Most hétvégén lesz a Horvát rally VB futam
WRC, WRC2, WRC3

Április 20-án csütörtökön kezdődik és vasárnapig tart a rallyvilágbajnokság aktuális fordulója a Horvát rally, mely a versenynaptár negyedik helyszíne. A verseny aszfaltos utakon zajlik ami a szezon első ilyen jellegű versenye.  A Horvát rally egy kicsit furfangos aszfaltos futam ugyanis ez nem olyan minőségű mint pld. a Spanyol rally hanem amolyan kicsit balkáni, ex-kelet európai ütött-kopott, változó minőségű, gyors, néhol szélesebb, de néhol igen keskeny aszfalton zajló bajvívás lesz. Ami nem baj, mert kell a kihívás a versenyzőknek, és a nézők is jól járhatnak ha kicsit csúszósabb, látványosabb lesz a száguldás.

wrc_2023_hero_1.jpg

A program csütörtök reggel 9:00-kor kezdődik a tavalyival megegyező helyen kijelölt shakedown szakasszal ahol a megszokottól eltérően a P2, P3 és a P4 mezőny kezd, őket követi 11.00-től a P1 és az ebbe az időszakba meghívott P2 mezőny majd 13.00 – 15.00-ig bárki mehet. A program este 18:30-kor folytatódik a Zágráb városában tartandó rajtceremóniával.

Pénteken négy gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket kétszer kell teljesíteniük. A két kör között és a második kör végén lesz lehetősége a versenyzőknek szervízelniük ezen kívül csak tankolni tudnak napközben. A napi össztáv majd 483 km ebből bő 130 km a gyorsaságik hossza. A pénteki nap programja gyakorlatilag megegyezik a tavalyival.

Szombaton szintén négy gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket szintén kétszer kell teljesíteniük. Ezen a napon reggel és a két kör között valamint este a második kör végén lesz lehetősége a versenyzőknek szervízelniük valamint a napközbeni tankoló zónák várnak rájuk. A szombati össztáv 792 km körül alakul ebből sovány 116,6 km a gyorsaságik hossza, fura arány ez. Ez a nap sajnos tök más lesz mint tavaly, ami azt jelenti, hogy az első két gyorsasági nagyjából Karlovác környékén van, a másik kettő viszont inkább a tengerhez van már közelebb. Igazából azért baj ez, mert az elmúlt két évben szombaton is kiadta napi négy gyorsasági megtekintése, ez idén nem fog összejönni vagy ha igen, sokat kell érte autókázni.

Az utolsó vasárnapi napra mindössze két gyorsasági vár a talpon maradt párosokra melyeket itt is kétszer kell teljesíteniük. A napi utolsó gyorsasági szokás szerint a külön pontokért is zajló Power Stage gyorsasági lesz. A napi össztáv itt majd 375 km-t tesz majd ki melyből roppant sovány 54,5 km a gyorsaságik össztávja.

A Horvát rally három napja alatt mindösszesen 20 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre picivel több mint 301 km hosszban. A rally össztávja majdnem 1650 km-t tesz ki. A gyorsasági szakaszok nagy része megegyezik a tavalyival, de ahogy fentebb már írtam a szombati napot jól megvariálták.

ozsi_9.jpg

A verseny rajtszámos nevezési listáján 57 db autó szerepel, de amint azt már mindannyian tudjuk Craig Breen verseny előtti halálos tesztbalesete miatt eggyel kevesebb autó áll rajthoz... Szomorú alaphangulatú versenynek néz elébe versenyző, néző mindannyian.

Breen halála miatt mindössze 8 db csúcs kategóriás Rally1-es autót láthatunk majd, ami elég kevés. Ez gyakorlatilag négy Toyotát (Ogier, Rovanpera, Evans, Katsuta), két Hyundai-t (Neuville, Lappi) és két Fordot (Tanak, Loubet) jelent.

Lesz viszont 25 db Rally2-es autó, ezek nagy része mindenféle bajnokságba van nevezve úgy is, mint WRC2, WRC2 Masters vagy WRC2 Challenger. Itt (is) igen parázs csatákat várhatunk majd, az elmúlt három versenyen látottak legalábbis erre engednek következtetni. Itt a Rally2-es autóknál rögtön lesz két magyar egység, egyikük a Herczig Norbert – Ferencz Ramón páros, akik Skoda Fabia Rally2 Evo-val neveztek a WRC2-be. Másikuk szintén Skoda Fabia Rally2 Evo-val neveztek, de ők a WRC2 Mastersbe, ők a László Zoltán – Zsíros Gábor kettős.

Következő népesebb géposztály a Rally3-as autóké, itt most 11-en indulnak majd. Ebben a géposztályban egyelőre csak Ford Fiesták állnak rendelkezésre, ugye ezek az autók valamilyen szinten a Rally4-esek tovább fejlesztett verziói és az egykori N-es Subaruk, Mitsubishik hiányát hivatottak pótolni, tehát ezek is turbósak és négykerék meghajtásúak. Hamarosan a Renault Clióból is várható ebbe a kategóriába versenyautó, de az még legalább 3-4 hónap. Na de a lényeg, hogy a Rally3-as autóknak is vannak különféle bajnokságok, úgy is mint WRC3 vagy Junior WRC (JWRC), utóbbiba csak meghatározott életkorig lehet nevezni.

Maradt még 9 db Rally4-es autó ahol az egyik versenyzőpáros ismét magyar lesz, ő a korábbról helyi ismeretekkel is rendelkező Szilágyi János és navigátora Váradi Alexandra, ők egy Peugeot 208-cal próbálnak szerencsét.

És végül, de nem utolsósorban három helyi páros nevezett még Rally5-ös Renault Clióval.

A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Pirelli erre a futamra is leszállít pár ezer darab versenygumit.

A Rally1-es hybrid csúcs gépek a Pirelli P Zero RA WRC abroncsot kapják száraz útburkolatra. Elsősorban a HA jelölésű kemény keveréket ajánlja a gyártó, de ha valaki úgy kívánja van ennek a guminak egy lágy keverékű verziója, azt SA jelöléssel látták el. Amennyiben esni fog az eső (az előrejelzések alapján van rá esély) és vizesek lesznek a gyorsasági szakaszok akkor a megújult Pirelli Cinturato RWB esőgumit választhatják a versenyzők. A Rally1-es pilóták 28 db gumit használhatnak el a hétvége során, ebbe beszámít a shakedown is. Mindenkinek 28 db P Zero RA WRC HA, 18 db P Zero RA WRC SA és a 8 db Cinturato RWB áll majd rendelkezésre, ebből kell ügyesen kiválasztani a felhasználni kívánt 28 db-ot.

Az alsóbb kategóriás Rally2-es (R5) és a Rally3-as autók a Pirelli P Zero RA gumikat kapják szintén kemény (RA5A jelöléssel a Rally2-es autóknak és RA5 jelöléssel a Rally3-as autóknak) és lágy (RA7+B a Rally2-es autóknak és RA7+ a Rally3-as autóknak) keverékben. A kemény gumi a tavalyi Spanyol rallyn debütált így ez lesz az első fellépése a Horvát rallyn. Ezek a gumiabroncsok karakterisztikában és minőségben megegyeznek a Rally1-es autókra szerelt gumiabroncsokkal.

Esős, vizes körülményekre a Rally2-es autók a Cinturato RWB-t választhatják, míg a Rally3-as autók a Cinturato RW1C-t. A WRC2-ben és a WRC3-ban mindenki 26 db gumival gazdálkodhat a hétvége során.

pirelli_5.jpg

2022-ben már elég komoly nézői tömeg volt és relatíve kevés a parkolóhely a pályák mentén ezért a szervezők mindenkit arra kérnek, hogy minél többen üljenek egy autóban, hogy minél kevesebb autó torlódjon majd össze a megközelítési utakon. Illetve emiatt arra is kérik a nézőket, hogy a gyorsaságik rajtja előtt három órával érkezzenek meg a pályák mellé, hogy legyen idejük parkolni és elhelyezkedni a gyorsaságik mellett. A rajtok előtt fél órával pedig már senkit sem engednek, hogy kóvályogjanak a gyorsaságik útvonalán. 

Szöveg: Tommy

Fotó: Pirelli, Toyota Gazoo Racing, Horvát rally sajtó

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr318105496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása