Holnap kezdődik a WRC Közép-Európa rally!
WRC, WRC2, WRC3

Holnap kezdődik és vasárnapig tart a rally világbajnokság aktuális,- az idei szezon utolsó előtti fordulója, a mindenki számára vadiúj Közép-Európa rally melyet Németország, Csehország és Ausztria közösen rendez és melynek Passau lesz a versenyközpontja. A verseny aszfaltos utakon zajlik, ami a szezon harmadik ilyen jellegű összecsapása.

unnamed_5.png

Amiatt, hogy a versenyt három ország rendezi, viszonylag szerteágazó lesz a futam logisztikája és pár lényeges pontban el fog térni a lebonyolítás a már jól megszokott egyen rally világbajnoki futamoktól. Az egyik újdonság az, hogy a bemelegítő shakedown szakasz, csütörtök helyett szerda délután 16:00 körül kerül megtartásra. Ez egy majd 3,4 km-es mini gyorsasági lesz.

A mezőny csütörtök reggel elautózik Prágába, és ott 13:00-kor megkezdődik az ünnepélyes rajtceremónia. Ezután 14.05-kor a Prága déli részén lévő Chuchle Racecourse lóversenypályán lesz az első gyorsasági szakasz mely mindössze 2.44 km-t tesz ki. Utána dél Bohémia felé indul a mezőny és 18.05-kor Klatovy városa mellett lesz egy már 8.92 km hosszú körgyorsasági szakasz. Azt ígérik a rendezők, hogy itt rendes infrastruktúra várja az érdeklődőket sok parkolóhellyel, mosdókkal, büfékkel.  Este 20.45 körül várható az első versenyautó érkezése a passau-i szervizparkba és ezzel ér véget a nap.

Pénteken reggel egy rövid szerviz után Csehország felé indulnak a versenyzők ahol három gyorsasági vár rájuk, 13.71 km, 24.29 km és 23.37 km hosszban. Ezeket kétszer kell teljesíteniük. A napi első gyorsasági 9:50-kor rajtol majd. Napközben nem lesz szervíz csak átcsoportosító és gumicsere zóna, utána délután a második versenykör, majd este 19:24-es kezdettel a passau-i szervizparkkal zárul a péntek.

Szombaton ismét három gyorsasági vár rájuk, 16.02 km, 27.83 km és 11.88 km hosszban. Ezeket ismét kétszer kell majd teljesíteniük. Az első két gyorsasági Ausztriában lesz, míg a harmadik már Németországban kerül megtartásra. Szombaton reggel, napközben és este is lesz szervizlehetősége a versenyzőknek.

Vasárnap szokás szerint csak két gyorsasági vár a talpon maradt párosokra. Ezek 17.25 km és 16.37 km hosszúak lesznek, szintén kétszer kell ezeket teljesíteni. Az első ismét Ausztriában vár a mezőnyre, míg a második már Németországban. A második gyorsasági, a második körben lesz a futam utolsó megmérettetése és egyben a külön pontokért is zajló power stage. Reggel lesz csak szervizlehetőség utána napközben két átcsoportosító és két tankoló zóna vár a versenyzőkre. A célceremónia 14:30-tól kezdődik Passau városában. A négy nap alatt 1380.69 km-t fog autózni a mezőny, ebből 310.01 km lesz a 18 db gyorsasági hossza.

Érdekes verseny lesz ez, mert mindenki számára ismeretlenek a körülmények. Mivel három ország területén zajlik majd a verseny várhatóan három különböző útburkolat minőség vár a párosokra, de különböző lehet a kijelölt gyorsasági szakaszok dinamikája, stílusa is. Pár versenyző próbált is környékbeli versenyeken hangolódni a futamra. A Hyundai-os Teemu Suninen egy ausztriai rallyn melegített a Hyundai i20 N Rally1-gyel míg Gus Greensmith egy cseh bajnoki futamon állt rajthoz a Skoda Fabia RS Rally2-vel. Az M-Sport Ford észt nagymenője Ott Tanak a Ford Puma Rally1-gyel, míg a csapat WRC2-ben érdekelt pilótája a francia Adrienn Fourmaux a Ford Fiesta Rally2-vel a múlt hétvégi Herbst rallyn állt rajthoz Ausztriában.  

hyundai.jpg

A Hyundai csapat kicsit hazainak érzi a versenyt, nekik ugyanis a németországi Alzenau-ban van a központjuk. Nekik jó emlékeik vannak az egykori Német rallyról, 2014-ben ott aratták az akkori Hyundai i20 WRC első VB futamgyőzelmét.

A Toyota a legutóbbi Chile rallyn bebiztosította sorban a harmadik csapatbajnoki címét és a versenyzők világbajnoki címe is hozzájuk fog kerülni ugyanis már csak Kalle Rovanpera vagy Elfyn Evans lehet a 2023. évi rallyvilágbajnok. Rovanperának 31 pont előnye van Evans-szal szemben, ha Rovanpera csinál itt egy fullos győzelmet és Evans a második lesz, akkor Rovanpera megvédte a bajnoki címét a szezonzáró Japán rallyn elérhető eredménytől függetlenül. De ha most Evans nyer és Rovanpera hibázik valamit és jóval Evans után ér célba, akkor Japánban dől el a világbajnokság.

yaris_5.jpg

Az M-Sport Fordnál sajnos idejekorán elszálltak Ott Tanak világbajnoki reményei. Neki még arra van esélye, hogy az év végi harmadik helyet begyűjtse, ehhez a Hyundai-os Thierry Neuville-lel kell megküzdenie a hátralévő két futamon.

tanak_19.jpg

A verseny rajtszámos nevezési listáján 68 db autó szerepel, ebből 10 db csúcs kategóriás Rally1-es autót láthatunk majd. Ez gyakorlatilag négy Toyotát (Rovanpera, Evans, Ogier, Katsuta), három Hyundai-t (Neuville, Lappi és Suninen) valamint három Fordot (Tanak, Loubet és Munster) jelent.

Lesz viszont 39 db Rally2-es autó, ezek nagy része mindenféle bajnokságba van nevezve úgy is, mint WRC2, WRC2 Masters vagy WRC2 Challenger. Itt (is) igen parázs csatákat várhatunk majd, és hát pld. a WRC2-ben lassan el kell dőlnie a bajnoki címnek is. A versenyen mindössze egy magyar párosnak szurkolhatunk majd, ők a László Zoltán – Zsíros Gábor kettős, akik egy Skoda Fabia RS Rally2-vel állnak majd rajthoz a WRC2 Masters kategóriában.

Következő géposztály a Rally3-as autóké, itt csupán öt autó indul majd, három Ford Fiesta és két Renault Clio, amik számomra, élőben legalábbis újdonság lesznek. Ezek az autók valamilyen szinten a Rally4-esek tovább fejlesztett verziói és az egykori N-es Subaruk, Mitsubishik hiányát hivatottak pótolni, tehát ezek is turbósak és négykerék meghajtásúak. A Rally3-as autóknak is vannak különféle bajnokságok, úgy is mint WRC3 vagy Junior WRC (JWRC), utóbbiba csak meghatározott életkorig lehet nevezni.

Lesz még 9 db Rally4-es autó, 2 db Rally5-ös és 3 db RGT ami egy Alpine A110 Rallyt, egy Porsche 911 GT3-mat és egy Abarth 124 Rally-t jelent.

A rally világbajnoki sorozat hivatalos gumiabroncs beszállítója a Pirelli erre a futamra is leszállítja a pár ezer darab versenygumiját. A verseny mindenkinek új lesz és a kijelölt pályákban az a közös, hogy technikásak, általában nagyon gyorsak és a feltehetően hideg és párás időjárás, valamint a várhatóan 10 - 15 fok közötti hőmérséklet csúszós és koszos aszfalt burkolatokat, rossz tapadási körülményeket jelez előre. Az időjárás jelentések péntekre esőt jósolnak, a hétvége hátralévő részében viszont javulás várható. Nem véletlen, hogy ezen az első Közép-Európa rallyn a lágy összetételű P Zero RA WRC SA abroncsok lesznek a legmegfelelőbbek, amelyek a legalkalmasabbak lehetnek az alacsonyabb hőmérsékletekre és a természetüknél fogva csúszós, vagy az eső és a pára miatt csúszós aszfaltra. Kulcsszerepet játszhatnak a vizes abroncsok is, amelyek az aszfaltos versenyeken mindig elérhetőek.

A Rally1-es hybrid csúcs gépek a Pirelli P Zero RA WRC abroncsot kapják száraz útburkolatra. Elsősorban az SA jelölésű lágy keveréket ajánlja a gyártó, de ha valaki úgy kívánja van ennek a guminak egy kemény keverékű verziója, azt HA jelöléssel látták el. Amennyiben esni fog az eső (az évszaknak megfelelően és az előrejelzések alapján van erre esély) és vizesek lesznek a gyorsasági szakaszok akkor a Pirelli P Zero RWB WRC esőgumit választhatják a versenyzők. A Rally1-es pilóták 28 db gumit használhatnak el a hétvége során, ebbe beszámít a shakedown is. Mindenkinek 28 db P Zero RA WRC SA, 18 db P Zero RA WRC HA és a 12 db Cinturato RWB áll majd rendelkezésre, ebből kell ügyesen kiválasztani a felhasználni kívánt 28 db-ot.

Az alsóbb kategóriás Rally2-es (R5) és a Rally3-as autók a Pirelli P Zero RA gumikat kapják, kemény, RA5A jelöléssel és lágy RA7+B jelöléssel. Esős, vizes körülményekre a Rally2-es autók a Cinturato RWB-t választhatják, míg a Rally3-as autók a Cinturato RW1C-t. A WRC2-ben és a WRC3-ban mindenki 26 db gumival gazdálkodhat a hétvége során. Ezt a rendelkezésre álló 26 db lágy és 18 db kemény keverékből valamint a 12 db eső gumiból kell kiválogatniuk.

previewcentraleurope-02.jpg

Várhatóan elég komoly nézői tömeg lesz a versenyen ezért és a manapság divatos (és fontos) környezetvédelem jegyében a szervezők mindenkit arra kérnek, hogy minél többen üljenek egy autóban, hogy minél kevesebb autó torlódjon majd össze a megközelítési utakon. Illetve emiatt arra is kérik a nézőket, hogy a gyorsaságik rajtja előtt két, három órával érkezzenek meg a pályák mellé, hogy legyen idejük parkolni és elhelyezkedni a gyorsaságik mellett. A rajtok előtt fél órával pedig már senkit sem engednek, hogy kóvályogjanak a gyorsaságik útvonalán.

Mindenféle fontos információk megtalálhatóak a futam hivatalos weboldalán a https://www.centraleuropeanrally.eu/ címen. 

Szöveg: Tommy

Fotó: Pirelli, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Herbst rally

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr3918241461

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása