Cseh győztes, magyar dobogós és új-zélandi bajnok a Barum rallyn
ERC, Rally EB

A múlt hétvégén, augusztus 18-20. között, Csehországban, Zlín városában és környékén zajlott a rally Európa bajnokság, az ERC aktuális fordulója a nagy hagyományokkal rendelkező 52. Barum rally.

Ez, a kizárólag aszfaltos utakon rendezett futam volt az idei nyolcfordulós bajnoki szezon hetedik versenye.

A kiemelt versenyzőknek helyi idő szerint péntek 8:00 – 9:20. között volt a szabadedzés, itt Jan Kopeczky, Filip Mares, Hayden Paddon, Dominik Stritesky, Adam Brezik sorrendben végzett az élmezőny. Ezt követte a szombati rajthelyválasztásért zajló kvalifikációs rész mely 9:31-kor kezdődött. Ezen Filip Mares, Erik Cais, Simon Wagner, Dominik Stritesky, Chris Ingram sorrendben végzett az élmezőny. Végül 10:00 – 13:00-ig tartott a shakedown ahol a többi páros is részt vehetett. Náluk Ales Jirásek, Jon Armstrong, Veroslac Cvrcek, Tomas Kurka, Timo Schultz sorrend alakult ki az élen. Ezt a „programsorozatot” a 3.14 km hosszú Maják nevű szakaszon bonyolították le.

kopeczky_1.jpg

Péntek délután 16:00-kor kezdődött az ünnepélyes rajtceremónia, majd este 21:00-kor kezdetét vette az első éles gyorsasági szakasz, ami egy klasszikusan Zlín belvárosában kijelölt körgyorsasági volt melyet háromszor kellett teljesítenie a párosoknak, a hossza 9.57 km-t tett ki. A most is hatalmas tömegeket vonzó eseményen Simon Wagner, Jan Kopeczky, Alexey Lukyanuk, Erik Cais, Csomós Miklós sorrendben végzett az élmezőny.

Szombaton hat gyorsasági várt a mezőnyre, ez három gyorsasági szakasz kétszeri teljesítéséből állt. A kijelölt gyorsaságik és hosszuk, a Slusovice 12.73 km, a Katerinice 10.86 km és a Troják 25.64 km. Ezen a napon három alkalommal adtak szervizlehetőséget, reggel, napközben és este. A napi gyorsasági össztáv 108.03 km-t tett ki.

A száraz időben zajlott versenynapon az első körben voltak persze versenyzői panaszok a gyorsasági szakaszok végi interjúk során, de azok többnyire arról szóltak, hogy vagy túl nagy a gumik tapadása vagy épp túl kevés. Többen mondták, hogy trükkösek a gyorsaságik, néhol túl keskenyek. Simon Wagner küzdött némi fékproblémával, Lukyanuk az itinerével, Ingram a kormányszervóval vagy László Martin a sebességváltóval, akinek emiatt fel is kellett adnia a napi küzdelmet. Az első kör után Erik Cais, Jan Kopeczky, Csomós Miklós, Mads Östberg, Simon Wagner sorrend alakult ki az élen. A délutáni első gyorson Östberg a sebességváltó meghibásodása miatt megforgott egyszer majd ki is állt a versenyből, mert csak hátrameneti fokozat maradt a váltóban. Chris Ingram szintén kiállt a versenyből. Kopeczky, Cais és Csomós is arra panaszkodott, hogy elég nedves volt az útburkolat, de nyomták ahogy bírták. Paddon azt említette, hogy puhítottak a Hyundai i20 futóművén így sokkal kezelhetőbbé vált az autó. A napi másodikon Csomós megforgott egyszer, de nem veszíttet vele sok időt, Cais benyalt egy gumidefektet emiatt bukta a második pozíciót és visszaesett a 13. helyre. A napi utolsót megnyerte Cais aki azt mondta nem adja fel, küzd ahogy tud. Lukyanuk az autó benzin pumpa hibáját említette, Sesks panaszkodott, hogy nagyon hátul van és majd meglátja mit hoz neki a vasárnap. Wagner eközben a Michelin gumik hibátlan működését dicsérte. Mares élvezte a délutáni versenyzést, de nem tetszett neki a nagy időkülönbség az élen állókhoz képest. Szombat este végül Jan Kopeczky, Csomós Miklós, Simon Wagner, Adam Brezik, Hayden Paddon sorrendben tértek pihenőre az élen állók.

mixi_3.jpg

Vasárnap újra hat gyorsasági várt a talpon maradt mezőnyre melyek a szombathoz hasonlóan három gyorsaságit jelentettek kétszeri megfutásból. Ezek voltak a Semetin 11.51 km, a Pindula 18.00 km és a Halenkovice 16.69 km hosszban. Reggel, napközben és délután a cél előtt is volt szervizlehetőség. Szokás szerint a verseny utolsó gyorsaságija volt a külön pontokat is érő power stage. A napi gyorsaságik majd 92.40 km-t tettek ki.

A napi első két gyorsot Cais nyerte meg. Az első után azt mondta, hogy néhol tudott volna még gyorsabb lenni, meglepően jó volt a gumik tapadása. Csomós, Llarena és Sesks szerint is nagyon trükkös, komplikált volt a menet. A másodikat szintén Cais nyerte, Csomós ismét másodikként végzett, erősítve ezzel összetettbéli második pozicíóját. Többen azt mondták, hogy a szakasz eleje élvezetes volt, de az erdős részen saras volt az út, ami így roppant csúszóssá vált. A harmadikat Kopeczky húzta be, Csomós itt is második lett. Paddon kiszakította a Hyundai jobb hátsó lengéscsillapító/rugó/kerékagy együttesét így ő kiesett a versenyből. Jól jelzi Paddon hozzáállását és műszaki felkészültségét, hogy vissza spaniferezte az egész hóbelevancot és bement az autóval a szervizparkba! Kopeczky elmondta, hogy erre a gyorsaságira passzolt az autójának a beállítása, Sesks elnézett egy elágazást, de csak időt vesztett vele. Az első kör végén Jan Kopeczky, Csomós Miklós, Simon Wagner, Adam Brezik, Filip Mares sorrendben mentek szervizbe az élen álló versenyző pajtások. Délután az első gyorsot ismét Kopeczky nyerte, Csomós csak a negyedik helyen futott be, azt mondta túl sokat fékezett, de ez nem zavarta az összetettbéli második helyét. McEarlen autójából elillant az erő, Brezik szerint olyan volt a szakasz, mint egy hullámvasút. A következőt Brezik nyerte aki azt mondta, hogy hihetetlen őrült szakasz volt ez. Csomós harmadikként végzett ami teljesen jó volt neki. Wagner túl puhának találta az autóját, ami furán mozgott az úton. Sesks azt mondta, hogy az erdős részen nagyon csúszkált az autója. A külön pontokat is érő utolsó, power stage gyorsaságin Simon Wagner, Erik Cais, Filip Mares, Jan Kopeczky, Csomós Miklós sorrendben ért le az élmezőny, így ők kapták a plussz 5., 4., 3., 2. és 1. plussz bajnoki pontot.

Az 52. Barum rallyt végül immár sokadszorra a cseh Jan Kopeczky – Jan Hlousek páros nyerte meg egy Skoda Fabia RS Rally2-vel. Ami nekünk nagy öröm, hogy másodikként végzett a Csomós Miklós – Bán Viktor kettős egy Skoda Fabia Rally2 EVO-val. Harmadik helyen ért célba az osztrák Simon Wagner – Gerald Winter duó egy Skoda Fabia RS Rally2-vel. Mivel Martin Sesks csupán öt bajnoki pontot szerzett és Mads Östberg kiesett a versenyből a szintén hibázó és kieső, korábban gyári WRC pilóta új-zélandi Hayden Paddon – John Kennard kettőse, a rally Európa bajnokság története során első nem Európaiként megnyerték a 2023. évi rally Európa bajnokságot, azaz az ERC-t! Ez sajnos azt is jelentheti, hogy a szezonzáró Rally Hungary-n már nem láthatjuk Hayden Paddont versenyezni és valószínűleg Martins Sesks-szet sem, bár matematikailag őt még Östberg és Llarena is utolérheti.

paddon_7.jpg

A két nap alatt a 13 db gyorsasági szakasz össztávja 200.43 km körül alakult. A futamra 114 páros adta le a nevezését, ebből 41-en neveztek az ERC értékelésbe.

Következő és egyben az utolsó idei rally Európa bajnoki futam a Rally Hungary lesz 2023. október 7-8-án.

Szöveg: Tommy és https://www.fiaerc.com

Fotó: https://www.fiaerc.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr1418201091

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása