Kettős Toyota győzelem a WRC Horvát rallyn
WRC, WRC2, WRC3

Az elmúlt hétvégén, április 11-14. között, csütörtöktől vasárnapig zajlott a rally világbajnokság aktuális fordulója a Horvát rally mely a 2024. évi versenynaptár negyedik helyszíne volt. A verseny aszfaltos utakon zajlott, ami a szezon első ilyen jellegű versenye.  A Horvát rally egy kicsit furfangos aszfaltos futam ugyanis ez nem olyan minőségű, mint pld. a Spanyol rally. Egyre több helyen, egyre jobb minőségű az aszfalt burkolat minősége, de néhol amolyan kicsit balkáni, ex-kelet európai ütött-kopott, változó minőségű a burkolat. Vannak gyorsabb utak, sok látványos ugratóval, de sok olyan van, aminek a minősége menet közben is változik, úgyhogy igen nehéz ide jó gumit választani. De nincs ezzel baj, mert kell a kihívás a versenyzőknek, és a nézők is jól járhatnak, ha csúszkálnak, ugrálnak néha a rallyautók így legalább látványosabb a versengés.

seb.jpg

A program csütörtök reggel 9:01-kor kezdődött a tavalyival megegyező helyen és irányban kijelölt, Okic nevezetű shakedown szakasszal, amely 3,65 km hosszú volt. Itt Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Thierry Neuville, Ott Tanak és Adrien Fourmaux sorrendben végzett az élmezőny. Nem szokott nagy jelentősége lenni az itt elért eredménynek, de itt most érdekesen alakult a verseny végeredménye a shakedownon elérttel összehasonlítva…

A program csütörtök este 18:30-kor folytatódott egy jó hangulatú, Zágráb városában tartott rajtceremóniával.

Pénteken négy gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket kétszer kellett teljesíteniük. Ezek voltak a Krasic-Sosice (23,63 km), a Jaskovo-Mali Modrus Potok (9,48 km), a Ravna Gora-Skrad (10,13 km) és a Platak (16,63 km). Napközben és a két kör között nem adtak szerviz lehetőséget csak tankoló zónák, gyűjtő állomás és technikai zóna várt a párosokra. Este, a második kör végén volt csupán lehetőség a versenyzőknek a szervizelésre, kemény nap volt a pénteki. A napi össztáv majd 585,3 km volt, ebből majdnem 120 km-t tett ki a gyorsaságik hossza. Nézői oldalról elég szerencsétlen volt a pénteki program ugyanis a reggeli két gyorsaságit Zágráb és Karlovac között jelölték ki, míg a harmadikat és a negyediket jóval délebbre, a tengerhez közel. Szóval, aki ezen a napon két gyorsaságinál többet akart megnézni annak jó korán kellett kelnie és jó sokat kellett autókáznia a mezőny után.

A péntek délelőtti első körben többen küszködtek és panaszkodtak az utak csúszósságára és a folyamatosan változó körülményekre. Az elsőn a Toyotás Ogiernek, a Skodás Greensmithnek és Hyundaios Lindholmnak is akadt 1-1 gumidefektje, míg a Hyundaios Mikkelsen egy elágazásban hagyott ott némi időt. A másodikon egy tempós ugrató után a Citroenes Rosselnek akadt egy meleg helyzete, amikor a földet érés után az autója lesodródott az út baloldalán lévő füves, bozótos részre, de Rossel észnél volt, állt a gázon és kijött a C3 Rally2-vel a vesztesnek tűnő helyzetből. A Toyotás Ogier, csapattársa Katsuta, és Evans valamint a Hyundaios Neuville is küszködtek a tapadással és a változó körülményekkel, míg a Fordos Fourmaux azt mondta élvezte ezt a gyorsaságit. A negyedik után a Toyotás Evans azt mondta, hogy erre a gyorsra egész jó volt a gumiválasztása, de nem volt tiszta menet. Csapattársa, Katsuta azt mondta, hogy a pályakém infóihoz képest nagyon felszáradt az út és mások a körülmények. A Hyundaios Tanak azt mondta többet küzdött, mint egy Monte-Carlo rallyn. A Fordos Fourmaux azt mondta, hogy az autóján lévő gumijaival erre volt képes, tisztán és nyugisan vezetett. Az ebédszünetre Neuville (Hyundai), Evans (Toyota), Ogier (Toyota), Tanak (Hyundai) és Fourmaux (Ford) sorrendben érkezett az élmezőny. 

Délután az 5. gyorsasági után Mikkelsen, Tanak, Ogier, Fourmaux és Neuville is küzdött a nem várt április havazással, amitől jó csúszóssá váltak az utak, hol volt tapadás, hol nem. A következőn Neuville benyalt egy defektet minek köszönhetően nagyon lecsökkent az előnye, csapattársa Tanak most először élvezte a versenyzést. A Skodás Pepe Lopez eltalált egy szalagkorlátot, amitől kissé viseltes lett a Fabia Rally2 eleje. A délutáni harmadik gyorsasági után Neuville azt mondta tudja, hogy gyorsabb tudna lenni, de nincs bizalma. Az ő pillanatnyi gyengeségét Evans azonnal kihasználta és átvette a vezetést Neuville-től. A pénteki utolsó gyorsaságin Evans kicsit lassabb volt, mint Neuville így az egész napos adok - kapok után nulla különbséggel térhettek vissza a szervizparkba. Azért lett Neuville a nap nyertese, mert több szakaszgyőzelmet ért el, mint Evans. Tanak azt mondta az utolsó három gyorsaságin következetesek voltak, nehéz volt tartani a tempót, de igyekeztek. Péntek este, nyolc gyorsasági után Neuville (Hyundai), Evans (Toyota), Ogier (Toyota), Tanak (Hyundai) és Fourmaux (Ford) sorrendben érkezett be az élmezőny a szervizparkba. A WRC2-ben a Citroenes Nikolay Gryazin bő fél perc előnnyel zárta a kategóriát csapattársa Yohan Rossel előtt. A Junior WRC-ben Romet Jürgensson vezetett több mint egy perc előnnyel.  

munster_2.jpg

Szombaton szintén négy gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket szintén kétszer kellett teljesíteniük. Név szerint a Smerovisce-Grdanjci (15,72 km), a Stojdraga-Gornja Vas (20,77 km), a Vinski Vrh-Duga Resa (8,78 km) és a Pecurkovo Brdo-Mreznicki Novaki (9,11 km) hosszban. Ezen a napon reggel és a két kör között valamint este a második kör végén is lehetett szervizelni az autókat, illetve a napközbeni tankoló zónák vártak rájuk. A szombati össztáv 457,47 km körül alakult ebből sovány 108,76 km-t tett ki a gyorsaságik hossza, fura arány ez, de ez van.

Reggel az első gyorsasági kezdetekor lógott az eső lába és az egy idő után el is eredt, de nagy kalamajkát ez nem okozott, inkább az, hogy volt, aki nagyobb vízre számított és annak megfelelően gumizta fel autóját az első körre. A szakaszt Fourmaux nyerte a Ford Pumával, azt mondta élvezte, de nehéz napra számított. Tanak szerint koszosabb volt az út, mint amit várt, Ogier elmondása szerint nem nyomta eléggé a gázt, Neuville pedig a trakcióval küzdött. A napi másodikon egy szélesebb forduló után Tanak odaverte kissé a Hyundait, de nem lett nagy baj, tovább mentek, de küzdött a fékkel. Ogier élvezte a vezetést, de tartott tőle mi lesz akkor, ha megjön az eső. A WRC2-ben a Citroenes Rossel küzdött gumiválasztással, Greensmithnek pedig lassú defektje volt a Skodán. A harmadik gyorsaságin Ogier a Toyota Yaris lengéscsillapításával küzdött, a Fordos Fourmaux a rossz gumiválasztásával szenvedett míg Munster örült a napi rajthelyének, mert relatíve tiszta utakon tudott versenyezni. A délelőtti utolsó gyorsasági sokaknak okozott kellemetlenséget. A WRC2-ben Lindholm, Rossel és Greensmith is defektet szedett össze, a nagyoknál Neuville jól ment és azt mondta, hogy valószínűleg jobban választott gumit, mint a többiek.  A két Toyotás, Evans és Katsuta is azt mondta nagyon csúszott az útburkolat ezért óvatoskodtak kissé, míg csapattársuk Ogier a defekttől tartva volt óvatosabb. A Fordos Fourmaux pedig a Puma kisebb motorgondjait említette. A napközbeni szervizbe Neuville (Hyundai), Evans (Toyota), Ogier (Toyota), Tanak (Hyundai) és Fourmaux (Ford) sorrendben gurultak be a srácok.

A délutáni elsőn Neuville lassabb volt kicsit, Evans pedig gyorsabb, úgyhogy helyet is cseréltek az élen. Ogier említett némi esőt a szakasz közepén és Tanak is azt mondta, hogy komoly esőbe futott bele, küzdött az autó elejének úton tartásával és volt is egy meleg pillanata. A következőn Neuville megrázta magát, Evans csak a harmadik lett, így megint helycsere történt Neuville javára. Munster szerint a gyorsasági első 5 km-re párás volt, a végére kitisztult, azt jobban tetszett neki. A harmadikon gyakorlatilag semmi említésre méltó nem történt. A szombati utolsó gyorsasági sem hozott semmi nagy változást, ennek köszönhetően Neuville (Hyundai), Evans (Toyota), Ogier (Toyota), Tanak (Hyundai) és Fourmaux (Ford) sorrendben fejezte be a napot az élmezőny. A WRC2-ben a Citroenes Nikolay Gryazin majd 40 másodperc előnnyel zárta a kategóriát csapattársa, a francia Yohan Rossel előtt. A Junior WRC-ben Romet Jürgenson tartotta a vezető helyét, de már több mint két perc előnyre tett szert.

neuville_11.jpg

Az utolsó vasárnapi napra mindössze két gyorsasági maradt a talpon maradt párosokra melyeket itt is kétszer kellett teljesíteniük. Ezek voltak a Trakoscan-Vrbno (13,15 km) és a Zagorska Sela-Kumrovec (14,24 km) hosszban. Szokás szerint a napi, és egyben a verseny utolsó gyorsaságija volt a külön pontokért is zajló Power Stage szakasz. A napi össztáv itt majd 360 km-t tett ki melyből roppant sovány 54,78 km volt a gyorsaságik össztávja. Az elsőn a WRC2-es Ciamin megforgott a Hyundai-jal, a Rally1-es Munster és Tanak pedig az úton lévő sok murvára panaszkodott, egyéb említésre méltó dolog nem történt, Takamoto Katsuta volt a leggyorsabb. A második gyorsasági aztán pokollá változtatta egyik, másik páros versenyét. A Toyotás Evans odavágta az autó bal hátulját, ami megforgatat az autót, a Hyundaios Neuville pedig lesodródott az útról és leszakadt a hátsó lökhárító egy része és a hátsó szárny nagyobbik része, ami érzékeny része az autónak az aerodinamika miatt. De ők legalább nem hagytak bent sok időt és a 6. és 7. helyen, időben lejöttek a gyorsaságiról. Náluk rosszabbul járt a Fordos Fourmaux aki a Puma jobb első kerekével eltalált egy kanyar levágás gátló beton kockát ami eltörte az autó kormányösszekötőjét. Félreálltak egy füves részen és mivel volt náluk tartalék alkatrész kicserélték azt, tovább mentek, de rengeteg időt veszítettek és az ötödik helyről visszacsúsztak a 18-ra. A WRC2-ben a Skodás Joona cserélt egy defektes kereket, míg a Hyundaios Lindholm autójának motorja gyengült el egy kis időre. A versenyben a nevető harmadik, Sebastien Ogier pedig szépen átvette a vezetést, relatíve megnyugtató kilenc másodperc előnnyel. Az utolsó előttin Fourmaux nem kockáztatott, spórolt a gumikkal a power stage-re. Neuville küzdött a Hyundai-jal mert a hiányzó hátsó szárny miatt nagy sebességnél vezethetetlen volt az autója. Ogier autója alulkormányozott volt és nekiment kissé a partoldalnak.

Az ebédidő és a gyűjtő után a mezőny nekivágott a Horvát rally utolsó gyorsaságijának, a power stage-nek. Igyekezett mindenki, ahogy tudott, ebből Adrien Fourmaux jött ki legjobban a Ford Pumával, aki megnyerte a power stage-et és az azért járó plussz öt bajnoki pontot. Őt követte Ott Tanak (Hyundai), Sebastien Ogier (Toyota), Takamoto Katsuta (Toyota) és Elfyn Evans (Toyota), tehát ők kapták a helyezésükért járó 4., 3., 2. és 1. plussz bajnoki pontot.

romet.jpeg

Három napnyi rengeteg izgalmat hozó adok – kapok és egy drámákkal tarkított utolsó nap után Sebastien Ogier és Elfyn Evans révén kettős Toyota győzelem született a 2024. évi Horvát rallyn és ezzel a Toyota már negyedik éve uralja a Horvát WRC futamot. A végeredmény az alábbiak szerint alakult:

  1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2h40m23.6s
    2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +9.7s
    3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +45.8s
    4. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +58.6s
    5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m55.5s
    6. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +4m01.0s
    7. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +5m11.0s
    8. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +9m21.3s
    9. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +9m59.5s
    10. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +10m22.7s

A WRC2-ben a Citroenes Nikolay Gryazin és Yohan Rossel révén szintén kettős győzelem született, csak ők Citroen C3 Rally2-kel érték el ezt. A Junior WRC-ben az észt Romet Jürgenson nyert, több mint két és fél perc előnnyel.

gryazin_1.jpg

A Horvát rally három napja alatt mindösszesen 20 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, mindössze 283,28 km hosszban. A rally össztávja majdnem 1402 km-t tett ki.

Következő WRC rally VB futam a Portugál rally lesz, május 9-12. között melyet Matosinhos városa lát vendégül, és ami Porto városához van közel az ország északi részén. A rally klasszikusan durva, köves, murvás utakon fog zajlani.

Szöveg: Tommy

Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport Ford, Citroen Racing

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr3318388389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása