E hétvégén lesz a WRC Svéd rally VB futam
WRC, WRC2, WRC3

Most hétvégén, február 15-18. között rendezik a rally világbajnokság egyik leg hardcore-abb versenyét, a szezon egyetlen igazi havas, jeges és jó hideg versenyét az idén 71. Svéd rallyt.

wrc_sweden_2024.jpg

Ez a verseny  a rally VB egyik leggyorsabb futama, aki nem látta még élőben talán el sem tudja képzelni milyen tempóban mennek itt a versenyzők, a tévében látottak nem tudják visszaadni a tempót ami itt van. A speciális nagy szöges hóra/jégre gyártott versenygumikkal sokkal nagyobb sebességgel tudnak menni és irtózatosabb féktávokat tudnak venni mint egy murvás futamon, de a vezetőknek hozzá kell szokniuk, hogy ezzel együtt olyan érzésük van az autóban mintha lebegnének az út felett.    

A tökéletes téli körülmények elérése érdekében a rendezvény 2022-ben északabbra költözött, Umeå régióba, Umeå városába, ami észak Svédország legnagyobb városa. A versenyzők, ha tehetik az utat övező hó falnak támasztják autóikat, hogy az segítse bevezetni azokat a kanyarokba. De ha a kelletténél melegebb a hőmérséklet a hó falak állaga megváltozik, és ahogy a versenyautó hozzáér az ütközés hatására a hófal szétesik, és az autók beszorulhatnak a hóba.

Korábban, amíg Karlstad környékén illetve attól egy picit északabbra volt a rally, sokszor problémát okozott, amikor a kelleténél melegebb volt az idő és a versenygumik szegecsei felszakították a kőkemény havas, jeges útfelületet és az így előkerülő kavicsok letépték a szögeket a gumiabroncsokról így azok elvesztették a tapadásukat. De az akár –25°C-ig is süllyedő hőmérséklet viszont a szerelők dolgát nehezíti meg, mert mindent sokkal lassabban lehet csak javítani az autókon.

tn_4.jpg

A szervizpark Umea városában lesz kialakítva a Nolia Exhibition Centre-ben.

Az idei Svéd rally lebonyolítása a rally világbajnokságnak megfelelő ütemterv szerint lesz lebonyolítva. Azaz csütörtök reggeli 9:01-kor kezdődik az 5.45 km hosszú bemelegítő shakedown szakasz, majd este 19:05-kor az 5.16 km hosszú Umeå Sprinttel elkezdődik a 71. Svéd rally.

Pénteken kétszer három gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, a nap 8:58-kor kezdődik. A 10.76 km hosszú Brattby és a 28.25 km-es Floda ugyanaz lesz, mint tavaly, a 12.36 km-es Norrby viszont újként szerepel a programban. A két kör után az 5.16 km hosszú Umeå Sprinttel fejeződik be a pénteki versengés. Napközben és este lesz szerviz lehetőségük. A napi versenytáv 437.14 km, ebből 108.78 km-t tesz ki a gyorsasági szakaszok hossza.

Szombaton is kétszer három gyorsasági, plussz egy napvégi záró vár a mezőnyre. 7:45-kor az új, 15.65 km-es Vännäs nevezetűvel indul a bajvívás, majd a már ismert 14:23 km hosszú Sarsjöliden következik. Utánuk pedig a 28.06 km hosszú Bygdsiljum aminek nyomvonala több helyen érinti a tavalyi Botsmark gyorsaságit. A napot ismét az Umeå-i szakasszal fejezik be, de ez most 10.08 km hosszú lesz. Péntekhez hasonlóan napközben és este lesz szerviz lehetősége a srácoknak. A szombati versenytáv 432.46 km, ebből 126.74 km-t tesz ki a gyorsasági szakaszok hossza.

Vasárnapra pedig mindössze két gyorsasági marad, ezekből az első 25.50 km-es Västervik-et egymás után kétszer teljesítik majd, a másik gyorsasági, a szombatról megismert 10.08 km-es Umeå-i szakasz lesz a napi harmadik és egyben a külön pontokért is zajló power stage gyorsasági. A napi össztáv majd 222 km lesz, míg a gyorsaságik távja 61 km körül alakul. A Svéd rally kompletten 1104 km lesz, ebből majd 302 km-t tesz ki a mért szakaszok hossza.  

yaris_6.jpg

A verseny nevezési listáján 57 autót számolhatunk meg. Ebből mindössze 9 db a Rally1-es csúcsgép. Ebből 4 db Toyota, Rovanperával, Evans-szal, Katsutával és a hobbysta Bertellivel. Indul 3 db Hyundai, a szezon nyitót nyerő Neuville-lel, Tanak-kal és Lappival. A Fordnál Fourmaux és Munster indulnak a Ford Pumákkal. A csúcsgépek utáni legharcosabb géposztályban, az RC2-ben 25 db az ilyen olyan WRC2 bajnokságokba nevezett Rally2-es autót láthatunk majd. A következő géposztályban a még mindig négykerékmeghajtású RC3-ban 22 db autó lesz, most csak Ford Fiesták indulnak, Renault Cliok nem, más pedig nem gyárt ide autót. Ők a JWRC vagy a WRC3 értékelésbe nevezhettek. Rajtuk kívül mindössze egy darab kis Peugeot 208-as indul majd az RC4 géposztályban.

A Rally1-es autóknak a hivatalos gumibeszállító Pirelli, egyféle gumit visz Svédországba, a szögekkel ellátott forgásirányos, aszimmetrikus mintázatú Sottozero Ice J1B-t. Minden gumiban 384 db szög van, ezek mindegyike 20 mm hosszú és 7 mm-t állnak ki a gumik futófelületéből. Ők 28 db-ot használhatnak majd fel a hétvége során. A Rally2-es autók a Sottozero Ice J1C-t kapják majd, hasonló műszaki paraméterekkel mint a „nagyok”, nekik 26 db gumi jut a rally során. A Rally3-as autók pedig a Sottozero Ice WJC-vel versenyeznek majd, nekik is 26 db gumi jut. A Rally3-as autók gumijai kicsit kisebb méretűek, mint a Rally1-es és Rally2-es autóké, az övékében például csak 360 db szög van, de egyébként hasonló műszaki paraméterekkel rendelkeznek. A tavalyihoz képest megváltozik némiképp a gyorsaságik útvonala, lesznek új szakaszok is. Ezeken több lesz az ugrató és a kanyar melynek köszönhetően várhatóan lassabb lesz a verseny átlagsebessége. Az időjárás előrejelzések szerint -11C / -4C fok közötti hőmérséklet várható. Úgy néz ki, hogy a gyorsasági szakaszokon hó, jég, fellazult jég és jeges murva várható valamint adott napok délutáni, második körében jellemző lesz a nyomvályúsodás.

previewsweden02-2.jpg

Először 1950-ben rendezték meg a Svéd Rallyt ami az egyik legrégebbi rallyverseny a világon. Ez az egyetlen rally a WRC naptárban, amely teljes egészében havon és jégen zajlik, így világszerte egyedülálló és népszerű látványosság a rajongók körében.

Az első Svéd rallyt, 1950-ben még nyáron tartották és az Éjféli Nap Rally volt a neve, a verseny 1965-ben vált téli eseménnyé.

1973-ban szerepelt először a bajnokságban és 2004-ig kizárólag a skandináv pilóták uralták. Ezt a sorozatot ki más, mint Sébastien Loeb törte meg. Rajta kívül még Sébastien Ogier, Thierry Neuville, Ott Tänak és a 2020-as győztes Elfyn Evans voltak, akik nem skandináv pilótaként Svéd rallyt tudtak nyerni. A rekorder győztes, 1984 rally világbajnoka a svéd Stig Blomqvist aki hét futamgyőzelemmel vezeti a ranglistát.

Aki nem olyan szerencsés, hogy elutazzon a versenyt a helyszínen megnézni azok a https://www.rally.tv/live_tv oldalon tudják majd nyomon követni a történéseket.

Szöveg: Tommy és https://www.wrc.com

Fotó: https://www.wrc.com, Pirelli, Hyundai Motosport, Toyota Gazoo Racing

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr2818325289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása