A rally világbajnokságon, a Compact Dynamics cég 100kW-os elektromos egységével szerelt és 2022-ben bevezetett csúcskategóriás Rally1-es hybrid versenyautóknak adott helyeken kötelezően elő van írva, hogy kizárólag elektromos üzemmódban haladhatnak az autókkal. Ezek a zónák jellemzően a szervizparkot, a rajt és cél ceremóniák környékét és esetlegesen az ezekhez vezető vagy ezektől elvezető, főleg lakott területeket jelentik. Hogy ennek mennyi értelme van, mennyit tesz ez hozzá a környezetvédelemhez arról finoman szólva is megoszlanak a vélemények. De most nem ez a lényeg!
Amint az utcán használt hybrid és elektromos autók esetében úgy a rallyautóknál is biztonsági problémát jelent a túl csendes üzemmód, még ha alacsony sebességgel is közlekednek ilyenkor a versenyautók. Az utak mellett, a szervizparkokban lévő nagyszámú embersereg adott esetben nem hallja, hogy közeledik az autó és ez nagyon nem jó. Ezért a biztonság növelése érdekében az FIA frissítette a szabályzatot és úgy döntöttek, hogy május 1-től (élesben először a Portugál rallyn) a Rally1-es autókban kötelező lesz egy hangmodult beépíteni a következő kritériumok szerint:
► Minimum 80 dB hangereje legyen nyílt területen, 2 m-rel a jármű előtt és mögött illetve a talajtól 1 m magasságban mérve.
► Ez a berendezés elektromos üzemmódban automatikusan aktiválódik (EV ON + sebesség ≠ 0 km/hátrameneti fokozatban is).
► A hanggenerátor automatikusan leáll, ha a jármű sebessége meghaladja a 30 km/h-t.
► A rendszerellenőrzéshez, pld. gépátvételen teszt üzemmódnak kell rendelkezésre állnia, azaz a szoftvert aktiválni lehessen az autó álló helyzetében is.
Ezt a döntést a Motorsport Világtanácsa március 3-án pénteken hozta meg és március 7-én kedden hozták nyilvánosságra. Az erről szóló hivatalos FIA sajtóközlemény itt olvasható (J. függelék 52. oldala / 2023-as FIA-szabályzat 262. cikkének J függeléke).
Arról nem szól a fáma, hogy miféle hangot kell hallatniuk a Rally1-es autók hang generátorának. Esetleg egy falhangosított elektromotor hangot? Vagy valami belsőégésű autó hangját kell hallatnia, mint pld. napjaink modern utcai dízel autóinak melyeknek állítható a hang generátora V8-as vagy V10-es motor hangra? Netán rá lehet majd programozni az adott autó saját benzinmotorjának hasonló szituációban kiadott hangját? Vagy szabadon választható lesz a műhang és akkor egy jó poén érdekében akár a Gr. A-s Lancia vagy a Subaru hangját is újra hallhatjuk egy HEV zónában?
Hamarosan okosabbak leszünk e téren is.
Szöveg: Tommy
Fotók: Hyundai Motorsport
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.