Csütörtökön kezdődik és vasárnapig tart a rally világbajnokság aktuális fordulója az Észt rally amely a versenynaptár nyolcadik idei helyszíne. A WRC sorozat egyik legfiatalabb versenye ez, 2020-ban volt itt először rally VB futam. A tempó kíméletlen, rengeteg az ugrató, a murvás erdei utak technikásak, hol szélesebbek, hol keskenyebbek. Ez a legnagyobb motorsport esemény a balti országokban.
Finnország földrajzi közelsége miatt a verseny útjai hasonlítanak a Finn rallyhoz - ami a világ egyik legnagyobb sebességű rally versenye. Ugyanúgy nagy sebességű, tempós, murvás erdei utakon zajlik az Észt rally is, de itt keskenyebbek és homokosabb az utak burkolata, ami miatt kevesebb a gumik tapadása, és ha nagy eső van akkor a homok miatt nehezebben folyik el a víz az utakról ami szintén nem segíti úton tartanai az autókat. Itt is sok ugrató színesíti a versenyt, de ezek nagy része mesterséges, emberi alkotás nem úgy mint Finnországban. A versenyzők szerint az Észt rally és a Finn rally annyiban különbözik a többi európai rally VB futamtól, hogy ezeken nincs taktikázás, vagy padlógázon mennek, vagy épp fékeznek. Ennek megfelelően iszonyat látványos futamok ezek! A nagy tempó miatt különösen fontos, hogy egyes kanyarokat, hogy tudnak abszolválni, mennyire lehet azokat levágni emiatt erre különösen nagy figyelmet kell fordítaniuk a pályabejárások során, a nagy tempó miatt nem lehet hibázni. Ha hibázik valaki, de folytatni is tudja a versenyt, a nagy tempó miatt nagyon nehéz visszaszerezni az elvesztett pozíciót. A kanyarokban sokszor sűrű bozótok vagy bokrok vannak emiatt az onnan való kigyorsításoknál korlátozott a látómező.
A szervizpark, a versenyközpont székhelye az Észt Nemzeti Múzeumnál, a tartui Raadi repülőtéren lesz kialakítva. A múzeum az ország lakóinak történelmét, életét és hagyományait követi nyomon.
Az Észt rally úgy született meg, hogy az egykori sikeres navigátor Silver Kütt, az egykori szintén sikeres versenyző pilóta Urmo Aava és a marketinges Tarmo Hõbe összefogtak és megálmodták az Észt rallyt. Először 2010-ben rendezték meg a versenyt, akkor a hazai hős, Markko Märtin győzött, majd 2014 és 2016 között három évig rally Európa bajnoki futam voltak. Mivel a gyorsasági szakaszok nagyban hasonlítanak a Finn Rallyra a futam népszerű lett az oda készülő gyári WRC csapatok körében és egyre többen választották ezt felkészülési versenynek. Az Észt rally végül 2020-ban debütált a rally világbajnoki sorozatban. A verseny történetének legsikeresebb pilótája, 2019 rallyvilágbajnoka az észt Ott Tänak, aki az eddigi 11 versenyből négyet nyert meg, vezetve ezzel a ranglistát. 2021-ben Kalle Rovanperä nyerte meg a versenyt, aki ezzel a valaha volt legfiatalabb rally VB futamgyőztessé vált, mindössze 20 évesen és 289 naposan.
A program helyi idő szerint csütörtök reggel 9:01-kor kezdődik a shakedown szakasszal, ez 4.08 km hosszú lesz, majd este 20.05-kor egy 3.35 km-es városi szuperspeciállal kezdetét veszi a verseny.
Pénteken hét gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, ezek három gyorsasági kétszeri teljesítéséből állnak plussz lesz még egy szóló szakasz este fél hét körül (2x 24.35 km, 2x 17.09 km, 2x 21.45 km és 7.6 km). A versenyzőknek napközben és este lesz szervizlehetőségük valamint a napközbeni tankoló zónák. A napi össztáv majd 516.5 km lesz, ebből 133.4 km a gyorsaságik hossza.
Szombaton kilenc gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, ezek négy kétszeri teljesítéséből állnak plussz itt is lesz majd egy szóló szakasz este fél kilenc körül (2x 10.27 km, 2x 11.15 km, 2x 11.73 km, 2x 16.48 km valamint egy 3.35 km-es). Itt napközben és este lesz lehetősége a versenyzőknek szervízelniük valamint a napközbeni tankoló zónák és átcsoportosítók várnak rájuk. A szombati össztáv 564.2 km körül alakul, ebből mindössze 102.6 km a gyorsaságik hossza.
Az utolsó vasárnapi napra két gyorsasági szakasz vár a talpon maradt párosokra melyeket kétszer kell teljesíteniük (2x 12.04 km és 2x 18.50 km hosszban). A verseny és a nap utolsó gyorsaságija lesz a külön pontokért is zajló Power Stage ami itt azért komolynak számító 18.50 km hosszú lesz! A napi össztáv itt 277.26 km-t tesz majd szűk 62 km a gyorsaságik össztávja. Ezen a napon csupán tankoló zónák és átcsoportosítók lesznek, szervízlehetőség már nem.
Az Észt rally három napja alatt mindösszesen 21 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, kb. 300 km hosszban. A rally össztávja majd 1365 km-t tesz ki.
A verseny rajtszámos nevezési listáján 53 db autó szerepel, ebből 8 db a csúcs kategóriás Rally1-es autó. Ez három Toyotát (Rovanpera, Evans, Katsuta), három Hyundai-t (Neuville, Lappi és Suninen) valamint két Fordot (Tanak, Loubet) jelent.
A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Pirelli szokás szerint erre a futamra is elvisz pár ezer darab versenygumit.
A Rally1-es hybrid csúcs gépek a Pirelli Scorpion KX WRC abroncsot kapják HA – kemény és SA – lágy kivitelben. A várható időjárás és az utak minősége miatt a Pirelli elsősorban a lágy SA jelölésűt ajánlja, de ha valakinek a keményebb HA keverék kell az is rendelkezésre fog állni.
Az alsóbb kategóriás Rally2-es (R5) és a Rally3-as autók a Pirelli Scorpion K gumikat kapják szintén kemény (K4B jelöléssel a Rally2-es autóknak és K4A jelöléssel a Rally3-as autóknak) és lágy (K6B a Rally2-es autóknak és K6A a Rally3-as autóknak) keverékben.
A https://www.wrc.com/en/wrcplus/rally-tv/-on lesz élő közvetítés, aki tudja nézze, biztos jó verseny lesz ez is.
Szöveg: Tommy
Fotó: Pirelli, www.wrc.com, Hyundai Motorsport
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.