Kettős Hyundai győzelem a szardíniai túlélő rallyn
WRC, WRC2, WRC3

Június 1-4. között zajlott az idei rally világbajnokság aktuális fordulója a Rally Italia, azaz a 20. Szardínia rally mely a versenynaptár hatodik helyszíne volt. A verseny a sziget klasszikusan murvás útjain száguldott, hol száraz, hol esős időjárási körülmények között. A versenyt megelőző napokban és a versenyen is változó időjárás alaposan megkavarta a futam kimenetelét.

Csütörtök reggel 9:01-kor kezdődött a 2.87 km hosszú bemelegítő shakedown szakasz ahol száraz, napos ennek megfelelően klasszikus poros szardíniai körülmények vártak a mezőnyre. Itt Esapekka Lappi - Janne Ferm (Hyundai), Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai), Sébastien Ogier – Vincent Landais (Toyota) sorrendben végzett az első három páros.

Ez nap este 18.05-kor már az első, 3.2 km-es mért gyorsaságit is megtartották a versenyközpontnak is otthont adó Olbia városa mellett. Ez egy látványos, tempós, poros kis bemelegítő pálya volt ahol Esapekka Lappi (Hyundai), Ott Tanak (Ford), Thierry Neuville (Hyundai), Takamoto Katsuta (Toyota), Kalle Rovanpera (Toyota) sorrendben végzett az első öt pilóta illetve ebben a sorrendben fejezték is be a csütörtököt.

neuville_6.jpg

Pénteken három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket kétszer (10.71 km, 8.41 km, 49.90 km) kellett teljesíteniük.  A versenyzőknek reggel, napközben és este is volt szervizlehetőségük. A napi össztáv majd 348 km-t tett ki, ebből 138 km volt a gyorsaságik hossza. Az első kör végéig a top kilenc pilóta közül egyedül a Hyundai-os Dani Sordo hibázott komolyabbat a majd 50 km-es Monte Lerno gyorsaságin ahol tök lassú tempóban benézett valamit és orra esett az autójával. Szerencséje volt, mert tovább tudott menni és mivel volt napközbeni szerviz el tudott odáig vergődni és megcsinálták az autóját. A többiek főként a gumik tapadás hiányára (nem volt jó a kemény keverék), az utak durva állapotára, az elől rajtolók pedig az út takarítás nehézségeit említették. A Toyotás Katsuta egy alkalommal az alulkormányozottságra panaszkodott, de volt, hogy megütött a Yaris-szal egy út menti sziklát ami szerencséjére nem okozott bajt. A Fordos Pierre-Louis Loubet pedig azt mondta, hogy a sok vízátkelés nem tesz jót a Pumának, mert mindegyik után motorgondja akadt. A délutáni körben a Fordos Pierre-Louis Loubet-nak akadtak váltó problémái majd a napi utolsó gyorsaságin lecsúszott az útról így nem tudta befejezni a pénteki napot. Neuville a Hyundai egyensúlyára panaszkodott, a Toyotás Evans begyűjtött egy jobb első defektet, Tanak Ford Pumájában pedig a vízpumpa romlott el, ami miatt az autó vész üzemmódra állt, ezzel alaposan legyengülve.  A délutáni kör, második gyorsaságiján a Rally2-es Skodával Gus Greensmith szenvedett egy alaposabb balesetet, aminek köszönhetően mindketten kórházi megfigyelésre kerültek. A Hyundai-os Lappi az utak sarasságát említette azt pedig többen is elmondták, hogy egyre durvább az utak minősége. Péntek este aztán Esapekka Lappi (Hyundai), Sébastien Ogier (Toyota), Thierry Neuville (Hyundai), Kalle Rovanpera (Toyota), Takamoto Katsuta (Toyota) sorrendben fordultak a top pilóták.

ott.jpg

Szombaton négy gyorsasági szakasz (16.28 km, 19.57 km, 21.95 km és 9.04 km) várt a mezőnyre melyeket szintén kétszer kellett teljesíteniük. Itt napközben és este volt lehetőségük a versenyzőknek szervízelni valamint a napközbeni tankoló zónák vártak rájuk. A szombati össztáv 562 km körül alakult, ebből bő 135 km volt a gyorsaságik hossza. A Ford a Puma műszaki hibája miatt visszaléptette Pierre-Louis Loubet a további küzdelmektől, de csapattársa Ott Tanak legalább folytatni tudta a Szardínia rallyt. A napi második gyorsasági célja előtti látványos patakátkelés viszont megállította Ott Tanak Ford Pumáját mert az autó motorja tele ment vízzel aminek következtében Tanak autója lerobbant és az elektromos hajtással ugyan begurult a célba, de utána bukta a szombati napot. Ugyanezen a gyorsaságin esett ki a napi küzdelmekből a Toyotás Takamoto Katsuta is. Evans illetve az autója a vízátkeléseken szenvedett, Neuville a napi harmadik után pozitívan nyilatkozott. A Hyundai-os Sordo a napi 4. gyorsaságija után azt mondta, hogy szűk és trükkös szakasz volt, csapattársa Lappi is a szakasz keskeny mivoltát említette. A Rally2-es Skodával versenyző Sami Pajari pedig itt törte ki autójának jobb hátsó kerekét. A napi második körben Sordo azt mondta vigyáznia kell a gumikra, mert az utak állapota agresszív a gumikkal szemben. Ogier Toyotájában egy vízátkelés után gyengült el a motor egy kis időre, de folytatni tudta a versenyt. A délutáni második gyorsaságin leszakadt az eső. Lappi szerint az utolsó hat kilométer horror volt mert a nyomvályúk tele voltak vízzel így szinte végig aquaplaning volt az autó alatt. Ogier szerint a látási viszonyok is szörnyűek voltak, Rovanpera nem igazán panaszkodott csupán némi alulkormányozottságot említett. Evans és Ogier ismét motor dadogással küzdött egy vízátkelést követően. Dansi Sordo Hyundai-ában pedig a benzinnyomás akadozott egy kis ideig. A napi utolsó előtti gyorsasági foglyul ejtette Ogier-t is így ő nem tudta befejezni a szombatot. Nap végére Rovanpera Toyotáján az összes puha keverékű gumi nullára kopott így elég küzdelmes volt számára az autó úton tartása. A Rally2-es Skodával Emil Lindholm futómű sérülés miatt esett ki a napi küzdelmekből. Szombat este az alaposan megfogyatkozott mezőny elején Thierry Neuville (Hyundai), Esapekka Lappi (Hyundai), Kalle Rovanpera (Toyota), Elfyn Evans (Toyota), Dani Sordo (Hyundai) sorrendben végzett az élmezőny.

kalle_9.jpg

Az utolsó vasárnapi napra a már jól megszokott módon két gyorsasági szakasz várt a talpon maradt párosokra melyeket ezen a napon is kétszer kellett teljesíteniük. A verseny és a nap utolsó gyorsaságija volt a külön pontokért is zajló Power Stage. A napi össztáv itt 255.5 km-t tett ki melyből 46 km volt a gyorsaságik össztávja. Ezen a napon csupán egy tankolózóna volt, szervízlehetőség már nem. Ahogy az már lenni szokott nagy kockázatot senki nem vállalt, többen, köztük a szuperrallyval visszatérő Tanak is a plussz power stage pontokra hajtott. Sordo azt mondta már nem harcol semmiért viszont az ő autójának megsérült a kipufogója és elkezdett melegedni az autó emiatt a Hyundai visszavonta Sordot a versenyből nehogy kigyulladjon az i20 Rally1. Tanak Ford Pumája kiválóan működött, azt mondta, hogy ez a tét nélküli utolsó nap jó gyakorlás neki a Szafari rallyra. Tanak két gyorsaságit is megnyert a négyből, a power stage-en pedig második helyen ért célba. A napi első három gyorsaságin még jó kedve volt mindenkinek, de az utolsón, a power stage-en még utoljára leszakadt az eső és a Rally1-es autók után nem sokkal biztonsági okokból törölték a gyorsaságit. A power stage-en Rovanpera, Tanak, Katsuta, Ogier, Evans sorrendben végzett az eleje így ők kapták az ezért járó 5., 4., 3., 2. és 1. plussz pontot.

A 2023. évi Szardínia rallyn három napnyi, hol porban, hol sárban, egyszer napsütésben egyszer szakadó esőben való örült száguldás után a Hyundai Motorsport csapata Thierry Neuville és Esapekka Lappi révén kettős győzelmet aratott. Utánuk két Toyota következett Kalle Rovanperával és Elfyn Evans-szal, a Fordok itt most teljes kudarcot vallottak. Ott Tanak a szuperrallyval ugyan célba ért, de a power stage-en begyűjtött négy bajnoki ponton felül semmi nem ütötte a markukat. Az első négy Rally1-es autó után már a Rally2-esek következtek.  A WRC2 értékelésben Andreas Mikkelsen (Skoda Fabia RS) magabiztos, több mint két perces győzelmet aratott az őt követő Teemu Suninen (Hyundai i20N) előtt, a harmadik helyen Kajetan Kajetanowicz (Skoda Fabia RS) ért célba. Mikkelsen győzelméhez hozzá kell tenni, hogy azt az utolsó gyorsaságin szerezte meg, amikor az addig magabiztos autózást bemutató, bő fél perccel vezető Adrien Fourmaux lecsúszott az útról a Ford Fiestával és nem ért célba.

mikkelsen_4.jpg

A WRC3 értékelést a Roope Korhonen – Anssi Viinikka kettős nyerte meg egy Ford Fiesta Rally3-mal.

A verseny az alábbiak szerint ért véget,  

1.

T. Neuville

M. Wydaeghe

Hyundai i20 N Rally1 Hybrid

3:40:01.4

2.

E. Lappi

J. Ferm

Hyundai i20 N Rally1 Hybrid

+33.0

3.

K. Rovanperä

J. Halttunen

Toyota GR Yaris Rally1

+1:55.3

4.

E. Evans

S. Martin

Toyota GR Yaris Rally1

+5:20.5

5.

A. Mikkelsen

T. Eriksen

Škoda Fabia RS

+9:33.3

6.

T. Suninen

M. Marrkula

Hyundai i20 N Rally2

+11:48.9

7.

K. Kajetanowicz

M. Szczepaniak

Škoda Fabia RS

+12:46.1

8.

Y. Rossel

A. Dunand

Citroën C3

+12:53.5

9.

M. Marczyk

S. Gospodarczyk

Škoda Fabia RS

+15:33.8

10.

E. Cais

P. Těšínský

Škoda Fabia RS

+16:49.4

 

A verseny egyetlen magyar párosa a WRC2 Masters kategóriába nevezett László Zoltán – Zsíros Gábor kettős a Skoda Fabia Rally2 Evo-val a kategóriájuk negyedik helyén értek célba.

A Szardínia rally három napja alatt összesen 19 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre picivel több mint 322 km hosszban. A rally össztávja 1170 km-t tett ki.

Következő rally VB futam a Szafari rally lesz Kenyában, június 22-25. között.

Szöveg: Tommy

Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Ott Tanak, www.wrc.com   

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr1118144084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása