A San Marinói köztársaságban immár huszonegy éve folyamatosan megrendezik az Európai rallyélet talán legnagyobb fiesztáját, a semmilyen bajnokságba bele nem számító, gyakorlatilag tét nélküli Rallylegend-et.
Az elmúlt években már megszokhattuk, hogy mindig sok aktív vagy már visszavonult világsztár, bajnok is rajthoz áll vagy csak tiszteletét teszi a Rallylegend-en, nem lesz ez másképp az idén sem. Elsőnek említhetjük talán a Hyundai Motorsport mai is aktív, spanyol versenyzőjét Dani Sordo-t akinek ez lesz az első Rallylegend-je és egy utolsó generációs, 2021-es Hyundai i20 Coupe WRC+-szal fog indulni, várhatóan nagy örömet okozva a szurkolóknak. De idén is eljön a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke, az egykor gyári menő, a finn Jari-Matti Latvala aki ráadásul az aktuális Toyota Yaris Rally1 Hybrid-del fogja szórakoztatni a közönséget a The Legend gyorsaságin és a péntek esti Misano versenypályán tartandó gyorsaságin. A többi szakaszon pedig a Prada divatcég igazgatója a hobby versenyző Lorenzo Bertelli fogja hajtani a Toyotát. Jön még 1984 világbajnoka az igazi Stig, a svéd Stig Blomqvist aki autentikusan egy Audi Quattro S1-gyel próbálkozik majd. Lesznek egykori Formula1 pilóták mint René Arnoux aki egy Renault 5 Turbo Maxi Diac-kal támad vagy az olasz Arturio Merzario. Eljön 1994 rally Európa bajnoka a belga Patrick Snijers aki egy group 4-es Chevrolet Corvette-tel fog bemutatózni. De újra jönnek a 600 lóerős Audi S1 rallycross Supercarok, ezeket most az ötszörös rallycross világbajnok, svéd Johan Kristoffersson és a WRC2-ben aktív, norvég Ole-Christian Veiby fogják terelni. Aktív WRC2-es pilótaként rajthoz áll az orosz Nikoly Gryazin is, akinek a WRC promóter cég igazgatója a német Peter Thul fog navigálni. Korábban voltak már itt motorversenyzők is és megállták a helyüket a rallyautóban is, jönnek most is páran. Egyikük Marco „Macho” Melandri aki 2002-ben megnyerte a MotoGP 250-es géposztályát egy Aprilia-val majd 2005-ben második lett a nagy MotoGP-ben Valentino Rossi mögött. Most egy BMW M3-mal próbálkozik majd és egyetlen célja, hogy jól érezze magát a hétvége során. És 2015 után - amikor is megnyerte a Myth kategóriát egy Lancia Delta HF Integrale-val - idén ismét rajthoz áll a motocross sportág egyik legsikeresebb versenyzője a kilencszeres világbajnok Antonio Cairoli egy Gr. A-s Subaru Impreza volánja mögött. Fentebb leírtakon felül láthatjuk még Alister McRae-t és fiát Max-ot is, mindketten Gr. A-s Subaru Impreza-val farolgatnak majd. Jön a Historic rally Európa bajnok „Lucky” – Fabrizia Pons duó, a 70-es, 80-as évek rally VB menője Jean-Claude Andruet, a közönség kedvenc Paolo Diana, a szélvész gyors és látványos Marcello Colombini a BMW M3-mal, az ERC futamgyőztes Andrea Crugnola szintén BMW M3-mal, az olasz bajnok Piero Longhi Renault Clio S1600-zal, az osztrák Audis „őrült” Marco Maurer vagy a négyszeres Gr.N-es rally világbajnok Gustavo Trelles egy Subaru Impreza-val. Rajtuk kívül rengeteg, mindösszesen 180 pilóta és navigátora vesz részt az eseményen a legkülönbözőbb autókkal. Rengeteg Gr. A-s autó lesz, sok WRC, szépszámú Gr. B-s és mindenféle egyéb elől, hátul, mindenhol hajtó versenyautó.
Mint minden évben idén is lesz pár ünneplésre okot adó évforduló. Az egyik az idén 30 éves Subaru Impreza, ennek megfelelően annyi Gr. A-s Impreza lesz jelen a Rallylegend-en mint még soha, de talán még a fénykorban sem volt egy versenyen ennyi ilyen autó mint amennyi most itt. Elhozzák például a Prodrive múzeumból Colin McRae 1996-os autóját is a legendás N1 WRC rendszámút, amely ki lesz állítva a versenyközpontban, de pár bemutató kör erejéig mennek is majd vele. A McRae család magával hozza Colin 1995-ös Imprézáját mellyel a világbajnoki címét szerezte, ez nem más, mint az L555 BAT.
A másik évforduló a sportág első négyszeres világbajnokához, a finn Juha KKK Kankkunen-hez köthető ugyanis idén van Kankkunen utolsó VB címének a 30 éves évfordulója. Aki nem tudná 1993-ban egy Toyota Celica Turbo 4WD ST185-tel ekkor lett negyedszerre és utoljára rally világbajnok a finn pilóta. Ennek örömére Kankkunen és még néhány korabeli pályatársa is résztvesz a 21. Rallylegend-en. Név szerint Miki Biasion egy 1993-as gyári festésű Ford Escort Cosworth-tal mellyel abban az évben megnyerte az Akropolisz rallyt, szintén Ford-dal jön Francois Delecour, ő egy Martini Racing-es Ford Escort Cosworth-ot kap idén. Andrea Aghini egy 1992-es San Remo rallys Lancia Delta HF Integrale-val áll rajthoz, míg Piero Liatti egy Gr. A-s Subaru Impreza-val indul. Ismét San Marino-ba jön Jimmy McRae aki Colin 1995-ös VB győztes Impreza-javal, az L555-BAT-tal indul idén. Az ünnepelt, Juha Kankkunen pedig stílszerűen egy Toyota Celica ST 185-tel bemutatózik majd, és ha minden igaz vele tart hű társa Nicky Grist is.
Feltételezem, hogy főleg a férfi közönség örömére 21. Rallylegend védnöke az olasz énekesnő Sabrina Salerno lesz, aki főleg dekoratív külsejével hódított a világon a 80-as, 90-es években. Őt október 14-én láthatják majd a Rally Village-ben.
A felsorolt sztárpilóták némelyike nem fog mindhárom napon végigszáguldozni, inkább csak a show szakaszokon vesznek részt. Ezek a csütörtök esti Sprint Legend Race, a péntek esti Misano versenypályás gyorsasági és a The Legend gyorsaságik szombaton és vasárnap. Tehát aki rájuk (is) kíváncsi az látogasson el ezekre a programokra, ne csak a klasszikus gyorsasági szakaszokra!
Ez a verseny egy bő három napos tömény rally buli. Mivel San Marino nem nagy így a gyorsasági szakaszok sem túl hosszúak, ennek megfelelően viszont az összekötő etap szakaszok is jó rövidek. Az idén pénteken ez némileg megváltozik, de ha őszinték vagyunk ez huszonegy év után és az évről évre egyre nagyobb nézői tömeg miatt talán az előnyére is válhat a rendezvénynek.
A verseny előtt idén csütörtökön is lesz egy kis 2,2 km-es bemelegítő show műsor a versenyközpont közelében. Gyakorlatilag ugyanaz lesz mint tavaly, csak az idén ezt egyben tartják meg nem lesz a kijelölt szakasz kétfelé bontva. Az összes versenyző részt vesz rajta és az elért időeredményei alapján bónuszt kapnak, amit a verseny végén figyelembe vesznek majd.
A péntek reggeli, nem kötelező és fizetős bemelegítő shakedown szakasz nem változik, sem a helyszíne, sem az iránya, ez lesz a már unalomig ismert, lerövidített Il Laghi nevű gyorsasági. Este 18:30-kor a rajtceremónia után a mezőny a hosszabb (4.45 km) verziójú Il Laghi-n kezd. Ennek a végét módosították és az most bele csatlakozik a The Legend-be és átmennek annak legendás ugratóján, de fordított irányban, és ahogy ott földet érnek majd, ott lesz a szakasz célja. Majd következik a futam legnagyobb újdonsága, miszerint a mezőny elmegy a Rimini-hez közeli Misano World Circuit versenypályára és azon fog menni három kört így az 12.5 km-t tesz majd ki. Nekem ezek a versenypályára vitt rally gyorsaságik egy kicsit mindig izzadságszagúak, nem az az élmény mint egy hagyományos rally gyorsasági mellett állni, de itt van parkolási lehetőség, infrastruktúra a nézőknek, versenyzőknek, csapatoknak egyaránt és itt van hely a hibázásra ha esetleg valaki túl vállalja magát van hely kicsúszni, nem lesz rögtön totálkáros az autó. A gyorsasági után ugyanitt lesz a pénteki gyűjtő ami biztos remek hangulatú lesz itt is, de azért a San Marinói várban tartott péntek esti gyűjtőnek ez nem lehet párja. Ezután még egyszer várja a párosokat a 4.45 km hosszú Il Laghi és ezzel zárul a pénteki versenynap. Pénteken 96.90 km-t autózik majd a mezőny, ebből 24.40 km lesz a gyorsaságik hossza.
Szombaton 13:00-kor kezdődik a versenynap, 13:24-kor pedig az első gyorsasági ami nem más mint a megannyi látványos nézői hellyel tűzdelt 11.20 km hosszú La Casa gyorsasági. Utána a főleg a nagy ugratóról elhíresült 6.85 km hosszú Le Tane következik, majd a versenyközpont melletti jól ismert körgyorsasági a 4.38 km hosszú The Legend. Utána gyűjtő, átcsoportosító, szerviz, miegymás majd este 17:26-kor újra indul ez a kör. A szombati penzum 123.22 km ebből 44.86 km-t tesz ki a gyorsaságik aránya.
Vasárnapra két gyorsasági marad, melyeket kétszer kell teljesíteniük. 10:36-kor kezdenek a 6.65 km hosszú Piandavello-n aminek a végéből sajnos kivették a jól ismert, már-már legendás hosszú nyújtott jobb kanyart, mert előtte az elágban jobbra fog kanyarodni a mezőny. Ezután ismét a versenyközpont melletti körgyorsasági, a 4.38 km hosszú The Legend várja a mezőnyt. Utána Borgo Maggiore-ban gyűjtő, átcsoportosító, miegymás majd 13:54-kor újra indul ez a kör és 14:40-től lesz a célceremónia.
Aki megy a Rallylegend-re annak jó szórakozást, én 14 év után az idén kihagyom, egy kis szünetet kell tartanom mert 2009 - 2022 között túl sok mindent láttam ott és nem minden változott jó irányba. De egyszer még visszatérek mert a környék fantasztikus és a Rallylegend is egy klassz rally fieszta még ha sokat is változott az évek során.
Szöveg: Tommy
Fotók: www.rallylegend.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.