Elfyn Evans nyerte a Horvát rally VB futamot
WRC, WRC2, WRC3

Múlt hétvégén, április 20-23. között zajlott a rally világbajnokság idei negyedik versenye az évad kevés aszfaltos futamainak egyike, az első a szezonban, a Zágráb központú Horvát rally.

A verseny lebonyolításában az égvilágon semmi újdonság nem volt, csupán annyi, hogy a csütörtök reggeli shakedown-on nem a Rally1-es autók kezdtek, hanem a kisebb kategóriák. Pontosabban a P2, P3 és a P4 mezőny kezdett, őket követte 11.00-től a P1 és az ebbe az időszakba meghívott P2 mezőny majd 13.00 – 15.00-ig bárki mehetett. A shakedown-on a kötelező három megfutásból a regnáló világbajnok Kalle Rovanpera volt a leggyorsabb, őt követte Ott Tanak és Sebastien Ogier majd a többiek. A rally1-es csúcsgépek közül a Toyotás Elfyn Evans csupán egyszer gurult végig a szakaszon, melynek a végéről trélerrel vitték el az autóját annak műszaki hibája miatt. Mivel csak 13.00 körül értek le a szervizparkba és nem értek volna vissza a shakedown-ra annak 15.00-ás zárásáig ezért ő nem ment ott háromszor, amit az FIA illetékesei a bemutatott bizonyítékok miatt elnéztek neki.

evans2.jpg

Csütörtök délután a szervizparkban tartottak egy megemlékezést a verseny előtti teszten történt balesetben elhunyt Hyundai-os Craig Breen emlékére. Este pedig a rajtceremónia volt hátra. Nyilván erre is rányomta a bélyegét Breen halála. Több alkalommal volt egy perces néma csönd, például akkor amikor neki kellett volna átgurulnia a rajtdobogón. Döbbenetes volt, hogy mennyire komolyan vette ezt az összes jelenlévő ember. Ahhoz képest, hogy a rendezvényt Zágráb egyik forgalmas helyén tartották szinte síri csend uralkodott. 

Péntek reggel 8.03-kor aztán elkezdődött a hadd el hadd. Négy gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket kétszer kellett teljesíteniük. A két kör között és a második kör végén volt lehetőségük a versenyzőknek szervízelniük ezen kívül csak tankolni tudtak napközben. A napi össztáv majd 483 km-t tett ki, ebből bő 130 km volt a gyorsaságik hossza. A pénteki nap programja gyakorlatilag megegyezett a tavalyival. Többen panaszkodtak, hogy csúszósak, koszosak az utak, nincs tapadás, trükkösek a körülmények. A nagymenők közül a két Toyotás Rovanpera és Ogier is defektet kapott a második gyorson, emiatt kereket cseréltek ami sok idejükbe tellett így alaposan hátrébb csúsztak. Csapattársuk Katsuta pedig megforgott egyszer. Ogier-ék a reggeli defektes kerék cseréje után nem kötötték be magukat rendesen és így indultak tovább ezért rájuk mértek egy perc időbüntetést. A többieknek nem voltak nagy drámáik így pénteken Thierry Neuville, Elfyn Evans, Ott Tanak, Esapekka Lappi, Takamoto Katsuta sorrendben fordult az élboly.

Szombaton szintén négy gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket szintén kétszer kellett teljesíteniük. Ezen a napon reggel és a két kör között valamint este a második kör végén volt lehetősége a versenyzőknek szervízelniük valamint a napközbeni tankoló zónák vártak rájuk. A szombati össztáv 792 km körül alakult ebből sovány 116,6 km volt a gyorsaságik hossza, fura arány ez. A nap beosztása teljesen más volt mint tavaly, ami azt jelentette, hogy az első két gyorsasági nagyjából Karlovác környékén volt, de a másik kettőt viszont a tengerhez közelebb jelölték ki. Ez igazából azért volt baj, mert az elmúlt két évben szombaton is kiadta napi három - négy gyorsasági megtekintése, ez idén nem jött össze. A háromra volt lehetőség, ha valaki heavy metálban reggel négykor kelt volna és nyomja egész nap, este kilencig, mi ezt kihagytuk.

A napi elsőn Ogier egy időellenőrzőre való késés miatt kapott még 10 másodperc büntetést. Az élmezőny többi része viszonylag nagy rumli nélkül teljesítette az első két gyorsaságit. Volt akinek tetszettek a gyorsaságik, másnak nem, panaszkodtak a körülményekre vagy Loubet például arra, hogy melegszenek a Ford Puma hátsó gumijai. A napi harmadik szakasz mindenkinek új volt, ennek megfelelően küszködtek is vele a titánok, aminek a Hyundai-os Thierry Neuville áldozatául is esett. Egy jobb kanyarban leért a bal hátsó kerék és eltalált vele valami masszívabb dolgot, ami behúzta az autó bal elejét, ami utána átperdítette azt az út túloldalára. Neuville szombati versenyének ezzel vége is szakadt és így a Toyotás Elfyn Evans át is vette a vezetést. A nap esését talán a WRC2-ben addig remeklő Nicolas Ciamin produkálta VW Polojával. Autójának bal eleje felkapott egy domboldalra, ami úgy felborította azt, hogy vagy 100 métert csúsztak a tetőn állva. Látványos esés volt, de szerencsére nem lett semmi bajuk. Délután a Fordos Ott Tanak a kézifékre panaszkodott, csapattársa Pierre-Louis Loubet pedig a gumik elmelegedésére. Délutánra nyilván elkoszosodtak az utak, ezt többen szóvá is tették, de hát ez végtére is egy rally verseny volt vagy mi a fene. Közben Rovanpera és Ogier jött fel, mint a talajvíz és a nap végén már a negyedik és ötödik helyen álltak. A napot a Toyotás Elfyn Evans zárta az élen, mögötte loholt a Fordos Ott Tanak, majd a Hyundai-os Esapekka Lappi következett. 

tanak_11.jpg

Az utolsó vasárnapi napra mindössze két gyorsasági várt a talpon maradt vagy épp szuper rallyzó párosokra melyeket itt is kétszer kell teljesíteniük. A napi utolsó gyorsasági szokás szerint a külön pontokért is zajló Power Stage gyorsasági volt. A napi össztáv itt majd 375 km-t tett ki melyből roppant sovány 54,5 km volt a gyorsaságik össztávja.

A szombaton hibázó Hyundai-os Neuville autóját megjavították a szerelők, tehát ahogyan az várható volt a szuper rally szabállyal Neuville visszaállt a vasárnapi küzdelmekbe, hogy rámenjen a power stage külön pontokra. A napi elsőn nagyjából mindenki lejött komolyabb gond nélkül, egyedül Loubet panaszkodott, hogy nem menet a Ford Pumán a gyorsasági üzemmód így nagyon gyenge volt az autója. A napi második végén többen elmondták, hogy ez egy nehéz gyorsasági, Tanak annak is hangot adott, hogy nem örül neki, hogy ezt még egyszer kell teljesítse. Csapattársa Loubet a cél előtt 3 km-rel eltalálta egy kanyarlevágás gátló beton/acél bólyát ami darabokra tört és elgörbített valamit a Ford Puma kormányzásában. Ezt a szakaszt Neuville nyerte és elmondta, hogy próbálták javítani az itinerüket annak érdekében, hogy a második körben, amikor ez már a különpontokért is zajló power stage lesz, akkor minél gyorsabban tudjanak menni.

Nyilván nem egyszerű egy autóversenyen spórolósan vezetni, de ahogy az lenni szokott a szükségesen felül az utolsó napon már nem feszült bele senki a versengésbe.

A napi harmadik gyorsaságit Rovanpera, Ogier, Tanak sorrendben teljesítették. Tanak és Rovanpera is elmondták, hogy nem működött jól a rajtoltató stopperóra ezért bénáztak kicsit a rajtnál, de ennél komolyabb panasz nem nagyon akadt. A Rally2-es Skodával versenyző Oliver Solberg adott hangot abbéli félelmének, hogy nagyon koszos lesz a power stage-n az út, emiatt ott figyelni kell majd.

A napi és a verseny utolsó gyorsaságiját végül a szombaton hibázó és vasárnapra szuper rallyval visszaálló Hyundai-os belga Thierry Neuville nyerte, aki vigaszként hazavihette az ezért járó öt bajnoki pontot. A többi power stage pontot Rovanpera, Ogier, Katsuta, Lappi vihette haza.

A 2023. évi Horvát rally VB futamot viszont az Elfyn Evans – Scott Martin páros nyerte Toyota Yaris Rally1-gyel, ezzel némi elégtételt szerezve az itt 2021-ben az utolsó gyorsaságin elvesztett győzelemért. Második lett az észt Ott Tanak – Martin Jarveoja kettős egy Ford Puma Rally1-gyel míg a harmadik helyen a finn Esapekka Lappi – Janne Ferm duó végzett a Hyundai i20 N Rally1-gyel. Craig Breen tragikus halála miatt többször szomorú hangulata volt a versenynek, nem volt ez másképp a célban sem. Nem volt pezsgőlocsolás és ott is egy Ír zászlót a kézben tartva emlékeztek a versenyzők Breenre.

lappi_3.jpg

Az alsóbb kategóriákban a WRC2-ben a Yohan Rossel – Arnaud Dunand kettős nyert egy Citroen C3 Rally2-vel. Ők gyakorlatilag az első gyorsaságitól az utolsóig vezették a kategóriájukat! Ugyanitt a magyar Herczig Norbert - Ferencz Ramón duó egy régebbi Skoda Fabia Rally2 Evo-val a 8. helyen értek célba. Ők neveztek a WRC2 Challenger kategóriába is, ott a negyedik helyen értékelték őket. A WRC3-mat és a JWRC-t is a Rally3-as Ford Fiestával versenyző Eamonn Kelly – Conor Mohan páros nyerte meg. Az 50 év felettieknek kiírt WRC Masters Cup-ban a László Zoltán – Zsíros Gábor duó harmadik helyen végzett Skoda Fabia Rally2 Evo-val, itt Armin Kremer nyert egy vadiúj Skoda Fabia RS Rally2-vel.     

rossel_1.jpg

A Horvát rallynak az alábbiak szerint lett vége,

  1. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2h50m54.s
    2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +27.0s
    3. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +58.6s
    4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m18.3s
    5. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m28.0s
    6. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m22.5s
    7. Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul (Ford Puma Rally1 HYBRID) +4m22.6s
    8. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +7m51.3s
    9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +8m07.4s
    10. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +9m16.7s

A Horvát rally három napja alatt mindösszesen 20 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre picivel több mint 301 km hosszban. A rally össztávja majdnem 1650 km-t tett ki.

Következő WRC futam a köves utakon zajló Portugál rally lesz május 11-14. között a Porto-hoz közeli Matosinhos-i versenyközponttal.  

Szöveg: Tommy

Fotó: STom Fotó - Sándor Tamás

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr2118112176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása