Múlt hétvégén zajlott a rally világbajnokság aktuális fordulója az Észt rally amely a versenynaptár nyolcadik idei helyszíne volt. A WRC sorozat egyik legfiatalabb versenye ez, 2020-ban volt itt először rally VB futam. A verseny kíméletlen tempójú, hol szélesebb, hol keskenyebb, de rengeteg ugratóval tűzdelt murvás erdei utakon kanyargott.
A program helyi idő szerint csütörtök reggel 9:01-kor kezdődött a versenybe nem beleszámító, bemelegítő shakedown szakasszal, ez 4.08 km hosszú volt. A gyári autóknak itt legalább háromszor kötelező végigmenniük, de a legtöbbjük inkább négyszer teljesítette ezt, kivéve a helyi hőst, Ott Tanakot. Az ő Ford Puma Rally1 hybridében az első menet után tönkrement a benzin motor, amit nem tudtak megszerelni és motort kellett cserélniük. Ezt öt perc időbüntetéssel „jutalmazta” a versenyigazgatóság, ezzel Ott Tanak győzelmi és vagy legalább dobogós reményei gyorsan szertefoszlottak. Az élboly egyébként Kalle Rovanpera (Toyota Yaris), Thierry Neuville (Hyundai i20), Esapekka Lappi (Hyundai i20), Takamoto Katsuta (Toyota Yaris), Elfyn Evans (Toyota Yaris) sorrendben végzett.
Csütörtök este 20.05-kor, egy 3.35 km-es városi szuperspeciállal kezdetét vette az első mért gyorsasági szakasz. Ezt az öt perc időbüntetéssel küzdő Ott Tanak (Ford Puma) nyerte aki a 48. helyről kezdhette meg a felzárkózást. Mögötte Esapekka Lappi (Hyundai i20), Elfyn Evans (Toyota Yaris), Kalle Rovanpera (Toyota Yaris) és Thierry Neuville (Hyundai i20) sorrendben végzett a mezőny eleje.
Pénteken hét gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezek három gyorsasági kétszeri teljesítéséből álltak plussz volt még egy szóló szakasz este fél hét körül (2x 24.35 km, 2x 17.09 km, 2x 21.45 km és 7.6 km). A versenyzőknek napközben és este volt lehetőségük a szervizelésre. A napi össztáv majd 516.5 km-t tett ki, ebből 133.4 km volt a gyorsaságik hossza. Az első három gyorsaságit a motivációt vesztett Ott Tanak nyerte, aki ezzel feljött a 31. helyre. A napközbeni szervízbe Thierry Neuville (Hyundai i20), Kalle Rovanpera (Toyota Yaris), Elfyn Evans (Toyota Yaris), Esapekka Lappi (Hyundai i20), Teemu Suninen (Hyundai i20) sorrendben ért be az élmezőny. Az elől rajtoló Rovanpera takarította az utat és elmondása szerint ez elég melós volt, sokat csúszkált az autó illetve a harmadikon egy nagy ugrató után megrándulta a nyaka. Az élmezőnybe visszatérő Suninen jól érezte magát a Rally1-es autóban, de tisztában volt vele, hogy nem ő lesz a győztes. Élvezte az autó erejét, de próbált rá figyelni nehogy baj legyen és a biztos vezetést tartotta szem előtt. Lappi elmondta, hogy túl sokat ugratott, ami nem tett jót a hybrid rendszernek és, hogy néha limiten mentek, de próbálta minimalizálni az időveszteséget. Katsuta küszködött az autóval, egy alkalommal elbénázott egy elágazást, de nem történt baj. Neuville elmondta, hogy küszködött az autóban. A kemény útfelületen nagyon alacsony volt a gumik a tapadás emiatt sokat ment keresztbe az autó, de jól szórakozott, nem volt rossz érzés. Igazán nagy drámája senkinek sem volt, a WRC2-ben Oliver Solbergék voltak a délelőtt leggyorsabbjai. Délután két gyorsaságin Rovanpera, kettőn pedig Tanak volt a leggyorsabb. Érdekes, hogy péntek estére kialakult az élmezőnynek az a sorrendje ahogyan két nap múlva befejeződött a rally. Azaz, Kalle Rovanpera (Toyota Yaris), Thierry Neuville (Hyundai i20), Esapekka Lappi (Hyundai i20), Elfyn Evans (Toyota Yaris) és Teemu Suninen (Hyundai i20). Szegény Ott Tanak közben feljött a 11. helyre. A WRC2-ben a Hyundai-os Lindholm kormányszervó problémával küszködött, míg az addig remeklő Solberg Skodájában tönkrement a futómű egy része így ő feladni kényszerült a pénteket. Rovanpera arra panaszkodott, hogy a délelőtti körben a kisebb kategóriájú, keskenyebb nyomtávú autók után más lett az utak állapota és sokat kellett küzdenie az eltérő szélességű nyomvályúkkal. Katsuta még mindig bizalmatlan volt, Loubet-nak defektje volta a Ford Pumán, Suninen is a nyomokkal küzdött míg páran az eső okozta körülményeket említették. Tanak egy alkalommal azt mondta nagyon sima az útpálya, szinte Grand Prix minőségű és ezen jól viselkedett a Ford Puma. A gyorsaságik utáni kötelező nyilatkozatokból olybá tűnhet, hogy milyen nehéz lehet a versenyzőknek, de ez egy tök jó rally volt, ugyanis alig estek ki, nem volt senkinek komolyabb műszaki hibája. Péntek este tehát a Kalle Rovanpera (Toyota Yaris), Thierry Neuville (Hyundai i20), Esapekka Lappi (Hyundai i20), Elfyn Evans (Toyota Yaris) és Teemu Suninen (Hyundai i20) sorrendben tért nyugovóra az élmezőny.
Szombaton kilenc gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezek négy kétszeri teljesítéséből álltak plussz itt is volt egy szóló szakasz este fél kilenc körül (2x 10.27 km, 2x 11.15 km, 2x 11.73 km, 2x 16.48 km valamint egy 3.35 km-es). Itt napközben és este volt lehetőség a versenyzőknek szervízelniük. A szombati össztáv 564.2 km körül alakult, ebből mindössze 102.6 km-t tett ki a gyorsaságik hossza. Mind a kilenc szombati gyorsaságin Kalle Rovanpera bizonyult a leggyorsabbnak, ami azért nem vicc! Ezen kívül kb. annyi érdekesség történt, hogy Ott Tanak feljött az abszolút nyolcadik helyig, ezzel az első nyolc helyen annak rendje és módja szerint csak Rally1-es autók voltak. Az időkülönbség miatt, versenykörülmények között Tanaknak ennél előrébb kerülnie nem lehetett és nem is került előrébb. Az volt a legnagyobb izgalom, hogy a harmadik Lappi és a negyedik Evans között mennyit változik az időkülönbség, és ugyanez volt érvényes a hatodik Loubet és a hetedik Katsuta esetében is. De pozíció változás egyik esetben sem történt. A WRC2-ben a szuper rallyval visszaálló Oliver Solberg is behúzott hét gyorsaságit, de a kihagyott péntekiek miatt iszonyat sok időhátránya volt, neki ez már csak tesztverseny maradt. Itt Andreas Mikkelsenék és Sami Pajariék gyepálták egymást az élen, szombat estére a harmadik Emil Lindholmék már egy perc hátrányban voltak Sami Pajarihoz képest.
Az utolsó vasárnapi napon két gyorsasági szakasz várt a talpon maradt párosokra melyeket kétszer kell teljesíteniük (2x 12.04 km és 2x 18.50 km hosszban). Szokás szerint a verseny és a nap utolsó gyorsaságija volt a külön pontokért is zajló Power Stage, ami itt azért komolynak számító 18.50 km-t jelentett. A napi össztáv itt 277.26 km-t tett ki, a gyorsaságik össztávja szűk 62 km volt. Ezen a napon csupán tankoló zónák és átcsoportosítók voltak, szervizlehetőség már nem. Folytatva a sikeres szombati napot Kalle Rovanpera mind a négy gyorsasági szakaszt megnyerte, ezzel fullos versenyt csinált, mert a futamgyőzelem mellé elvitte a power stage-ért járó öt pontot is. Annyi izgalom történt, hogy a harmadik gyorson Loubet csupán a nyolcadik helyen végzett míg Katsuta az ötödiken, így helyet cseréltek, Katsuta lett a hatodik Loubet pedig a hetedik. Aztán az utolsón, a power stage-en Loubet-nak jött ki jobban a lépés, hatodik lett míg Katsuta a nyolcadik és ha csak 0,3 másodperccel, de újra helycsere történt, azaz Loubet a hatodik míg Katsuta a hetedik helyen fejezte be az Észt rallyt. Az élen az égvilágon semmi említésre méltó nem történt. A power stage-en nyert Rovanpera, mögötte Evans, Lappi, Tanak és Neuville vihették haza az 5., 4., 3., 2., 1. plussz bajnoki pontot. Rovanpera nyilván örült a győzelemnek és elmondta, hogy sajnálja, hogy nem tudott Tanakkal küzdeni, de bízik benne, hogy a Finn rallyn ez összejöhet köztük. Suninen örült a lehetőségnek, hogy a Hyundai újra rábízott egy csúcsgépet, amit végül egy derék ötödik hellyel hálált meg. Katsuta azt mondta nem volt meg a sebessége a hétvégén és fejlődnie kell különben a Finn rallyn ugyanez lesz a baj. A WRC2-ben Sami Pajari három gyorsaságit is megnyert míg Oliver Solberg egyet. Itt 9,7 másodperc előnnyel nyert az Andreas Mikkelsen – Torstein Eriksen kettős egy Skoda Fabia RS rally2-vel, második lett a Sami Pajari – Enni Malkönen duó szintén Skoda Fabia RS rally2-vel, míg a harmadik helyen a Hyundaihoz igazolt Emil Lindholm – Reeeta Hamalainen páros végzett egy Hyundai i20 N rally2-vel.
A WRC3-ban a Roope Korhonen - Anssi Viinikka kettős győzött egy Ford Fiesta rally3-mal.
A 2023. évi Észt rally világbajnoki futamon az alábbi végeredmény született,
1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2h36m03.1s
2 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +52.7s
3 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +59.5s
4 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m06.8s
5 Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2m21.1s
6 Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3m09.9s
7 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +3m10.2s
8 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +6m25.6s
9 Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +9m54.1s
10 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +10m03.8s
Az Észt rally három napja alatt mindösszesen 21 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, kb. 300 km hosszban. A rally össztávja majd 1365 km-t tett ki.
A szervizpark, a versenyközpont székhelye az Észt Nemzeti Múzeumnál, a tartui Raadi repülőtéren volt kialakítva. A múzeum az ország lakóinak történelmét, életét és hagyományait követi nyomon.
A verseny rajtszámos nevezési listáján 50 db autó szerepelt, ebből 8 db volt a csúcs kategóriás Rally1-es autó. Ez három Toyotát (Rovanpera, Evans, Katsuta), három Hyundai-t (Neuville, Lappi és Suninen) valamint két Fordot (Tanak, Loubet) jelentett. A verseny végi cél ceremónián végül 44 autó tudott résztvenni, ennyien fejezték be a rallyt.
Következő rally VB futam a Finn rally lesz 2023. augusztus 3-6. között.
Szöveg: Tommy
Fotó: Ott Tanak, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Toksport WRT
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.