A mai Motorsport Világtanács ülésén elfogadták, hogy a rally világbajnokságon 2022-ben bevezetett csúcsgépekből, a Rally1-es autókból ez év végén „kiszedik” a kiegészítő hybrid rendszert és 2025-ben már csupán, mint belső égésű motoros versenyautók fognak indulni.
Az FIA WRC munkacsoportja elkészítette a rally világbajnokság jövőjére vonatkozó ütemtervét, amely részletesen ismertette a promóciót, a sport és a technikai célokat. Az új szabályokat a WRC Bizottság dolgozza ki, és ratifikálás céljából eljuttatja a Motorsport Világtanács júniusi ülésére.
A Rally1-es autók átalakítása – amely magában foglalja a kisebb turbószűkítőt és a korlátozottabb aerodinamikát és az ezek révén történő teljesítménycsökkentést is – a Rally2+ autók kiszállításával párhuzamosan történik. A jelenlegi műszaki színvonalú Rally2 autók felszerelhetők lesznek egy rally világbajnoksági készlettel, amely nagyobb turbószűkítőt, opcionális kormányváltót, több aerodinamikai elemet és nagyobb, hangosabb kipufogót tartalmaz.
Ezek azok a 2025-ben végrehajtandó változtatások, amelyek célja a két felső szint (Rally1 vs. Rally2) közötti különbség csökkentése. A jelenlegi hibrid hajtású Rally1-es autók melyek a harmadik évüket töltik a rallyvilágbajnokság élén, ez év végén megszűnnek.
A 2025-ös változtatások mellett a munkacsoport jelentősen felülvizsgált szabályozást javasol 2026-ra. A Rally1 koncepciója alapján az új autók közös biztonsági cellát fognak használni, ami lehetővé teszi a gyártók vagy tuning cégek számára, hogy saját karosszériájukkal, a B. vagy a C. szegmensből fejleszthessenek rallyautókat, de akár egy kompakt SUV vagy egy koncepcióautó is lehet a rallyautó alapja, a teljesítményt a súlypont és az aerodinamika fogja kiegyenlíteni.
A 2026-os autók teljesítménye 330 lóerő lesz, amit egy kontrollált referencia nyomatékgörbe szabályoz majd. Az autók ára 400.000.- Euró (433.000.- USD) lesz, a motor- és a sebességváltó technológiához pedig a Rally2-es autók alkatrészei fognak irányt mutatni.
Az FIA végső műszaki irányelvének középpontjában az elektromos kategória mielőbbi bevezetése áll. Az FIA műszaki részlegét olyan megfelelő szabályok kidolgozásával bízták meg, amelyek megtartják a Rally1 biztonsági celláját, és teljesítményparitást biztosítanak a fenntartható üzemanyaggal működő Rally1 autókkal szemben.
A munkacsoport egy, az FIA-n belül létrehozott WRC promóciós csapatot is felállított, amely szorosan együttműködik a sorozat összes érdekeltjével annak érdekében, hogy további promóciós lehetőségek kidolgozását hozhassa létre a bajnoki sorozat érdekében.
Ami a sportági változásokat illeti, az ütem/időterv nagyobb szabadságot biztosít majd az egyes versenyek számára az útvonalak megválasztásakor – ezt már idén láthatjuk a Szardínia rally 48 órás lebonyolítási formátumával, mely péntek délutántól vasárnap délutánig.
Bár az egyes események szervezői saját hatáskörben dönthetnek arról, hogy mikor kezdődnek a versenyeik, a futamnak a vasárnap délutáni powerstage szakasszal kell befejeződnie.
Bár a jövő évi naptárban sprint-stílusú események, valamint hosszabb, állóképességi alapú rallyk is szerepelnek majd, a teljes szezonbéli össztávolság, éves szinten változatlan marad majd.
A versenyzéssel járó költségek további csökkentése érdekében a gyártókat, ahol három autót versenyeztetnek, a csapatban dolgozók létszámát korlátozni fogják. A szervizpark kialakítás pedig egy új modellt fog követni, helyi forrásból származó szerkezeteket használva kell megoldani a gyári csapatok bázisának kialakítását. Ezzel a lépéssel a pénzmegtakarításon túlmenően a szállítási és logisztikai igények csökkentése mellett a szervizpark rugalmasabbá tétele is a cél – lehetővé téve az esetleges helyszínváltást egy versenyhétvégén belül. A korábban használt, kihelyezett „remote” szervizpontok is visszatérhetnek, várhatóan már 2025-ben. A további részletekkel pedig júniusban érkezik a Motorsport Világtanácsa.
Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke, aki decemberben hozta létre a munkacsoportot, így nyilatkozott: „A Motorsport Világtanács tagjai alaposan átgondolták a rally világbajnoki munkacsoport ajánlásait, és egységesen támogatták a kitűzött célokat.
„A bajnokság, az érdekelt felek és a rally közösség számára fontos pillanat az, hogy a sportág most azon a ponton van, ahol a WRC bizottsága a javaslatok véglegesítésén dolgozhat, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a WRC jövőbeli pályájának megerősítéséhez, miután a Motorsport Világtanács azt generálisan jóváhagyta. Azt is fontos megjegyezni, hogy a WRC rajongóinak online felmérésének eredményeit a WRC bizottsága gondosan mérlegeli majd a végső javaslatok kidolgozása során. Köszönetet mondok mindazoknak, akik részt vettek abban, hogy egy olyan rally világbajnokságot hozzunk létre, amely a jelen szempontjából releváns és alkalmas a jövőre nézve.”
Szöveg és fotók: https://dirtfish.com/
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.