Holnap kezdődik a Portugál rally VB futam
WRC, WRC2, WRC3

Holnap kezdődik és vasárnapig tart a rally világbajnokság aktuális fordulója az 56. Portugál rally mely a versenynaptár ötödik idei helyszíne. A verseny klasszikusan murvás utakon zajlik majd. A verseny a rally VB egyik legrégebbi és legnépszerűbb futama, az első Portugál rallyt 1967-ban rendezték, de a verseny az 1973-ban útjára indított rally VB egyik első futama is volt. A gyors és technikás kavicsos utak Portótól északra és a szárazföld belseje felé vannak kijelölve. Az utak a napi első körben még általában puhák és homokosak, de a második körben más sziklássá és nyomvályússá válhatnak. Rengeteg trükkös kanyar tarkítja a gyorsaságikat és a nyár eleji Portugál meleg idő is nehezítheti a versenyzők dolgát. A rossz minőségű utak miatt itt megvannak emelve a versenyautók, hogy ritkábban érjen le az autó alja.

wrc_rally-de-portugal-2023_cover_52674_frz_1400x788.jpg

A Portugál rally igen népszerű a nézők között is, tízezer számra látogatnak ki a pályák mellé. Az évek során számos díjat is kapott ez a rally, köztük a „Világ legjobb rallye” cím amit ötször is megnyert valamint a „Az év legtöbbet fejlődött rallye-ja” díjat 2000-ben. A futamgyőzelmek tekintetében a finn Markku Alén és a francia Sébastien Ogier vezeti a versenyt, mindketten öt alkalommal tudtak itt győzedelmeskedni. A verseny eleinte vegyes talajú volt, de aztán váltottak és kizárólag murvás utakon zajlik a futam. 2002-2006 között kivették a VB-ről a Portugál rallyt, de 2007 óta ismét szerves része a VB naptárnak.

A Portugál rally Top 3 érdekessége:

- A legendás Fafe gyorsaságin a nagy ugrató a cél előtt vagy az azt megelőző kanyarokra néző hegyoldalak ezrével vonzzák a rally rajongókat. Kihagyhatatlan helyek ezek.

- A csütörtök esti nyitóünnepség Coimbrában. Lehetőség van a versenyzőkkel való találkozásra, autogramok megszerzésére és egy szelfi készítésére is mielőtt kezdetét veszi a száguldás.

- Porto város felfedezése. Gyönyörű utcák labirintusa fut össze a hatalmas Douro folyón, amelyet az ikonikus fémíves híd szel át és kikötői házak szegélyezik.

A szervizpark a Matosinhos Exponor kiállítási központban lesz, ez Portugália legnagyobb ilyen jellegű létesítménye. A gyári csapatok nagy pavilonjai a szabadban kapnak helyet, míg a kisebb csapatok a csarnokokon belül lesznek elhelyezve.

A program csütörtök reggel 9:01-kor kezdődik a shakedown szakasszal, ez 4.6 km hosszú lesz majd este 20.30-kor kezdődik a rajtceremónia.

Pénteken nyolc gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyek közül hármat (12.03 km, 19.33 km, 18.72 km) kétszer kell teljesíteniük, majd lesz még egy 18.15 km-es és egy 2.94 km-es szuper speciál. Kemény nap lesz ez mert csupán este, a nap végén lesz szervizlehetőség, napközben csupán tankolásra és gumicserére lesz lehetőség.

A napi össztáv majd 640 km ebből bő 121 km a gyorsaságik hossza.

Szombaton szintén három gyorsasági szakasz (26.61 km, 37.24 km, 8.81 km) vár a mezőnyre melyeket szintén kétszer kell teljesíteniük és ennek a napnak a végén is lesz egy 3.36 km-es szuperspeciál szakasz. Itt napközben és este lesz lehetősége a versenyzőknek szervízelniük valamint a napközbeni tankoló zónák várnak rájuk. A szombati össztáv 668 km körül alakul ebből szűk 149 km a gyorsaságik hossza, ez van

Az utolsó vasárnapi napra három gyorsasági vár a talpon maradt párosokra. Ebből 1-1-et egyszer kell teljesíteniük, de a legendás Fafe gyorsaságit, a cél előtti nagy ugratóval azt kétszer kell megfutniuk, a második alkalom lesz a külön pontokért is zajló Power Stage. A napi össztáv itt majd 328 km-t tesz majd ki melyből 60 km a gyorsaságik össztávja.

A Portugál rally három napja alatt mindösszesen 19 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre picivel több mint 329 km hosszban. A rally össztávja 1636 km-t tesz ki.

ogier_c206c_frz_1400x788.jpg

A verseny rajtszámos nevezési listáján 87 db autó szerepel, mindössze 8 db csúcs kategóriás Rally1-es autót láthatunk majd, ami nem sok, de ez van. Ez gyakorlatilag három Toyotát (Rovanpera, Evans, Katsuta), három Hyundai-t (Neuville, Lappi és Sordo) valamint két Fordot (Tanak, Loubet) jelent.

Ez alkalommal visszatér a rally VB-re Andreas Mikkelsen (Skoda Fabia RS Rally 2-vel) és Kris Meeke (Hyundai i20 N Rally2-vel). A Rally2-es autóknál lesz két magyar egység, egyikük a Herczig Norbert – Ferencz Ramón páros, akik Skoda Fabia Rally2 Evo-val neveztek a WRC2-be. Másikuk szintén Skoda Fabia Rally2 Evo-val neveztek, de ők a WRC2 Mastersbe, ők a László Zoltán – Zsíros Gábor kettős.

A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Pirelli erre a futamra is leszállít pár ezer darab versenygumit.

A Rally1-es hybrid csúcs gépek a Pirelli Scorpion KX WRC abroncsot kapják HA – kemény és SA – puha kivitelben.

Az alsóbb kategóriás Rally2-es (R5) és a Rally3-as autók a Pirelli Scorpion K gumikat kapják szintén kemény (K4B jelöléssel a Rally2-es autóknak és K4A jelöléssel a Rally3-as autóknak) és lágy (K6B a Rally2-es autóknak és K6A a Rally3-as autóknak) keverékben.

previewportugal02.jpg

A https://www.wrc.com/en/wrcplus/rally-tv/-on lesz élő közvetítés, aki tudja nézze, biztos jó verseny lesz ez is.

Szöveg: Tommy

Fotó: Pirelli, www.wrc.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr8418120822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása