Holnap kezdődik a WRC Szafari rally
WRC, WRC2, WRC3

A bemelegítő shakedown szakasszal ma, de az első mért gyorsaságival holnap kezdődik és vasárnapig tart a rally világbajnokság aktuális fordulója a 71. Szafari rally melynek a kelet afrikai Kenya ad otthont. Ez lesz a 2023. évi rally világbajnokság hetedik helyszíne.

A Szafari rally sok évtizeden keresztül a világ talán leghírhedtebb, legnehezebb rallyversenye volt, ami akár 5-6 napig is eltartott, a versenytáv akár 5000 kilométer is lehetett, és ami hol giga forróságban és szörnyű porban, vagy esőben és tetőig érő sárban zajlott. Annak idején a rallyt nyilvános utakon, tehát nem a forgalom elől elzárt gyorsaságikon tartották és a rally világbajnokság legnehezebb fordulója volt. Jó pár éve már a Szafari rally is egy lett a szezon egyen versenyei közül, nyilván megtartva az olyan helyi sajátosságokat, hogy egy zsiráf vagy egy zebra bármikor átmehet a versenyautó előtt. De maga a futam nem biztos, hogy nehezebben teljesíthető mint egy Szardínia vagy Akropolisz rally csupán jóval messzebb van Európától ami sok versenyzőnek és csapatnak azért nem mindegy sem anyagi, sem logisztikai okból.

wrc_safari-rally-kenya-2023_cover_21e24_frz_1400x788.jpg

Az is igaz, hogy némelyik gyorsasági minősége annyira sziklás, hogy szinte csak gyalogtempóban érdemes rajta átmenni. A pilótáknak nagyon nehéz megállniuk, hogy ezeket az utakat ne úgy kezeljék mint egy másik, pld. európai murvás versenyt mert akkor gyorsan bajba kerülhetnek. Az itt előforduló heves esőzés pedig nagyon gyorsan csúszós sarat varázsol az alapvetően mély, poros utakból. Egyébként pedig azt mondják, hogy számítani kell a kiszámíthatatlanra. Kenyában bármi megtörténhet!

Az autók itt jóval magasabbra vannak állítva, mint a többi murvás rallyn annak érdekében, hogy elkerüljék az autók alján a sérüléseket.

A Szafari Rallyt először 1953-ban rendezték meg, a Kelet-Afrikai Koronázási Szafariként Kenyában, Ugandában és Tanganyikában II. Erzsébet királynő megkoronázásának ünnepeként. 1960-ban átnevezték Kelet-Afrikai Szafari Rally-ra és ezt a nevet 1974-ig megtartotta, amikor is Kenya Szafari Rallyvá változott.

A kenyai Shekhar Mehta öt futam győzelemmel vezeti a Safari rally VB ranglistáját.

220621_-world-atmos-kenya_003_8c59d_frz_1400x788.jpg

A program ma reggel 10:01-kor kezdődik a shakedown szakasszal, ez 5.4 km hosszú lesz, majd csütörtök délután 14.05-kor egy 4.84 km-es szuperspeciállal kezdetét veszi a verseny.

Pénteken három gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket kétszer (19.17 km, 13.12 km, 30.62 km) kell teljesíteniük.  A versenyzőknek reggel, napközben és este is lesz szervizlehetőségük. A napi gyorsasági össztáv bő 130 km lesz.

Szombaton ismét három gyorsasági szakasz (29.32 km, 15.08 km és 31.04 km) vár a mezőnyre melyeket szintén kétszer kell teljesíteniük. Itt napközben és este lesz lehetősége a versenyzőknek szervízelniük. A szombati gyorsasági mennyiség majd 151 km körül alakul majd.

Az utolsó vasárnapi napra is marad három gyorsasági szakasz (8.33 km, 18.33 km és 10.53 km hosszban) a talpon maradt párosoknak melyeket ezen a napon is kétszer kell teljesíteniük. A verseny és a nap utolsó gyorsaságija lesz a külön pontokért is zajló Power Stage. A napi gyorsasági össztáv jó 74 km-t tesz majd ki. Ezen a napon csupán egy napközbeni szervízlehetőség jut majd.

A Szafari rally három napja alatt mindösszesen 19 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, majd 356 km hosszban.

A verseny rajtszámos nevezési listáján 43 db autó szerepel, ebből 10 db a csúcs kategóriás Rally1-es autó. Ez négy Toyotát (Ogier, Rovanpera, Evans, Katsuta), három Hyundai-t (Neuville, Lappi és Sordo) valamint három Fordot (Tanak, Loubet, Serderidis) jelent.

A Szafari rallyn nem lesz magyar egység akinek szurkolhatnánk.

A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Pirelli, szokás szerint erre a futamra is elvisz pár ezer darab versenygumit.

A Rally1-es hybrid csúcs gépek a Pirelli Scorpion KX WRC abroncsot kapják HA – kemény és SA – lágy kivitelben. Ha meleg és száraz lesz az idő akkor a Pirelli elsősorban a keményebb keverékű HA jelölésű gumit ajánlja. Amennyiben alacsonyabb lesz a hőmérséklet és még az eső is eleredne akkor pedig inkább a lágyabb keverékű SA jelölésűt.

previewkenya02-2.jpg

Az alsóbb kategóriás Rally2-es (R5) és a Rally3-as autók a Pirelli Scorpion K gumikat kapják szintén kemény (K4B jelöléssel a Rally2-es autóknak és K4A jelöléssel a Rally3-as autóknak) és lágy (K6B a Rally2-es autóknak és K6A a Rally3-as autóknak) keverékben.

A https://www.wrc.com/en/wrcplus/rally-tv/-on lesz élő közvetítés, aki tudja nézze, biztos jó verseny lesz ez is.

Szöveg: Tommy

Fotó: Pirelli, www.wrc.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr2818150252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása