Neuville-é a futamgyőzelem, de Rovanpera-é a VB cím!
WRC, WRC2, WRC3

Az elmúlt hétvégén, október 26-29. között zajlott a rally világbajnokság aktuális,- az idei szezon utolsó előtti fordulója, a mindenki számára vadiúj Közép-Európa rally melyet Németország, Csehország és Ausztria közösen rendezett és melynek Passau volt a versenyközpontja. A verseny aszfaltos utakon zajlott, ami a szezon harmadik ilyen jellegű összecsapása volt.

Amiatt, hogy a versenyt három ország rendezte elég szerteágazó volt a futam, ami nem mindenkinek tetszett. Emiatt a verseny logisztikája és lebonyolítása is eltért kissé a már jól megszokott egyen rally világbajnoki futamoktól. Egyik újdonság volt, hogy a bemelegítő shakedown szakasz, csütörtök helyett szerda délután 16:00 körül került megtartásra. Ez egy majd 3,4 km-es mini gyorsasági volt. Itt még szép őszi időjárási körülmények között Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1), Kalle Rovanpera (Toyota GR Yaris Rally1), Ott Tanak (Ford Puma Rally1), Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1) és Esapekka Lappi (Hyundai i20 N Rally1) sorrendben végzett az élmezőny. Sok jelentősége nem szokott lenni a shakedown-on történteknek, nem volt ez másképp most sem, de az első három sorrendje így visszatekintve azért érdekes kicsit.

novill.jpg

A mezőny csütörtök reggel elutazott Prágába, és ott 13:00-kor megkezdődött az ünnepélyes rajtceremónia. Tekintettel a cseh fővárosban rajtoló versenyre és az első két csehországi gyorsaságira a mezőny legjobb cseh versenyzőjeként, ezen a napon kivételesen Erik Cais indulhatott elsőnek a Skoda Fabia RS Rally2-vel. Ennek ő roppantul örült és nagy megtiszteltetésnek vette ezt a lehetőséget. Ezután 14.05-kor a Prága déli részén lévő Chuchle Racecourse lóversenypályán volt az első (nagy sportértékkel nem bíró, főleg nézőcsalogató) gyorsasági szakasz mely mindössze 2.44 km-t tett ki. Nagy csodák nem történtek, néhány párosnak kiosztottak némi időbüntetést vagy az időellenőrzőről való késés vagy épp korai start miatt. Ezután dél Bohémia felé indult a mezőny és 18.05-kor Klatovy városa közelében, egy már majd 9 km-es körgyorsasági szakaszon mérették meg magukat. A Fordos Loubet azt mondta meglepően alacsony volt a gumik tapadása, a Hyundai-os Suninen-nek ez volt az első vizes aszfalt gyorsaságija így izgult kicsit a trükkös körülmények miatt. A Toyotás Rovanpera is az eső okozta körülményeket említette, míg Neuville arra panaszkodott, hogy a kanyar levágás gátló oszlopok nagyon visszaverték a fényszórók fényét. Ogier pedig azt mondta nem érezte igazán jól magát, kíváncsian várta a pénteket. Ezt követően egy hosszabb etap kocsikázás után este 20.45 körül ért az első versenyautó a passau-i szervizparkba és ezzel ért véget a nap. A két rövid nyitó gyorsasági után Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1), Ott Tanak (Ford Puma Rally1), Sebastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1), Kalle Rovanpera (Toyota GR Yaris Rally1) és Teemu Suninen (Hyundai i20 N Rally1) sorrendben végzett az élmezőny.

20231026_212001.jpg

Péntek reggel egy rövid szerviz után Csehország felé indultak a versenyzők ahol három gyorsasági várt rájuk, a 13.71 km-es Vlachovo Březí, a 24.29 km-es Zvotoky és a 23.37 km-es Šumavské Hoštice hosszban. Ezeket kétszer kellett teljesíteniük. A napi első gyorsasági 9:50-kor rajtolt. Napközben nem volt szervíz csak átcsoportosító és gumicsere zóna, utána délután a második versenykör, majd este 19:24-es kezdettel a passau-i szervizparkkal zárult a péntek. A napi gyorsaságik hossza bő 133 km-t tett ki ezzel ez volt a verseny leghosszabb napja. Na de egy kicsit részletesebben is. Ahogy azt az időjósok jelezték ordenáré esőzésre, felhőszakadásra ébredt a Közép Európa rally mezőnye, nézője, mindenkije. Az első két gyorsaságin, amiken talán a legdurvább időjárási körülmények voltak Rovanpera, Lappi, Evans, Neuville, Tanak sorrendben ért célba az élmezőny. Szinte mindenki, de Tanak, Rovanpera, Evans és Lappi is azt mondták iszonyat sok víz és sár van az utakon, nagyon nehéz úton tartani az autókat, de ezen a véleményen volt a WRC2 menő, Skodás Andreas Mikkelsen is. Az elsőn többek között Ogier, Gryazin vagy Fourmaux is defektet szedett össze míg Neuville arra panaszkodott, hogy a nem győzte leengedni az autó ablakait, hogy szellőzzön az utastér, hogy csökkenjen a párásodás mert nem látott semmit. Ugyanitt, az elsőn a verseny első komolyabb esését a WRC2 bajnoki cím egyik várományosa Yohan Rossel szenvedte el a Citroen C3 Rally2-vel. A napi másodikon gyakorlatilag a célfotó után a Hyundai-os Lappinak túlfordult kissé az autója ami a szűk, fákkal tűzdelt úton végzetesnek bizonyult és Chile után ismét kukára törte az i20 Rally-et. Annyira, hogy meg sem javították az autóját, szombaton nem indult újra a szuper rally szabállyal. A második gyorsasági áldozata lett Mikkelsen is, aki túl gyorsan ment és lecsúszott az útról és beleállt a bokrok és fák sűrű erdejébe ahonnan csak az ott lévő lelkes szurkolók segítségével tudott kiszabadulni. Ezenkívül javítania kellett az autóját is tovább mehessen. Ogier betegséggel küzdött, ez és a defektje eléggé kedvét szegték, ami az időin is látszott. A napi harmadik gyorsaságira nagyjából elállt az eső, de feltámadt a szél és néhol a nap is kisütött. Ezzel együtt az utak nyakig vizesek és sarasak voltak, úgyhogy a körülmények nem javultak semmit.  Greensmith azt mondta úgy érzi magát mintha a pokolban lenne és borzasztóak volt így vezetni. Felesleges felsorolni, mert mindenki szerint szörnyűek voltak a körülmények. Nem volt tapadás, víz és sár volt szinte mindenütt. Az elsőnek rajtoló Rovanpera azt mondta, hogy az a rajtpozíció most neki dolgozik, mert legalább az első körben relatíve tiszta utakon tud versenyezni. Az első kör után Rovanpera, Evans, Neuville, Tanak, Katsuta sorban ért be az élmezőny a tankoló és gumicsere zónába.

Délutánra, a második körre nagyjából elállt az eső, bár ettől nem lett jobb semmi, mert iszonyatosan elsarasodtak az utak. Mindhárom gyorsaságin nagyjából 10 – 30 másodperccel mentek lassabban a versenyzők, mint a reggeli körben! A napi negyedik gyorsaságit egy pár autó elhaladása után biztonsági okokból törölték a rendezők, mert nem bírtak az ott lévő nagyszámú és igen rendetlen nézősereggel, akikkel máshol is volt probléma, de itt csúcsosodott ki igazán. Két szakasz után többen is azt mondták, hogy ugyan az eső nem esik és felszáradtak néhol az utak, de a sár nem tűnt el, sőt egyre inkább jellemezte a körülményeket. A Fordos Munster a gumik túlmelegedését említette még, a Skodás Mikkelsen a reggeli balesete óta itt-ott hiányos autóval próbált menni és mivel hiányzott az első lökhárítója is vigyáznia kellett nehogy sérüljenek pld. az autó hűtői. A napi utolsó gyorsasági után gyakorlatilag mindenki úgy nyilatkozott, hogy szuper trükkös nap volt ez, folyamatosan változó körülményekkel és mindenki örült, aki meglátta a pénteki szervizparkot. A Fordos Loubet cserélt egy kereket és azt mondta az egész kerék és annak környéke egy merő sár volt így még több időt vett igénybe a kerékcsere, mint egyébként. A szintén Fordos Tanak a sebességváltóval küszködött a napi utolsó pár km-en. A Toyotás Rovanpera viszont úgy nyilatkozott, hogy az időjárás kedvezett neki, ő jól megy ilyen körülmények között és az is előnyére vált, hogy egész nap elsőnek rajtolt így neki kevésbé voltak sarasak az utak. Péntek esete Rovanpera (Toyota), Neuville (Hyundai), Evans (Toyota), Tanak (Ford) és Katsuta (Toyota) sorrendben végzett az élboly.  

kalle2_1.jpg

Szombaton ismét három gyorsasági várt a mezőnyre, a 16.02 km-es Schärdinger Innviertel, a 27.83 km-es Mühltal és a 11.88 km-es Knaus Tabbert Bayerischer Wald. Ezeket ismét kétszer kellett teljesíteniük melyekből az első két gyorsasági Ausztriában zajlott, míg a harmadik már Németországban került megtartásra. Szombaton reggel, napközben és este is volt szervizlehetősége a versenyzőknek, ezen a napon majd 110 km volt a gyorsaságik hossza. Péntekhez képest sokkal barátságosabb időjárás fogadta a versenyzőket és a nézőket egyaránt. A napi elsőn és a másodikon is volt pár minimális kis eső, de többnyire a napsütés és a szél volt az uralkodó. Az első után a Fordos Tanak és Loubet is azt mondták, hogy helyenként vizes volt az út ezért voltak tapadási gondok, de sokkal jobb volt, mint pénteken. Csapattársuk Munster pedig elnézett egy féktávot és lecsúszott a fűre. A másodikon Rovanpera csúszott ki egy kanyarban, de nem történt baj, ment tovább. Tanak a közúti etap szakaszon kapott defektet, ami némileg demoralizálta őt.  Loubet azt mondta a gyorsasági vége előtt nem sokkal teljesen elkoptak az első gumijai, ezért vétett is egy hibát. Suninen csak a vezetésre próbált koncentrálni és, hogy gyorsuljon valamennyit. A napi harmadikon a Toyotás Evans lecsúszott az útról és olyan szerencsétlenül talált el az autó bal hátsó kerekével egy istállót, hogy nem tudott továbbmenni és kiesett a szombati küzdelmekből. Mivel az egyéni világbajnoki címre már csak neki és Rovanperának volt esélye Evans esélyei a minimumra csökkentek. Látva és hallva mi történt Evans-szal Rovanpera azonnal visszavett a gázból és csupán nyolcadiknak ért le a gyorsaságiról. A Skodás Mikkelsen megforgott, Katsuta küzdött az autóval, Ogier azt mondta, hogy nagyon koszos volt az út és mivel nem kellett küzdenie semmiért, nem is kockáztatott semmit. A napközbeni szervizparkba Neuville, Rovanpera, Tanak, Ogier, Suninen sorrendben ért be az élmezőny.

A délutáni elsőn Munster megforgott egyszer, míg Loubet a puha gumikat említette, amikkel kissé trükkösen mozgott az autója. Tanak azt mondta voltak saras részek, de a menete tiszta volt. Rovanpera is a saras részeken küzdött a slick gumikkal. Ogier szerint a tapadási viszonyok változása erősebb volt, mint a délelőtt során. A délutáni második után Neuville azt mondta, hogy a hátra rakott esőgumik többet mozogtak a kelleténél, de ha a harmadikon leesik az eső, akkor előnyben lehet, ezt leszámítva tiszta gyorsasági volt neki. Tanak elégedett volt és próbált kicsit gyorsabban menni. Illetve azt mondta a napi harmadik, már sötétben menő gyorsasági nagy kihívás lesz mindenki számára. Munster a Montéhoz hasonlította a körülményeket ahol a száraz és a saras, csúszós részek váltják egymást, de ezt egy jó tesztnek gyakorlásnak fogta fel a jövő évre vonatkozólag. Ogier úgy nyilatkozott, hogy délutánra sokkal élvezetesebbek lettek a gyorsaságik, öröm volt rajtuk versenyezni. A napi utolsó után a WRC2-ben induló Kajetanowicz azt mondta még sosem indult a Montén, de az ehhez lehet hasonló. A sötétben, lámpákkal világító rengeteg néző miatt kategóriatársa Erik Cais is a Montéhoz hasonlította ezt a gyorsaságit, de azt is elmondta, hogy a rengeteg sárfelhordás miatt nagy kihívás volt ezt teljesíteni. Neuville azt mondta, hogy számára valószínűleg ez volt a hétvége legélvezetesebb gyorsaságija, szeret a sötétben vezetni, de azért vigyázott is és próbálta tartani az előnyét. Tanak Ford Pumájában az ezt megelőző gyorsaságin elromlott a hidraulikus rendszer emiatt az első visszafordítóban hibázott és tolatnia kellett majd egy következőben meghúzta a kéziféket és jól meg is forgott emiatt. Katsutának az volt a fontos, hogy Suninen előtt maradjon az ötödik helyen. Ogier azt mondta olyan volt ez a gyorsasági mintha a Wales rallyn ment volna, az útviszonyok miatt a slick gumik semmit sem tapadtak. A Fordos Loubet ismét megforgott a csúszós, saras úton. Igaz, hogy a szombatot gyakorlatilag elkerülte az eső, de a pénteki rettenetes esőzések miatt küzdelmesre sikeredett szombat végén Neuville, Rovanpera, Tanak, Ogier, Katsuta, Suninen sorrendben ért célba az élmezőny.

tanak_20.jpg

Vasárnap szokás szerint csak két gyorsasági várt a talpon maradt párosokra. Ezek voltak a 17.25 km-es Böhmerwald és a 16.37 km-es Passauer Land, ezeket szintén kétszer kellett teljesíteniük. Az első ismét Ausztriában várt a mezőnyre, míg a második már Németországban. A második gyorsasági, a második körben volt a futam utolsó megmérettetése és egyben a külön pontokért is zajló power stage. Reggel adódott csak szervizlehetőség, utána napközben két átcsoportosító és két tankoló zóna várt a versenyzőkre. Ezen a napon mindössze 67 km-nyi gyorsaságit kellett teljesíteniük. A célceremónia 14:30-tól kezdődött Passau városában. Az első gyorsasági után Neuville, Rovanpera, Tanak, Munster, Loubet és Evans is úgy nyilatkozott, hogy végre volt egy tiszta, tempós, rendes tapadású gyorsaságijuk ahol semmi dráma nem történt. A nap egyik vesztese a WRC2-t magabiztos, 20 másodperccel vezető Hyundai-os Emil Lindholm volt akinek az első gyorsaságira igyekezvén tönkrement az i20 N Rally2-ben a kormányzása így ő feladni kényszerült a rallyt. A rendetlenkedő nézők miatt a második gyorsasági kezdete csúszott kb. 16 percet. Ugyanitt Loubet Ford Pumájában tönkrement a hajtás emiatt az összefeszült valamiért és eltört a bal első féltengelyük, valamint beseggeltek valahová és elhagyták a Ford Puma hátsó lökhárítóját. Tekintve, hogy nem volt szerviz lehetőség Loubet-nak végig kellett szenvednie a napot ha célba akart érni. Igazából már mindenki csak probléma nélkül célba akart érni. Panaszkodtak páran, hogy egy-egy levágásban saras volt az út, de Tanak váltógombjának elvesztését leszámítva nagy drámák nem voltak. A napi harmadik gyorsasági is csúszott 16 percet melyet az előző okozott. Mindenki lejött róla, nem történt semmi említésre méltó. Tanaknak megkerült a váltógombja, amit vissza applikáltak, míg Loubet folytatta a lassú menetet az eltört hajtásláncú Ford Pumával. Az volt a szervezők elképzelése, hogy a verseny utolsó gyorsaságija a power stage előtti gyűjtőben kimozogják a reggeli 16 perc csúszást, de ahogy mondani szokták ember tervez, az Isten végez… A power stage rajtja előtt egy nézőhöz be kellett mennie a mentőnek emiatt ennek a szakasznak a rajtja is késett vagy 15 percet. Az első Közép-Európa rally, külön pontokat érő, utolsó power stage szakaszán Elfyn Evans, Thierry Neuville, Sebastien Ogier, Takamoto Katsuta, Ott Tanak sorrendben végzett az élmezőny így ők kapták a plussz 5, 4, 3, 2, 1 bajnoki pontot. Kalle Rovanpera a hetedik helyen végzet a szakaszon, míg a versenyben a második helyen ért célba így bebiztosította sorban a második rally világbajnoki címét, mindössze 23 évesen! Az első Közép Európa rallyn az alábbi sorrendben ért célba az élmezőny,

  1. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 2h52m39.9s
    2. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +57.6s
    3. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m52.8s
    4. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m08.6s
    5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m48.3s
    6. Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +3m06.3s
    7. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +4m22.3s
    8. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Fiesta Rally2) +11m35.8s
    9. Nicolas Ciamin/Yannick Roche (Škoda Fabia RS Rally2) +11m53.1s
    10. Pierre-Louis Loubet/Benjamin Veillas (Ford Puma Rally1 HYBRID) +12m04.3s

A Hyundai-os Thierry Neuville-ék révén a németországi Alzenau-ban székelő Hyundai Motorsport végül is hazai győzelmet aratott, és a második helyezett Toyotás Kalle Rovanperáék és a harmadik helyezett Fordos Ott Tanakék révén szép színes céldobogó jött össze a késő októberi Passauban. Vicces, hogy a verseny végi első három helyezett az a három versenyző lett, abban a sorrendben, akik és ahogy a szerdai shakedown-on végeztek.

kalle_12.jpg

A WRC2-ben Nicolas Ciamin, Erik Cais, Kajetan Kajetanowicz sorrendben ért célba az első három, mindannyian Skoda Fabia RS Rally2-vel. A bajnokságot viszont 2021 után ismét a norvég Andreas Mikkelsen nyerte meg szintén Skoda Fabia RS Rally2-vel, úgy, hogy pontegyenlőség volt közte és Gus Greensmith között. Viszont Mikkelsen-nek eggyel több futamgyőzelem volt így övé lett a WRC2-es rally világbajnoki cím.

mikksn.jpg

A verseny egyetlen magyar párosa a László Zoltán – Zsíros Gábor kettős, egy Skoda Fabia RS Rally2-vel a WRC2 Masters kategóriában a harmadik helyen végeztek!

A négy nap alatt 1380.69 km-t autózott a mezőny, ebből 310.01 km-t tett ki a 18 db gyorsasági hossza.

Érdekes verseny volt ez, mert mindenki számára ismeretlenek voltak a körülmények. Nézői szemmel a három ország útburkolat minőségében nem volt különösebb minőségbeli különbség és ezt a versenyzők sem említették. Viszont az adott napi pályabírók, marshallok, nézőirányítók munkájában volt különbség. Előítéletektől mentesen írva a „várakozásoknak megfelelően” a pénteki csehországi szakaszok környékén alakultak ki a legnagyobb közlekedési káoszok. Mi akkreditált újságíróként és autóbelépővel nem szenvedtünk sokat, de mi is belekeveredtünk olyan szituációba ahol azt írták nem lesz nézői forgalom, de ennek ellenére iszonyat káosz volt. A szombat, vasárnapi ausztriai és németországi gyorsaságik környéke már rendben volt, ahová papíron nem engedtek be nézőt oda a valóságban sem mehettek be. És ezeken a napokon talán nagyobb volt a rend a nézői megközelítési utakon és a gyorsaságik mentén a nézői pontokon is, kivéve a vasárnapot ahol amint fentebb már írtam, volt kb. 16 perc csúszás a nézők miatt. Mondjuk azt is hozzáteszem, hogy első a biztonság, de néhol azért kissé túl voltak vezérelve a pályabírók és a szalagozást is erősen túlzásba vitték néhol. A hivatalos információk szerint 125.000 néző látogatott ki a rallyra annak több mint négy napja során. Összességében jó kis rally verseny ez, Budapesttől jó 500 km távolságra, kicsit messzebb van mint a Horvát rally VB futam, kb. annyit tud ez is.   

20231026_131315.jpg

A verseny rajtszámos nevezési listáján 68 db autó szerepelt, ebből 10 db csúcs kategóriás Rally1-es autót láthattunk. Volt még 39 db Rally2-es autó, ezek nagy része mindenféle bajnokságba volt nevezve úgy is, mint WRC2, WRC2 Masters vagy WRC2 Challenger. Akadt még öt Rally3-as autó is valamint 9 db Rally4-es autó és 3 db RGT kategóriás.

20231026_131322.jpg

A 2023. évi rally világbajnoki szezon utolsó versenye a szintén aszfaltos Japán rally lesz november 16-19. között. A világbajnoki címek már eldőltek, viszont az abszolút értékelés 2., 3., 4. helyén lehetnek még változások.

Szöveg: Tommy

Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, www.wrc.com, Toksport WRT

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr7418248455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása