Sebastien Ogier nyerte a Mexikó rallyt
WRC, WRC2

Az elmúlt hétvégén, március 16-19. között zajlott az idei rally világbajnokság harmadik futama, a szezon első murvás fordulója a Mexikó rally. Két év kihagyás - 2020 - után tért vissza a rally VB Mexikóba.

A 2023. évi Mexikó rallyra mindössze 31 páros adta le nevezését. Ebből 10 db autó volt a csúcs Rally1-es, 15 db a Rally2-es, 2 db a Rally3-as és 4 db a Rally5-ös autó. A 2023-as Mexikó rally gyorsasági szakaszainak össztávja terv szerint 312,7 km tett ki, ebből le kell vonni egy szakaszt, amit kivettek menet közben.

A bajnokság hivatalos gumibeszállítója a Pirelli a Rally1-es autóknak egyféle mintázatot szállított, kétféle keménységben. Ezek a Scorpion KX WRC-k SA (puha) és HA (kemény) keverékek voltak. A Rally2-es versenyzők a Scorpion K-t kapták K4B (kemény) és K6B (puha) keverékben. A Rally3-as autók szintén a Scorpion K-t választhatták K4 (kemény) és K6 (puha) keverékben.

A picivel több, mint három napos száguldást a verseny történetének egyik legsikeresebb pilótája, a franciák nyolcszoros rally világbajnoka Sebastien Ogier nyerte meg Vincent Landais-val az oldalán, a Toyota Yaris Rally1 Hybrid fedélzetén. Ogier pénteken az ötödik helyen rajtolt a napi gyorsaságikon, így mire ő elindult a pályákat már nagyjából letakarították neki. Ennek is és a zsenialitásának is köszönhetően már reggel elfoglalta a második helyet az előtte remeklő Hyundai-os Esapekka Lappi mögött és a napot ezen a helyen is zárta. Panaszkodott néha, hogy néhol csúszósak az utak, de alapvetően élvezte a Lappival való versengést. Szombat reggel aztán véget ért Lappi remeklése mert rögtön a napi első gyorsaságin keresztbe fordult az autója ami talán nem is lett volna akkora baj, de az autó hátuljával eltaláltak egy betonvillanyoszlopot ami utána rá is dőlt a Hyundai-ra ami ettől alaposan összetört így Lappi feladta a versenyt. Az élre álló Ogier-nek ezután már „csak” meg kellett tartania vezető helyét amihez nyilván lett volna pár szava az ellenfeleknek is, de a nap közepe táján Ogier már bő fél perccel vezetett a második helyen álló csapattársa, Elfyn Evans előtt, ez az előny estére 35,8 másodpercre dagadt. A vasárnapra maradt utolsó négy gyorsaságiból az első hármon bevallottan óvatosan, a gumikat kímélve vezetett Ogier. De a külön pontokért is zajló power stage-t viszont megnyerte és a Mexikó rally győzelmét is behúzva a maximum begyűjthető pontokkal távozott és hétszeres győztesévé vált a versenynek. Csapattársai közül Elfyn Evans sokáig a harmadik és a második helyen állt közvetlenül Ogier mögött, de nagy csatákat vívva az őt üldöző Hyundai-os Thierry Neuville-lel. Az utolsó gyorsasági előtt 2,7 másodperc volt Evans előnye Neuville-lel szemben, de itt a belga Hyundai-os fordítani tudott és ha csak 0,4 másodperccel is, de átvette a második helyet a brittől így nem lett meg a kettős Toyota győzelem. A harmadik Toyota Yaris-szal, a 2023-as világbajnok Kalle Rovanpera, majd másfél perccel Evans-tól lemaradva a negyedik helyen ért célba. Ő pénteken azzal küzdött, hogy másodikként rajtolt, ami miatt takarító szerepe volt és ez nem segítette őt jó időeredmények elérésében. Panaszkodott néha, hogy csúszósak az utak illetve péntekre valami helyi „mókamesterek” építettek egy ugratót az egyik pályára ami értelemszerűen nem volt felírva senkinek így az okozott pár meleg pillanatot Kallénak és másoknak is. A fiatal finn gyakorlatilag péntektől vasárnapig először az ötödik majd Lappi kiesésével a negyedik helyen tanyázva versenyezte végig a Mexikó rallyt, amit végül a negyedik helyen zárt ahogy a power stage-et is. Volt két erősebb keresztbe fordulása, de nagy kárt egyik sem okozott inkább csak némi riadalmat. A negyedik Toyota Yaris-szal Takamoto Katsutának most nem volt szerencséje. Pénteken a harmadik gyorsaságin olyan mélyre lecsúsztak az útról, hogy onnan nem volt menekvés ezért fel kellett adniuk azt a napot. Este kiszedték az autót a szakadékból, rendbe rakták azt és Katsutáék szombaton visszaálltak a versenybe. A rengeteg időbüntetés miatt mindössze a 23. helyen értek célba, de a power stage nagy ugratóján legalább repültek egy óriásit.

ozsi_8.jpg

A verseny második helyén ért célba a Hyundai belga nagymenője Thierry Neuville és társa Martijn Widaeghe. Amint azt fentebb már kiveséztük kissé Neuville gyakorlatilag egész hétvégén a Toyotás Evans-szal küzdött a második, harmadik helyen. Mögötte Rovanpera alaposan le volt maradva míg Ogier az első helyen volt túl nagy falat Neuville-nek. Pénteken volt némi féltengely és lengéscsillapító baja az i20 Rally1-nek amit orvosolni tudtak, illetve őket is meglepte a nézők által utólag gyártott ugrató aminek köszönhetően Neuville szerint elment a hybrid rásegítésük így szenvedtek kissé a hegynek felfelé menő szakaszokon. Végül a negyedik helyen értek célba péntek estére és innen várták a másnapot. Szombaton csapattársa Lappi hibája után előrelépett a harmadik helyre és több gyorsaságit is megnyerve, nagy problémákkal nem találkozva - főleg a tapadási viszonyok gyakori változásait említve - estére 4,3 másodperce megközelítette a második helyen álló Toyotás Evans-t. Vasárnap aztán még két gyorsaságit megnyerve és a power stage-en jobban szerepelve megelőzte Evanst így a Hyundai i20 N Rally1 Hybrid-del Thierry Neuville és Martijn Widaeghe a második helyen zárta a Mexikó rallyt. Csapattársai közül a spanyol Dani Sordo - Candido Carrera kettős nem kezdett rosszul, köszönhetően a kedvező rajtpozíciójuknak is. A hatodik szakaszig a 4. helyen álltak majd benyaltak egy defektet és bár nyertek is egy gyorsaságit, de visszacsúsztak a hatodik helyig. Szombaton Lappi hibájának köszönhetően előre léptek az ötödik helyig amit senkitől sem zavartatva meg is tartottak a verseny végéig, sőt a power stage-en is az ötödikek lettek amiért még egy bajnoki pontot be tudtak zsebelni. Mivel Sordo-ék az idén felváltva versenyeznek a Breen-nel a hármas számú Hyundai-jal így nekik Portugáliában lesz a következő fellépésük. A harmadik Hyundai-jal a finn Esapekka Lappi szárnyalt a pénteki napon és azt az első helyen zárta. Sajnos szombat reggel az napi első gyorsaságin keresztbe fordult Lappi autója ami talán nem is lett volna akkora baj, de az autó hátuljával eltaláltak egy betonvillanyoszlopot ami utána az hosszában rá is dőlt a Hyundai-ra ami ettől alaposan összetört így Lappi feladta a versenyt.

neuville_5.jpg

Az M-Sport Ford csapata a Svéd győzelem után itt Mexikóban majdnem teljesen megsemmisült már az első napon. Történt ugyanis, hogy a fiatal francia Pierre-Louis Loubet – Nicolas Gilsoul kettős rögtön az első pénteki gyorson eltaláltak valami követ a jobb első kerékkel aminek következtében az is ki is szakadt a helyéről így bukták a pénteki napot. Másnap visszaálltak a versenybe, de a napi hetedik gyorsaságin a jobb hátsó kereket szakították ki a Ford Puma alól így szombaton is kiestek a versenyből. Vasárnap újra vissza álltak és célba is értek, de bajnoki pontot értelemszerűen nem tudtak szerezni. A csapat első számú versenyzőpárosa, a Svéd rally győztes Ott Tanak-Martin Jarveoja kettős megnyerte a csütörtök esti két városi szakaszt majd pénteken a frászt hozta a csapatra. Ugyanis az első gyorsaságin tönkrement a Ford Puma turbója így jelentős időveszteségek árán, viszont a hybrid rásegítésnek köszönhetően elvergődtek a napközbeni szervízig ahol megcsinálták az autót, de a 24. helyről kellett visszamászniuk valami pontszerző pozícióba… Küzdöttek derekasan, de pénteken néhol inkább a Rally2-es autókkal mint az élmezőnnyel. Szombaton kicsit összekapták magukat, az autó is jobban működött és két napi gyorsasági megnyerve estére már az abszolút 11. helyről várhatták az utolsó napot. Vasárnap egy hatodik, egy harmadik és két második időeredménnyel - ebből egyik a power stage volt – végül a nyolcadik helyen fejezték be ezt a számukra igen küzdelmes Mexikó rallyt. A harmadik, befizetős Ford Pumával a Jourdan Serderidis – Frederick Miclotte páros a pénteki kiesésüket követően a 25. helyen fejezte be a Mexikó rallyt. Serderidis köztudottan nem egy élversenyző, hanem egy gazdag műkedvelő gentleman driver aki mindig vidáman nyilatkozva, becsülettel végigküzdi az éppen aktuális rally versenyt ahol rajthoz áll. Ő ilyen, nem kell tőle csodát várni, de neki köszönhetően mindig eggyel több Rally1-es autót látunk legalább a pályákon.

tanak_9.jpg

A WRC2 kategória most nem volt túl nagy létszámú. Akik rajthoz álltak azok küzdöttek becsülettel, közülük most a tavaly még Rally1-es Ford-dal versenyző Gus Greensmith – Jonas Andersson kettős volt a leggyorsabb egy Skoda Fabia RS Rally2-vel.

gus.jpg

A 2023. évi Mexikó rally VB futamon az alábbi sorrendben végzett az első tíz, bajnoki pontot szerző versenyzőpáros,

1.

S. Ogier

V. Landais

Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid

3:16:09.4

2.

T. Neuville

M. Wydaeghe

Hyundai i20 N Rally1 Hybrid

+27.5

3.

E. Evans

S. Martin

Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid

+27.9

4.

K. Rovanperä

J. Halttunen

Toyota GR Yaris Rally1

+1:55.3

5.

D. Sordo

C. Carrera

Hyundai i20 N Rally1 Hybrid

+2:58.8

6.

G. Greensmith

J. Andersson

Škoda Fabia RS

+12:31.5

7.

E. Lindholm

R. Hämäläinen

Škoda Fabia Evo

+13:04.4

8.

O. Solberg

E. Edmondson

Škoda Fabia RS

+13:37.7

9.

O. Tänak

M. Järveoja

Ford Puma Rally1 Hybrid

+15:19.6

10.

K. Kajetanowicz

M. Szczepaniak

Škoda Fabia Evo

+15:56.6

 
A 2023-as FIA rally világbajnokság gyártói ponttáblázata jelenleg így néz ki: 

1

Toyota Gazoo Racing World Rally Team

127

2

Hyundai Shell Mobis World Rally Team

100

3

M-Sport Ford World Rally Team

73

  
A versenyzők ponttáblázata pedig így alakul: 

1

S. Ogier

56

2

T. Neuville

53

3

K. Rovanperä

52

4

O. Tänak

47

5

E. Evans

44

6

C. Breen

19

7

D. Sordo

17

8

E. Lappi

15

9

G. Greensmith

8

10

T. Katsuta

8

 

Következő rally világbajnoki futam az aszfaltos utakon zajló Horvát rally lesz április 20-23. között.

Szöveg: Tommy

Fotók: M-Sport, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Skoda Motorsport

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr3518076220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása