliott Edmondson kettős, míg a harmadik helyre a lengyel Kajetan Kajetanowicz-Maciej Szcepaniak páros érte be, mindhárman Skoda Fabia RS Rally2-vel.
Az idén bevezetett új bajnoki pontszámítás alapján az alábbiak szerint alakultak a versenyzők pontszerzései,
Következő verseny a Magyarországhoz legközelebbi rally világbajnoki futam, a Horvát rally lesz április 18-21. között, ami egy aszfaltos rally lesz, és amit a Horvát főváros, Zágráb lát vendégül. A futam ugyan aszfaltos utakon zajlik majd, de azok az utak amolyan kelet-közép európai, kicsit balkáni, kicsit ex-szocialista minőségűek folyamatosan változó minőséggel és tapadással.
Szöveg: Tommy
Fotó: Toyota Gazoo racing, M-Sport WRT, Hyundai Motorsport, www.dirtfish.com, www.wrc.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.