Ott Tanak nyerte a Svéd rallyt
WRC, WRC2, WRC3

Az elmúlt hétvégén zajlott az immár 70. Svéd rally melyet 2019 rally világbajnoka az észt Ott Tanak - Martin Jarveoja kettős nyert meg az M-Sport Ford csapat Ford Puma Rally1-gyel. De amíg idáig ért a sztori történt egy s más.

A csütörtök reggeli bemelegítő shakedown szakaszon a későbbi futamgyőztes Ott Tanak csupán csak a 7. helyen végzett, aminek végülis nem sok jelentősége van. Pénteken Tanaknak nem igazán akadtak gondjai. Panaszkodott kicsit, hogy az egyik pálya inkább havas a másik pedig inkább jeges és nem igazán találta a ritmust illetve nap végére alaposan elkoptak a gumik az autóján, de végül a pénteket már a második helyen zárta a Hyundai-os Craig Breen mögött és a szintén Hyundai-os Esapekka Lappi előtt. Mögöttük következett Elfyn Evans és Kalle Rovanpera a két Toyota Yaris-szal.  

tanak_6.jpg

Szombaton folytatódott az első három csatája ami a napi ötödik gyorsaságiig tartott ahol Lappi beállt a hóba, az azt követő szakaszon pedig Tanak átvette a vezetést Craig Breentől és már nem engedte ki azt a kezéből. Tanaknak nagy problémái nem akadtak szombaton, nap végére fogytak el nagyon a gumijai, de egyéb gondjai nem voltak és 8,6 másodperc előnnyel elsőnek zárta a napot a Hyundai-os Craig Breen és Thierry Neuville előtt.

Vasárnap Tanak ment egy második és egy negyedik időt majd az utolsó power stage-n a harmadik helyen végzett így 18,7 másodperccel megnyerte a Svéd rallyt és a power stage harmadik helyéért is kapott még három pontot.    

Az M-Sport Ford csapata a Svéd rallyra csupán két Ford Pumát vitt magával. Tanak mellett a Pierre-Louis Loubet – Nicolas Gilsoul kettős indult a másik autóval. Ők többnyire a 6., 7., 8. helyen autóztak, de pénteken volt egy 2. gyorsasági eredményük illetve az utolsó power stage szakaszon hozták rá a frászt a csapatra. Történt ugyanis, hogy félreálltak mert füstszagot éreztek az utastérben. Miután megbizonyosodtak, hogy nem gyulladt ki az autójuk tovább mentek és a 42. helyen fejezték be a gyorsaságit. A versenyen viszont ennek ellenére is sikerült a 6. helyen célbaérniük így értékes pontokkal gazdagodtak ők is és az M-Sport Ford csapata is. Az M-Sport utoljára 2022-ben a Monte-Carlo rallyn tudott futamot nyerni, akkor Sebastien Loeb vezette győzelemre a Ford Pumát.

Ott Tanakot és a Fordot, Craig Breen és Thierry Neuville követte a dobogóra a Hyundai Motorsport színeiben. Mindketten jól mentek egész hétvégén, szám szerint Neuville több gyorsaságit is nyert, de mégis Craig Breen-nek ment jobban a csapatás. Péntek kora délután átvette a vezetést Tanaktól amit szombat délutánig tudott is tartani, ekkor visszavette tőle ezt Tanak. Vasárnap Breen ment egy 4. és egy 2. időt majd némi színjáték után egy 5. időt a power stage-en. Itt az történt, hogy a versenyben Breen mögött csapattársa Neuville volt a harmadik. Mivel a Monte-Carlo rallyn elért helyezése miatt neki több pontja volt már a bajnokságban illetve mivel Neuville minden futamon indul és Breen nem, így a power stage szakasz előtt a csapatvezetés kikésette Breent egy időellenőrzőről. Az ezért kapott 10 másodperc büntetés miatt Breen és Neuville helyet cseréltek a power stage előtt, hogy Neuville-nek legyen több pontja. Itt Neuville rajtolt előbb és hibázott egy kicsit amit a mögötte induló Breen nem tudott és nyomta ahogy a csövön kifért és végül 1,8 másodperccel megelőzte Neuville-t a gyorsaságin és ezzel ha csak 1,3 másodperccel is, de visszavette a második helyet és Neuville végül maradt a harmadik helyen. Úgyhogy egy kicsit balfékül sült el a Hyundai csapatutasítása. A harmadik Hyundai i20 Rally1-gyel a végig remekül versenyző Esapekka Lappi szombat kora délutánig a 3. helyen állt, de akkor elnézett valamit és beleállt a hófalba pár percre így visszacsúszott a 12. helyre. Innen a power stage-et is megnyerve feljött a 7. helyre így végülis ha el is baltázta kicsit a versenyét mégiscsak értékes pontokat gyűjtve fejezte be a rallyt.

breen_6.jpg

Mondhatni, hogy a Svéd rally vesztese a Toyota csapat lett, hiszen valószínűleg mindenki Kalle Rovanpera győzelmére fogadott volna, de ez most nem sikerült neki. Voltak szakaszgyőzelmei, de volt, hogy ő is megforgott egy gyorsaságin és végig panaszkodott, hogy nem megy neki és ugyan rövid ideig állt a harmadik helyen is a végén a 4. pozícióban fejezte be a Svéd rallyt.

A másik Toyota Yaris-szal Elfyn Evans is szenvedett végig, egy alkalommal ő is biztos beforgott és végül Rovanperától majd egy perccel lemaradva az ötödik helyen ért célba. Nyilván nem szégyen ez egyiküktől sem, inkább szokatlan volt, hogy ez alkalommal nem dübörgött a Toyota gőzhengere. A harmadik autóval Takamoto Katsuta az 5. gyorsaságin borult egy jókorát. Tovább ment ugyan, de később feladta a pénteki napi versengést. Szombaton a szuper rally szabállyal visszaállt a versenybe, tisztes helytállással és egész jó időket autózva folytatta a versenyt, de az utolsó gyorsasági, a power stage előtt műszaki hibára hivatkozva kiállt a versenyből. Volt még egy negyedik Toyota Yaris is. Azzal az autóval egy fizetős ügyfél, a Prada divatcég örököse az olasz Lorenzo Bertelli és navigátora Simone Scattolin indult. Bertelli jó néhány éve résztvevője a rally világbajnokságnak, volt olyan szezon amikor szinte minden futamon indult, de mostanában inkább csak egy két versenyen áll rajthoz évente. Korábban az M-Sport autóit bérelte ki, most kipróbálta a Toyotát is. Ő nyilván nem egy VB-s top pilóta, nem is mondja ezt magáról és nem is olyan tempóban megy mint a "nagyok", de azért próbál helytállni, itt Svédországban ez most a 14. helyre volt elegendő.   

kalle_6.jpg

Az idei rally világbajnoki szezon talán legizgalmasabb kategóriája a WRC2 ahol sok ismert és jó kezű versenyző fog egymásnak feszülni. Az ide nevezett versenyzőknek hét futamon kell indulniuk, de kötelező jelleggel nincs meghatározva, hogy melyik ez a hét futam így nem biztos, hogy lesz olyan futam ahol az összes nagymenő indulni fog, mert mindenki olyan futamot fog választani, ami fekszik neki. Itt most Svédországban érett, stabil versenyzéssel az Oliver Solberg – Elliott Edmondson kettős nyert a vadiúj Skoda Fabia RS Rally2-vel. Mögöttük, hasonlóan profi versenyzéssel a második helyen ért célba a norvég Ole Christian Veiby - Torstein Eriksen páros egy kivénhedt VW Polo R Gti R5-tel. A WRC2 harmadik helyén a 2021-es JWRC bajnok finn Sami Pajari ért célba Enni Malkonen-nel az oldalán egy Skoda Fabia RS Rally2-vel.

oliver_1.jpg

Az idei JWRC bajnokságban Rally3-as autókkal küzdenek a fiatalok. Ezek is négykerékmeghajtású, turbós versenyautók, kb. 220 lóerősek és egyelőre csak Ford Fiestákkal lehet menni, egyszerűen azért mert nincs másik autó. Valamikor késő tavasszal lesz majd a Renault Clio is, de jelenleg csak a Ford áll rendelkezésre. Szóval nekik itt a Svéd rally volt az első fordulójuk melyet a William Creighton - Liam Regan kettős nyert meg. Utánuk következett a Laurent Pellier – Marine Pelamourgues duó és a Diego Dominguez jr. – Rogelio Penate páros.

william.jpg

A 70. Svéd rally végeredménye az alábbiak szerint alakult,

1.

O. Tänak

M. Järveoja

Ford Puma Rally1 Hybrid

2:25:54.5

2.

C. Breen

J. Fulton

Hyundai i20 N Rally1 Hybrid

+18.7

3.

T. Neuville

M. Wydaeghe

Hyundai i20 N Rally1 Hybrid

+20.0

4.

K. Rovanperä

J. Halttunen

Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid

+25.1

5.

E. Evans

S. Martin

Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid

+1:24.0

6.

P. L. Loubet

N. Gilsoul

Ford Puma Rally1 Hybrid

+5:59.0

7.

E. Lappi

J. Ferm

Hyundai i20 N Rally1 Hybrid

+7:42.4

8.

O. Solberg

E. Edmondson

Škoda Fabia RS

+7:48.1

9.

O. Veiby

T. Eriksen

Volkswagen Polo GTI

+8:30.4

10.

S. Pajari

E. Mälkönen

Škoda Fabia RS

+9:03.2

 

Következő rally világbajnoki futam a Mexikó rally lesz 2023. március 16-19. között.

Szöveg: Tommy

Fotó: M-Sport, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Skoda Motorsport

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr1218048118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása