Az elmúlt hétvégén, csütörtöktől vasárnapig zajlott a rally világbajnokság aktuális fordulója a 72. Finn rally, amely a versenynaptár kilencedik idei helyszíne volt.
A program helyi idő szerint csütörtök reggel 9:01-kor kezdődött a shakedown szakasszal, ez 4.48 km-t tett ki. Itt a gyári Rally1-as autóknak háromszor kötelező végigmenniük, van aki többször is teljesíti ezt, ki, hogy érzi ennek szükségét. Négy nekifutásból a címvédő és az idei bajnokságot magasan vezető Toyotás Kalle Rovanpera bizonyult a leggyorsabbnak, mögötte csapattársa Elfyn Evans majd a Hyundaios Esapekka Lappi, a Fordos Ott Tanak és a Toyotás Takamoto Katsuta sorrendben végzett az élmezőny.
Este 19.05-kor egy 3.48 km-es városi szuperspeciállal, a vegyes érzelmeket kiváltó Harju nevezetűvel - ami már az első mért gyorsasági is volt egyúttal - kezdetét vette a verseny. Nagy jelentősége nem szokott lenni ezeknek a közönségcsalogató gyorsaságiknak, nem volt ez máshogy itt sem. Az élmezőny Ott Tanak (Ford Puma), Thierry Neuville (Hyundai i20), Kalle Rovanpera (Toyota Yaris), Esapekka Lappi (Hyundai i20), Elfyn Evans (Toyota Yaris) sorendben tért aludni egy napvégi 15 perces szervízt követően.
Pénteken nyolc gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezek négy gyorsasági kétszeri teljesítéséből álltak, plussz este itt is teljesíteni kellett az előző napi városi Harju szakaszt. A gyorsok hossza 2x 11.78 km, 2x 14.21 km, 2x 15.51 km, 2x 9.14 km és 1x 3.48 km-t tettek ki. A versenyzőknek napközben és este volt szervizlehetőségük, a napi össztáv majd 513.66 km-t tett ki, ebből 104.76 km volt a gyorsaságik hossza.
Gyakorlatilag egész napos eső várta a versenyzőket, de ha épp nem esett akkor a felázott utakkal őkellett küzdeniük. A szakasz végi interjúkban sokan említették, hogy vagy nagyon jól tapadnak a gumik az útra vagy épp semennyire, úgyhogy ennek megfelelően vagy élvezték a versenyzést vagy nem annyira. A napi elsőn inkább szenvedtek a pilóták, míg a második után azt mondták jó volt a szakasz, élvezték. A bajnokságot vezető Rovanpera mint elsőnek rajtoló alaposan megszenvedte a péntek délelőttöt, neki kellett takarítani a kavicsokat és a vizet az útról. A napi második szakaszon mindkét Ford Puma Rally1-es elvérzett. Pierre-Louis Loubet autójában a bal hátsó futómű szakadt ki miután eltalált vele valamit az út szélén így ő bukta a pénteket és egy ideig rezgett a léc, hogy nem tudják megcsinálni az autóját, de az végül sikerült. Ott Tanak autójának pedig egy tempós kanyarban leért a kartervédője, ami nem akkora baj csak itt kapott egy nagy ütést, ami így kiszakította a kartert és elfolyt a motorolaj. Nem tűnt javíthatatlannak a hiba, de a szervizben kiderült, hogy Tanak nem csak a pénteket bukta el, hanem a komplett Finn rallyt, az autót nem lehetett megjavítani. A többiek a Toyotákkal és a Hyundai-okkal küzdöttek derekasan és próbáltak az úton maradni és persze minél gyorsabban menni. Mivel a gyorsaságik végén kötelező valamit mondaniuk általában az volt a forgatókönyv, hogy vagy kevés a gumik tapadása és csúszik az út vagy, hogy minden rendben volt, klasszul mentek, élvezték. A napi negyedik gyorsaságin a finn Esapekka Lappi lecsúszott az útról a Hyundai i20-szal és később kiderült, hogy annyira összetört az autó, hogy nem lehet azt a helyszínen megjavítani úgyhogy Tanak után ő is feladni kényszerült a Finn rallyt. A délelőttöt a sokat küszködő és panaszkodó Kalle Rovanpera azért csak behúzta a Toyotával így a napközbeni szervizbe már úgy gurult be, hogy vezeti a versenyt. Őt követte csapattársa Elfyn Evans, Thierry Neuville (Hyundai), Takamoto Katsuta (aki megnyerte a napi első szakaszt a Toyotával) majd Teemu Suninen (Hyundai) és a három év kihagyás után erre az egy versenyre visszatérő Jari-Matti Latvala. Utóbbi ugyebár sok éven át volt aktív gyári versenyzője több alakulatnak is, mígnem 2020-ban kinevezték a Toyota csapatfőnökének. Az volt a kívánsága, hogy negyven éves kora előtt egyszer még ki szeretné próbálni a Yaris Rally1-et versenykörülmények között és az autó őrült cégvezér Toyoda úr áldását adta erre és JML itt a Finn rallyn kapott lehetőséget. Amivel remekül élt is, de erről még később.
Délután Kalle Rovanpera megnyerte a napi 5. és 6. gyorsaságit majd a második Myhinpaa szakaszon sikerült tetőre tennie a Toyota Yarist. Az esés laikus szemmel nem tűnt hatalmasnak sem kívülről sem belülről, inkább csak szerencsétlennek. Mindenesetre ha már esett eggyet Rovanpera, akkor azt úgy csinálta, hogy Tanakhoz és Lappihoz hasonlóan az ő autóját sem lehetett megjavítani így Rovanpera is feladta a Finn rallyt, az idén sem tudta azt megnyerni. Szép sorminta jött össze a kiesett Rally1-es csúcsgépekből, egy Ford, egy Hyundai és egy Toyota… Az egyébként is csekélyszámú, mindössze 9 db Rally1-es autóból már csak öt maradt talpon. (Loubet Ford Pumáját meg tudták javítani így ő szombaton visszatérhetett.) Rovanpera bakija után a Hyundai-os Neuville nyerte meg a nap hátralévő három gyorsaságiját. A délutáni kör első három szakasza után is sokan a panaszkodtak a tapadási problémákra és, hogy ki nyomvályúsodtak az utak, amikben viszont kiválóan összegyűlt a víz ezzel is nehezítve a versenyzők dolgát. Rovanpera kiesése után Neuville azt mondta, hogy nyernie kell, mert a bajnokságban – és itt a rallyn is - Evans előtte van, úgyhogy le kell őt győznie. Persze Evans ezt nem akarta annyiban hagyni… Péntek este a Hyundai-os Suninen azt mondta, hogy boldog a pénteki nappal, még ha küzdelmes is volt az, de az i20 kiválóan működött és bízott benne, hogy dobogóra állhat a verseny végén. Latvala nyilván boldog volt, hogy tét nélkül élvezhette a rallyt a Toyota Yarisban és kíváncsian várta a folytatást. Összességében Katsuta is elégedett volta pénteki teljesítményével bár azt elismerte, hogy délelőtt veszett némi időt. A versenyt vezető Evans alapvetően elégedett volt, de azt mondta hosszú és kemény szombat vár rájuk, úgyhogy hátradőlni ő sem tudott.
Szombaton nyolc gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezek négy darab kétszeri teljesítéséből álltak, a napi gyorsok hossza 2x 18.94 km, 2x 20.19 km, 2x 20.56 km, 2x 20.65. Itt napközben és este volt lehetőség a szervizelésre, valamint a napközbeni tankoló zónák vártak rájuk. A szombati össztáv 641 km körül alakul, ebből majd 161 km a gyorsaságik hossza ezzel ez volt a verseny leghosszabb napja.
A péntekkel ellentétben szombaton nem voltak nagy drámák az élmezőnyben. Tanak, Rovanpera és Lappi kiesésével az élen két szereplőssé csökkent a küzdelem így a Toyotás Elfyn Evans a napi nyolc gyorsaságiból hetet megnyert, a napi utolsón Takamoto Katsuta bizonyult a leggyorsabbnak. A Hyundaios Thierry Neuville loholt Evans nyakában, de így is csak annyi sikerült neki, hogy mind a nyolc szombati gyorsaságin ő lett a második helyezett. Némi küzdelem a harmadik, negyedik helyen történt a Toyotás Katsuta és a Hyundai-os Suninen között. A napot Katsuta kezdte a harmadik helyen majd napközben egy rövid időre Suninen átvette tőle a pozíciót amit Katsuta szombat estére visszaszerzett. A szuper rally szabállyal visszatérő Fordos Pierre-Louis Loubet-nak volt egy negyedik gyorsasági eredménye, de jellemzően az örömautózó Latvalával csatázott az ötödik, hatodik helyekért. Ezen a napon is vegyes érzelmeket váltottak ki a pilótákból a folyamatosan változó útviszonyok. Ahogyan pénteken úgy szombaton is voltak gyorsasági végi interjúk ahol lelkendeztek a pilóták, hogy nagyon élvezték az adott gyorsaságit, de megvolt ennek ellentéte is ahol pedig kivoltak az alacsony tapadástól és, hogy folyamatosan csúszkáltak és keresztbe mentek még akkor is épp nem akarták. A napi második után Latvala pld. azt mondta, hogy kezdenek visszajönni fénykori emlékei, élményei és egyre jobban élvezi a versenyt. Persze navigátora, Juho Hanninen rögtön le is teremtette JML-t, hogy ésszel menjen, mert a nagy igyekezetben megütött egy út menti sziklát, ami szerencséjükre nem okozott gondot az autóban. A napközbeni szervizbe végül Evans, Neuville, Suninen, Katsuta, Latvala sorrendben tért be az élmezőny.
Délután sok panasz volt a pilóták részéről és főleg a napi utolsó gyorsasági után, hogy ki vannak nyomvályúsodva az utak, amik tele vannak vízzel emiatt küzdelmes azokon versenyezni. Igazából említésre méltó esemény senkivel sem történt az első öt helyen, szegény Loubet küzdött a Ford Puma Rally1-gyel, de nap végére mindössze a 47. helyig tudott előre lépni. A WRC2 kategóriában a Skoda Fabia RS Rally2-vel a fiatal finn Sami Pajari szárnyalt nagyon és nap végén már majd 34 másodperccel vezettet az őt üldöző Ford Fiesta Rally2-vel versenyző Adrien Fourmaux előtt. A kategória harmadik helyén ekkor a szintén Skoda Fabia RS Rally2-vel támadó Nikolay Gryazin állt, a kategóriát vezető Pajari-tól majd másfél perccel lemaradva.
Az élmezőny végül Evans, Neuville, Katsuta, Suninen, Latvala sorrendben fejezte be a szombati versengést.
Az utolsó vasárnapi napra két gyorsasági szakasz várt a talpon maradt párosokra melyeket kétszer kellett teljesíteniük, ezek 2x 16.56 km és 2x 9.26 km hosszúak voltak. A verseny és a nap utolsó gyorsaságija volt a külön pontokért is zajló Power Stage szakasz. A napi össztáv majd 310 km-t tett ki, a gyorsaságik össztávja szűk 52 km volt. Ezen a napon csupán tankoló zóna és gumicsere lehetőség adódott, szervizlehetőség már nem.
A napi négy gyorsaságiból hármat Elfyn Evans nyert meg, köztük a külön pontokat érő power stage-et is, egy gyorsaságit pedig csapattársa Takamoto Katsuta húzott be. A napi elsőn a Fordos Loubet küzdött a Puma motorjával ezért csak etap üzemben tudott ott végigmenni. A második után Evans az alacsony tapadás miatt panaszkodott. A harmadik után Suninen azzal nyüglődött, hogy nem találja a sebességét, Loubet-nak pedig furcsa érzései voltak az autóval és a power stage-re próbált koncentrálni. A power stage-en Evans, Neuville, Suninen, Katsuta, Latvala sorrendben végeztek és ennek megfelelően kapták meg a plussz 5,4,3,2,1 bajnoki pontokat. A 72. Finn rallyt, 2021 után ismét az Elfyn Evans - Scott Martin duó nyerte meg a Toyota Yaris Rally1-gyel. Második lett a Thierry Neuville - Martijn Wydaeghe kettős a Hyundai i20 N Rally1-gyel, míg a harmadik helyen a Toyotás Takamoto Katsuta - Aaron Johnston páros végzett. A verseny végén Evans elégedetten nyilatkozott, sajnálta Rovanpera kiesését, de ő maga pozitívan nyilatkozott a rallyról. Neuville is örült a Finn rallys „dobogójának" és a megszerzett bajnoki pontoknak, azt mondta most jó irányban haladnak a bajnokságban. Katsuta nagyon boldog volt az első európai dobogós helyezésével és hálás volt Akio Toyoda cégvezérnek aki a kezdetektől támogatja őt. Összességében a negyedik Suninen is elégedett volt, de sajnálta, hogy Katsuta ellenében lecsúszott a dobogóról. A legboldogabb talán Latvala volt aki nulla téttel autózta végig a hétvégét és rengeteg tapasztalatot és élményt szerezve karcmentesen vitte célba a Toyota Yaris Rally1 hybridet.
A WRC2 kategóriát a Sami Ppajari - Enni Malkönen duó nyerte Skoda Fabia Rally2-vel, viszont az RC2 géposztályt az Oliver Solberg – Elliott Edmondson páros nyeret meg szintén Skodával. A WRC3-ban a finn Benjamin Korhola – Pekka Kelander páros nyert egy Ford Fiesta Rally3-mal.
A verseny végeredménye az alábbiak szerint alakult,
- Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2h33m11.3s
2. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +39.1s
3. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m36.7s
4. Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1m41.0s
5. Jari-Matti Latvala/Juho Hänninen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +4m09.4s
6. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +9m33.6s
7. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +10m03.7s
8. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Fiesta Rally2) +10m37.5s
9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +11m11.5s
10. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +11m35.2s
Az Finn rally három napja alatt mindösszesen 22 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, kb. 320 km hosszban. A rally össztávja kb. 1471 km-t tett ki.
Most egy hónap nyári szünet következik, utána Görögországban az Akropolisz rallyval folytatódik a bajnokság, szeptember 7-10. között.
Szöveg: Tommy
Fotó: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport, Toksport WRT
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.