Holnap kezdődik a hullámvasút rally Finnországban
WRC, WRC2, WRC3

Csütörtökön kezdődik és vasárnapig tart a rally világbajnokság aktuális fordulója a 72. Finn rally, amely a versenynaptár kilencedik idei helyszíne.

A WRC sorozat egyik legrégebbi versenye ez, 1951-ben rendezték meg először és 1973 óta része a világbajnoki naptárnak. A Finnországban található rengeteg tó miatt sokáig Ezer tó rallynak hívták. A rallyt sokáig, főleg a finn versenyzők uralták, akik a 70 eddigi versenyből 55-öt nyertek meg. A ranglista élén Hannu Mikkola és Marcus Grönholm áll hét-hét győzelemmel.

A Finn rally a világ egyik leggyorsabb tempójú versenye, ez 2016-ban csúcsosodott ki amikor Kris Meeke 126,62 km/h átlagsebességgel nyerte meg a rallyt. Az erdők és tavak között kanyargó kemény, de sima felületű, főleg szélesebb, de néhol szűkebb és technikásabb kavicsos utakon rengeteg a természetes, nem ember építette gyomorforgató ugrató.

wrc_rally-finland-2023_cover_e8609_frz_1400x788.jpg

Ezt a versenyt mindegyik pilóta meg akarja nyerni, ehhez a bátorság és az elszántság fontosabb, mint bárhol máshol. A verseny elejétől a végéig padlógázon, sokszor tiltáson kell menni ha nyerni akar valaki. Még nézni is félelmetes nemhogy bent ülni egy rallyautóban! A tíz leggyorsabb rally világbajnoki futam közül kilenc a Finn rally volt nemhiába hívják Finn Nagydíjnak is. Nagy rutin kell ahhoz is, hogy az ugratókra milyen helyzetben érkezzen az autó, hogy a földet érés jól sikerüljön és az autó ott már irányba álljon a következő kanyarra. Az ugrásokat meg kell tanulni. Ha például a sebesség túl nagy, az autó aerodinamikája lenyomja a hátulját, az eleje pedig felemelkedik. A jó taktika az, hogy „felszállás” előtt bele kell picit fékezni és utána teljes gázzal menni az ugratóra.

Az itinernek tökéletesnek kell lenni, nem lehet hibázni mert a tempó miatt abból biztos nagy baj lesz. A sebesség nagy, az időkülönbségek pedig kicsik, így ha hibázik valaki kevés lehetőség van az elveszett másodpercek visszanyerésére. Az egyik legnehezebb rally ez a navigátorok számára is mivel a nagy sebességhez állandóan, pontos ütemben kell mondani az itinert.

A hagyományos nyári rallyk után ez már szinte őszinek mondható így némileg alkalmazkodni is kell ehhez. Ha száraz az idő a kemény, de sima felületű, kavicsos utak kivételes tapadást adnak, de ha nedves az időjárás, akkor a víztől felpuhul az utak felülete és ez durvább körülményeket hozhat.

A versenyközpont és a szervizpark Jyväskylä város központjában, a Paviljonki nevű kiállítási központban található. A gyári WRC csapatok a kikötő közelében, a kiállítási terület „főutcáján” sorakoznak fel, míg az alsóbb kategóriájú csapatok a zárt csarnokokban kapnak helyet. A Paviljonki mindössze néhány perces sétára található a város üzleteitől, bárjaitól és éttermeitől.

A program helyi idő szerint csütörtök reggel 9:01-kor kezdődik a shakedown szakasszal, ez 4.48 km hosszú lesz, majd este 19.05-kor egy 3.48 km-es Harju-i városi szuperspeciállal kezdetét veszi a verseny. A nap egy esti szervizzel zárul.

Pénteken nyolc gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, ezek négy gyorsasági kétszeri teljesítéséből állnak, plussz este itt is teljesíteni a városi Harju szakaszt. A gyorsok hossza 2x 11.78 km, 2x 14.21 km, 2x 15.51 km, 2x 9.14 km és 1x 3.48 km). A versenyzőknek napközben és este lesz szervizlehetőségük, a napi össztáv majd 513.66 km lesz, ebből 104.76 km a gyorsaságik hossza.

Szombaton nyolc gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, ezek négy darab kétszeri teljesítéséből állnak, a napi gyorsok hossza 2x 18.94 km, 2x 20.19 km, 2x 20.56 km, 2x 20.65. Itt napközben és este lesz lehetősége a versenyzőknek szervizelniük valamint a napközbeni tankoló zónák várnak rájuk. A szombati össztáv 641 km körül alakul, ebből majd 161 km a gyorsaságik hossza.

Az utolsó vasárnapi napra két gyorsasági szakasz vár a talpon maradt párosokra melyeket kétszer kell teljesíteniük, ezek 2x 16.56 km és 2x 9.26 km hosszúak. A verseny és a nap utolsó gyorsaságija lesz a külön pontokért is zajló Power Stage szakasz. A napi össztáv majd 310 km-t tesz ki, a gyorsaságik össztávja szűk 52 km lesz. Ezen a napon csupán tankoló zóna és gumicsere lesz, szervizlehetőség már nem.

Az Finn rally három napja alatt mindösszesen 22 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, kb. 320 km hosszban. A rally össztávja kb. 1471 km-t tesz ki.

A verseny rajtszámos nevezési listáján 68 db autó szerepel, ebből 9 db a csúcs kategóriás Rally1-es autó. Ez négy Toyotát (Rovanpera, Evans, Katsuta és Latvala), három Hyundai-t (Neuville, Lappi és Suninen) valamint két Fordot (Tanak, Loubet) jelent.

si202208060306_a04bb_frz_1400x788.jpg

A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Pirelli szokás szerint erre a futamra is elvisz pár ezer darab versenygumit.

A Rally1-es hybrid csúcs gépek a Pirelli Scorpion KX WRC abroncsot kapják HA – kemény és SA – lágy kivitelben. Az utak minősége és a várható időjárás miatt a Pirelli elsősorban a lágy SA jelölésűt ajánlja, de ha valakinek a keményebb HA keverék kell az is rendelkezésre fog állni. A Rally1-es pilóták 28 db gumit használhatnak el a hétvége során, ezt 24 db lágy és 8 db kemény keverékből szedhetik össze.

Az alsóbb kategóriás Rally2-es (R5) és a Rally3-as autók a Pirelli Scorpion K gumikat kapják szintén kemény (K4B jelöléssel a Rally2-es autóknak és K4A jelöléssel a Rally3-as autóknak) és lágy (K6B a Rally2-es autóknak és K6A a Rally3-as autóknak) keverékben. Ők 22 db lágy és 8 db kemény keverékből használhatnak el, aki az FIA Junior WRC értékelésbe nevezett az pedig 22 db lágy és 6 db kemény keveréket radírozhat le.

previewfinland02-2.jpg

A https://www.wrc.com/en/wrcplus/all-live/-on lesz élő közvetítés, aki tudja nézze, jó verseny lesz ez is.

Szöveg: Tommy

Fotó: Pirelli, www.wrc.com

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr2518183935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása