Holnap délután 16:31-kor a 3.28 km hosszú bemelegítő shakedown szakasszal elkezdődik a 2024. évi rally világbajnoki szezon, hagyományosnak mondhatóan a Monte-Carlo rallyval.
A program alaposan megváltozik az idén ugyanis pár év kihagyás után ismét a dél kelet franciaországi Gap városa lesz a rally központja, ez kb. 300 km-re van Monaco-tól. Ez azt jelenti, hogy a csütörtök esti Monacoi rajtceremónia után a mezőny rögtön Gap irányába autókázik és annak közelében egy gumicsere zóna után 20:35-kor a 21 km hosszú Thoard / Saint-Geniez gyorsaságival kezdetét veszi 92. Monte-Carlo rally. Ezt követően 21:58-kor a 25.2 km hosszú Bayons / Bréziers gyorsaságival fejeződik be a nyitónap illetve lesz még egy 48 perces napvégi szerviz lehetőség. A napi össztáv 314.3 km, ebből 46.2 km a gyorsaságik mennyisége, fura arány azt meg kell hagyni.
Pénteken három gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket kétszer kell teljesíteni a párosoknak. Ezek a 16.7 km hosszú St-Léger-les-Mélèzes / La Bâtie-Neuve, a 17.9 km hosszú Champcella / Saint-Clément és a 18.3 km hosszú La Bréole / Selonnet elnevezésű gyorsasági szakaszok. Reggel, napközben és este is lesz szerviz lehetőségük. A napi versenytáv 510,6 km, ebből 105.7 km a gyorsaságik össztávja, ez is érdekes arány.
Szombaton ismét három gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket kétszer kell teljesíteni a párosoknak. Ezek a 18.8 km hosszú Esparron / Oze, a 20 km hosszú Les Nonières / Chichilianne és a 21.3 km hosszú Pellafol / Agnières-en-Dévoluy elnevezésű gyorsasági szakaszok. Péntekhez hasonlóan ismét napi három szerviz lehetősége lesz a csapatoknak, versenyzőknek, reggel, délben és este. Ezen a napon 504 km-t autókáznak majd a párosok, ebből 120.4 km-t tesz ki a gyorsaságik mennyisége, ezzel ez lesz a leghosszabb mért szakaszú versenynap.
A záró napon, vasárnap reggel egy 18 perces szervizt követően a 18.3 km hosszú La Bréole / Selonnet gyorsaságival folytatódik a bajvívás. Utána tankoló zóna majd a 19 km-es Digne-les-Bains / Chaudon-Norante gyorsasági következik. Ezután ismét tankoló zóna majd 120 km etap szakasz következik melyen a mezőny elindul Monaco irányába és az ahhoz közeli 14.8 km-es La Bollène-Vésubie / Col de Turini gyorsasági szakasszal fejeződik be a Monte-Carlo rally. Ez utóbbi lesz a külön pontokért is zajló power stage is egyben. És ez utóbbi az, amelyik évtizedeken keresztül legendás gyorsaságija volt a Monte-Carlo rallynak, bármi is volt a haladási irány. A gyorsasági egyik legnépszerűbb nézői pontja volt a Turini hágó a jobb, bal kanyarkombinációval, a rengeteg nézővel, ha éjszakai szakasz volt a rengeteg tüzijátékkal. Na ez most elmarad, ugyanis mielőtt La Bolléne irányából felérnének a versenyzők a hágóra ott véget ér a gyorsasági így az étterem előtt a fentebb már leírt népünnepélyes kanyarkombináció nem lesz része a versenynek.
A 2024. évi Monte-Carlo rally össsztávja a tervek szerint 1650 km-t tesz majd ki, ebből 324.4 km a gyorsasági szakaszok mennyisége.
2023-ban a Monaco-hoz relatíve közeli helyeken zajló futam gyakorlatilag egy száraz aszfalt rally volt, amit csak kevés helyen zavart meg a jegesedés, az útszóró só több csúszkálást okozott. Az idén emiatt is viszik el a versenyt a 750 m tengerszint feletti magasságban lévő Gap környékére, mert ott változatosabb, havas, jeges, vizes, száraz körülményekre számítanak a szervezők.
Mint a rally világbajnokság hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli az utolsó évét kezdi meg a bajnokságban, 2025-től a Hankook lesz a gumibeszállító. Ide Monte-Carloba a PZero RA lágy keverékét ajánlja száraz és csúszós aszfaltra, 10 C fokig. Ez alatti hőmérsékletre, nyirkos időre inkább ennek szuperlágy keverékét látják jónak. Amennyiben jegesek, havasak vagy csak komolyabb mennyiségű eső lesz az utakon akkor a Sottozero STZ-B téli mintás guminak a szöges vagy szög nélküli verzióit tudja biztosítani. Minden Rally1-es pilótának 80 db gumi áll majd rendelkezésre. 24 db PZero RA lágy, 20 db PZero RA Superlágy, 24 db szöges Sottozero STZ-B és 12 db szögmentes Sottozero STZ-B, ebből 38 db-ot használhatnak fel, mely tartalmazza a shakedownon használt 4 db gumit is.
A WRC2-es autók pilótái a PZero RA7+B lágy, a PZero RA9 szuperlágy, a Sottozero STZ-B szöges és a Sottozero STZ-B szögmentes abroncsaiból válogathatnak.
Az ismét Gap környékén megrendezendő versenyen várhatóan téliesebb, kiszámíthatatlanabb lesz az időjárás, mint az elmúlt két évben így aztán kiemelten fontos lehet a megfelelő gumiválasztás.
A rally világbajnokság lebonyolítása nem változott tavaly óta, a pontrendszer azonban igen. A verseny végén az első tíz helyezett továbbra is 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 és 1 bajnoki pontot kap és a verseny utolsó power stage szakaszán az azon első öt helyezett páros továbbra is megkapja majd az azért járó 5, 4, 3, 2 és 1 plussz bajnoki pontot. A power stage-nél viszont a WRC2-es autók nem kapják már meg a plussz pontokat, csak akkor, ha valamelyikük az első öt hely egyikén végez. Viszont idéntől bevezetik azt, hogy a vasárnapot teljes egészében külön kezelik majd, és a szombat esti eredmény alapján egyszer már osztanak pontokat, de csak azoknak, akik vasárnap befejezik a versenyt. Viszont nem az eddigi rendszerben, hanem szombat este az akkori állás alapján adnak 18, 15, 13, 10, 8, 6, 4, 3, 2 és 1 pontot az első tíznek. Viszont vasárnap csak az aznapi eredmények alapján kiosztanak további 7, 6, 5, 4, 3, 2 és 1 pontot az első hét helyezettnek. Ez azt jelenti, hogy az lesz a futamgyőztes, aki vasárnap este az élen álló, de a verseny végeredményének nem sok köze lesz ahhoz, hogy ki hány pontot szerzett a hétvége során, és az is előfordulhat, hogy nem a futamgyőztes viszi haza a legtöbb bajnoki pontot, sőt, papíron az is elképzelhető, hogy a versenyt megnyerő páros a top háromban sem lesz ezen a téren. Hát elég bonyolultnak tűnik, de nemsokára meglátjuk mennyi haszna lesz ennek és hát mi egyszeri rally szurkolók is megértjük hamarosan ezt a pontszámítási rendszert.
A versenyre 69 páros nevezését fogadták el, sokakét a szervizparkbéli helyhiányra mutogatva utasítottak vissza, mondhatnánk, hogy vicces, de nem az. Mindössze 8 db a Rally1-es csúcsgép, 28 db a Rally2-es melyekből 21-en neveztek be a WRC2 bajnokságba. Lesz még 7 db Rally3-as autó, ebből hárman neveztek a WRC3-ba, lesz 12 db Rally4-es autó, 9 db Rally5-ös és 5 db R-GT kategóriás járgány.
Mindhárom Rally1-es csapat megújította a dekorációját, a Ford és a Hyundai alaposan kivilágosodott, a Toyota ellenben matt fekete alapszínre váltott és ez is az uralkodó szín az autókon.
A Monte-Carlo rally a WRC ékköve és a legrégebbi verseny a naptárban. Először 1911-ben rendezték meg és Monte-Carlo turisztikai célpontként való népszerűsítésére szolgált. Akkor a versenyzők még csillagtúra jelleggel, Európa különböző városaiból indultak ki mielőtt Monacóban összegyűltek.
Az időjárás miatt ez a futam a szezon legkiszámíthatatlanabb versenye szokott lenni. A verseny alapvetően egy aszfaltos rally a francia alpokban, de lehet itt száraz, eső, hó, jég és ezek keveréke is. Nagyon fontos a megfelelő gumiválasztás. A Svéd rallyt nem számítva ez a bajnokság egyetlen futama ahol a versenyzők szöges gumit is választhatnak a szárazra és az esőre való kivitelek mellé. A furfangos időjárási körülmények és a változatos útviszonyok miatt sokszor kell kompromisszumot kötni a gumiválasztással és emiatt egyes részeken néha feltűnően lassan kell menniük a versenyzőknek, hogy túléljék azt a részt, utána viszont mehet tovább a tüzijáték.
A verseny három kiemelt eseményének számít a csütörtök esti rajtceremónia Monte-Carlo híres kaszinója előtt. A csütörtök esti/éjszakai, tüzijátékokkal tarkított két gyorsasági szakasz és a vasárnap délutáni célceremónia ahol Monaco uralkodója Albert herceg adja át a díjakat.
Ennek a rallynak a legsikeresebb versenyzője Sebastien Ogier aki kilencszer nyerte meg a futamot.
Aki nem olyan szerencsés, hogy a helyszínen élőben nézheti a futamot azok a https://www.rally.tv/live_tv?lang=en oldalon némi fizettségért cserébe élőadáson keresztül követhetik nyomon a versenyt. Egyéb hasznos információkat a https://www.wrc.com/c/event/C87D_Rallye-Monte-Carlo?menu=overview_details_menu oldalon találhatunk.
Szöveg: Tommy és www.wrc.com
Fotók: www.wrc.com, Hyundai Motorsport, M-Sport, Toyota Gazoo Racing, Pirelli
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.