E hét végén elkezdődik a 2023. évi rally világbajnoki szezon, hagyományosnak mondhatóan a Monte-Carlo rallyval. A Monte-Carlo rally a WRC ékköve és a legrégebbi verseny a naptárban. Először 1911-ben rendezték meg és Monte-Carlo turisztikai célpontként való népszerűsítésére szolgált. Akkor a versenyzők még csillagtúra jelleggel, Európa különböző városaiból indultak ki mielőtt Monacóban összegyűltek.
Az időjárás miatt ez a futam a szezon legkiszámíthatatlanabb versenye szokott lenni. A verseny alapvetően egy aszfaltos rally a francia alpokban, de lehet itt száraz, eső, hó, jég és ezek keveréke is. Nagyon fontos a megfelelő gumiválasztás. A Svéd rallyt nem számítva ez a bajnokság egyetlen futama ahol a versenyzők szöges gumit is választhatnak a szárazra és az esőre való kivitelek mellé. A furfangos időjárási körülmények és a változatos útviszonyok miatt sokszor kell kompromisszumot kötni a gumiválasztással és emiatt egyes részeken néha feltűnően lassan kell menniük a versenyzőknek, hogy túléljék azt a részt, utána viszont mehet tovább a tüzijáték.
A Monte-Carlo rally kihívását az a tény is növeli, hogy a rally négy napján nincs napközbeni szervizlehetőség, csak tankolni és gumit cserélni lehet. Miután a versenyzők reggel elhagyják a Monaco festői kikötőjében, a sok millió dolláros hajók előtt, az F1 Grand Prix pálya nyomvonalán felállított szervizparkot már csak ők dolgozhatnak az autóikon a járműben szállított szerszámokkal és alkatrészekkel, amíg este vissza nem térnek.
A verseny három kiemelt eseményének számít a csütörtök esti rajtceremónia Monte-Carlo híres kaszinója előtt. A csütörtök esti tüzijátékokkal tarkított Turini hágói gyorsasági szakasz és a vasárnap délutáni célceremónia ahol Monaco uralkodója Albert herceg adja át a díjakat.
A verseny két legsikeresebb versenyzője Sebastien Loeb és Sebastien Ogier, mindketten nyolcszor nyerték meg a futamot.
A program január 19-én csütörtök reggel a shakedown szakasszal kezdődik, majd a kora esti rajtceremónia után a mezőny felmegy a legendás Turini hágóra és annak környékre, hogy már teljesítsen is két gyorsasági szakaszt melyek 40 km-t tesznek ki.
Pénteken három gyorsasági szakaszt kell kétszer megfutniuk, a napi penzum 105 km körül alakul majd.
Szombaton ugyanígy folytatódik a verseny, azaz három gyorsasági szakaszt kell kétszer teljesíteniük, a napi gyorsasági mennyisége majd 112 km lesz.
A befejező vasárnapi etapra kétszer két gyorsasági szakaszt ütemeztek be a szervezők, ezek szűk 68 km-t tesznek majd ki és a napi utolsó a Turini hágó lesz a külön pontokért is zajló power stage szakasz. A 2023. évi Monte-Carlo rally gyorsasági szakaszainak össztávja 325 km körül alakul majd.
A versenyre 75 páros nevezett, ebből 10 db a Rally1-es autó, 41 db a Rally2-es melyekből 27-en neveztek be a WRC2 bajnokságba. Lesz még 13 db Rally4-es autó, 6 db Rally5-ös és 5 db R-GT kategóriás járgány.
Aki nem olyan szerencsés, hogy a helyszínen élőben nézheti a futamot azok a https://www.wrc.com/en/wrcplus/all-live/ oldalon némi fizettségért cserébe élőadáson keresztül követhetik nyomon a versenyt.
Szöveg: Tommy és www.wrc.com
Fotók: www.wrc.com, Hyundai Motorsport
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.