Most hétvégén, február 9-12. között rendezik a rally világbajnokság egyik leg heavy metálabb versenyét, a szezon egyetlen igazi havas és hideg versenyét az immár 70. Svéd rallyt.
Ez a verseny a rally VB egyik leggyorsabb futama, aki még nem látta élőben talán el sem tudja képzelni milyen tempóban mennek itt a versenyzők. 2022-ben a futamgyőztes Kalle Rovanpera 121.52 km/ó átlagsebességet ért el a futamon! A spéci nagy szöges hóra/jégre gyártott versenygumikkal sokkal nagyobb sebességgel tudnak menni és talán komolyabb féktávokat tudnak venni mint egy murvás futamon, de a vezetőknek hozzá kell szokniuk, hogy ezzel együtt olyan érzésük van az autóban mintha lebegnének az út felett.
Először 1950-ben rendezték meg a Svéd Rally ami az egyik legrégebbi rallyverseny a világon. Ez az egyetlen rally a WRC naptárban amely teljes egészében havon és jégen zajlik, így világszerte egyedülálló és népszerű látványosság a rajongók körében.
A tökéletes téli körülmények elérése érdekében a rendezvény 2022-ben északabbra költözött, Umeå régióba. A versenyzők, ha tehetik az utat övező hófalnak támasztják autóikat, hogy az segítse bevezetni azokat a kanyarokba. De ha a kelletténél melegebb a hőmérséklet a hófalak állaga megváltozik, és ahogy a versenyautó hozzáér az ütközés hatására azok szétesnek és az autók beszorulhatnak a hóba.
A másik baj ha nagyon felmelegszik az idő az az, hogy a versenygumi szegecsei felszakítják az útfelületet az így előkerülő kavicsok pedig letépik azokat az abroncsokról így elvész a gumik tapadása. Az akár –25°C-ig is süllyedő hőmérséklet pedig a szerelők dolgát nehezíti meg, mert mindent sokkal lassabban lehet csak javítani az autókon.
A Svéd rally lesz az idei Junior WRC bajnokság első állomása így idén először itt feszülnek egymásnak a fiatal versenyzők az M-Sport Poland által gyártott Ford Fiesta Rally3 autókkal.
A szervizpark Umea városában lesz kialakítva a Nolia Exhibition Centre-ben.
Az első Svéd rallyt, 1950-ben még nyáron tartották és az Éjféli Nap Rally volt a neve, a verseny 1965-ben vált téli eseménnyé.
1973-ban szerepelt először a bajnokságban és 2004-ig kizárólag a skandináv pilóták uralták. Ezt a sorozatot ki más, mint Sébastien Loeb törte meg. Rajta kívül még Sébastien Ogier, Thierry Neuville, Ott Tänak és a 2020-as győztes Elfyn Evans voltak akik nem skandináv pilótaként Svéd rallyt tudtak nyerni. A rekorder győztes, 1984 rally világbajnoka a svéd Stig Blomqvist aki hét futamgyőzelemmel vezeti a ranglistát.
Az idei Svéd rally a szokásos és már unalomig ismert módon lesz lebonyolítva. Azaz csütörtök reggeli órákban shakedown majd este egy 5 km-es sprint gyorsaságival indul az időmérés. Pénteken kétszer három gyorsasági plussz az előző napi sprint szakasz vár a mezőnyre. Szombaton is kétszer három gyorsasági plussz egy negyedik vár a mezőnyre. Vasárnapra pedig mindössze két gyorsasági marad, ezekből az elsőt egymás után kétszer teljesítik majd a másik gyorsasági lesz a napi harmadik és egyben a külön pontokért is zajló power stage szakasz.
A verseny nevezési listáján 52 autót számolhatunk meg. Ebből mindössze 9 db a Rally1-es csúcsgép, 26 db az ilyen olyan WRC2 bajnokságokba nevezett Rally2-es autó, 13 db a JWRC-be nevezett Rally3-as autó és lesz még 4 db Rally4-es kisautó is.
A rally VB (a WRC) sorozat hivatalos gumibeszállítója a Pirelli az érvényben lévő szabályoknak megfelelően egyféle mintázatú gumiabronccsal készül a Rally1-es és a Rally2-es autókkal versenyzők részére. Ez a Pirelli Sottozero Ice J1B. A havas és jeges felületekre tervezett, aszimmetrikus mintázatú gumiabroncsok mindegyike 384 db volfrám végű szöget tartalmaz melyek mindegyike hét milliméternyire nyúlik ki a futófelületből. Az összesen 20 milliméter hosszú szögek a Pirelli által szabadalmaztatott vulkanizálási eljárásnak köszönhetően a gyártás során kerülnek bele a gumiabroncsba nem utólag helyezik be azokat a kész abroncsba.
A Rally1-es autók pilótái legfeljebb 28 db abroncsot használhatnak a verseny alatt, míg a Rally2 versenyzők legfeljebb 24 db-ot. Mindkét kategóriában a shakedown-on használt gumik nem képezik az előzőekben leírt mennyiség részét, tehát végülis annyival több gumiabronccsal gazdálkodhatnak a versenyzők.
A Junior WRC bajnokság Rally3-as autói a Pirelli Sottozero Ice WJA abroncsot használják majd amely a J1B-vel közös tulajdonságokkal rendelkezik, mint például az asszimetrikus mintázat, a 20 milliméteres szögek és a Pirelli egyedi vulkanizálási technológiájával történő gyártási mód.
A Junior WRC pilóták legfeljebb 22 db abroncsot használhatnak a verseny alatt viszont nekik ebből kell a shakedown-ra is választaniuk.
Aki nem olyan szerencsés, hogy elutazzon a versenyt a helyszínen megnézni azok a https://www.wrc.com/en/wrcplus/all-live/ oldalon tudják majd nyomon követni a történéseket.
Szöveg: Tommy és https://www.wrc.com
Fotó: Pirelli, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, https://www.wrc.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.