A Musti-Zanet, a Cairoli-Mori és a Pedersoli-Adamo kettősök nyerték a RALLYLEGEND-et
Rallylegend

A múlt hétvégén, a San Marinói köztársaságban immár 21. alkalommal rendezték meg az Európai rallyélet talán legnagyobb fiesztáját, a semmilyen bajnokságba bele nem számító, gyakorlatilag tét nélküli Rallylegend-et.

Ez a verseny egy bő három napos igen tömény rally buli. Mivel San Marino nem nagy így a gyorsasági szakaszok sem túl hosszúak, ennek megfelelően viszont az összekötő etap szakaszok is jó rövidek, voltak eddig. Az idén pénteken ez némileg megváltozott, de huszonegy év után és az évről évre egyre nagyobb nézői tömeg miatt talán már szükség is volt erre.

rl2023_2.jpg

A verseny előtti csütörtökön idén is volt egy kis 2,2 km-es bemelegítő show műsor a versenyközpont közelében. Gyakorlatilag ugyanaz mint 2022-ben, csak az idén ezt egyben tartották meg nem bontották kétfelé a kijelölt szakaszt.  Az összes versenyző részt vett rajta és az elért időeredményeik alapján bónuszt kaptak, amit a verseny értékelése során figyelembe vettek.

rl2023_5.jpg

A péntek reggeli, nem kötelező és fizetős bemelegítő shakedown szakasz helyszíne és iránya nem változott, ez volt a már unalomig ismert, lerövidített Il Laghi nevű gyorsasági, nem rossz, de lehetne már némi újdonságot vinni ebbe is. Este 18:30-kor a rajtceremónia után a mezőny a hosszabb (4.45 km) verziójú Il Laghi-n kezdett. Ennek a végét módosították és az most bele csatlakozott a The Legend-be és átmentek annak legendás ugratóján, de fordított irányban, és ahogy ott földet értek ott volt a szakasz célja. Majd következett a futam legnagyobb újdonsága, ami a Rimini-hez közeli Misano World Circuit versenypálya volt, amin három kört ment a mezőny így az 12.5 km-t tett ki. Nekem ezek a versenypályára vitt rally gyorsaságik egy kicsit mindig izzadságszagúak, nem az az élmény, mint egy hagyományos rally gyorsasági mellett állni, de itt van parkolási lehetőség, infrastruktúra a nézőknek, versenyzőknek, csapatoknak egyaránt és itt van hely a hibázásra ha esetleg valaki túl vállalja magát van hely kicsúszni, nem lesz rögtön totálkáros az autó. Az elmondások alapján nem volt rossz, bátrak voltak a versenyzők és vígan farolgattak a pályán. A gyorsasági után ugyanitt volt a pénteki gyűjtő, ami biztos remek hangulatú volt itt is, de azért a San Marinói várban tartott péntek esti gyűjtőnek ez nem lehetett párja. Ezután még egyszer várta a párosokat a 4.45 km hosszú Il Laghi és ezzel zárult a pénteki versenynap. Pénteken 96.90 km-t autózott a mezőny, ebből 24.40 km volt a gyorsaságik hossza.

rl2023_4.jpg

Szombaton 13:00-kor kezdődött a versenynap, 13:24-kor pedig az első gyorsasági, ami nem más mint a megannyi látványos nézői hellyel tűzdelt, 11.20 km hosszú La Casa gyorsasági. Utána a főleg a nagy ugratóról elhíresült 6.85 km hosszú Le Tane következett, majd a versenyközpont melletti jól ismert körgyorsasági a 4.38 km hosszú The Legend. Utána gyűjtő, átcsoportosító, szerviz, miegymás majd este 17:26-kor újra indult ez a kör. A szombati penzum 123.22 km-t tett ki, ebből 44.86 km volt a gyorsaságik aránya.

Vasárnapra két gyorsasági maradt, melyeket kétszer kellett teljesíteniük. 10:36-kor kezdtek a 6.65 km hosszú Piandavello-n aminek a végéből sajnos kivették a jól ismert, már-már legendás hosszú nyújtott jobb kanyart, mert előtte az elágban jobbra kanyarodott a mezőny. Ezután ismét a versenyközpont melletti körgyorsasági, a 4.38 km hosszú The Legend várta a mezőnyt. Utána fent San Marinóban, Borgo Maggiore-ban gyűjtő, átcsoportosító, miegymás majd 13:54-kor indult újra a versenykör és 14:40-től volt a célceremónia.

Amint azt a Rallylegend-en már megszokhattuk a versenyen három fő kategóriában értékelték a mezőnyt, ezeken belül voltak különféle géposztályok.

A WRC-nek hívott kategóriát - amiben indultak a WRC-k, R5-ös autók, S1600-as és S2000-es gépek valamint a KitCarok is – az olasz Luca Pedersoli – Andrea Adamo duó nyerte egy Citroen C3 WRC Plus-szal. Második lett a svájci Sebastien Carron - Romain Lambiel páros egy Martini színűre dekorált Skoda Fabia R5-tel míg a dobogó legalsó fokára a szintén svájci Mirko Puricelli - Nicola Medici kettőse állhatott fel egy Citroen DS3 WRC-vel.

rl2023_1.jpg

A Classic mezőny abszolút értékelésében hármas Subaru győzelem született, mindhárom helyen egy Subaru Impreza 555 Gr.A autó ért célba. A Rallylegend története során másodszor nyerte a kategóriát (korábban Myth) a kilencszeres motokrossz világbajnok Antonio Cairoli akinek Eleonora Mori diktálta az itinert. Második helyen végzett az egykori rally VB menő argentin Marcos Ligato - Ruben Garcia kettős, akiknek ez volt az első Rallylegend-jük. A harmadik helyen pedig a négyszeres Gr.N-es rally világbajnok Gustavo Trelles - Jorge Del Buono duó végzett. Mindhárman a Best project Subaruival versenyeztek.

rl2023_6.jpg

A Historic mezőnyben szintén fantasztikus gépekkel versenyeznek, főleg a 70-es és korai 80-as évek autóival. Itt a Paviából érkezett, olasz, Matteo Musti - Marsha Zanet duó nyert egy félelmetes hangú és erejű, Porsche 911 Carrera RS 3.0-val. Második helyezett lett a szintén olasz Simone Brusori - Salvatore Tridici kettős szintén Porsche 911 Carrera RS 3.0-val. A harmadik helyen pedig a közönség kedvenc, örökifjú san marinói Stefano Rosati - Salvatore Tontini páros végzett a jól ismert fekete Talbot Sunbeam Lotus-szal.

rl2023_7.jpg

Az elmúlt években már megszokhattuk, hogy mindig sok aktív vagy már visszavonult világsztár, bajnok is rajthoz áll vagy csak tiszteletét teszi a Rallylegend-en, nem volt ez másképp az idén sem. Elsőnek említhetjük talán a Hyundai Motorsport mai is aktív, spanyol versenyzőjét Dani Sordo-t akinek ez volt az első Rallylegend-je és nagyon élvezte az egészet, ő egy utolsó generációs Hyundai i20 Coupe WRC+-szal indult. Idén is eljött a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke, az egykor gyári menő, a finn Jari-Matti Latvala aki ráadásul az aktuális Toyota Yaris Rally1 Hybrid-del szórakoztatta a közönséget a The Legend gyorsaságin és a péntek esti Misano versenypályán tartandó gyorsaságin. Latvala is elmondta, hogy a Rallylegend-en indulni fantasztikus, semmi máshoz nem hasonlítható dolog. A többi szakaszon pedig a Prada divatcég igazgatója a hobby versenyző Lorenzo Bertelli hajtotta a Toyotát. Itt volt 1984 világbajnoka az igazi Stig, a svéd Stig Blomqvist aki autentikusan egy Audi Quattro S1-gyel próbálkozott. De eljöttek egykori Formula1 pilóták mint René Arnoux aki egy Renault 5 Turbo Maxi Diac-kal kőrözött vagy az olasz Arturio Merzario. Eljött 1994 rally Európa bajnoka a belga Patrick Snijers aki egy group 4-es Chevrolet Corvette-tel próbálkozott amíg az meg nem állt alatta. De újra jöttek a 600 lóerős Audi S1 rallycross Supercarok, ezeket most az ötszörös rallycross világbajnok, svéd Johan Kristoffersson és a WRC2-ben aktív, norvég Ole-Christian Veiby terelték mindenki nagy örömére. Kristoffersson autója édesapja egykori Audijának színére volt dekorálva. Aktív WRC2-es pilótaként egy Lancia Deltával rajthoz állt az orosz Nikoly Gryazin is, akinek a WRC promóter cég igazgatója a német Peter Thul navigált. Indult Marco „Macho” Melandri aki 2002-ben megnyerte a MotoGP 250-es géposztályát egy Aprilia-val majd 2005-ben második lett a nagy MotoGP-ben Valentino Rossi mögött. Most egy BMW M3-mal próbálkozott és egyetlen célja volt, hogy jól érezze magát a hétvége során. Fentebb leírtakon felül láthattuk még Alister McRae-t és fiát Max-ot is, mindketten Gr. A-s Subaru Impreza-val farolgattak. Itt volt a közönség kedvenc Paolo Diana, a szélvész gyors és látványos Marcello Colombini a BMW M3-mal, az ERC futamgyőztes Andrea Crugnola szintén BMW M3-mal, az olasz bajnok Piero Longhi Renault Clio S1600-zal vagy az osztrák Audis „őrült” Marco Maurer. Rajtuk kívül rengeteg, mindösszesen 180 pilóta és navigátora vett részt az eseményen a legkülönbözőbb autókkal. Rengeteg Gr. A-s autó, sok WRC, szépszámú Gr. B-s és mindenféle egyéb elől, hátul, mindenhol hajtó versenyautó.

Mint minden évben idén is volt pár ünneplésre okot adó évforduló. Az egyik az idén 30 éves Subaru Impreza, ennek megfelelően annyi Gr. A-s Impreza jelent meg a Rallylegend-en mint még soha, de talán még a fénykorban sem volt egy versenyen ennyi ilyen autó mint amennyi most itt. Elhozták például a Prodrive múzeumból Colin McRae 1996-os autóját is a legendás N1 WRC rendszámút, amellyel pár bemutató kör erejéig mentek is. A McRae család magával hozta Colin 1995-ös Imprézáját mellyel a világbajnoki címét szerezte, ez nem más, mint az L555 BAT.           

rl2023_3.jpg

A másik évforduló a sportág első négyszeres világbajnokához, a finn Juha KKK Kankkunen-hez köthető ugyanis idén van Kankkunen utolsó VB címének a 30 éves évfordulója. Aki nem tudná 1993-ban egy Toyota Celica Turbo 4WD ST185-tel ekkor lett negyedszerre és utoljára rally világbajnok a finn pilóta. Ennek örömére Kankkunen és még néhány korabeli pályatársa is résztvett a 21. Rallylegend-en. Név szerint Miki Biasion egy 1993-as gyári festésű Ford Escort Cosworth-tal mellyel abban az évben megnyerte az Akropolisz rallyt, szintén Ford-ot kapott Francois Delecour, ő egy Martini Racing-es Ford Escort Cosworth-ot. Andrea Aghini egy 1992-es San Remo rallys Lancia Delta HF Integrale-val állt rajthoz, míg Piero Liatti egy Gr. A-s Subaru Impreza-val indult. Ismét San Marino-ba jött Jimmy McRae aki Colin 1995-ös VB győztes Impreza-javal, az L555-BAT-tal indult. Az ünnepelt, Juha Kankkunen pedig stílszerűen egy Toyota Celica ST 185-tel bemutatózott.

Főleg a férfi közönség örömére a 21. Rallylegend védnöke az olasz énekesnő Sabrina Salerno volt, aki főleg dekoratív külsejével hódított a világon a 80-as, 90-es években. Őt október 14-én szombaton láthattuk a Rally Village-ben. 

Biztos jó buli volt idén is a Rallylegend, bár hallottam negatív visszhangokat, főleg a viselkedni nem tudó, sakkrészeg szurkolók okozta időbeni csúszások miatt. Én 14 év után az idén kihagytam, várok pár évet, de egyszer még visszatérek mert San Marinó is fantasztikus hely és hát azért jó kis rendezvény a Rallylegend.

Szöveg: Tommy

Fotók: www.rallylegend.com

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr9218236561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása