Az elmúlt hétvégén, május 11-14. között zajlott az idei rally világbajnokság aktuális fordulója az 56. Portugál rally mely a versenynaptár ötödik idei helyszíne volt. A verseny klasszikusan murvás utakon zajlott.
A program csütörtök reggel 9:01-kor kezdődött a 4.6 km hosszú bemelegítő shakedown szakasszal, itt Elfyn Evans (Toyota), Esapekka Lappi (Hyundai), Ott Tanak (Ford), Dani Sordo (Hyundai) és Takamoto Katsuta (Toyota) sorban végzett az első öt versenyző majd jöttek a többiek. Nem szokott ennek nagy jelentősége lenni és nem is kell nagy tanulságokat levonni, nem volt ez másképp ebben az esetben sem. A program este 20.30-kor folytatódott a rajtceremóniával.
Pénteken nyolc gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyek közül hármat (12.03 km, 19.33 km, 18.72 km) kétszer kellett teljesíteniük, majd volt még egy 18.15 km-es és egy 2.94 km-es szuper speciál. Kemény nap volt ez, mert csupán este, a nap végén lehetett szervizelni, napközben csupán tankolásra és gumicserére volt lehetőségük.
A napi össztáv majd 640 km-t tett ki, ebből bő 121 km volt a gyorsaságik hossza.
Elég színes volt a gyorsaságit nyerő párosok sora mert Loubet-nak, Tanak-nak, Sordo-nak, Lappi-nak és Rovanpera-nak is sikerült behúznia a pénteki gyorsaságikból. Az első kettőn főleg a tapadás hiányra, a csúszós utakra vagy a túl és vagy alulkormányzottságra panaszkodtak többen is. A harmadik gyorson a Toyotás Katsuta el sem indult már valamilyen műszaki probléma miatt, a Ford-os Loubet-nak pedig valami tűzre utaló füst jelent meg az autójában, ami végül nem okozott nagy bajt és tovább tudtak menni. Délután a Ford-os Ott Tanak cserélt egy defektes kereket és többen panaszkodtak, hogy némelyik gyorsasági némely rész nagyon durva minőségű. A hetedik gyorson a Hyundai-os Dani Sordo nézett el egy elágazást, de nem lett baj csak vesztett némi időt, illetve ugyanezen a gyorson a Toyotás Elfyn Evans-ék estek le az útról, de úgy, hogy javíthatatlan lett a Toyota Yaris így ők kiestek a Portugál rallyról. Mivel nem volt napközbeni szerviz mindenki próbált beosztással és óvatosan menni amennyire ez lehetséges egy rally VB futamon… Péntek estére aztán a Toyotás Kalle Rovanperáék szép lassan felkúsztak az élre és 10.8 másodperccel ők nyerték a napot. Őket követte a Hyundai-os Dani Sordo és Thierry Neuville valamint a Ford-os Pierre-Louis Loubet és a Hyundai-os Esapekka Lappi majd a többiek.
Szombaton szintén három gyorsasági szakasz (26.61 km, 37.24 km, 8.81 km) várt a mezőnyre melyeket szintén kétszer kellett teljesíteniük és ennek a napnak a végén is várt rájuk egy 3.36 km-es szuperspeciál szakasz. Itt napközben és este is volt lehetőség a szervizre valamint napközbeni tankoló zónák vártak rájuk. A szombati össztáv 668 km körül alakult, ebből szűk 149 km-t tett ki a gyorsaságik hossza.
A regnáló világbajnok Kalle Rovanpera megőrizte pénteki pozicíóját, sőt alaposan meg is erősítette azt. A napi hét gyorsaságiból ötöt ő nyert meg. Mögötte főleg a Hyundai-os Neuville, Lappi és Sordo vitézkedett, utóbbi nyert is két gyorsaságit szombaton. Közéjük tudott néha beférkőzni a Fordos Ott Tanak és a Toyotás Takamoto Katsuta aki pedig küzdött a hybrid rendszerrel és egy megforgással is. Loubet pedig oda érintette a Ford Pumát valamihez, ami kitörte az autó egyik kerekét így ő feladni kényszerült a szombatot. Nap végére Rovanpera majd egy percre növelte előnyét az őt üldöző talpon maradt Rally1-es pilóták előtt, név szerint Sordo, Neuville, Lappi, Tanak sorrendben jöttek a követők.
Az utolsó vasárnapi napra három gyorsasági várt a talpon maradt párosokra. Ebből 1-1-et egyszer kell teljesíteniük, de a legendás Fafe gyorsaságit, a cél előtti nagy ugratóval azt kétszer kellett megfutniuk, a második alkalom volt a külön pontokért is zajló Power Stage. A napi össztáv itt majd 328 km-t tett ki, melyből 60 km volt a gyorsaságik össztávja.
A napi elsőt a visszaálló Toyotás Takamoto Katsuta nyerte, a másodikat csapattársa Kalle Rovanpera, a harmadikat pedig a Fordos Ott Tanak. A Hyundai vezetése csapatutasításra készült miszerint a csak rész szezont teljesítő, itt most második helyen álló Dani Sordo-nak át kellett volna engednie a pozicíót a bajnoki címért hajtó Thierry Neuville-nek. Igen ám, de Neuville autójában a napi első gyorsaságin tönkrement a turbófeltöltő és bár Neuville végigszenvedte a napi gyorsaságikat a hibás autóval, nemhogy második nem lett, de még vissza is csúszott az ötödik helyre. A külön pontokat is érő power stage szakaszt végül a Toyotás Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen kettős nyerte meg így a versenyt is megnyerve full pontszámmal térhettek haza. Jó régen, utoljára 2022. őszén nyertek VB futamot akkor Új-Zélandon győztek ahol akkor megnyerték a VB címet is. Most itt a Portugál rallyn a Dani Sordo – Cándido Carrera duó lett a második a Hyundai-jal, őket követte csapattársuk az Esapekka Lappi – Janne Ferm páros.
A verseny után kiszórt a versenybíróság pár büntető csekket is. Dani Sordo egy 1.000 €-sat kapott mert a célceremónián nem a Pirellis hanem a RedBullos sapka volt rajta. Nála rosszabbul járt Neuville akinek navigátora a 17. gyorsasági után nem adta le ellenőrzésre, beírásra a menetlevelét. Emiatt ki is zárhatták volna őket, de „megúszták” egy 10.000 €-s csekkel! Dani Sordo sapka hibája miatt a Hyundait is megbüntették, ők 15.000 €-s felfüggesztett pénzbüntetést kaptak, ami a szezon végéig lesz érvényben.
Nem pénz, hanem időbüntetést kapott a WRC2-ben versenyző Oliver Solberg mert szombat este az utolsó gyorsasági után forgott párat a nézőknek, ez pedig tilos, így őt megmérték egy 1 perces időbüntetéssel, ennek köszönhetően a több mint fél perces előnye majd 25 másodperc hátrányba fordult és vissza esett a kategória második helyére. Vasárnap ugyan behúzta mind a négy gyorsaságit, de ez sem volt elég ahhoz, hogy megnyerje a WRC2-t így ha csak 1.2 másodperccel, de most a Gus Greensmith – Jonas Andersson kettős nyerte a WRC2-t egy Skoda Fabia RS Rally2-vel. Szegény Solberg fiú valszeg fizetett volna némi készpénzt az időbüntetés helyett.
A két magyar egység közül a Herczig Norbert – Ferencz Ramón párosnak most nem jött ki a lépés. Szombaton az utolsó gyorsaságin álltak ki valami műszaki hibával, majd vasárnap az utolsó előtti gyorsaságin estek le az útról és törték össze alaposabban a Skoda Fabia Rally2 Evo-t. A szintén Skoda Fabia Rally2 Evo-val, a WRC2 Mastersben induló, László Zoltán – Zsíros Gábor kettős viszont szépen helytállt és a kategóriájuk harmadik helyén fejezték be a rallyt.
Az 56. Portugál rally végeredménye az alábbiak szerint alakult,
1., Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3h35m11.7s
2., Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +54.7s
3., Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1m20.3s
4., Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2m04.1s
5., Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +8m22.5s
6., Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +9m43.4s
7., Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +9m44.6s
8., Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +10m26.4s
9., Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +11m33.2s
10., Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 Rally2) +12m16.3s
A Portugál rally három napja alatt mindösszesen 19 db gyorsasági szakaszt teljesített a mezőny, picivel több mint 329 km hosszban. A rally össztávja 1636 km-t tett ki.
Következő rally VB futam a szintén murvás és szintén nem könnyű Szardínia rally lesz június 1-4. között.
Szöveg: Tommy
Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, www.wrc.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.