Kalle Rovanpera nyerte a Svéd ralit
Rally1, WRC

Az elmúlt hétvégén azaz február 24-27. között zajlott az idei rali világbajnokság második fordulója, a szezon egyetlen full havas versenye a Svéd rali. Ami az idén tényleg havas volt. Ugyanis az elmúlt években pont a hó hiány miatt sok kritikával illetett versenyt elköltöztették Karlstad-tól bő 700 km-re északra Umea régióba, ahol az ott lévő Umea városában alakították ki versenyközpontot és a város körül jelölték ki a gyorsasági szakaszokat. A hó hiány egyrészt amiatt nem jó mert pont a verseny lényege veszik el vele másrészt a hó hiány nagyon nem jó a spéci szöges gumiknak. A legutóbbi, 2020-as Svéd rali nagyrészt konkrétan úgy nézett ki, mint egy murvás futam. No, de idén hó szempontjából a Svéd rali egy rendes havas rali volt.

kalle_2_1.jpg

A verseny nevezési listáján 49 párost találhattunk, ebből 10 db a Rally1-es csúcsgép, a többiek Rally2-es és Rally3-as autókkal indultak, ezek mind összkerék meghajtásúak. A neveket illetően nagy meglepetések nem voltak, a Montéval ellentétben Loeb és Ogier itt nem álltak rajthoz. Az olasz Lorenzo Bertelli ugyan nevezett egy Ford Puma Rally1-gyel, de pont ezen a hétvégén tartották Milánóban a divathetet ahol neki, mint a Prada cég örökösének és cégvezetőjének jelen kellett lennie, így ő visszalépett a ralitól. Ogier helyett pedig Esapekka Lappi bizonyíthatott a Toyota Yaris-szal. A többi top pilóta ugyanazok voltak akik a Monte-Carlo ralin is indultak. A Rally2-ben Jari Huttunen és Mattias Adielsson mint az M-Sport hivatalos versenyzői itt kezdték meg a szezont Ford Fiesta Rally2-vel. Szintén Ford Fiesta Rally2-vel állt rajthoz a régen látott egykori JWRC bajnok Per-Gunnar Andersson is.  

A verseny programja csütörtök reggel 9-kor kezdődött a shakedown szakasszal. A 7,6 km-es bemelegítő szakaszon a finn Kalle Rovanpera lett a leggyorsabb a Toyota Yaris-szal. Mögötte Tanak, Neuville, Katsuta, Breen voltak az első öt szereplői. Nagy következtetéseket ebből nem mindig kell levonni, de ezen a futamon voltak utózöngéi ennek az eredménynek.

A rendes verseny pénteken kezdődött amikor is kétszer három, azaz hat rendes gyorsasági és egy sprint szakasz várt a párosokra. A napi penzum tehát hét gyorsaságiból és bő 125 km hosszból állt. A Fordos Craig Breen a napi másodikon szenvedett balesetet melynek következtében fel kellett adniuk a napi versenyt, a párosnak nem lett baja, de az autón kellett dolgozni a szerelőknek. Neuville a Hyundai hybrid rendszerével küzdött, Lappi eleinte a féktávokat vette túl óvatosra illetve egyes kanyarokat is túl óvatoskodott. Solberg pedig a Hyundai váltójára panaszkodott az első körben. Tanak odaverte a Hyundai első lökhárítóját minek következtében az megsemmisült és ennek „hála” nem volt elég leszorító erő az aero rendszeren és nagy tempónál elkönnyült az autó eleje. Greensmith a Ford Puma váltóját és a hybrid rendszerét szidta kicsit. A Toyotás Rovanperának az volt az egyetlen baja, hogy elsőnek rajtolt a gyorsokon így neki kellett takarítani a havat, ami nem egy hálás feladat. Délutánra a reggeli gyorsokon keletkezett nyomvályúkkal küzdöttek többen is, például Fourmaux a Forddal vagy Rovanpera a Toyotával. Tanak Hyundai i20-ának hybrid rendszere piros jelzésre váltott, így ha ő nem is érzett hibát az autón a szabályok miatt ki kellett állni, biztos szeretik a versenyzők ezt az őrültséget… Neuville és Solberg a gumiabroncsok épségért aggódtak kicsit, Fourmaux viszont kezdte magát egyre jobban érezni az autóban. Nap végére többeknek kukára koptak a gumijaik ezért sokat szenvedtek azzal, hogy nehezen irányíthatóvá váltak az autók. A pénteki napon végül Neuville, Rovanpera, Evans, Lappi, Solberg, Katsuta, Fourmaux, Greensmith, Mikkelsen, Veiby volt az első tíz sorrendje.

neuvill.jpg

Szombaton kétszer három, azaz hat gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ez a nap több mint 123 gyorsasági km-t tett ki. Hozzá kell tenni, hogy erre a napra kétszer négy gyorsasági volt tervezve, de a rénszarvasok vonulása miatt az egyiket ki kellett venni a programból és már nem tudtak helyette másikat szervezni. Ezen a napon már nem Rovanpera takarította az utat ennek meg is lett az eredménye mert a szombati első gyorson átvette a vezetést amit aztán már nem is adott ki a kezéből. A Hyundai-os Solberg és Neuville panaszkodtak, hogy a rajtban túl forognak a kerekeik ami idő veszteséghez vezetett, a Fordos Fourmaux pedig a sok frissen esett hóval küszködött. A pénteki korai kiesés miatt szuper ralizó Breen-nek semmi esélye nem volt jó helyen végeznie így tesztelésnek és gyakorlásnak fogta fel a Svéd ralit, persze nyomta ahogy tudta, de felesleges kockázatot már nem kellett vállalnia. Greensmith ezen a napon már jobban érezte magát a Ford Pumában, Fourmaux-nak is kezdett megjönni a bizalma az autója iránt. Solberg panaszkodott, hogy sokat bénázik és nincs bizalom közte és az autója között. Délután a második körben Fourmaux ismét a sok friss, laza hóval küzdött. Solberg azt mondta nagyon durva és nehéz körülmények között kellett versenyeznie. A Toyotás Katsuta pedig úgy érezte magát mintha egy bob versenyen lenne mert többször is a hó falon támasztotta meg a Yarist. A Fordos Greensmith beragadt a napi 4. gyors rajtjában amivel elbukott 5 másodpercet. A napi 5. gyorson Breen beállt a hóba viszont az autója egy része kilógott az útra és nem fértek el mellette a többiek így meg kellette állítania a versenyt amíg kiszabadítják őt onnan. Szegény Breen-nek nem ez volt élete versenye az biztos. Neuville azt mondta próbál gyorsa menni, de nem bír Rovanpera tempójával, a Fordos Greensmith viszont azt mondta a hosszú egyenesekben nagyon gyorsak a Hyundaiok, nem éri utol őket. A napi utsó gyorson Evans benézett egy jobb kanyart és átsodródott a puha hó falon ami nem okozott kárt az autójában.  Fourmaux alatt viszont megállt a Ford Puma motorja, Greensmith pedig azt mondta délutánra jobb volt a menet, de néhol élete legrosszabb körülményei között autózott. Szombat estére a Rovanpera, Evans, Neuville, Lappi, Katsuta, Greensmith, Solberg, Mikkelsen, Veiby, Gryazin sorrend volt az első tíz autó.  

grsmith.jpg

Az utolsó napon vasárnap kétszer kettő gyorsasági szakaszt kellett teljesítenie a talpon maradt párosoknak. Ezek majd 57 km-t tettek ki és szokás szerint az utolsó volt a külön pontokért is zajló power stage szakasz. Aki idáig eljutott az már célba akart érni és nem vállalt felesleges kockázatot. Viszont elspórolni sem lehet mert a hátulról jövők mindig lőtávolban vannak így nem könnyű megtalálni az arany középutat egy olyan ralin ahol hóban a fák között sokszor 200km/óra sebességgel kell száguldani.  Ez a Toyotás Evans-nak most nem sikerült ugyanis a napi első gyorson balesetet szenvedtek és fel kellett adni a ralit. Neuville azt mondta nem volt tökéletes a menete, Katsuta pedig a nagy tempó miatt hüledezett kissé. Rovanpera Toyota Yarisában a hybrid rendszer makacskodott, de szerencséjére nem kellett megállnia emiatt viszont a hybrid nélkül a hosszú egyenesekben veszített a tempójából és azt mondta inkább a power stage-re spórolja az erejét. Ezután Neuville verte oda a hó falnak a Hyundait és veszítette el emiatt annak műanyag darabjait. Az utolsó előtti gyors végére sokaknak elkoptak a gumijaik emiatt vesztettek időt, köztük Neuville is. Mindenki próbálta a power stage-re koncentrálni az erejét és a megmaradt gumiabroncsait. Rovanpera még mindig a hiányzó hybrid erő miatt panaszkodott kicsit. A külön pontokért zajló power stage szakaszt végül Ott Tanak nyerte meg a Hyundai i20-szal viszont a ralit a Kalle Rovanpera- Jonne Halttunen kettős húzta be a Toyota Yaris Rally1 Hybrid-del.  

dobogo.jpg

Az RC2 kategóriában Andreas Mikkelsen és Torstein Eriksen győzött a Skoda Fabia Rally2 EVO-val. Az RC3-ban pedig a Jon Armstrong – Hoy Brian kettős nyert egy Ford Fiesta Rally3-mal.

mikkelsen.jpg

A 2022-es Svéd rali végeredménye az alábbiak szerint alakult,

  1. K. Rovanperä - J. Halttunen    Toyota GR Yaris Rally1     2:10:44.9
  2. T. Neuville - M. Wydaeghe       Hyundai i20 N Rally1         +22.0
  3. E. Lappi - J. Ferm                    Toyota GR Yaris Rally1      +30.6
  4. T. Katsuta - A. Johnston           Toyota GR Yaris Rally1   +2:19.4
  5. G. Greensmith - J. Andersson  Ford Puma Rally1           +3:20.4
  6. O. Solberg - E. Edmondson     Hyundai i20 N Rally1       +5:39.4
  7. A. Mikkelsen - T. Eriksen         Škoda Fabia Evo              +7:11.1
  8. O. C. Veiby - S. Skærmoen     Volkswagen Polo GTI       +7:34.3
  9. J. Huttunen - M. Lukka            Ford Fiesta MkII                +8:14.2
  10. E. Kaur - K. Aleksandrov         Volkswagen Polo GTI       +8:24.8

Amint az sajnos szinte mindenhol megszokott itt is az első három pilóta volt egymással a pariban. Az őket követők több perccel lemaradva egy másik ligában játszanak.  

A Svéd rali után így áll a csapatok bajnokságának pontversenye,

  1. Toyota Gazoo Racing World Rally Team       83
  2. M-Sport Ford World Rally Team                    59
  3. Hyundai Shell Mobis World Rally Team         47
  4. Toyota Gazoo Racing World Rally Team NG 22

Az versenyzők bajnoksága pedig így néz ki, itt Kalle Rovanpera átvette a vezetést,

  1. K. Rovanperä    46
  2. T. Neuville         32
  3. S. Loeb             27
  4. G. Greensmith  20
  5. S. Ogier            19
  6. T. Katsuta         18
  7. C. Breen           16
  8. E. Lappi            15
  9. A. Mikkelsen     12
  10. O. Solberg          8

 

Következő rali VB futamig most jó sokat kell aludnunk, de nekünk Magyaroknak megéri, az ugyanis a hazánkhoz távolságban is legközelebbi verseny lesz a Horvát rali április 21-24. között.

Szöveg: Tommy

Fotók: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport Ford, Skoda Motorsport

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr6217768324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása