Kalle Rovanpera nyerte az Akropolisz rallyt
WRC, WRC2, WRC3

A múlt hétvégén - szeptember 7-10. között - Görögországban zajlott a rally világbajnokság aktuális fordulója az Istenek rallyjának is hívott 67. Akropolisz rally mely a versenynaptár idei tizedik idei helyszíne volt.

Ez a verseny legendásan az egyik legkeményebb erőpróbája a rally világbajnokságnak, nem volt ez máshogy idén sem csak épp kicsit máshogy volt melós a futam, mint ahogy az nagyrészt lenni szokott.  Az utak minősége idén is iszonyatosan kemény volt, csak a versenyt megelőző özönvízszerű esőzéseknek köszönhetően az első két napon inkább a sárdagasztás volt a jellemző nem a porfelhőben való autózás. A pályabejárásról olyan fotók kerültek ki az internetre, hogy némelyek már a futam megtartását is veszélyeztetve látták. Mi tagadás, nem néztek ki jól az utak, ráadásul a környező városokat is elöntötte a víz és a szervizparkban is bokáig érő vízben álltak a berendezések, szerszámok. Az ítéletidőnek is köszönhetően a szokásoknak megfelelően csütörtök reggelre/délelőttre tervezett bemelegítő shakedown szakaszt törölték a programból. 

Az első megmérettetés így a versenybe is beszámító, csütörtök 19.05-kor Athénban zajlott, mindössze 1.48 km-es városi szuperspeciállal vette kezdetét. Itt a Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen (Toyota Yaris Rally1), Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 Rally1), Thierry Neuville/Martijn Widaeghe (Hyundai i20 Rally1), Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 Rally1) és az Ott Tanak/Martin Jarveoja (Ford Puma Rally1) sorban végzett az élmezőny.

kalle_11.jpg

Pénteken az előzetes tervek szerint öt gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezek egy gyorsasági kétszeri teljesítéséből álltak, plussz még három olyan szakasz volt, amiket csak egyszer kellett teljesíteniük. A gyorsok hossza 2x 18.10 km, 1x 16.43 km, 1x 21.03 km és 1x 28.32 km. A versenyzőknek csupán este adódott szervizlehetőségük, napközben csak egy gumicsere zóna várt rájuk. A pénteki napi össztáv 388 km-t tett ki, ebből majd 102 km volt a gyorsaságik tervezett hossza. Az esőzések miatt viszont a duplázós, 18.10 km hosszú Loutraki gyorsaságit lerövidítették 10.37 km-re.

A napi első gyorsaságin a nagyok közül a Fordos Loubet esett ki műszaki okok miatt, de az olyan mértékű volt, hogy nem is állt már vissza a versenybe így a Ford Puma Rally1 ismét leszerepelt kissé… A Toyotás Evans-t és a WRC2-ben vitézkedő Skodás Mikkelsen-t gumi defekt hátráltatta. A WRC2-ben induló Hyundai-os Linnamae esett egy óriásit és rettenetes szerencséje volt nekik és a nézőknek is, hogy senkinek nem lett semmi baja. Ahogy az várható volt többen panaszkodtak a saras útviszonyokra, a nap másodikon Mikkelsen ismét begyűjtött egy defektet, míg a szintén WRC2-ben egy Skodával vitézkedő Oliver Solberg alatt megállt az autó, amivel elvergődtek az 5. gyorsaságig, de az autó nem igazán javult meg és mint kiderült az üzemanyagpumpával lett valami komolyabb probléma amit nem sikerült orvosolniuk és így feladni kényszerültek az Akropolisz rallyt. A délutáni első gyorsot, ami a 4. volt a sorban a 9. Rally1-es autó után biztonsági okokból törölték és etappá nyilvánították az eszement helyen álló nézők miatt. Közben Tanak műszaki okok miatt késett a rajtból ezért rámértek 3 perc 40 másodperc időbüntetést, amivel visszacsúszott az abszolút 32. helyre, úgyhogy a győzelmi/dobogós reményei megint odalettek. Az autója mondjuk megjavult legalább, de ez sovány vigasz lehetett számára még akkor is, ha a nap hátralévő két gyorsaságiját megnyerte és ezzel a nap végére feljött a 9. helyig. A Ford-os Loubet-t leszámítva a többi Rally1-es autó befejezte a pénteket ahol Thierry Neuville/Martijn Widaeghe (Hyundai i20 Rally1), Sebastien Ogier/Vincent Landais (Toyota Yaris Rally1), Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen (Toyota Yaris Rally1), Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris Rally1) és Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 Rally1) sorrendben végzett az élmezőny.

sordo_2.jpg

Szombaton hat gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezek három darab kétszeri teljesítéséből álltak, a napi gyorsok hossza 2x 24.25 km, 2x 28.49 km és 2x 18.02 km. Itt napközben és este adódott lehetősége a versenyzőknek a szervizelésre, valamint a napközbeni tankoló zónák vártak rájuk. A szombati össztáv 511 km körül alakult, ebből 141.5 km-t tett ki a gyorsaságik hossza, ezzel ez lett a rally leghosszabb napja is.

A napi elsőn Rovanpera átvette a vezetést Neuville-től, Sordo a keskeny csúszós utakat említette és, hogy nehéz ide jó autót beállítani, Lappi autójában kézifék problémák voltak, Ogier szintén a körülményekre panaszkodott kicsit, Katsuta megforgott míg Tanak a Fordjának az erőtlensége miatt morgolódott. A következőn Neuville ismét átvette a vezetést, mögötte Ogier, Rovanpera és Evans voltak az összetett elejében. Tanak azt mondta ez volt az első igazi Görög rallys gyorsasági, Lappi benyalt egy defektet amit a szakaszon ki is cseréltek, Sordo pedig a kemény gumik csúszósságát említette. A harmadik után Rovanpera elégedetten nyilatkozott, míg páran az utak kemény és rossz minőségét említették, de hát ilyen ez a Görög rally. A napi 4. gyorson ami a verseny 10.-e volt Neuville eltalált a Hyundai-jal egy út menti sziklát ami kiszakította a kormány összekötőt így Neuville kénytelen volt feladni a szombati versengést. Az élen eközben Ogier, Rovanpera, Sordo, Evans, Katsuta sorrend alakult ki, ami persze képlékeny volt még. A következőn Evans szimpla, míg Katsuta dupla defektet szedett be, Lappinak váltó és generátor problémája adódott. A napi utolsón pedig Ogier esett ki a Toyota eltört kerékfelfüggesztése miatt így ő a szuperrallyval tért vissza vasárnap. Szombat délutánra Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen (Toyota Yaris Rally1), Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 Rally1), Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris Rally1), Ott Tanak/Martin Jarveoja (Ford Puma Rally1) és Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 Rally1) sorban végzett az élmezőny. A WRC2-ben a pénteki defektek hátráltatta Andreas Mikkelsen komoly attakot indított és szombat estére feljött a kategória 2. helyére mindössze 12 másodperccel lemaradva Gus Greensmith mögött.

tanak_17.jpg

Az utolsó vasárnapi napra mindössze három gyorsasági szakasz várta a talpon maradt párosokat. Ezek közül az egyiket csupán egyszer kellett teljesíteniük, míg a másikat kétszer, és a második alkalommal ez volt a külön pontokért is zajló Power Stage szakasz. A vasárnapi gyorsasági szakaszok hossza 1x 23.37 km és 2x 19.77 km volt. Napközben itt is volt egy szervizlehetőség.

Amint az várható volt nagy meglepetések nem történtek az utolsó napon, de akinek volt miért küzdenie az azért megpróbált mindent beleadni. Az első kettőn Evans és Sordo küzdött egymással a 2. és 3. hely között, míg Rovanpera ezeken nem annyira erőltette meg magát, de nem is kellett neki sehová sietnie. Mögöttük Tanak, Ogier, Neuville, Lappi és a többiek küzdöttek. Az utolsó külön pontokat is érő power stage-en Kalle Rovanpera volt a leggyorsabb, mögötte Elfyn Evans, Ott Tanak, Dani Sordo és Esapekka Lappi húzták be az 5., 4., 3., 2., 1. plussz bajnoki pontot. A hazai Finn rallyn történt fiaskó után tehát a Toyota csapat regnáló rallyvilágbajnoka, a Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen duó mindent megnyert a könnyűnek éppen nem nevezhető Akropolisz rallyn, mind a futamot, mind a power stage-et. A WRC2-ben végül győzött az Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen/Skoda Fabia RS trió, akik a vasárnapi szervizben még hátsó difit cseréltettek az autóban, ami ha futópercre is, de időben elkészült. Kemény futam volt ez Mikkelsen-nek a pénteki gumi defektek sújtotta visszacsúszás után, de megmutatta, hogy nagy küzdő és 2021-ben nem véletlenül lett WRC2-es világbajnok. A JWRC/WRC3/RC3-ban a Diego Dominguez jr./Rogelio Penate kettőse diadalmaskodott egy Ford Fiesta Rally3-mal. Annyi említésre méltó történt még a power stage-en, hogy a 17. autó után egy baleset miatt megállították a gyorsaságit és kivették azt így az ezután következő párosok már megállapított időt kaptak.

mikkelsen_5.jpg

A 67. Akropolisz rallyn az alábbiak szerint végzett az élmezőny,  

  1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3h00m16.7s
    2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m31.7s
    3. Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1m35.9s
    4. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +4m28.4s
    5. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +6m22.3s
    6. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +7m20.9s
    7. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +9m41.0s
    8. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +9m51.3s
    9. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +11m07.0s
    10. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +11m43.4s

Még három világbajnoki futam van hátra az évből. Rovanpera 200 ponttal vezet, mögötte csapattársa Evans áll 167 ponttal, őt követi a Hyundai-os Neuville 134 ponttal majd a Ford-os Tanak 119 ponttal. Evans még lőtávolban van, Neuville-nek már kezd necces lenni az idei bajnoki cím is, míg Tanak-nak csupán matematikailag van erre esélye. Az őket követőknek pedig már semmi esélye a bajnoki címre.

A mezőny az Akropolisz rally három napja alatt mindösszesen 15 db gyorsasági szakaszt teljesített, kb. 300 km hosszban.

A verseny rajtszámos nevezési listáján 69 db autó szerepelt, ebből 10 db volt a csúcs kategóriás Rally1-es autó. Ez négy Toyotát (Rovanpera, Evans, Ogier és Katsuta), három Hyundai-t (Neuville, Lappi és Sordo) valamint három Fordot (Tanak, Loubet és Serderidis) jelentett. Végül 52 db autó ért célba, ami a verseny nehézségeit tekintve nem is rossz eredmény.

Szöveg: Tommy

Fotó: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport, Skoda Motorsport

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr5118214447

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása