Hármas Toyota győzelem a WRC Japán rallyn!
WRC, WRC2, WRC3

November 16-19. között zajlott a 2023. évi rally világbajnokság utolsó fordulója, a Japán rally mely az ország déli, - főszigetén, Honshu-n került megrendezésre és amelyet Nagoya városa látott vendégül. A verseny Aichi és Gifu régió hegyeiben, nem éppen hibátlan minőségű és lehullott falevelekkel színesített aszfaltos utakon zajlott. A gyorsaságik némelyikét keskeny alagutak is tarkították, mint aszfaltos rally ez volt a szezon negyedik ilyen jellegű összecsapása.

A bemelegítő shakedown szakasz helyi idő szerint csütörtök reggel 9:01-kor kezdődött, ez egy majd 2,8 km-es mini gyorsasági szakasz volt. Itt a Thierry Neuville (Hyundai i20 Rally1), Elfyn Evans, Takamoto Katsuta, Sebastien Ogier és Kalla Rovanpera (mind a négyen Toyota Yaris Rally1-gyel), sorrendben ért célba az élmezőny.

Ugyanezen a napon este 19:05-kor a Toyota Stadionban egy 2,1 km-es gyorsasági szakasszal pedig elkezdődött az éles mért verseny is. Ezt Thierry Neuville, Esapekka Lappi, (mindketten Hyundai i20 Rally1), Ott Tanak (Ford Puma Rally1), Dani Sordo (Hyundai i20 Rally1) és Takamoto Katsuta (Toyota Yaris Rally1) sorrendben fejezte be a top öt pilóta. 

elfyn_2.jpg

Pénteken reggel egy rövid szerviz után három gyorsasági várt a versenyzőkre, 23,60 km, 19,38 km és 22,53 km hosszban, ezeket kétszer kellett megfutniuk. A napi első gyorsasági 7:04-kor rajtolt. Három gyorsasági után volt egy gyűjtő és egy napközbeni szerviz. A két versenykör végén az esti szerviz park következett, majd a nap zárásaként az előző napi 2,1 km-es Toyota Stadionbéli összecsapással zárult a péntek. A napi versenytáv bő 135 km-t tett ki, ezzel ez volt a rally leghosszabb napja.

A reggeli, délelőtti körben bejött az időjósok számítása és ordenáré eső zúdult a környékre, rettenetes vízátfolyásokat okozva ezzel a kijelölt gyorsasági szakaszokon. Ennek jó páran áldozatul is estek, a nagymenők közül például Dani Sordo (Hyundai i20 Rally1) és Adrien Fourmaux (Ford Puma Rally1) rögtön a nap első gyorsaságiján ugyanabban a kanyarban, ugyanabba az út menti árokba csúsztak be és ezzel mindkettőjük verseny véget is ért, nem mentek tovább a szuper rally szabállyal sem. A Toyotás Katsuta jobban járt egy kicsit, ő az autó jobb elejét bontotta le némileg, de ő el tudott vergődni a napközbeni szervizig ahol megjavították a Yaris Rally1-gyet. Kalle Rovanpera azt mondta sosem látott még ehhez hasonló állapotokat, még az október végi Közép Európa rally is kispályás volt ehhez képest, pedig annak a péntekje sem volt éppen gyerekjáték… Sok versenyzőnek és főleg a csővázas jellegű Rally1-es autók pilótáinak okozott problémát, hogy az esős, párás időben annyira bepárásodott a szélvédőjük, hogy gyakorlatilag semmit nem láttak. Emiatt aztán a délelőtti kör végén Mikkelsen, Munster és Gryazin révén három Rally2-es pilóta is befért az első hat autó közé. Gyakorlatilag mindenki úgy nyilatkozott, hogy rettenetesen veszélyes ilyen körülmények között gyorsan menni, de hát ilyen ez a rally sport. Délutánra alább hagyott az eső, de az elkoszosodott utak és a folyamatosan változó tapadási viszonyok miatt küzdött mindenki, mint malac a jégen. A délutáni második gyorsaságinak esett áldozatul a Hyundai-os Thierry Neuville aki a rajt után kb. 150 m-re egy jobb kanyarban csúszott be a fák közé, így ő bukta a pénteket. A Toyotás Katsuta a délelőtti fiaskó után magára találta és három gyorsaságit is megnyert, a nap végi nyúlfarknyit pedig a Hyundai-os Lappi húzta be. A Fordos Tanak a Puma Rally1 műszaki hibáival küzdött így ő nem tudott érdemi munkát végezni. A pénteki nap végén Elfyn Evans, Sebastien Ogier, Kalle Rovanpera (mind Toyota Yaris Rally1), Andreas Mikkelsen (Skoda Fabia RS Rally2) és Gregoire Munster (Ford Fiesta Rally2) sorban végzett az élmezőny. 

tanak_22.jpg

Szombaton a reggeli szerviz után összesen nyolc gyorsasági szakasz várt a mezőnyre. Ezek egy 20,32 km-es és egy 14,78 km-es gyorsaságiból álltak melyeket kétszer kellett teljesíteniük. Ezeken felül lesz akadt még egy 3,18 km-es városi gyorsasági, szintén kétszer valamint egy újabb városi összecsapás 6,7 km hosszban és az előző két nap már megismert Toyota Stadionbéli 2,1 km-es gyorsasági.  Szombaton nem volt napközbeni szerviz csak gumicsere zóna várt a párosokra. Este a Toyota Stadion szakasz előtt volt a napvégi 45 perces szervizlehetőség. A napi versenytáv 85,3 km-t tett ki.

Szombaton kissé jobb körülmények vártak a versenyzőkre, de ez annyit jelentet, hogy nem ömlött az eső viszont a pénteki felhőszakadás után nem voltak éppen ideálisak a tapadási körülmények. A pénteki balesete után Neuville azt mondta nincs már terve a hétvégére. Az eredeti terv a futamgyőzelem volt annak reményében, hogy az éves értékelésben megelőzze Elfyn Evans-t, de ezt elbukta így gyakorlatilag tét nélkül autózhatott. Illetve a maga mögött álló Tanak még veszélyes lehetett volna Neuville harmadik helyére is, de Tanak is sokat szenvedett a Ford Pumával így számukra nem sok tétje maradt a Japán rallynak. Szegény Tanak már csak abban bízott, hogy az évad és a Fordnál töltött utolsó versenyét élvezhesse kissé, de ez nem akarózott sikerülni. Pénteki hibája után a Toyotás Katsuta viszont szárnyalt a hazai pályákon, szombaton négy gyorsaságin is ő volt a leggyorsabb. Szeretett volna feljönni a negyedik helyre, hogy a Toyota hazai versenyén Evans, Ogier és Rovanpera mögött fullos futamgyőzelmet arassanak. Délután Neuville szenvedett a Hyundai hybrid rendszerének hibájával míg Rovanpera azt mondta nem akar rizikót vállalni. A nap végi Toyota Stadionbéli szakasz után mindegyik versenyző a sok nézőnek örült legjobban. A szombati versenynapon Elfyn Evans, Sebastien Ogier, Kalle Rovanpera (mind Toyota Yaris Rally1), Esapekka Lappi (Hyundai i20 Rally1) és Ott Tanak (Ford Puma Rally1) sorrendben végeztek a leggyorsabbak.

ep.jpg

Vasárnap három gyorsasági várt a talpon maradt párosokra. Ezek 7,52 km, 22,92 km és 11.60 km hosszúak voltak és szintén kétszer kellett ezeket teljesíteni. A második körben az utolsó gyorsasági volt a külön pontokért is zajló power stage. Reggel adtak csak szervizlehetőséget, utána napközben átcsoportosítók és gumicsere zóna várt a versenyzőkre. A célceremónia 16:00-tól kezdődött a Toyota Stadionban. A vasárnapi versenytáv 84 km-t tett ki, a négy nap alatt majd 305 km volt a 22 db gyorsasági hossza.

Szegény Neuville szárnyalt a Hyundai i20-szal, de a pénteki fiaskó után semmi esélye nem volt, hogy pontszerző helyen érjen célba. A nap hat gyorsaságijából négyet megnyert, köztük az öt plussz bajnoki pontot is érő power stage-et, végül a 13. helyen fejezte be a rallyt. A napi első gyors végén Lappi azt mondta, hogy csúszós volt az út, ezt a Fordos Ott Tanak egy megforgással meg is erősítette. Míg Rovanpera a következő kettő gyorsaságitól tartott. Ezt jól érezte, mert többen is említették, hogy igen trükkösek, csúszósak és koszosak voltak az útviszonyok. A napi másodikon a Rally2-es Ford-dal menő Munsternek volt egy meleg, de szerencsés szituációja, amikor viszonylag nagy tempóval forgott meg egy elég szűk helyen, de igazán csak a Fiesta első lökhárítója bánta az esetet. Az első kör végén Ogier azt mondta, hogy ez egy extrém nehéz verseny az elejétől a végéig. A délutáni első gyorsasági után Evans és Rovanpera is azt mondta, hogy extrém nehezek voltak a körülmények, Lappi viszont azt mondta jobbak voltak a körülmények mint reggel. Katsuta is úgy nyilatkozott, hogy semmi tapadása nem volt a Toyota Yaris gumijainak amit mondjuk nem értett miért történt. Ugyanitt Munster esett le az útról a Rally2-es Ford Fiestával így neki kettővel a vége előtt ért véget a verseny. Az utolsó előtti gyorsasági után Ogier már csak arra koncentrált, hogy befejezze a versenyt. Rovanpera nem volt magával megelégedve, de csapatszinten nem volt rossz a harmadik pozíciója. Csapattársuk Katsuta azt mondta, hogy kevesebb tapadása volt, mint ugyanitt a reggeli körben. A Hyundai-os Lappi kontroll alatt tartotta a dolgokat, élvezte a mérkőzést. A Japán rally utolsó, külön pontokat is érő gyorsaságiját a power stage-et a Hyundai-os Thierry Neuville nyerte, mögötte Ott Tanak (Ford Puma Rally1), Esapekka Lappi (Hyundai i20 Rally1), Takamoto Katsuta, Sebastien Ogier (mindketten Toyota Yaris Rally1) sorrendben értek célba a külön pontokat is hazavivő versenyzők.  A Toyota hármas győzelmet ért el a hazai versenyén melyet a másik hazai futamuk, a Finn rally után ismét Elfyn Evans nyert meg.

A WRC2-ben a norvég Andreas Mikkelsen / Torstein Eriksen duó nyert, akik a 2023. évi WRC2-es világbajnoki címet is megnyerték.

mikkels_1.jpg

A 2023. évi Japán rallyn az alábbiak szerint alakult a végeredmény,

  1. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3h32m08.8s
    2. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m17.7s
    3. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m46.5s
    4. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2m50.3s
    5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +3m10.3s
    6. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3m28.3s
    7. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +7m33.7s
    8. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +8m49.6s
    9. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +19m25.9s
    10. Hiroki Arai/Hiroki Tachikui (Peugeot 208 Rally4) +22m22.7s

A Japán rally 2004-ben szerepelt először a WRC sorozatban és egészen 2007-ig a hokkaidói Tokachi-Obihiro régióban rendezték meg. 2008-ban és 2010-ben (2009-ben nem volt Japán rally) az esemény központja Hokkaido régiója volt, míg Sapporo volt a házigazda város.

2004-ben a Subaru-s Peter Solberg nyerte az első rallyt. 2005-ben a Peugeot-s Marcus Grönholm nyert, míg 2006-ban Sébastien Loeb diadalmaskodott a Citroënnel. Majd a finn Mikko Hirvonen duplázott 2007-ben és 2008-ban a Ford Focus WRC-vel, mielőtt Sébastien Ogier a Citroen C4 WRC-vel megnyerte volna az utolsó versenyt 2010-ben. Ezek a Japán rallyk még murvás utakon zajlottak.

A verseny rajtszámos nevezési listáján mindössze 36 db autó szerepel, ebből 9 db csúcs kategóriás Rally1-es autót láthattunk. Ez gyakorlatilag négy Toyotát (Rovanpera, Evans, Ogier, Katsuta), három Hyundai-t (Neuville, Lappi és Sordo) valamint két Fordot (Tanak, Fourmaux) jelentett.

Volt még 11 db Rally2-es autó, ezek nagy része mindenféle bajnokságba volt nevezve úgy is, mint WRC2, WRC2 Masters vagy WRC2 Challenger.

Akadt még pár Rally3-as, Rally4-es és Rally5-ös autó valamint néhány nemzeti homologizációval rendelkező csodagép.

Most egy kis téli szünet következik, majd 2024. januárjában a Monte-Carlo rallyval újra indul a rally világbajnokság.

Szöveg: Tommy

Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport, Skoda Motorsport

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr4818264915

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása