Finn győzelem és magyar rész sikerek a Horvát rally VB futamon
Rally1, WRC

Az elmúlt hétvégén, 2022. április 21-24. között zajlott az idei rally világbajnoki sorozat harmadik fordulója a Zágráb központú Horvát rally. Ez volt a második alkalom, hogy a Horvát rally bekerült a világbajnoki sorozatba, tavaly a koronavírus okozta utazási korlátozások miatt szinte csak hazai szurkoló volt a futamon, de idén özönlöttek a népek mindenfelől, jól érzékelhetően főleg a környékbeli országokból. A verseny alapvetően aszfaltos utakon zajlott ami a szezon első ilyen jellegű versenye volt így az új Rally1-es autóknak is ez volt az első tisztán aszfaltos rally VB bevetése. Ami rögtön egy furfangos aszfaltos futam volt ugyanis ez nem olyan minőségű mint pld. a tükörsima Spanyol rally hanem amolyan kicsit balkáni, ex-kelet európai ütött-kopott, változó minőségű, gyors, de néhol igen keskeny aszfalton zajló bajvívás. Ami nem volt baj, mert kell a kihívás a versenyzőknek és a nézők is jól járhatnak ha kicsit csúszósabb, látványosabb lesz a száguldás. Hát olyan is lett…

A program csütörtök reggel 9:01-kor kezdődött a szokásos bemelegítő szakasszal a tavalyihoz képest új helyszínen lévő shakedown-nal. Ezt három próbálkozás után a Toyotás finn Kalle Rovanpera teljesítette a leggyorsabban, mögötte a Hyundai-os belga Thierry Neuville majd a szintén Hyundai-os észt Ott Tanak végzett.  Ezen a napon este 18:30-kor Zágráb városában a rajtceremóniával folytatódott a program. Egész nap enyhe, száraz időjárás volt, de estére elkezdett beborulni az ég és úgy tűnt másnap cudar világ vár a rallyra.

kalle_3.jpg

És amitől talán mindenki félt egy kicsit az bekövetkezett, szakadó esőre ébredt versenyző, néző, rendező és mindenki. Négy gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket kétszer kellett teljesíteniük. A két kör között és a második kör végén volt csak lehetőség szervízelni ezen kívül csak tankolni tudtak napközben. A napi össztáv majd 493 km-t tett ki ebből bő 120 km volt a gyorsaságik hossza. Visszatérve, a napi első gyorsasági rajtjáig ömlött az eső utána hol elállt, hol eleredt, de akkora felhőszakadás már nem volt mint kora reggel. A sokféle minőségű és szélességű útburkolat a sok kihordástól viszont rettenetesen csúszóssá vált így jó páran kiestek már az első napon vagy defekteket szedtek össze. A Fordos Gus Greensmith-nek már az első gyorson volt egy meleg pillanata amikor egy bal hajtűkanyar előtt az autója felúszott a vizen és felkapott a partoldalra, nem sok híja volt, hogy tetőn végzi, de megúszta. Nem volt ilyen szerencsés a Toyotás Esapekka Lappi aki szintén az első gyorson túl közel ment egy sziklához és megütötte a jobb első kereket minek következtében eltört valami a futóműben is kiállni kényszerültek. A Fordos Adrien Fourmaux a napi harmadik gyorsaságin a rajt után nem sokkal csúszott meg a vizen és beesett egy tanya udvarára ahol jókora pusztítást végzett plussz az autója is javíthatatlanná vált és kiesett a versenyből. Csapattársa Pierre-Louis Loubet pedig már az első gyorsaságin benyalt két defektet és több pótkerék híján ő is dobta a pénteki napot. Az utolsó gyorsasági nagy vesztese a reggel hibázó, de azt megúszó Gus Greensmith volt, aki ott defektet kapott és több pótkerék híján ő is kiesett. Bosszantó ez mert végig küzdötte az egész napot már csak a szervizig tartó etap lett volna hátra, de a szabályok szerint nem lehet közúton defektes kerékkel közlekedni. Az élen közben a Toyotás Kalle Rovanpera nagyon élte a dzsuvás utakat és a pénteki nyolc gyorsaságiból hatot megnyerve majd másfél perc előnnyel zárta a napot az élen. Mögötte második helyen állt Ott Tanak a Hyundai-jal és Craig Breen a harmadikon a Forddal. Jól ment Thierry Neuville is a Hyundai-jal, de ő késés miatt kapott 40 másodperc büntetést majd egy gyorshajtás miatt még egy percet. Így maradt neki a nap végi negyedik hely. Nagyon sokan kaptak defektet és szenvedtek a körülmények miatt, de a rally már csak ilyen, alkalmazkodni kell a körülményekhez amik most nem voltak éppen ideálisak. A két magyar versenyző közül Bútor Róberték a VB-n nem értékelt RC4-es kategóriában a nap végére derék 1 perc 10 másodperc előnyt szedtek össze a Peugeot 208-cal. A WRC3 Openben érdekelt László Zoltánék pedig a második helyen fordultak péntek este a Ford Fiesta Rally3-mal.

breen2.jpg

Szombaton ha volt is eső az csak enyhe szemerkélés volt, inkább napos tavaszi időjárás várt  a párosokra (és a nézőkre) kivéve a magasabban fekvő gyorsaságikat mert ott a sűrű köd nehezítette a dolgukat. Persze a pályabejáráson felhordott dzsuva pénteken ezeken is alaposan felázott illetve napközben is hordták fel a versenyző sporttársak becsülettel a mocskot úgyhogy lehetett csúszkálni ezen a napon is. Ezen a napon szintén négy gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket szintén kétszer kellett teljesíteniük. Ezen a napon reggel és a két kör között valamint este a második kör végén adódott lehetőség szervízelni valamint a napközbeni tankoló zónák vártak rájuk. A szombati össztáv 773 km körül alakult ebből sovány 117 km-t tett ki a gyorsaságik hossza, fura arány ez. És a péntekihez hasonlóan ez a nap sem telt el drámák, defektek és megpördülések nélkül. Rögtön a napi elsőn Oliver Solberg forgott meg viszonylag nagy sebességgel a Hyundai-jal és csúszott le orral az út mellé ami nem lett volna akkora probléma, de az autó hátulja kigyulladt és mire eloltották az autó hátsó fele elszenesedett így Solberg versenyének is lőttek. Az eset miatt meg is állították a gyorsaságit és a Solberg utáni versenyzőket alternatív útvonalon elirányították a következő gyorsaságira. A pénteken hibázó Esapekka Lappi tök jól ment egész nap, több gyorsaságit is megnyert, de a szuper rally miatt kapott időbüntetése miatt semmi esély sem volt, hogy értékelhető helyezést érjen el. A nagy előnnyel ébredő Kalle Rovanpera viszont a napi harmadikon kapott egy defektet minek következtében az időelőnyének nagy része hipp hopp odaveszett. A napot még első helyen zárta, de Ott Tanak a Hyundai-jal nagyon feljött rá, nem egész 20 másodpercre megközelítette őt. Nagyon ment a reggel újabb 10 másodperc időbüntetést kapó Thierry Neuville aki a negyedik helyen zárta a napot. Ha nem lett volna az 1 perc 50 időbüntetése vezette volna a versenyt. Harmadik helyen fordult a Fordos Craig Breen, neki rezgett a napi dobogója mert Neuville mindössze 4,9 másodpercre volt tőle. A Horvát rally tavalyi évi egyik ásza a Toyotás Elfyn Evans viszont szenvedett. Ugyan nyert szakaszt, ment második és harmadik időt is, de szenvedett a sok felhordás miatt és alaposan lemaradva az ötödik helyen fejezte be a napot. A Toyotás Lappi és a Fordos Breen a négyes gyorsaságin ugyanott hibáztak és pördültek meg egy jobbos visszafordító kanyarban. A napi utolsó előtti gyorsaságit a Platak nevezetűt - ami a tengerhez közel volt a hegyekben – a nagy köd miatt biztonsági okokból törölték. Bútor Róberték közben már, már megalázó 2 perc 37-tel vezették a kilenc autós kategóriájukat. Ők abszolútban is becsülettel helytálltak, több Rally2-es és Rally3-as autónál is gyorsabbak voltak. László Zoltánék magabiztosan tartották második helyüket a WRC3 Openben.

tanak2.jpg

Vasárnap mindössze két gyorsasági várt a talpon maradt párosokra melyeket itt is kétszer kellett teljesíteniük. A napi utolsó gyorsasági szokás szerint a külön pontokért zajló Power Stage szakasz volt. A napi össztáv itt majd 382 km-t tett ki, melyből roppant sovány 54,5 km volt a gyorsaságik össztávja. Vasárnap reggel mindenki azt hihette, hogy a szép napos száraz időben már csak célba kell érni mind a négy gyorsaságin és hurrá, de azért ez eggyel bonyolultabbra sikeredett… Példának okáért Thierry Neuville ismét kapott 10 másodperc időbüntetést így már 2 perc hátrányban volt a többiekkel szemben. A napi első gyorsasági még rendben lement, a Rally1-es autók voltak a leggyorsabbak utánuk jött mindenki más képességeinek és autójának megfelelő sorrendben. Viszont többen mondták, hogy van bennük némi félsz a jól látható esőfelhők miatt. A napi második gyorsaságin aztán a Rally2-es autók környékén eleredt az eső ami elég rosszul érintette a versenyzőket. De az igazán nagy zuhé és felfordulás a napi harmadik gyorsaságin történt. Itt a gumiválasztásnak köszönhetően több Rally2-es autó is az élmezőnyben végzett, míg például Evans, Katsuta, Breen Loubet, Greensmith és Lappi is a mezőny utolsói között értek célba, míg a négy esőgumin menő Bútor Róbert ment egy abszolút 28. időt az 57-ből! Az élen Ott Tanak 1,4 másodperccel átvette a vezetést Kalle Rovanperától és Thierry Neuville is feljött a harmadik helyre, míg Craig Breen lecsúszott a negyedik pozicíóba. Az utolsó gyorsaságin mely a külön pontokért is zajló power stage volt Kalle Rovanpera megrázta magát - és a Toyota Yarist - és azt is megnyerve a Horvát rally abszolút diadalát is behúzta magának. Mögötte Ott Tanak lett a második a Hyundai i20-szal míg a harmadik helyre Thierry Neuville ért be szintén Hyundai i20-szal. Negyedik lett a rossz gumiválasztásra panaszkodó Craig Breen a Ford Pumával, míg az ötödik helyre Elfyn Evans jött be a Toyota Yaris-szal. Ezen a kaotikus napon Bútor Róberték még három percet vertek a kategória második helyezettjére így 5 perc 41-gyel megnyerték az RC4-es kategóriát. László Zoltánék pedig mondhatni sporttörténelmet írtak azzal, hogy megnyerték a WRC3 Open kategóriát így első magyar párosként nyertek meg egy rally VB-n értékelt kategóriát.

butor_1.jpg

A Horvát rally abszolút végeredménye az alábbiak szerint alakult,

  1. K. Rovanperä J. Halttunen              Toyota GR Yaris Rally1        2:48:21.5
  2. O. Tänak M. Järveoja                      Hyundai i20 N Rally1             +4.3
  3. T. Neuville M. Wydaeghe                Hyundai i20 N Rally1              +2:21.0
  4. C. Breen P. Nagle                           Ford Puma Rally1                   +3:07.3
  5. E. Evans S. Martin                         Toyota GR Yaris Rally1            +3:46.0
  6. T. Katsuta A. Johnston                   Toyota GR Yaris Rally1            +8:08.5
  7. Y. Rossel V. Sarreaud                    Citroën C3 Rally2                     +10:01.0
  8. K. Kajetanowicz M. Szczepaniak   Škoda Fabia Evo                      +11:01.2
  9. E. Lindholm R. Hämäläinen           Škoda Fabia Evo                      +11:11.9
  10. N. Gryazin K. Aleksandrov             Škoda Fabia Evo                     +11:48.5

A versenyzők és csapatok bajnoksága így néz ki a Horvát rally után,

  1. K. Rovanperä    76 pont
  2. T. Neuville          47 pont
  3. C. Breen            30 pont
  4. S. Loeb              27 pont
  5. O. Tänak            27 pont
  6. T. Katsuta           26 pont
  7. G. Greensmith   20 pont
  8. S. Ogier             19 pont
  9. E. Evans            17 pont
  10. E. Lappi             15 pont
  11. A. Mikkelsen      12 pont
  12. O. Solberg           8 pont 
  1. Toyota Gazoo Racing World Rally Team      126 pont
  2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team         84 pont
  3. M-Sport Ford World Rally Team                     80 pont
  4. Toyota Gazoo Racing World Rally Team NG 30 pont

A versenyzők nagy része - legyen az élmenő vagy alsóbb kategóriás induló – azt mondta, hogy életük eddigi egyik legnehezebb futama volt az időjárás miatt megbolondult Horvát rally. Nézői szemmel egy igazán klassz futamot raktak össze a szomszédban, Budapesttől mindössze 360 km-re. A tavalyi évhez képest valóban több néző jelent meg az eseményen, de személyesen átélve nem volt akkora káosz mint amire számítottam. Gyakorlatilag ugyanazt meg lehetett csinálni mint a tavalyi Coviddal terhelt időben. Azaz pénteken és szombaton napi négy gyorsaságit viszonylag kényelmes tempóban meg lehetett tekinteni és vasárnap még kettőt, köztük a power stage-et majd utána emberi időben érkezés Budapest környéki lakhelyünkre. Magyarországhoz ilyen közel sosem volt rally VB futam. Egy Budapest – majd öt nap hosszú Horvát rally VB futam hétvége – Budapest kört nézve nem volt 1200 km az egész. Jó mulatság ez a Horvát rally, ha lesz jövőre is érdemes ide elutazni, nem biztos, hogy ér ennél többet bármelyik európai aszfaltos rally VB futam. Ha azt nézem, hogy ez a futam a fentebb leírt intervallumban megáll bruttó 1200 km-ben, míg például egy Német rally esetében csak a Budapest – versenyközpont tesz ki ennyi utazást akkor kijelenthetem, hogy nem éri meg elutazni Németországba. Nagyon nagy kár, hogy a Rally Hungary szervezőinek nem sikerült megtartaniuk az ERC sorozatban való részvételt. Elnézve a Horvát rallyt nem lehet ez olyan bonyolult csak kicsit jobban oda kellett volna figyelni a részletekre és ha VB-t nem is, de egy fasza EB-t rendezhettek volna még legalább két évig, de legalább addig amíg az állami támogatás tart…

Szöveg: Tommy

Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Craig Breen, Bútor Robi Fan Club/Makai Gergely

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr4917820651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása